Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه شبکه خبری الجزیره در مقاله‌ای به بررسی جنایات حاکمیت عربستان سعودی ضد امت اسلام پرداخت و تأکید کرد که آینده روشن برای جهان اسلام تنها با تغییرات استراتژیک و سیاسی در عربستان سعودی حاصل خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی در حالی که ادعای حمایت از حقوق اهل تسنن را دارد، اشتباهات بزرگی را ضد ملت‌های منطقه و اهل تسنن انجام داده و آنها را به سمت درگیری با سایر طیف های جامعه می کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبعاً این اشباهات به معنی اعلام جنگ عربستان ضد اهل سنت است. 

پایگاه خبری شبکه الجزیره در مقاله‌ای به قلم محمد مختار الشنقیطی تحت عنوان جنگ عربستان ضد اهل سنت می‌نویسد که مفهوم اهل قبله شامل تمامی مسلمانان می‌شود و همه را از جمله اهل تسنن و شیعیان را زیر یک چتر واحد قرار می‌دهد و مفهوم اهل سنت و جماعت را نیز شامل تمامی مسلمانان غیر از شیعیان کرده و آنها را زیر یک پرچم قرار می‌دهد.

وی در این مقاله می افزاید: مفهوم اهل قبله اما امروز از فرهنگ اسلامی در حال فرو پاشیدن است، همانطور که اهل سنت و جماعت نیز در دوره کنونی تنها اهل سنت را شامل می شود و اهل جماعت را در بر نمی گیرد.

الشنقیطی علت این موضوع را انحراف‌هایی از طرف حاکمیت عربستان سعودی در نتیجه انتشار فرهنگ تکفیر در ابعاد سیاسی و دینی در گوشه و کنار جهان اسلام اعلام و تأکید کرد که این فرهنگ نه تنها باعث جمع شدن مسلمانان نمی‌شود بلکه آنها را به تفرقه می‌اندازد. این رویکرد نمی‌تواند چتری جامع را برای مسلمانان در زیر چتر اهل قبله ایجاد کند.  

وی در ادامه تأکید می‌کند جنایت دوم که حاکمیت عربستان سعودی ضد امت اسلامی به صورت کلی و اهل سنت و جماعت به صورت خاص انجام داده است، وارد کردن اهل تسنن در جنگ موجودیتی فرقه‌ای و ویرانگر با شیعیان است. نتیجه چنین جنگی به مصیبتی برای مسلمانان و مصیبتی مضاعف برای اهل سنت و جماعت تبدیل می‌شود. چرا که مقامات سعودی می‌دانند که حتی در جنگ فرقه‌ای نیز بازنده هستند.  

این مقاله مناسبات مطلوب میان اهل تسنن و شیعیان را تنها در دو رویکرد مطرح کرده و می‌نویسد که یکی از این رویکردها همزیستی مسالمت‌آمیز مبتنی بر احترام به ویژگی‌های مذهبی و به رسمیت شناختن حق اختلافات و تضمین عدالت و آزادی برای همه بدون استفاده از معیارهای دوگانه است. این روند در ابعاد انسانی و اسلامی بهترین روش است. مسیر دوم مسیر تلاش‌های سیاسی و نظامی برای تحقق موازنه قدرت است که باعث می‌شود دو طرف قانع شوند که چاره ای جز همزیستی با یکدیگر ندارند و تحمیل واقعیت یکی از طرف‌ها بر طرف دیگر اقدامی بیهوده است و تنها درگیری‌های خونین برای دو طرف و تمام امت اسلام را به بار خواهد آورد.

این مقاله استراتژی عربستان برای مقابله با شیعیان را شکست خورده خواند و تأکید کرد این استراتژی اهل تسنن را از تحقق هر دستاوردی در هر یک از این دو مسیر منع کرده است. وی تأکید کرد که سعودی ها با گفتمان تکفیری مانع از همزیستی مسالمت‌آمیز با شیعیان می‌شوند و در روند "کشمکش‌های تأثیرگذار ضد توسعه‌طلبی شیعیان"  باعث خفت و خواری سیاسی و نظامی اهل تسنن می‌شوند. حاکمیت سعودی با رویکرد تکفیری خود همچنین مانع از آن می‌شود که اهل سنت و جماعت بتوانند بر یک مبنای دینی و فرهنگی اجماع به دست بیاورند.

در نتیجه این اقدامات، اهل تسنن به ابزاری در دست حاکمیت سعودی تبدیل شده تا ایران (و پیش از آن اتحاد جماهیر شوروی) را در چارچوب استراتژی آمریکایی به فرسایش بکشاند. به این ترتیب هیچ یک از طرف‌های منطقه‌ای اصالتی برای کسب منافع مثبت برای خود از طریق همزیستی یا بازدارندگی متقابل نخواهد داشت.

جنایت دیگری که رژیم آل سعود ضد اهل تسنن انجام داده ، اشتباهی است که در زمینه مخالفت با انقلاب‌های مردمی انجام داده و تمام پتانسیل سیاسی و مالی خود را از زمان آغاز انقلاب ها ضد، ملت‌های منطقه به کار گرفته است. این موضوع باعث شده شکاف ‌های مهلکی در جامعه عربی و کشورهای اهل تسنن به وجود آید. استراتژی عربستان باعث کاهش شدید قدرت اهل تسنن در ابعاد سیاسی و نظامی و حتی مردم‌شناختی در بسیاری از کشورهای مشرق عربی شد.

این مقاله در پایان تأکید می‌کند که حاکمیت عربستان سعودی فرصت گزینه همزیستی مسالمت‌آمیز با شیعیان را از اهل سنت گرفته است و در ادامه گزینه تعامل مثبت با آنها را نیز از عرصه خارج کرده و با تمامی عناصر قدرت مادی و معنوی آنها به مبارزه پرداخت و تمامی پتانسیل های اهل تسنن را در راستای جلوگیری از انقلاب های مردمی و قرار دادن آنها در ظلمت زندان‌ها بود، هزینه کرده است. این در حالی است که ریاض همواره ادعای حمایت از اسلام و در دست داشتن پرچم اهل تسنن دارد.

واقعیت این است که اهل تسنن در منطقه مشرق عربی هیچ آینده‌ای ندارند، مگر اینکه بتوانند تغییرات فرهنگی و استراتژیک عمیق را در عربستان سعودی ایجاد کرده یا بتوانند مرکزیت اهل تسنن را از عربستان به کشور دیگر از مراکز تاریخی خود نظیر مصر ، شام یا ترکیه منتقل کنند. تا زمانی که جنگ طلبی آل سعود ضد اهل تسنن ادامه داشته باشد، تمامی طوایف و اقلیت‌ها و دشمنان خارجی باید بدانند که امت اسلام در خون خود غرق خواهد بود و آبروی آنها از بین رفته و آنها از خانه و کاشانه خود اخراج خواهند شد.

انتهای پیام/

R36346/P36447/S8,90,95,1115/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد.

ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آنها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.  

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد : نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهجزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • بنادر هوشمند، راهی برای آینده روشن
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه