Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر دریادار جانباز ناصر سرنوشت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص عملیات مروارید گفت: ناخدا یکم مصطفی مدنی‌نژاد جانشین وقت فرماندهی نیروی دریایی ارتش عملیات مروارید را طراحی کرد.

حرف صدام برای‌ ما سنگین بود

وی با بیان اینکه این عملیات مرکب از هفت تکاور، هوادریا، ناوچه پیکان و دیگر واحدهای شناور نیروی دریایی ارتش انجام شد، اظهار داشت: زمانی که صدام گفت کلیه پایانه‌های نفتی ایران را منهدم و آبراه‌ها را مسدود می‌کنم و چیزی از ارتش ایران باقی نمی‌گذارم، این حرف برای ما سنگین بود و نمی‌توانستیم قبول کنیم بنابراین درخواست عملیات کردیم تا این گونه به او پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، دریادلان نیروی دریایی ارتش با خود اندیشیدند که اگر دیر بجنبند عراقی‌ها با پوتین‌‌هایشان ما را له می‌کنند. 

این فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه آن موقع من جزو تیم ویژه نیروی دریایی بودم، تصریح کرد ما براساس پروازهای گشت در منطقه توانستیم شناخت کاملی را از منطقه عملیات داشته باشیم و منطقه را کاملا شناسایی کنیم. براساس دستور، برنامه‌ریزی‌های لازم را کردیم تا سکوهای نفتی عراق را از بین ببریم و به همین خاطر، دو عملیات ابتدایی توسط نیروی رزمی ۴۲۱ اجرا شد که به نام‌های «اشکان» و «شهید صفری» معروف شده‌اند. 

عملیات مروارید توسط هفت تکاور انجام شد

سرنوشت با بیان اینکه در عملیات شهید صفری سکوی الامیه منهدم شد و سه هفته بعد از آن، عملیات مروارید درباره سکو نفتی البکر به اجرا درآمد، خاطرنشان کرد: سکوی نفتی البکر برای عراقی‌ها بسیار مهم بود. شش نفتکش ۳۰۰ هزار تنی عراقی به صورت هم‌زمان می‌توانستند کنار آن پهلو بگیرند و بارگیری کنند. برای ما خیلی مهم بود که بتوانیم این سکو را منهدم کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که در این عملیات چه نیروهایی حضور داشتند؟ ابراز داشت: شش واحد آبی خاکی، دوناوچه موشک‌انداز کلاس کمان، پیکان و جوشن، تعدادی هلی‌کوپتر و چند جنگنده نیروی هوایی ارتش برای پشتیبانی هوایی در این عملیات حضور داشتند. جالب است که بدانید این عملیات توسط هفت تکاور انجام شد. 

هدف اصلی عملیات مروارید انهدام نیروی دریایی ارتش عراق بود

این فرمانده دوران دفاع مقدس درباره چرایی حضور فقط هفت تکاور در این عملیات هم بیان کرد: در پایان طراحی عملیات داوطلبانه به ناخدا مدنی‌نژاد عرض کردیم نیاز نیست برای از بین بردن یک پایانه نفتی همه نیروی دریایی ارتش را درگیر عملیات کنیم. بر همین اساس اجازه دادند با هفت تکاور این عملیات را به انجام برسانیم و مشاهده هم کردیم با همین هفت تکاور توانستیم سکوی البکر را منهدم کنیم. 

سرنوشت هدف اصلی از عملیات مروارید را انهدام نیروی دریایی ارتش عراق دانست و یادآور شد: طراحی این عملیات به این شکل بود که ما برای درگیری و ارتباط مستقیم با دشمن باید آنها را به نحوی به دریا می‌کشاندیم و دیدیم بهترین راه آن است که به عنوان یک طعمه از خودمان استفاده کنیم. برویم سکوی البکر را بگیریم و آنها را تحریک کنیم که به دریا بیایند که خوشبختانه این عملیات با موفقیت و با همکاری خلبانان شجاع هوادریا انجام شد.

با گشت‌زنی توانسته بودیم منطقه را بشناسیم

وی با اشاره به شناسایی کامل منطقه توسط نیروهای عملیاتی ارتش عنوان کرد: ما از پیش با گشت‌زنی توانسته بودیم منطقه را بشناسیم و پیچ و خم‌های آن را شناسایی کنیم. می‌دانستیم از کجا نزدیک شویم. همین مسئله نیز موجب شد ارتش عراق غافلگیر شود. 

این تکاور بازمانده از عملیات مروارید افزود: گروه هفت نفره تکاوران دریایی عملیات مروارید – که من هم جزیی از آنها بودم-، ساعت ۱۴:۳۰ پنجم آذر ۵۹ عازم سکوی البکر شدند. پس از استقرار بر اسکله تبادل‌آتش گسترده صورت گرفت. لازم به یادآوری است که به محض پیاده شدن می‌دانستیم کجا را باید بزنیم چون تمام نیروهای نگهبانی و گشتی عراقی در اتاقک برج کنترل و مرکز این سکوی بزرگ سه طبقه حضور داشتند. 

یک گلوله آر.پی.جی به ساختمان اصلی زدیم و با همان یک گلوله آر.پی.جی درها باز شد

سرنوشت با بیان اینکه وقتی پیاده شدیم یک گلوله آر.پی.جی به ساختمان اصلی زدیم و با همان یک گلوله آر.پی.جی درها باز شد و بعثی‌ها بیرون آمدند، گفت: با این بیرون آمدن، تعدادی از عراقی‌ها فرار کردند و تعدادی نیز اسیر شدند و بخش جنوبی اسکله به تصرف ما درآمد. در همین حین، ناوچه‌های عراقی از دهانه خور عبدالله بیرون آمدند اما ناوچه‌ همیشه جاوان پیکان در منطقه حضور داشت و تعدادی از این ناوچه‌ها را درگیر و غرق کرد. 

وی با اشاره به حضور نیروی هوایی در این عملیات اظهار داشت: وقتی ما عملیات را انجام دادیم، نیروی هوایی عراق برای بمباران ما و ناوچه‌های پیکان و جوشن تعدادی از جنگنده‌هایش را به پرواز درآورد اما نیروی هوایی ما حضور داشتند و توانستند ۱۳ فروند میگ۲۳ عراق را سرنگون کرده و دست‌کم سیزده کشتی حامل موشک و اژدر را غرق کنند. البته یک فروند جنگنده ایران نیز به خلبانی ستوان یکم حسن مفتخری و ستوان دوم محمد کاظم روستا به شهادت رسیدند.

صدام ۴۵۰ تفنگدار دریایی را مامور بازپس‌گیری سکوی البکر نفتی کرد

این فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: قرار بر این بود که تا ساعت ١٦:٣٠ سکو تصرف شود. روز ششم آذر کلیه تأسیسات به تصرف نیروهای ایرانی درآمد. برای اینکه نشان دهیم این سکو توسط ایران فتح شده باید پرچم ایران را روی دکل نصب می‌کردم و به همین خاطر من بیش از ۴۰۰ پله را بالا رفتم و پرچم کشورمان را به اهتراز درآوردم که لحظه غرورآفرینی بود. 

سرنوشت با بیان اینکه صدام ۴۵۰ تفنگدار دریایی را مامور بازپس‌گیری این سکوی نفتی کرد، تصریح کرد: قرار بود عملیات طی چند روز ادامه داشته باشد، اما از قرارگاه عملیات پیام فوری رسید که گروه تکاوران خیلی زود آخرین مرحله عملیات را اجرا و سکو را ترک کنند. گروه باید اسکله‌ها را از غنائم و اسرا تخلیه و تأسیسات را بمب‌گذاری می‌کردند تا پس از ترک منهدم کنند. در نهایت اسکله کاملا تخلیه و عملیات تخریبی آغاز شد. گروه عملیات سوار ناوچه پیکان شدند اما حدود یک ربع بعد از ترک اسکله‌ها، ناوچه پیکان هدف چند موشک عراقی قرار گرفت و غرق شد. این موشک‌ها از ناوچه عراقی شلیک شد که دور از چشم نیروهای ایرانی در پشت اسکله الامیه پنهان شده بود.

عملیات مروارید نیروی دریایی عراق را منهدم کرد

وی با بیان اینکه در جریان این عملیات ۱۳ فروند جنگنده میگ، یک فروند هلی‌کوپتر سوپرفریون هفت فروند ناوچه اوزا، دو فروند ناو نیروبر عراقی منهدم شدند، خاطرنشان کرد: با قاطعیت می‌توانم بگویم عملیات مروارید مسیر جنگ را به طور کلی تغییر داد. شاید برزگترین خدمتی که این عملیات داشت، فارغ از اینکه ارتش عراق را از داشتن نیروی دریایی محروم کرد، موجب شد تا بتوانیم وضعیت اقتصادی جنگ را کنترل کنیم. به عبارت دیگر، عراق تا پایان جنگ دیگر نتوانست از خلیج فارس نفت صادر کند. 

این امیر جانباز ارتش یادآور شد: با این عملیات، سکوهای نفتی عراق منهدم شد و این مسئله لطمات جدی از نظر اقتصادی بر عراق وارد کرد. همچنین این عملیات موجب شد تا جلوی پیشروی عراق در خرمشهر و آبادان گرفته شود. 

عملیات مروارید موجب وحشت بعثی‌ها و شوکه شدن صدام شد

سرنوشت با تاکید بر اینکه ایران از آن تاریخ به بعد توانست کنترل خلیج فارس و تنگه هرمز را در اختیار بگیرد و اجازه ندهد عراق نیروی دریای داشته باشد، ابراز داشت: ما هر ۲۰ روز اسکورت کاروان کشتی‌های تجاری و نفتکش خودمان را از تنگه هرمز به بندر ماهشهر و بندر امام انجام می‌دادیم. هر علمیاتی که ما در زمین انجام می‌دادیم با پشتیبانی صورت می‌گرفت. این پشتیبانی و اسکورت کاروان در نیروی دریایی هم وجود داشت و موجب شد در زمان جنگ هر روز از جزیره خارک نفت صادر کنیم. 

وی با بیان اینکه عملیات مروارید موجب وحشت بعثی‌ها و شوکه شدن صدام گردید، عنوان کرد: صدام برای جبران از بین رفتن نیروی دریایی‌اش، جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهایی را از کشورهای مختلف به ویژه فرانسه خریداری کرد و آنها را مجهز به موشک‌های سوپر سونیک اگزوست کرد که هر کدام از این موشک‌ها، دو میلیون دلار ارزش داشتند. 

ما برای پول نجنگیدیم

این تکاور بازمانده از عملیات مروارید درباره شهدای بازمانده از این عملیات بیان کرد: از گروه هفت نفره تکاوران، دو نفر به درجه شهادت نائل شدند و پنج نفر زنده ماندیم که ناخدا رحمان الفتی که جزو بازماندگان این عملیات و گروه تکاوران بودند، فوت شدند. همچنین ناوچه پیکان که مورد حمله قرار گرفت و غرق شد، دارای ۴۶ پرسنل بود که تنها هفت نفر از آنها زنده ماندند و مابقی به شهادت رسیدند. ما ۵۲ نفر عراقی را به اسارات گرفته بودیم که یک نفر از آنها زنده ماند. 

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی این بازماندگان چگونه است، گفت: ما کسانی بودیم که به خاطر اعتقاداتمان و همچنین اسلام و ایران جنگیدیم و کسی که به خاطر اعتقادات، اسلام و ایران می‌جنگد، نیازی به تشویق ندارد. هیچ کدام از ارتشیان که در زمان جنگ در جبهه‌ها حضور داشتند، هیچ گونه چشم‌داشتی نداشته و ندارند. ما برای پول نجنگیدیم. تنها خواست آنها حفظ احترام و پاسداشت خدمات‌شان است. 

این امیر ارتش در پایان اظهار داشت: لازم است من از شهدای ناوچه همیشه جاوید پیکان، جوشن، کهنمویی، تیران، مهران، سهند و سبلان و همچنین شهدای غواص، تکاور، واحدهای شناور و هوادریا یاد کنم که مظلومانه و برای اعتقاداتشان جنگیدند و جان‌شان را در راه ایران و اسلام فدا کردند و درود بفرستم بروان پاک شهدای نیروهای مسلح و همه عزیزانی که با تقدیم عزیزترین مایه هستی‌‌شان باعث بقای ما شدند. 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۰۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده کل ارتش افزود: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیرو‌های مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

امیر سرلشکر موسوی با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیرو‌های مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیرو‌های مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‍ کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

امیر سرلشکر موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • سرلشکر موسوی: ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • تقدیر فرمانده کل ارتش از رزمندگان عملیات وعده صادق
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • خاطره پرواز منوچهر محققی در عملیات مروارید
  • دیدار فرمانده سپاه تهران بزرگ با فرمانده نیروی زمینی ارتش
  • بازگشت تیم‌های قایقرانی ملوان نیروی دریایی ارتش و سکان تهران