Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم روستاهای بخش تخت از توابع شهرستان بندرعباس از نبود جاده مناسب،آب شرب ،بهداشت و درمانی ، برق ، مدرسه رنج می‌برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده؛ یکی از جوانان عرصه خبر در این روزهای سرد پاییزی در شهرستان بندرعباس که عرصه را بر ساکنان این مناطق تنگ کرده تصمیم گرفته است که در قالب گروه جهادی «یک دسته گروه تازه نفس» که با همراهی حوزه حضرت خدیجه (س) قرارگاه کربلا سپاه ناحیه بندرعباس ، سازمان بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه بندرعباس و بسیج سازندگی سپاه ناحیه دانشجویی بندرعباس به محروم ترین روستاهای پایتخت اقتصادی کشور سفر کند وی در این سفر به مکان هایی می رود که از کمترین امکانات لازم برای زندگی برخوردارنیستند و در واقع کمتر شهر نشینی به این روستاهای دور افتاده می رود، که طی چند گزارش به بخش هایی از این سفر نامه می پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ناهید یوسفی خبرنگار پایگاه خبری فرهنگ کده عنوان این سفرنامه را کوه لهرو یا کوه رنج گذاشته است.

جوانان گمنامی که لبخند مردم و رضایت خداوند تنها واریزی فیش حقوقی شان است 

در حالی که امروز فیش های نجومی برخی از مسئولان آتش به دل بسیاری از افرادی می زند اما مردمان روستاهای کوه مغیران، کوه دازان و کوه لهرو شب تا روز برای کسب روزی حلال می دوند و آخر کار باز هم «هشت شان گرو نه شان» است.

جوانان گوه جهادی «یک سته گروه تازه نفس» با روحیه انقلابی و به دور از هر نوع منفعت طلبی مالی تنها برای رضای خدا و دیدن لبخند رضایت مردم تلاش می کنند تا مرهمی شوند بر زخم دل انسان هایی که از بد زمانه و رفتارهای منفعت طلبانه برخی از مسئولان که تکیه بر اریکه های قدرت زده اند و به جای برقراری عدالت اجتماعی به فکر پرکردن جیب های خود و نسل های بعد از خود هستند آرام گیرد و جوانانی که می کوشند تا اقدام و عملی به دور از هر نوع شعار وخودنمایی برای کودک نوپای هرمزگانی رقم بزنند.

 آغاز سفری به روستاهای محروم؛ این بار روستای مازغ مغیران و کوه لهرو

27 مهرماه سال جاری به همراه چند نفر از دوستان تصمیم گرفتیم سفری به سمت روستاهای بخش تخت از توابع شهرستان بندرعباس قرار دارد یا سفری به دلهای خسته کنیم و برای اینکه بدانیم مردمان ما در نقطه های کور این استان پهناور که تا مرکز استان 70 کیلومتر فاصله دارد چگونه زندگی می کنند.

علیرغم تلاش همه دولت های دوازده گانه انقلاب، هنوز می تواند نقطه ضعف تلقی شود که هنوز روستاهای پایتخت اقتصادی کشور در محرومیت به سر می برند و قصد مقایسه و غرض سیاسی هم ندارم و صرفا قصد جمع کردن ثواب هم ندارم قصدم باز کردن یک گره از زندگی یک هموطن است.

70 کیلومتر دور از شهرستان بندرعباس یا همان پایتخت اقتصادی کشور به روستای مازغ مغیران از توابع بخش تخت می رسیم روستای کوچکی در دل کوه که روزگاری از دره عمیق مجاورش چشمه های آب زلال روان بوده، اما حالا خشکسالی طراوت آن روزها را از ذهن اهالی آن پاک کرده است.

چند گوسفند و یک خانه کپری مجموع زندگی یک روستایی

روستای مازغ مغیران از توابع بخش تخت بندرعباس با بیش از 30 خانوار با جمعیتی بالغ بر 140 نفر که تمامی آنها در خانه های کپری زندگی می کردند که تنها دارایی شان یک خانه کپری با چند راس گوسفند بود.

جاده این روستا خاکی و بسیار صعب العبور است که با هر ماشینی امکان تردد وجود ندارد که روستائیان با حیوانات چهارپا تا روستای بهروغ را می روند که نزدیک ترین روستا است هر چند هم که نیم ساعت زمان می برد.

روستای مازغ مغیران فاقد برق

مردم این روستا بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند به هر خانه از این روستاها که می رفتیم تنها با «آب» یا «بنه» از ما پذیرایی می کردند که می توان گفت تنها دارایی شان همین بود و همچنین این روستا فاقد برق است و در تاریکی زندگی خود را سپری می کنند.

نکته جالب توجه این روستا این بود که خانه های این روستا خیلی پراکنده و دور از هم بودند و هر کدام از آنها در یک کوه زندگی می کردند و دیگری در کوه دیگر، که باید از دره ها عبور کرد تا به یک خانه دیگر برسی 

بچه های این روستا فقط تا مقطع ابتدایی تحصیل کرده اند و به علت نبود مدرسه از تحصیل باز مانده اند و زمانی که با دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند صحبت می کنیم آنها هیچ پاسخی نمی دهند و منزوی شده اند و زیاد دوست ندارند در اجتماع باشند.

مردم این روستا بسیار فقیر هستند و تنها درآمد آنها گوسفند و یارانه است و همچنین پوشش گیاهی این روستا بسیار ضعیف است و به علت کمبود آب، باغات این روستا بسیار کم بود شاید 20 درخت قابل مشاهد بود و آب خوردن هم مردمان این روستا نداشتند.

اینجا خبری از بهداشت و درمان نیست!

در روستای کوه مازغ مغیران اگر کسی زخمی بر سرو چهره آنها بنشیند به دلیل صعب العبور بودن جاده آن و دوری راه تا مرکز استان و نبود درمانگاه باید خود به خود خوب شوند و برای همین است که جوانان و نوجوانان روستا بنا به اکثریت بر روی چهره ها و دست و پای خود زخم های یادگاری کهنه شده دارند.

کمک هایی از سوی دفتر مقام معظم رهبری و خیرین به خانوارهای این روستا اهدا شد که شامل جعبه کمک های اولیه و کفش و همچنین از سوی خیرین دمپایی و مواد غذایی که شامل برنج، روغن ، عدس، لپه، رب گوجه ، آرد و ....به روستائیان اهدا شد.

 مردمان این دیار از داشتن یک فرش ساده محروم‌اند/آیا مسئولان تاکنون به این روستا سفر کرده اند ؟

بیشتر مردمان این روستا از داشتن یک فرش ساده محروم‌اند و کودکان این روستا نمی‌دانند پارک، فضای مجازی و تلویزیون چیست و جوانان آنها به جای اینکه در دستشان موبایل ببینی، فقط چوب دستی را می‌بینی که  تنها آرزوهایشان را با آن بر روی خاک نقاشی می‌کنند و مشاهده این همه بی عدالتی در این روستا بغض هر آدم با وجدانی را می ترکاند نمی دانم چگونه مسئولان شبها راحت می خوابند؟آیا مسئولان تاکنون به این روستا سفر کرده اند ؟

پایان سفرم به این روستا را این گونه به پایان می رسانم این روستا فاقد هیچ گونه امکانات رفاهی از جمله آب ، برق و راه دسترسی و....است و از مسئولان انتظار  می رود که  مسئولان ارشد استانی و خیرین و کسانی که می‌توانند باری از رنج و درد مردم منطقه را کم کنند با بازدید از این منطقه و مشاهده مشکلات مردم که با آن دست و پنجه نرم می کنند به حداقل نیازهای آنها توجه کنند.

ساعت 3 ظهر روز پنچشنبه 27 مهرماه سال جاری بود که از روستای مازغ مغیران خارج شدیم و به سمت روستای کوه دازان و کوه لهرو رفتیم جاده های این دو روستا در مقایسه با روستای مازغ مغیران خیلی وحشتناک تر بود و هر لحظه امکان سقوط به ته دره را داشتیم.

روستای کوه لهرو فاقد جاده مناسب

ساعت 8 و نیم شب شد که به روستای کوه لهرو رسیدیم با توجه به تاریکی مسیر و جاده های پرپیچ و خم و صعب العبور آن با بچه های گروه جهادی تصمیم گرفتیم شب را در روستا بمانیم و روز بعد برگردیم.

بعد از عبور از جاده‌های طولانی و خاکی و صعب العبور وارد روستای کوه لهرو شدیم لحظه ورود به روستا سکوت آرام و عجیبی بر آنها حاکم بود، اما در عین سکوت، فریاد دردهای پنهان مردم این آبادی بلند بود، دردهایی که بزرگ مردانی که در مسئولیت‌های مختلف به مردم قول و وعده‌هایی دادند تا به مشکلات مردم رسیدگی کنند اما امروز خبری از تحقق آن وعده‌ها نیست گمان نکنم مسئولی به این روستا تاکنون آمده باشد.

آخرین مدرک تحصیلی جوانان این روستا تا ششم ابتدایی

روستای کوه لهرو که هنوز با فهرستی از محرومیت و وعده‌های بر زمین مانده مواجه هستند و نگاه امید به آینده دارند، آخرین مدرک تحصیلی جوانان آنها ششم دبستان است چرا که  مدرسه راهنمایی در این روستا از یک طرف و نداشتن بضاعت مالی از طرفی دیگر باعث شده بیشتر خانواده ها توان فرستادن فرزندان خود به روستایی دیگر یا شهر برای ادامه تحصیل را نداشته باشند.

کوه لهرو روستایی خوش آب و هوا و دارای انواع پوشش گیاهی و برخی مردمان این روستا در خانه های مسکونی و برخی دیگر خشت و گلی زندگی می کردند.

مهم ترین مشکلات این روستا نبود جاده مناسب و کمبود آب بود ، شغل اغلب مردم این روستا دامداری بود که اغلب زنان این کار را برعهده دارند.

روستایی که زمین آن به آسمان نزدیک است

روستای کوه لهرو زمین آن به آسمان نزدیک است و آخرین روستای این بخش بود دیگر روستایی بعد از آن نبود و اگر مردمان این روستا راهشان بسته شود دیگر کسی نیست به دادشان برسد.

با توجه به پراکندگی خانه ها برخی از خانه ها این روستا برق نداشتند و در تاریکی زندگی می کردند مردمان این دیارکم توقع هستند وقتی از آنها از مشکلاتشان می پرسیم می گویند مشکلی نداریم.

روستای کوه لهرو بندرعباس می تواند قطب گردشگری استان باشد

این روستا بسیار سرسبز است و انواع درختان در آنجا سبز می شود و با حمایت مسئولان، این منطقه می تواند قطب گردشگری هرمزگان شناخته شود.

مردم این منطقه در چند کیلومتری مرکز استان هستند و اما متاسفانه در وضعیت بسیار بدی به سر می برند و در این روستاها هیچ گونه امکاناتی وجود ندارد، از نبود آب، جاده، بهداشت و...رنج می برند.

 اهالی روستاهای بخش تخت پایتخت اقتصادی کشور در پایان امیدوار بودند که مسئولان استان و کشور با دیدن این گزارش در صدد رفع مشکلات روستا گام بردارند و معضلاتی که در پی بی توجهی تاکنون گریبانگیر مردم روستا شده است را برطرف کنند.  

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۸۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصل شدن برق تمام روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان

به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب،محمد رئیسی ‌در بازدید از مناطق سیل زده اظهار کرد: عملیات برق رسانی به آخرین روستای گوردیم کنارک انجام شد و با توجه به از دست رفتن مسیر زمینی روستای گوردیم، برق رسانی به این روستا از طریق مسیر آبی و با طی مسافت حدود 2 ساعته انجام که با این حساب برق تمامی روستاها پایدار شد.

وی با اشاره به خسارت بیش از 950 میلیارد ریالی سیلاب و بارش سنگین بیش از 400 میلی‌متری به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان، افزود: 466 اصله پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و 22 دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارد شده ناشی از شرایط جوی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: با خدمات شبانه‌روزی کارکنان این شرکت از مجموع 445 روستای مناطق سیل زده که دچار خاموشی شده بودند، برق همه روستاها هم اینک پایدار شده است.

وی با بیان اینکه نبود راه دسترسی از جمله چالش‌های کارکنان عملیاتی این شرکت جهت پایداری مجدد شبکه های برق بود، افزود: به دنبال وقوع این شرایط جوی، 282 تیم عملیاتی به همراه تمامی تیم‌های پیمانکاری این شرکت نسبت به اصلاح و ساخت مجدد شبکه‌های آسیب دیده برق اقدام کردند.

رئیسی ادامه داد: شهروندان گرامی ضمن رعایت نکات ایمنی، در صورت بروز هرگونه خسارت یا خاموشی شبکه برق موارد را از طریق سامانه 121 یا اپلیکشن برق من ثبت و پیگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند
  • کنتور برق ۸۵ درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد
  • وصل شدن برق تمام روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • ۵۸۷ روستای استان ایلام از نعمت گاز برخوردارند
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • ۶۵ روستای خراسان جنوبی آبرسانی شد