Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@02:14:14 GMT

«مردم» رکن اصلی نظام اقتصاد اسلامی

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۲۸۷۰

«مردم» رکن اصلی نظام اقتصاد اسلامی

بوشهر - تفاوت اصلی نظام اقتصادی اسلامی با نظام سرمایه‌داری در این است که رکن اصلی در اقتصاد اسلامی را مردم تشکیل می‌دهند، نه سرمایه و سرمایه‌داران.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - امرالله شیخیانی*: روانشناسی دینی، خداوند متعال را محور تصمیم گیری ها معرفی می کند و بر اساس خواست و رضایت اوست که باید به هر نیاز جهت داد و درباره شیوه اجرای آن تصمیم گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ارزش اقتصادی» از نیازهای مادی ناشی می‌شود و «ارزش های علمی» نتیجه نیاز انسان به دانستن است و «ارزش های هنری» ناشی از نیاز به تقارن است و «ارزش های اجتماعی» از نیاز انسان ها به ارتباط و تأیید سرچشمه می گیرد. «ارزش های سیاسی» از نیاز به قدرت ناشی می‌شود و «ارزش های مذهبی» هم ریشه در نیاز به پرستش دارد و اقوام و گروه های مختلف بر اساس نیاز، به پرستش معبودهای مختلف در طول تاریخ پرداخته‌اند.

شناخت خلأهای جامعه و تلاش برای پر کردن این کمبودها امری مهم در میزان استقبال و به ثمر رسیدن یک فکر تازه است. سهم مردم در اقتصاد ملی بسیار بیشتر از صرف مزدبگیری و استخدام شدن برای سرمایه داران است و اگر اقتصاد کشور به جای اینکه بر پاشنه خواسته ها و تمایلات و تصمیمات معدودی سرمایه دار بگردد، بر فعالیت های اقتصادی توده های مردم متکی باشد، نه تنها میزان آسیب پذیری آن در برابر تکانه های داخلی و خارجی به شدت کاهش می یابد، بلکه با به فعلیت رسیدن توانمندی ها و استعدادهای گسترده آحاد مردم، هم تولید ثروت بسیار بیشتر رخ خواهد داد و هم توزیع آن در بدنه گسترده تری از مردم اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه، از طریق سازوکاری درون زا، عدالت اقتصادی و رفع فقر در جامعه محقق خواهد شد.

سهم مردم در اقتصاد ملی بسیار بیشتر از صرف مزدبگیری و استخدام شدن برای سرمایه داران است و اگر اقتصاد کشور به جای اینکه بر پاشنه خواسته‌ها و تمایلات و تصمیمات معدودی سرمایه‌دار بگردد، بر فعالیت‌های اقتصادی توده‌های مردم متکی باشد، نه تنها میزان آسیب‌پذیری آن در برابر تکانه های داخلی و خارجی به شدت کاهش می‌یابد، بلکه با به فعلیت رسیدن توانمندی ها و استعدادهای گسترده آحاد مردم، هم تولید ثروت بسیار بیشتر رخ خواهد داد و هم توزیع آن در بدنه گسترده تری از مردم اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه، از طریق سازوکاری درون‌زا، عدالت اقتصادی و رفع فقر در جامعه محقق خواهد شد.

بخش عمومی در حوزه نظام اقتصادی که بازیگر آن دولت است، وظیفه تنظیم و تخصیص منابع را به عهده دارد و این کار را از طریق جمع آوری مالیات ها، تخصیص یارانه‌ها، وضع قوانین و مقررات و محدودیت‌ها و همچنین نظارت‌های مختلف انجام می‌دهد.

ممکن است عده بسیاری در این بخش مشغول به کار باشند، اما این افراد شاغل در نهادها و دستگاه‌های دولتی، مستقلاً نقشی در اقتصاد ندارند و به عنوان کارگزاران حکومتی اداره امور اقتصادی کشور می‌پردازند. پس در اینجا مردم عادی نقش خاصی ندارند، بلکه نقش افراد به تبع مسئولیت سازمانی و در چارچوب اختیارات و وظایف آن تعریف می شود.

در بخش خصوصی، دو قشر ایفای نقش می‌کنند؛ صاحبان سرمایه و کارگران. صاحبان سرمایه به علت برخورداری از منابع عظیم مالی و پولی و ثروت های کلان منقول و غیرمنقول، قدرت کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای بزرگ را دارند و با استفاده از امکانات و تسهیلاتی که بخش دولتی، چه مستقیم و چه از طریق نظام بانکی در اختیار آنها می گذارد، می توانند کسب و کار خود را گسترش دهند و از این طریق در جریان کلی اقتصاد کشور ایفای نقش کنند.

تفاوت اصلی نظام اقتصادی اسلام با نظام سرمایه داری در این است که رکن اصلی در اقتصاد اسلامی را مردم تشکیل می دهند، نه سرمایه و سرمایه‌داران. در نظام اسلامی، همان طور که نظام سیاسی بر مشارکت آحاد مردم در انتخابات ها و راهپیمایی ها و همه پرسی ها متکی است، نظام اقتصادی نیز بر «مشارکت» آحاد مردم و نه «مزدبگیری» توده های مردم اتکا دارد.

مشارکت آحاد مردم در اقتصاد ملی، هم در سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی وجود دارد و هم در سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید قرار دارد. این بستر به لحاظ قانونی فراهم شده، اما جدای از تلقی های نادرستی که بعضی از مسئولان کشور دارند و «مردمی سازی اسلامی» را با «خصوصی سازی لیبرال» خلط می کنند، عمده اقشار مردمی نیز فاقد آگاهی یا توانایی لازم برای مشارکت مستقیم در اقتصاد هستند.

از این رو بیشتر مردم و به خصوص جوانان جویای شغل، به جای اینکه کسب و کار مخصوص خود را راه‌اندازی کنند، عمدتاً به دنبال استخدام در یک شرکت و نهاد دولتی و یا خصوصی هستند. لذا مردم ما باید باور کنند که می شود مزدبگیری نکرد و می توان با اندکی نوآوری و خلاقیت و کنار گذاشتن تنبلی و سستی، کارهای بزرگی انجام داد و نقش بسیار مؤثری در تولید ثروت و توزیع عادلانه آن در جامعه ایفا کرد. کافی است بیشتر از اینها خود را باور کنیم.

* استاد جامعه شناسی

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۲۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید با اتحاد و مشارکت اقتصادی رخ می‌دهد

ماموستا اسلام راعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به شعار سال رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: بی‌تردید اگر در جامعه، اتحاد و مشارکت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود داشته باشد جهش تولید رخ می‌دهد.

وی افزود: زمانی که رهبری، لزوم مشارکت مردم را برای جهش تولید مطرح کردند باید مسئولان، دولتمردان و مجلس شورای اسلامی و تمامی قوا دست به دست هم دهند تا مردم هم بتوانند در کار تولید موفق شوند.

مدرس علوم دینی تکاب گفت: علاوه بر آن دولتمردان باید تورم را مهار کنند و با مشارکت فکری و اقتصادی در خدمت مردم و نظام و انقلاب باشند.

وی اظهار داشت: جهش تولید تنها با مشارکت مردمی امکان‌پذیر نیست بلکه مسئولان نظام و سه قوا باید در این رابطه گام‌های مثبتی بردارند.

ماموستا راعی تصریح کرد: مردم کشورمان علاقه‌مند به نظام و انقلابشان هستند و به همین سبب مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنند و در تمامی صحنه‌ها حضور دارند بنابراین مسئولان نیز باید پاسخگوی همراهی مردم باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهش تولید با اتحاد و مشارکت اقتصادی رخ می‌دهد
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: نباید اجازه دهیم از بسیج یک وجهه ترسناک برای مردم درست کنند/ مسئولان و مدیران نظام اسلامی باید در طهارت نفس و در پاک‌دستی برای بقیه الگو باشند/ مراقبت از پاک‌دستی فقط با نظارت فیزیکی بسیج ادارات حاصل نمی‌شود؛ کارهای فرهنگی لازم است
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟|حسین سرآبادانی
  • ضرورت اصلاحات مالیاتی لازم در جهت تقویت تولید/ چگونه سرمایه‌های خرد مردمی به سمت بخش مولد اقتصاد جذب می‌شود؟
  • ضرورت ارتقای امنیت سرمایه گذاری
  • توجه به بایسته های مشارکت مردم در عرصه جهش تولید
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟ | فردین آقابزرگی
  • تلخ و شیرین اقتصاد در ۱۴۰۲
  • جهش تولید به امیدآفرینی نیاز دارد
  • سرمایه اجتماعی، امکان جذب و تجمیع سرمایه‌های فیزیکی و مادی را فراهم می‌کند