Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@02:36:15 GMT

آنچه پیش از عمل زیبایی بینی باید بدانید

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۲۶۱۴۲

آنچه پیش از عمل زیبایی بینی باید بدانید

قدیم‌ها اگر بینی نازیبایی در صورت داشتی،‌ همه می‌گفتند هر آنچه خدا داده، به صورتت می‌آید، به همان راضی باش؛ اما با رواج یافتن عمل زیبایی بینی طی دهه اخیر و تغییرات مثبتی که در بسیاری موارد، پس از انجام این نوع عمل زیبایی در چهره افراد ایجاد می‌شود، چنین نگرشی تغییر کرده است.

جام جم آنلاین: تصمیم برای ایجاد تغییر مثبت در چهره، اگر درست، منطقی و با حداقل ریسک و آسیب‌پذیری باشد، مطلوب است، اما نکته اینجاست که برخی افراد انتظار غیرمنطقی از این نوع جراحی زیبایی دارند و مهم‌تر آن که نسبت به خطرات احتمالی آن بی‌توجه‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل در گفت‌وگو با دکتر ابوالحسن قیصری، جراح و متخصص گوش، گلو، بینی و سرو گردن و عضو انجمن راینولوژی ایران سعی کرده‌ایم، به سوالات زیادی که در ذهن متقاضیان عمل رینوپلاستی مطرح است، پاسخ درست و منطقی بدهیم.

چه انتظاری از تیغ جراحی کوچک کننده بینی دارید؟

ابتدا باید بدانید شکل بینی وراثتی است، مگر آن که در اثر ضربه یا جراحی تغییر کند. عمل جراحی بینی رینوپلاستی در اکثر مواقع ظاهر بینی را زیباتر و متناسب‌تر با دیگر عناصر صورت نشان می‌دهد. بعلاوه وضعیت تنفسی افرادی را که به علت اختلالات راه هوایی در بینی خود دچار مشکل شده‌اند، بهبود می‌بخشد.

رینوپلاستی می‌تواند تغییراتی مثل اندازه، عرض، شکل، نوک، سوراخ و تقارن بینی ایجاد کند، اما منظور از اندازه بینی، متناسب کردن آن با دیگر عناصر صورت است. لزوما این نتیجه از عمل جراحی برای همه افراد رضایت‌بخش نیست. به بیان دیگر، جدا از سن مناسب برای جراحی زیبایی بینی (در دختران بعد از 16 سالگی و در پسران از 17 سالگی به بعد ) در این جراحی داشتن سلامت جسمی و روانی بسیار اهمیت دارد. فرد متقاضی این نوع جراحی باید به دنبال بهتر شدن چهره خود باشد، نه چهره ایده آلی که در ذهنش برای خود ساخته است.

بینی زیبایی که بوها را احساس نمی‌کند

شاید سوال کنید، آیا اختلال بویایی ازعوارض جراحی بینی است؟

بیشترین اختلال بویایی، به دنبال بیماری‌های ویروسی و بویژه طی سرماخوردگی اتفاق می‌افتد. همچنین پولیپ بینی ممکن است نوعی اختلال بویایی ایجاد کند. از سوی دیگر، بیشترین اختلال بویایی بر اثر تصادفات و شکستگی قاعده جمجمه اتفاق می‌افتد. اگر جراحی بینی درست انجام شود، اختلال بویایی نمی‌دهد. توجه داشته باشید، بینی فقط محل عبور هوا و رسیدن عامل‌های محرک بویایی به سقف بینی و قاعده جمجمه است.

بینی سربالا در دام آلرژی

آیا ممکن است جراحی زیبایی بینی، علائم آلرژیک را تشدید کند؟

انجام عمل جراحی بینی یک تصمیم شخصی است و فرد باید مزایا و خطرات احتمالی ناشی از آن را بررسی کند. ازجمله عوارضی که باید به آنها توجه داشت؛ پارگی عروق سطحی بینی، عفونت، تأخیر در بهبود زخم، خطرات بیهوشی، خونریزی، قرینه نشدن بینی و نیز عوارض احتمالی قلبی ـ ریوی در عمل طولانی‌مدت است. همچنین ممکن است رینوپلاستی همراه ایجاد لخته در سیستم وریدی باشد.

از سوی دیگر، احتمال تشدید علائم آلرژیک در کوتاه‌مدت، بدشکلی پوستی، التهاب و تورم پوستی و نیاز به عمل مجدد مطرح است. با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته و پزشکان ماهری که در کشورمان داریم، این خطرات ممکن است بسیار کاهش یافته باشد، اما به هر حال به صفر نرسیده است.

بینی‌های زیبا، کمتر خرخر می‌کنند؟

آیا در این فکرید که خرخر شبانه‌تان را با عمل زیبایی بینی از بین ببرید؟

خرخر و اختلال خواب یک بیمار، پیچیده و چند عاملی است و فقط در 20 درصد موارد، ناشی از انحراف بینی است. برای تائید این مساله باید از بیماران، نوار مغزی هنگام خواب گرفته شود. انحراف بینی می‌تواند عامل شروع یا شدت گرفتن اختلالات خواب باشد و برای رفع اختلالات خواب می‌توان به رفع آن به عنوان یک گزینه موثر نگاه کرد. این تصور کلی که خر خر و اختلال خواب با عمل جراحی زیبایی بینی اصلاح می‌شود، صحت ندارد.

زیبایی یا رفع انحراف بینی؛ یک یا دو جراحی؟

بیمارانی که انحراف داخل بینی دارند و می‌خواهند عمل زیبایی انجام دهند، بهتر است در یک یا دو مرحله اقدام به جراحی کنند؟

همواره بهتر است، در یک مرحله هر دوی این اقدامات صورت بگیرد، چرا که با اصلاح تیغه بینی، دسترسی بهتر به همه بخش‌ها و امکان تنظیم بهتر زوایا و خطوط اصلاحی بینی وجود دارد. در 10 درصد موارد، ممکن است نیاز به بیش از یک بار عمل جراحی بینی باشد، آن هم در بیماران دچار شکستگی قدیمی، تروماهای قدیمی بینی و صورت یا کسانی که مبتلا به شکاف لب و کام هستند یا بینی کج دارند. هر چه عمل جراحی دقیق‌تر انجام شود، نیاز به عمل جراحی مجدد کاهش می‌یابد. در این راستا انجام سی‌تی‌اسکن بینی و بررسی مجاری تنفس بینی بسیار مهم است، ولی به هر حال بین دو عمل باید حداقل یک سال فاصله بیفتد.

بینی عمل شده را سرما ندهید

با توجه به این که امروزه امکانات عمومی در دسترس است، فصل گرم و سرد نقشی در تعیین زمان عمل رینوپلاستی ندارد، اما در بیماران آلرژیک و بویژه در بهار و پاییز، یعنی زمان عود آلرژی بهتر است جراحی به تعویق بیفتد. توصیه بهتر این است که آلرژی ابتدا با درمان دارویی کنترل شود و در فصلی که آلرژی کاهش یافته و خاموش است، اقدام به عمل بینی شود. فراموش نکنید، آلرژی یک بیماری ژنتیک است و همراه با درمان دارویی کنترل می‌شود و قابل معالجه با عمل جراحی زیبایی بینی نیست، اما ممکن است علائم انسداد بینی با عمل صحیح بینی کاهش یابد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۶۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی باید «لوزه» های خود را عمل کنند؟ / زمان مناسب جراحی لوزه

دکتر علیرضا موحدی درباره جراحی‌های لوزه، دلایل، عوارض و راه‌های پیشگیری از آن مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به نقش لوزه در بدن اظهار کرد: لوزه‌ها بخش لنفاوی دفاعی بدن است که دفاع موضعی بخشی از بدن را برعهده دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام بخش سیستم دفاعی بدن را لوزه‌ها انجام نمی‌دهند و صرفا دفاع منطقه‌ای و موضعی کار لوزه است، توضیح داد: در مواردی پیش می‌آید که لوزه‌ها متورم می‌شوند، شایع‌ترین علت این مسئله عفونت‌های مکرر و محیط مناسب لوزه‌ها برای رشد میکروب باکتری است.

وی با بیان اینکه عوامل آلرژیک، استفاده از برخی غذاها، داروها و شرایط ایمنی بدن، می‌تواند منجر به بزرگ شدن لوزه‌ها شود، اضافه کرد: البته در تمامی افراد بزرگ شدن لوزه‌ها مشکل‌آفرین نمی‌شود، ممکن است لوزه‌های فردی از حد معمول بزرگتر شده باشد ولی هیچ مشکلی هم ایجاد نکند.

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن لوزه هستند؟

موحدی ادامه داد: چنانچه تورم لوزه‌ها اختلالاتی در خواب ایجاد کند به این معنی که فرد نتواند به راحتی نفس بکشد، خرخر شبانه داشته باشد یا اینکه گلودرد مکرر داشته باشد یا در سال بیشتر از سه بار دچار عفونت چرکی و میکروبی ناحیه گلو شود که هر سه بار هم نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک باشد یا دچار گوش دردهای مکرر شود، نیاز به بررسی توسط متخصص دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه معمولا لوزه‌های متورم با لوزه‌ سوم همراه است، ادامه داد: محل لوزه‌های بزرگ در حفره‌ دهانی و حلق  است ولی لوزه سوم کف جمجمه و پشت بینی قرار دارد، بنابراین این موضوع می‌تواند مشکلات تنفسی در ناحیه گوش برای بیمار ایجاد کند.       

وی یادآور شد: ایجاد مشکلات جدی در ناحیه گوش، حلق و گلو، عفونت‌های مکرر گوش و اختلال خواب از جمله مواردی است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

ردپای لوزه‌های بزرگ در روند رشد

موحدی اختلال در روند رشد را یکی دیگر از عوارض بزرگ شدن لوزه‌ها دانست و توضیح داد: فردی که نتواند از بینی نفس بکشد معمولا دچار کم اشتهایی هم می‌شود، یعنی تنفس از راه دهان، تنفس خشکی است که منجر به کاهش اشتها می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه بزرگ شدن لوزه، همیشه نیاز به مداخلات جراحی ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی موارد با دارو درمانی، عفونت، نحوه نفس کشیدن، روند خواب، کنترل و یا درمان می‌شود و نیاز به جراحی نیست، به شرط اینکه تنفس فرد، از راه بینی باشد و بیمار در طول شب راحت بخوابد، در این شرایط  نیازی به جراحی نیست.

وی تاکید کرد: عفونت‌های مکرر، بدخوابی، خرخر شبانه و نهایتا اختلال رشد از مهمترین دلایلی است که فرد را کاندید جراحی برداشتن لوزه می‌کند.

سن مناسب برداشتن لوزه‌ها تا پنج سالگی است

موحدی درباره سن مناسب جراحی لوزه نیز توضیح داد: اگر فردی با دهان باز می‌خوابد، خرخر شبانه دارد و یا بیشتر از معمول دچار عفونت گلو می‌شود، چنانچه جراحی برداشتن لوزه‌ها در او قبل از شکل‌گیری فک بالا و در سنین پایین یعنی حدود پنج سال باشد به مراتب بهتر است، چرا که با اختلالات دندانی و فکی مواجه نخواهد شد، ولی بعد از ۱۰ سالگی، ضایعات و عوارض دهانی و فکی و همچنین اختلال رشد متوجه فرد است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با برداشتن لوزه‌ها با عارضه‌هایی همراه است یا خیر؟ توضیح داد: تا زمانی که فرد با مشکلاتی که به آن اشاره شد مواجه نشده باشد، جراحی برداشتن لوزه برای او انجام نمی‌شود،  بنابراین برداشتن لوزه صرفا با هدف درمان و همچنین پیشگیری از ایجاد مشکلات بعدی انجام می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی دانشگاه تاکید کرد: لوزه سوم تا سن ۱۰ سالگی آرام آرام تحلیل می‌رود و به عبارتی کوچکتر می‌شود اما در صورت نادیده گرفتن آن تا سنین بالاتر از ۱۰ سال خصوصا در مواردی که تفس را دچار مشکل کرده، قطعا اختلالات رشدی و فک به همراه خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه اختلال در رشد فک نیز نیاز به درمان‌های اختصاصی دارد، ادامه داد: لوزه سوم در سن ۱۰ سالگی ممکن است به صورت کامل از بین برود ولی عارضه‌هایی از جمله اختلال رشد، فک، بدشکلی صورت برای فرد باقی می‌ماند بنابراین نیازی نیست تا ۱۰ سالگی صبر کنیم که لوزه از بین برود چرا که این اقدام عارضه‌های بیشتر و همیشگی را  به دنبال خواهد داشت.

موحدی با بیان اینکه جراحی برداشتن لوزه‌ها با تشخیص پزشک و برای افرادی که دچارعارضه هستند، ضرورت دارد، یادآوری کرد: اگر این جراحی به موقع انجام شود عارضه‌ای برای بیمار ندارد، اما چنانچه دیرتر از موعد (بالاتر از ۱۰ سال) انجام شود، عملا فایده‌ای برای فرد نخواهد داشت؛ ضمن اینکه سایر مشکلات رشدی، دهانی و فکی برای همیشه برای فرد باقی می‌ماند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تفال به حافظ جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳؛ وصال او ز عمر جاودان به....
  • چه کسانی باید لوزه‌های خودشان را جراحی کنند؟ | بهترین زمان جراحی لوزه چه سنی است؟
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • لوزه‌های بزرگ را به حال خود رها نکنید
  • دوربین ثبت وقایع خودرو؛ مزایا، قیمت و هر آنچه باید بدانید
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • فیک بیوتی
  • چه کسانی باید «لوزه» های خود را عمل کنند؟ / زمان مناسب جراحی لوزه
  • درمان لوزه بزرگ را جدی بگیرید
  • جراحی برداشتن لوزه؛ چرا و چه کسانی؟