Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-دیدن رنج و غم مردم کرمانشاه در این سرمای زیرصفر، زلزله ای شده بر جان مردم. دارا و ندار تا انجا که توانسته اند کمک های خود را در بسته های محبت گذاشتند و به سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، ازگله، دالاهو و ...ارسال کردند. دراین بین جدای از اقدامات دولتی و ارگانی،  برخی معتمدین سیاسی، ورزشی، هنری، فرهنگی و اجتماعی وظیفه ای برعهده گرفتند که باری سنگین از اعتماد عمومی را به دوش آنها گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هریک به نحوی پا به میدان گذاشتند و با هماهنگی های لازم با مقامات محلی و کشوری اقدام به امداد رسانی کردند. به سبب گستردگی میدان حادثه هنوز شاهد ناهماهنگی های لازم در توزیع امدادرسانی ها هستیم اما باید اذعان داشت که مدیریت مردمی در این عرصه خود را به رخ کشید.
درهمین رابطه با دکتر صادق زیباکلام درمورد وضعیت امدادرسانی و گزارش برنامه های آتی برای رسیدگی به اوضاع زلزله زدگان و مدیریت مبالغ مردمی گفتگو کردیم.
دکتر زیبا کلام با اعلام اینکه بعد از رفع کسالت و توانایی راه رفتن، مجددا در منطقه زلزله زده کرمانشاه حضور خواهد یافت به عصرایران گفت: علت این حضور مردمی هستند که در وصف حرکت و اقدام آنها تعبیر مناسبی نمی توان یافت و این لطف و اعتماد آنها باعث شده تا من بسیاری از کارهای دیگر همچون تدریس و تالیف و مسائل دانشگاه را رهاکنم و برای حمایت و کمک به هموطنان احساس مسئولیت کنم.
تاکید زیباکلام بر صرف پول های جمع آوری شده از سوی مردم به بهترین شکل ممکن و عزم وی برای ساماندهی و مدیریت این کمک های مردمی نشان از "وعده ای صادق" دارد. وعده ای که به به دنبال ایجاد کار و اشتغال، توسعه و پیشرفت و افزایش رفاه عمومی مناطق زلزله زده باشد.
این معتمد مردمی وعده داده است تا درآینده ای نزدیک در مسیر ساخت و آبادانی مناطق زلزله زده دهکده ای رای پای ریزی خواهند کرد که تمام اصول فنی و علمی در ساخت آن لحاظ شود. ده و روستایی مدرن که از اساس و پایه به طور کاملا مهندسی شده و سازمان یافته بنا گردد. به عنوان مثال آب و فاضلاب آن ابتدا تعبیه شود و برای آن تصفیه خانه ای در نظر گرفته شود که پس از مصرف و تصفیه مجدد، آب در چرخه کشاورزی استفاده شود.
ایجاد سیستم آبیاری هوشمند و قطره ای مطابق با استانداردهای روز، استفاده از سیستم گرمایش خورشیدی، تاسیس خانه بهداشت، دایرکردن خانه فرهنگ، ایجاد مهدکودک و... ازجمله طرح هایی است که در وعده صادق زیبا کلام به آن اشاره شده است.
دکترزیباکلام در تشریح اهداف مطرح شده معتقد است، مدت هاست که مدام از استانداردهای روش های مدیریتی صرفا تاکید می کنیم و حتی در مدیریت تولید کشاورزی هم برنامه موثر به اجرا نگذاشته ایم. سال های متمادی و در زلزله های متعدد تاکید می کنیم که بنای روستاهای ما سنتی و استحکام لازم را ندارند، مدام از مدیریت مصرف آب صحبت می کنیم، اما درحیطه عمل هیچ خبری نیست. اما بالاخره باید از یک جا شروع کرد و به این مفاهیم جامه عمل پوشاند و نمی توان منتظر معجزه برای حل مشکلات اولیه مردم و کشور بود.
این فعال اصلاح طلب پیرامون مراحل عملیاتی شدن این مدرن سازی شیوه ساخت و ساز گفت: این موضوع درحال حاضر به صورت یک ایده مطرح شده و قرار است با هماهنگی مقامات محلی، یک یا دو روستا در مناطق زلزله زده برای اجرای انتخاب شوند. ازجمله نکات مهم و قابل توجه  "وعده صادق" ، سپردن امور اجرایی به دست خود کردها و بومیان محلی می باشد.
دکترزیباکلام با تاکید به پتانسیل کردهای متخصص وتحصیل کرده کشوردر عرصه های مختلف معماری، مهندسی، مدیریت توسعه، جامعه شناسی و مسائل فرهنگی و دیگر رشته های مورد نیاز گفت: یکی از خشت های بنیادی طرح مورد نظر این است که باید با اتکا به توان محلی آن را به اجرا درآورد و مدیریت آن را به دست کارشناسان و فرهیختگان کرد واگذار کرد.
درنگاهی کلی به انگیزه های مطرح شده، شاید این شائبه و ابهام ایجاد شود که این طرح برنامه ای بلند مدت است و امروز مردم زلزله زده درگیر امورات روزانه و وضعیت نابسامان حال هستند. اما به اعتقاد دکتر زیباکلام این طرح درقالب برنامه های بلند مدت دسته بندی و تفکیک نمی شود. چراکه امروز به لحاظ بودجه و امکانات درنظرگرفته شده کمبودی برای تامین نیازهای کوتاه مدت زلزله زدگان وجود ندارد. وی به اقدامات دولت همچون تخصیص اعتبار 565 میلیارد تومانی برای دستگاه های مختلف اشاره کرد و گفت: این تنها بخشی از تسهیلات درنظر گرفته شده است وباید خیل عظیم کمک های خیرین و عامه مردم را نیز به آن اضافه کرد. می توان امیدوار بود که تمام امکانات اولیه و مورد نیاز زلزله زدگان همچون کانکس و وسایل گرمایشی به زودی فراهم گردد. لذا باید در همین ابتدای کار و در اولین گام برای ساخت و ساز مناطق زلزله زده، نگاهی علمی و تخصصی به تمام مراحل ساخت و ایجاد یک منطقه استاندارد به لحاظ زندگی شهری داشت.
نکته جالب دیگری که دکترصادق زیباکلام به آن اشاره کرد درمورد واریز نقدی اقشار مختلف مردم به حساب شخصی وی بود. مبلغی درحدود سه میلیارد تومان از سوی مردم به این معتمد اجتماعی واگذار شده است که برای یک شخصیت سیاسی دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است. دکترزیباکلام درمورد واریزی های نقدی معتقد است اکثر واریزکنندگان از اقشار فرهنگی و حقوق بگیران جامعه بوده اند. چرا که درحدود هشتاد درصد مبالغ واریز شده بین 20 تا 50 هزارتومان بوده و این نشان می دهد که اکثر واریزکنندگان از تیپ اقشار متول نبوده اند و این مسئولیت ما را بیشتر کرده است.
برهمین اساس با توجه به اینکه اکثر فرهیختگان مسئولیت و مدیریت مالی این مبالغ را به ما سپرده اند قصد داریم کاری علمی و اصولی برای مردم مناطق زلزله زده انجام دهیم. دکتر زیباکلام با تاکید بر ایستادگی بر اجرای زیرساخت های این طرح گفت: ما در این مسیر به مردم تکیه خواهیم کرد و قطعا با استفاده از توان آنها برای حرکت اصولی آبادانی مناطق خواهیم کوشید.
این فعال سیاسی به دیدارهایی با سفرا ومقامات کشورهای اروپایی درجهت کمک به مردم زلزله اشاره کرد و گفت: برخی مقامات سفارت آلمان و دانشگاه اشتوتکارت به اجرای طرح مذکور در کشور لائوس اشاره کرده و وعده مساعدت همکاری داده اند تا تجربیات خود را در اختیار ما بگذارند. همچنین دردیدار با شخص دوم سفارت فرانسه قرار شد تا برخی انجیوهای مردمی که درکشورهای افریقایی و درحال توسعه این طرح ها را به اجرا گذاشته اند در تعیین نقشه راه به کمک ما بیایند.
دکترزیباکلام در تاکید برامکان پذیر بودن اجرای چنین طرح های علمی گفت: قرار نیست اتفاق خارق العاده ای رخ دهد که از بابت تحقق آن نگران باشیم. بلکه تنها میخواهیم زمانی که اقدام به بازسازی یک روستا می کنیم تمام اصول بنیادی و زیرساختی استاندارد را در بنای آن رعایت کنیم. اگر امروز درکشور ما بسیاری از مسائل استاندارد مهندسی و مدیریت انرژی مورد توجه قرار نمی گیرد، این به معنای غیرممکن بودن آنها نیست. امروز در کشور ما سیستم فاضلاب استاندارد وجود ندارد، برنامه ای برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی نداریم و توجهی به چرخه و تصفیه آب شرب و کشاورزی نمی شود، درحالی که صدها سال پیش این برنامه ها در دنیا به اجرا درامده است.
عدم خودجوش بودن مدیران و مسئولان کشور عامل اصلی تاکید دکترزیباکلام در واگذاری این برنامه به مردم و متخصصین بومی بود. به نظر وی مسئولان ما اراده و انگیزه مستقلی برای چنین ایده هایی ندارند. چرا که یک مسئول دولتی اگر بخواهد چنین ایده جدید را مطرح کند ابتدا باید طرح را در زیرشاخه های اداری ثبت کند، سپس به بخشدار اعلام کند بعد از آن به فرماندار، سپس به استاندار، دستگاه های اطلاعاتی، وزارت کشور، هیئت وزیران، و در صورت تایید دولت بررسی های احتمالی در بین نمایندگان مجلس و همین طور دست به دست شدن این موضوع بعضاً به پایان عمر دولت می انجامد و دولت بعد تا روی کار آید و خط مشی تعیین کند، سال ها طول خواهد کشید و هزینه های مالی و انسانی بسیاری تلف خواهد شد.
متاسفانه سیستم بورکراسی درکشور ما به گونه ای است که امروز برای معضلات کرمانشاه هیچ تصمیمی در این استان گرفته نمی شود و همه دستورات باید از تهران صادر شود. هیچ دستورالعملی اینجا اتخاذ نمی شود و همه چشم به راه و گوش به امر تصمیمات تهران هستند. لذا روحیه خلاقیت و نوآوری در نظام مدیریت اداری ما وجود ندارد و به جای حیف و میل کردن وقت و هزینه های بسیار به امری عادی تبدیل شده است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۵۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

14 فروردین؛ نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال ۱۴۰۳

نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال ۱۴۰۳ روز سه شنبه هفته آینده با موضوع رسیدگی به پرونده باغات برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای شهر تهران در اطلاعیه ای با تبریک عید نوروز ۱۴۰۳ و  آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت مسلمان ایران بخصوص همشهریان تهرانی، اعلام کرد که دویست و بیست و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه ۱۴ فروردین ماه و با حضور تمامی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سالن جلسات این شورا برگزار خواهد شد.

دستور جلسه دویست و بیست و چهارم شورای شهر تهران، مشتمل بر ۲۴ بند است که ۲۱ بند آن به تعیین تکلیف تعدادی از پرونده‌های پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیر باغ بودن تعلق خواهد داشت.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران، گفتنی است جزئیات دستور جلسه روز سه شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ در پورتال رسمی شورای اسلامی شهر تهران قابل دسترسی خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماس: رای دیوان دادگستری بین‌المللی باید با مکانیسم اجرایی همراه باشد
  • دستور رئیس جمهور برای حل مشکلات پیش‌رو جهت تسریع و اجرایی شدن کامل برخی پروژه‌ها
  • تخصیص ۸ هزار میلیارد ریال برای اجرای دو مصوبه سفر رییس جمهور به بوشهر
  • رفع تنش آبی تمام مناطق شهر هرسین و حفر چاه در دستور کار قرار گرفت
  • ۱۷۱۷۶ کرمانشاهی در طرح پیامکی «زندگی با آیه‌ها» شرکت کردند
  • 14 فروردین؛ نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال ۱۴۰۳
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • هشدار جدی مدیریت بحران استان تهران به مردم
  • تسریع روند توسعه کشور با سپردن امور مختلف به مردم 
  • پروژه پتروشیمی نهاوند منتظر تأیید کمیسیون امور زیربنایی است