Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@12:49:51 GMT

راهبرد صهیونیست‌ها: ایجاد ناامنی در مصر

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۶۴۸۴

راهبرد صهیونیست‌ها: ایجاد ناامنی در مصر

از این حوادث تروریستی برخی به انتقام‌جویی خانواده‌های کشته‌شدگان در حوادث سقوط مرسی، از ارتش و دولت مصر ارتباط دارد. اما آنچه در صحرای سینا رخ می‌دهد، کاملا متفاوت از روندی است که در مصر وجود دارد.

فضای اجتماعی، سیاسی و امنیتی در صحرای سینا و حضور ناکافی نیروهای پلیس و ارتش که به محدودیت‌های قرارداد کمپ‌دیوید برمی‌گردد، زمینه را برای تشدید فعالیت گروه‌های تروریستی در آنجا فراهم کرده است و گروه‌های مختلفی مانند بیت المَقدس، داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی در این منطقه به ترور و انفجار علیه نیروهای نظامی و امنیتی مصر دست می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این همه، حادثه‌ای که روز جمعه در مسجد الروضه عریش اتفاق افتاد، کاملا متفاوت از دیگر حوادث تروریستی بود که در گذشته در مصر روی می‌داد. هر چند حملات علیه مسیحیان و کلیساهای آنها از سوی برخی گروه‌های افراطی انجام شده، حمله به مساجد مصر توسط گروه‌های مسلح یا انفجار در این مساجد امری کاملا نادر است. در صحرای سینا همواره عملیات تهاجمی یا تروریستی علیه پلیس و ارتش مصر صورت می‌گرفت و گروه‌های فعال در آن منطقه تلاش داشتند نیروهای پلیس و ارتش را از پای درآورند.

اما آنچه روز جمعه اتفاق افتاد،تحولی عجیب در رویکرد گروه‌های تروریستی است. درواقع، گروه‌ تروریستی عمل‌کننده سعی داشته تعداد تلفات را بالا ببرد و به احساسات مردم مسلمان مصر آسیب جدی وارد کند. این حرکت می‌تواند آغاز مجموعه حرکت‌هایی باشد که مشابه آن توسط داعش در عراق و سوریه انجام می‌شد یا شبیه آنچه گروه‌های افراطی تکفیری در پاکستان، افغانستان و حتی کویت علیه مردم مسلمان و در محل عبادت آنها انجام داده‌اند.

این حرکت تروریستی بی‌سابقه در مصر زنگ خطری برای دولت این کشور است. داعش سعی دارد صحرای سینا را به چیزی شبیه عراق و سوریه تبدیل کند. در واقع راهبرد صهیونیست‌ها در قبال مصر، وجود کشوری ضعیف، ناآرام و بی‌ثبات است. مصری که بتواند روی پای خود بایستد، قطعا خطری جدی را متوجه رژیم صهیونیستی خواهد کرد. بنابراین صهیونیست‌ها که پس از قرارداد کمپ‌دیوید توانسته بودند با فشار و نفوذ آمریکایی‌ها در مصر خواسته‌های خود را به صورت نرم پیش ببرند، پس از انقلاب مصر که زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی بود، وارد فضای جنگ سخت با مصری‌ها شده‌اند. اما آنها نمی‌خواهند این جنگ را به صورت مستقیم انجام دهند. بی‌تردید صهیونیست‌ها منافع زیادی در این جنایت‌ها دارند که از یک سو موجب تفرقه‌افکنی میان مردم مصر می‌شود و از سوی دیگر به تشدید شکاف‌های اجتماعی در این کشور می‌انجامد. فرار سرمایه‌ها و کاهش جایگاه مصر از دیگر خواسته‌هایی است که رژیم صهیونیستی در این زمینه دنبال می‌کند. بر این اساس، صهیونیست‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در چنین حوادثی در مصر دست دارند و آن را مدیریت می‌کنند.

باقیمانده نیروهای داعش که اکنون به صورت پراکنده در نقاط مختلف عراق و سوریه پنهان شده‌اند، منتظر تعیین تکلیف از سوی حامیان خود هستند. اگر زمان این تعیین تکلیف برای ادامه مأموریت‌های این افراد چه در قالب داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی افزایش یابد، قطعا آنها برای رفتن به سرزمین‌های خود انگیزه کافی پیدا می‌کنند. در میان آنها، برخی اروپایی‌اند و برخی دیگر از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی آمده‌اند و سراریز شدن آنها به سرزمین‌های سابقشان خطراتی را متوجه این مناطق خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد باید شاهد حرکتی از سوی گروه‌های حامی داعش و مجموعه گروه‌های تروریستی باشیم.

قطعا آمریکایی‌ها به‌دنبال بر هم زدن امنیت مصر هستند، چرا که مصر ضعیف در راستای استراتژی صهیونیست‌ها قرار دارد. به نظر می‌رسد سعودی‌ها نیز باکنار گذاشتن تعارفات با مصر وارد یک جنگ پنهان با این کشور خواهند شد. مصر با وجود این‌که از سعودی‌ها کمک‌های زیادی دریافت کرده، ولی نتوانسته خواسته‌های آنها را برآورده کند و سعودی‌ها دنبال امتیازات بیشتری از مصر هستند. یکی از روش‌های کسب امتیاز، بر هم زدن امنیت مصر است تا این کشور دستش را بیشتر برای کمک‌گرفتن به سعودی‌ها دراز کند.

بعید نیست همان‌گونه که صهیونیست‌ها، آمریکا و عربستان سعودی داعش را مورد حمایت‌های همه‌جانبه خود قرار دادند، اکنون نیز حرکتی از سوی این حامیان پیشین برای اعزام آنها به سوی دیگر کشورها صورت گیرد. پس از بروز نشانه‌های شکست در داعش یکی از رهبران این گروه گفته بود، ما باید به سرزمین موعود خود منتقل شویم که ارض مصر است. بر این اساس، حرکت تروریستی اخیر به گونه‌ای ترتیب داده شد که همه داعشی‌ها و دیگر اعضای گروه‌های تروریستی پراکنده در سوریه و عراق صدای آن را بشنوند و تلاش کنند خود را به صحرای سینا برسانند. یکی از راه‌های مهم پیش‌روی دولت مصر برای مقابله با این توطئه‌ها، قطع کردن دست‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در این کشور است.

مجتبی امانی

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۶۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشورهای غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روندهای جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می باشد و فرمت منطقه ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشورهای منطقه قفقاز در حال اجرا می باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می باشد.

 

دیگر خبرها

  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • تسلیم شدن ۱۰۰ تروریست الشباب سومالی
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم