Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@21:43:54 GMT

از وداعی تلخ تا بیعتی شیرین با امام عصر (عج)

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۷۷۲۲

از وداعی تلخ تا بیعتی شیرین با امام عصر (عج)

در هشتم ربیع‌الاول سال ۲۶۰ هجری امام حسن عسگری (ع) به شهادت رسیدند و فرزندش امام مهدی (عج) جانشین ایشان شد و اولین بیعت‌کنندگان با امام زمان (عج) کاروانی از ایران و از شهر قم و مناطق غربی ایران بودند. به همان دلیل که باید عید غدیر خم را جشن بگیریم، روز نهم ربیع الاول نیز شایسته تکریم است.

نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت آخرین حجت خدا امام عصر (عج) و منجی عالم بشریت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امامی که رسالتش، اتمام رسالت ناتمام همه انبیاء الهی است. این روز را برخی به نام عیدالله اکبر، غدیر دوم می‌دانند. در غدیر اول با حضرت علی (ع) بیعت کردند و در این روز با امام زمان (عج).

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری- معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت - درباره وضعیت حاکم بر زمان امامت امام حسن عسکری (ع) و با تشریح وضعیت حاکمان و جو حکومتی آن زمان و دستورالعمل‌هایی که امام حسن عسکری (ع) برای حفظ جان شیعیان به کار بردند صحبت کرد.

وی با بیان اینکه برای بررسی وضعیت تاریخی زمان زندگی هر امامی باید ببینیم موقعیت سیاسی، فرهنگی و فکری حاکمان آن زمان به چه شکل بوده است، اظهار کرد: در زمان امام حسن عسگری (ع) حاکمان دولت عباسی بر سر کار بودند و بسیار قدرتمند. هرجا بحث قدرت مطرح بود، حاکمیتِ آن زمان قدرت را در اختیار داشتند. معتصم عباسی پایتخت را از بغداد به سامرا انتقال می‌دهد تا بتوانند به شکل منسجم‌تری در کشورها و بلاد اسلامی حکومت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها درصدد بودند که حاکمیت را از شیعیان به طور کامل پس بگیرند. یکی دیگر از دلایلی که آن‌ها از بغداد به سامرا آمدند، این بود که جریان امامت را به طور کامل زیر نظر داشته باشند. از سال ۲۲۰ تا ۲۷۹ هشت خلیفه عباسی در سامرا بودند و هدف‌شان محدود کردن امامان بود. چرا که شنیده بودند فرزندی به دنیا می‌آید که ظلم و جور را به طور کامل ریشه‌کن می‌کند. بر همین اساس جو مناسبی برای اهل بیت (ع) و شیعیان در این دوران وجود نداشت.

این کارشناس مهدویت افزود: امام حسن عسگری (ع) باید دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها اعلام حضور می‌کرد و به هیچ وجه از سامرا خارج نشده است. هر گونه قیامی که در آن زمان شکل می‌گرفت، از سوی عباسیان سرکوب می‌شد و فضا هرگز فضایی نبود که بشود در آن فعالیت دینی و اجتماعی از سوی شیعیان رخ بدهد. آن‌ها جشن‌ها و بذل‌های بی‌حدی داشتند تا جایگاه اجتماعی خود را بالا ببرند و از این طریق شیعیان را پایین بیاورند.

نصوری تأکید کرد: شیوه مبارزاتی امام هادی (ع) و امام حسن عسگری (ع) در این دوران به طور کامل نسبت به سایر امامان گذشته تغییر می‌کند و آن‌ها به سمت تقیه پیش می‌روند و به دنبال این بودند که شیعیان به حاکمیت راه پیدا کنند تا کمی از این فشارهای حاکمیت کم شود. بر همین اساس تقویت و گسترش سازمان وکالت که از زمان امام صادق (ع) در حال شکل‌گیری بود به صورت زیرزمینی به کار خود ادامه داد و امام حسن عسگری (ع) در این زمان تقیه داشتند و تقیه به معنای بیکاری نیست، بلکه به صورت پنهانی دستورات و فرامین اسلام را اجرا می‌کردند تا از این طریق شیعیان حفظ شوند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دستوراتِ مد نظر امام حسن عسگری (ع)، آشنا کردن مردم با مسئله غیبت بود. بر همین اساس ایشان سعی می‌کردند که ارتباط خود با مردم را به حداقل برسانند و سوالات را از پسِ پرده جواب می‌دادند، چرا که هم جان شیعیان این گونه حفظ می‌شد و هم اینکه آنان با غیبت امام عصر (عج) بیشتر آشنا می‌شدند. متوکل عباسی سپاه شاکریه که صد برابر گروهک‌های حال حاضر جنایت و خباثت داشتند را به راه انداخته بود. آن‌ها حتی به دنبال تخریب قبر امام حسین (ع) بودند و متوکل عباسی تمام شیعیان را از پست‌های حکومتی خارج کرده بود. امکانات اقتصادی را نیز از دست شیعیان خارج شده بود و همین امر باعث می‌شد که شیعیان در فشار بیشتری قرار بگیرند.

این کارشناس مهدویت تأکید کرد:‌ در دوران آغازین غیبت صغری تعداد زیادی از وزرا نسبت به امام حسن عسگری (ع) عرض ارادت داشتند، حتی علمای اهل سنت و اهل کتاب نیز نسبت به امام اظهار ارادت می‌کردند، ولی اینکه بخواهند در آن شرایط سیاسی و اجتماعی امام را یاری کنند این امکان وجود نداشت چرا که خفقان زیادی در جامعه حاکم بود. زندگی امام حسن عسگری (ع) با یک دوگانگی همراه بود. از یک طرف باید جانشین خود را معرفی می‌کرد و از طرفی نباید کسی متوجه می‌شد که امام حسن عسگری (ع) دارای فرزندی است تا از این طریق جان امام زمان (عج) حفظ شود. بر همین اساس امام حسن عسگری (ع)، امام عصر (عج) به کسانی که مورد تأییدشان بود همچون احمدبن اسحاق قمی که امین امام بود معرفی کرد.

وی ادامه داد: اگر امام حسن عسگری (ع) جانشین خود را معرفی نمی‌کرد، مشکلات خاصی در بین جوامع اسلامی بوجود می‌آمد. کما اینکه پس از شهادت امام حسن عسگری (ع) برادر ایشان جعفر ادعای ارث و امامت کرد و با حاکمان همکاری می‌کرد تا امام زمان (عج) دستگیر شود. اینکه چرا امام زمان (عج) غایب شد و آیا جزو آزمایشاتی که خداوند برای انسان‌ها در نظر گرفته، اختلافاتی وجود دارد. اما همگان به این نکته اذعان دارند که امام زمان (عج) به دنیا آمده است و پس از غیبت صغری در غیبت کبری به سر می‌برند.

وی گفت: امام زمان (عج) در غیبت صغری از طریق چهار نایب به گونه‌ای عمل کردند که فرقه‌هایی که پس از شهادت امام حسن عسگری (ع) به وجود آمده است از بین برود و به طور طبیعی این فرقه‌های نادرست در جریان امامت حل شدند. در روز شهادت هر امامی افراد آن جامعه با امام بعدی بیعت می‌کردند اما در رابطه با امام زمان (عج) شرایط خاصی وجود داشت. انشاءالله ما هم بتوانیم در روز نهم ربیع‌الاول یعنی روز بعد از شهادت امام حسن عسگری (ع) بیعت با امام زمان (عج) را داشته باشیم و همچون عید غدیر که به صورت نمادین به دیدار سیدان در جامعه می‌رویم در این روز نیز به صورت نمادین با امام عصر (عج) بیعت داشته باشیم.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۷۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با هیأت علما و رؤسای مدارس علمیه هندوستان که با حضور جمعی از طلاب غیرایرانی جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد، اظهار کرد: همه این تلاش‌هایی که شما در عرصه تبلیغ دین در سرزمین هندوستان دارید، باید در استخدام پیروی از خط ولایتمداری حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) باشد زیرا امام زمان (عج) نوکری می‌پسندند که نوکر به‌روز حضرت باشد و به درد شرایط حال امت اسلام بخورد. از این حیث، شاید بتوان گفت که از نظر وجود اقدس امام عصر (عج)، یک طلبه سطح یک از یک عالم برجسته شأنیت بیشتری داشته باشد زیرا او متناسب با زمانه حال و شرایط موجود، خدمتی را به دین عرضه می‌کند که سایرین از آن غافل هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اقتضای نوکری کردن در این آستان نیز به میدان‌داری در عرصه‌ای است که پرچم ولایت اهل‌بیت (ع) و معارف دینی را در عصر حاضر بلند کرده و اینجاست که اهمیت صیانت از انقلاب اسلامی موضوعیت پیدا می‌کند؛ تا جایی که امروزه نه‌فقط دوستان و دلسوزان بلکه حتی دشمنان اسلام نیز از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند. این منطقی است که به برکت انقلاب اسلامی جهانی شد تا هرکس در هر گوشه از این عالم، چشم به ظهور داشته باشد و مهدی صاحب الزمان (عج) را در کانون توجه و تحلیل خود قرار دهد.

هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان (عج) است

وی تصریح کرد: این تحلیل اساتید برجسته سیاست در نظام سلطه است که شیعه را همچون پرنده‌ای با دو بال نهضت حسینی و قیام مهدوی توصیف کرده و این دو مبنا را هدف قرار داده اند. بر همین اساس، هرکس در جهت ترویج ارزش‌هایی مبتنی بر این دو اصل بکوشد، بیش از سایرین سربازی کرده و مورد عنایت وجود اقدس امام زمان (عج) خواهد بود.

علم الهدی تأکید کرد: برادران عزیز، فرصت مدیریت مدارس و حوزه‌های علمیه در خطه‌ای همچون سرزمین هندوستان با گستره جمعیتی و فرصت‌های تبلیغی را غنیمت بدانید. در موقعیتی که شما قرار دارید، هر مدرسه علمیه به مثابه اردوگاه بقیة الله (عج) است بنابراین طوری عمل کنید که گویا از طرف امام زمان (عج) به این مسئولیت منصوب شده‌اید و باید به هر ابزار ممکن در این دستگاه نوکری مؤثر داشته باشید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: این همان عرصه‌ای است که سربازی شما در دستگاه امام زمان (عج) با آن سنجیده خواهد شد؛ به طوری که اگر امروز طلبه از فقه و اصول و کلام بهره‌مند باشد و سطوح عالی حوزه را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد اما از بینش سیاسی و تقید به انقلاب اسلامی بی‌بهره باشد، تلاش و مجاهدت او برای کسب علوم حوزوی ابتر است و راه به جایی نخواهد برد.

وی بیان کرد: جامعة المصطفی العالمیه نیز یکی از شجره‌های طیبه‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت تا همراه با مبانی دین و ارزش‌های تشیع، گفتمان انقلاب اسلامی نیز به کشورهای عالم تسری پیدا کند بنابراین نباید این مولود مبارک را صرفاً یک نمایندگی آموزشی و یک جریان تعلیمی دانست. جامعة المصطفی همان بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است و از این جهت، تلاش شما در تقابل مستقیم با اراده شیطانی استکبار قرار دارد و موردعنایت خاص امام زمان (عج) خواهد بود.

گفتنی است که بیش از ۵۰ میلیون شیعه اثنی عشری و ۲۰۰ میلیون مسلمان اهل سنت علاقمند به اهل بیت (ع) در هندوستان زندگی می‌کنند و در ۱۰۰ مدرسه و حوزه علمیه هندوستان، سه هزار طلبه مشغول تحصیل علوم حوزوی هستند.

دیگر خبرها

  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • عسگری: همدلی بزرگان تهران به ۲ ملی‌پوش پایتخت منتهی شد