Web Analytics Made Easy - Statcounter

کردستان از گذشته تاکنون به عنوان یکی از مناطق برتر کشور در حوزه دف و دف نوازی به شمار میآیدبه همین منظور امروز ساز دف در میان مردم این دیار ازجایگاه ویژه ای برخوردار است..

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، اگر در هر کجایی از دنیا نام دف به میان آید همه کردستان را پایتخت دف جهان می دانند، شهری که هنرمندان زیادی در این حوزه توانسته اند پا به پای دیگر هنرمندان در تمام عرصه ها خوب بدرخشند، حیدر محمدی یکی از هنرمندانی است که توانسته است نام خود را بعنوان سازنده بزرگترین و کوچکترین دف در جهان معرفی کند، با وی در این زمینه به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

 


•  لطفاً خودتان را معرفی نمایید و بفرمایید از چه زمانی ساختن دف را شروع کرده اید؟


بنده حیدر محمدی، متولد 1353 و از 20 سالگی تا به الان مشغول ساختن دف سنتی در سنندج هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


•  آیا در خانواده شما کسی به ساختن دف مشغول بوده است که شما هم این راه را ادامه داده اید؟


رشته ی من گرافیک بود اما چون همیشه اعضای خانواده ام اهل طریقت و عرفان و در خانقاه بودده اند همیشه مشغول ساخت دف سنتی بوده اند و برای اولین بار تحت نظر برادر بزرگترم دف خورشیدی را ساختم و از این طریق کم کم به ساختن آن ادامه دادم و توانستم دف های مختلفی را به ثبت برسانم و مهر برند جهانی دف را به نام استان کردستان ثبت نمایم.


•  چرا تصمیم گرفتید بزرگترین و کوچکترین دف جهان را بسازید؟
کردستان مرکز و منبع "دف" و "دف نوازی" در دنیاست و قلمداد کردن کردستان به عنوان پایتخت دف جهان حق این دیار است چون فیزیک و قدمت و استفاده صحیح و اصولی آن در کردستان و سنندج است، مهر برند جهانی، 6 مهر اصالت ملی و همچنین تاییدیه از اساتید کشوری و داخلی از کشور را به نام کردستان ثبت شده است، و با توجه به اینکه کردستان پایتخت دف جهان معرفی شده است و به افتخار شهرمان کوچکترین و بزرگترین دف دنیا را ساخته ام.


•  مراحل ساخت این دف چند ماه به طول انجامید؟


در ساخت این دف چند نفر تراشکار و صنعتکار (برادران کریمی)  کمکمان کردند ، همچنین در ساخت پیچیدگی های درون دف همسرم همیشه کنارم بودند و به من کمک می کردند و سه ماه به طول انجامید چرا که بزرگترین دف قطر آن 2 متر مربع و کوچکترین آن قطرش یک سانتی متر است و حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان هزینه ی ساخت آن بوده است


•  چه دف هایی را تاکنون توانسته اید بسازید؟
بزرگترین دف جهان، کوچکترین دف، 16 سایز بزگتر از آن، دف دو پوست در یک کمانه، دف تمام چوبی، دف بدون هیچ فلزی، دف کوکی و چندین ابداع دیگر نیز داشته ام .


•  جایگاه دف در کردستان چه قدمتی دارد؟
دف جایگاه ثابت و قدیمی در موسیقی عرفانی و خانقاهی دارد، ولی تکنوازی دف و شعرخوانی با دف از صد سال پیش به وسیله استاد خلیفه عبدالصمد عندلیبی ابداع شد. پس از آن بزرگانی چون خلیفه عبدالکریم صفوتی و خلیفه میرزا آغه غوثی ادامه دهنده این سبک بودند.


•  به عنوان یک هنرمند سازنده دف در استان کردستان با چه مشکلاتی رو به رو هستید ؟
متاسفانه با اینکه استان کردستان پایتخت دف در جهان شناسایی شده است و چندین سال تمام زندگیم را مشغول ساخت دف هستم اما هنوز کارگاهی برای محل فروش دف هایم ندارم و مجبورم در حیاط منزل مشغول این کار شوم که واقعا با مشکلات عدیده ای روبه رو است چرا که بعنوان یک دف ساز سنتی هیچ جایگاهی برای محل فروش دف وجود ندارد در حالیکه چندین بار از شهرهای بزرگ کشور پیشنهادهای بهتری شده است اما من حاضر نیستم نقطه ی عطف دف ایران که به نام کردستان شناخته شده است را در هیچ کجای دیگر عوض کنم امیدوارم مسئولین مربوطه خصوصا میراث فرهنگی استان در این راستا همکاری لازمه را با اینجانب داشته باشند تا بتوانم در این راستا برای استانم موفقیت آفرین باشم.


•  سخن آخر شما ...؟
همه ی دقت و تلاش خود را به کار برده ام تا ساخت بزرگترین دف در خور جایگاه و ارزش دف جهان باشد؛ با این همه هیچ کاری بی نقص و خالی از اشکال نیست، هر گونه نقد سازنده سبب رشد و تکمیل این پروژه خواهد شد و در پایان از همه اساتید، بزرگواران و کسانی که در این کار مرا یاری و همراهی کرده اند قدردانی و تشکر نماییم و امیدوارم خدمتی هر چند کوچک به هنر و موسیقی کشور و دیارم کرده باشم.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هند بزرگترین انتخابات جهان را برگزار می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نزدیک به یک میلیارد نفر در هند واجد شرایط رای دادن در انتخابات پارلمانی این کشور خواهند بود.

انتخابات هند قرار است تقریباً طی هفت هفته از ۱۹ آوریل برگزار شود. در این انتخابات «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به دنبال سومین پیروزی متوالی خود و ماندن در قدرت خواهد بود.

رقابت های انتخاباتی هند بر سر ۵۴۳ کرسی در پارلمان هند تا ۴ ژوئن ادامه خواهد داشت. گفته می شود بیش از ۲۴۰۰ حزب سیاسی نامزد خود را در این انتخابات معرفی کنند.

تقریباً ۹۷۰ میلیون هندی در بیش از یک میلیون شعبه رأی گیری در سراسر کشور رای خود را به صندوق خواهند انداخت. کمیسیون انتخابات هند نزدیک به ۱۵ میلیون کارمند دولتی را برای کمک به برگزاری انتخابات به کار خواهد گرفت.

شمارش آرا و نتایج انتخابات در تاریخ ۴ ژوئن و کل فرآیند انتخابات تا ۶ ژوئن به پایان خواهد رسید.

کد خبر 6056537

دیگر خبرها

  • بزرگترین بنای خشت گلی جهان آماده استقبال از مهمانان نوروزی است
  • بزرگترین انتخابات جهان در هند
  • ◄ ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
  • حکم محکومیت قطعی جدیدی در دستان دبیر
  • فیلم| بزرگترین سفره افطاری جهان اسلام
  • زیدآبادی تحلیل کرد؛ چرا ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرفته است؟
  • افتخار آفرینی ورزشکاران کردستانی در مسابقات فیتنس کشور
  • هند بزرگترین انتخابات جهان را برگزار می کند
  • بیش از ۱۰ هزار نفر در طرح‌های نهضت ملی مسکن زنجان مشغول به کار هستند
  • پوران درخشنده از ساخت فیلم «عشق» در کانادا تا نگارش کتابی به نام مادرش گفت