Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور بیان کرد: میزان انتقال ایدز در کشور از راه ارتباطات جنسی ناایمن یک تا دو درصد از راه انتقال به طریق اعتیاد تزریقی پیشی گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ فرید براتی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در دومین "همایش ملی منع خشونت علیه زنان" که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در تحقیقاتی که در مورد بحث انواع خشونت علیه زنان در کشور انجام شده، متاسفانه بخش‌هایی از خشونت نادیده گرفته شده است و ما اطلاعات و آمار دقیقی در این مورد نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: به طور مثال مشکلات زنان دارای کار جنسی در کشور در هیج جا دیده نمی‌شود و در واقع جمعیت پنهانی هستند که ما به شکل قانونی و شرعی آنها را قبول نداریم؛ اما متاسفانه در جامعه وجود دارند و ما آثار و تبعات آن را در جامعه می‌بینیم.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: خشونت‌های جنسی یا سوء استفاده‌های جنسی در محیط های کار برای بانوان در تحقیقات دیده نمی‌شود و بیشتر تحقیقات انجام شده جزء تحقیقات دانشجویی یا دانشگاهی بوده است. 

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ششم توسعه، تحقیقی را در سطح کشور به منظور استقرار سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان "سراج" آغاز کردیم که به صورت پایلوت در بین جمعیت عمومی مناطق 22 گانه تهران اجرا شد.

براتی عنوان کرد: در بخش‌هایی از کشور خشونت به مراتب بیشتر از تهران است؛ چراکه به لحاظ فرهنگی و سایر شرایط، وضعیت زنان در شهر تهران، خیلی بهتر از مناطق دیگر کشور است. 

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده در تهران 27 درصد زنانی که مورد تحقیق بودند، به نوعی دچار خشونت شدند و نزدیک به ۶ درصد دچار خشونت جنسی و ۸ درصد دچار خشونت عاطفی و روانی شدند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور تصریح کرد: خشونت‌های جنسیت محور را، عمدتا ناشی از فرهنگ مذکر و مردانه می‌دانند و تاریخ کشور ما یک تاریخ مذکر است. 

وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین بحث در مورد مقابله با خشونت علیه زنان، بحث‌های پیشگیرانه و تاکید بر فرهنگ‌سازی و آموزش‌های همگانی است.

براتی در ادامه گفت: خشونت در جامعه، مجزا از سایر اشکال آسیب‌ در جامعه نیست، بنابراین کار وسیع را می‌طلبد و در کنار فرهنگسازی و آموزش‌های همگانی باید بر روی جمعیت‌هایی که بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند؛ متمرکز شویم. 

وی با اشاره به روز جهانی ایدز تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین وجوه انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی است که با توجه به مداخلات صورت گرفته توانستیم تا حدی کنترل کنیم؛ اما اکنون میزان انتقال ایدز در کشور از راه ارتباطات جنسی ناایمن یک تا دو درصد از راه انتقال به طریق اعتیاد تزریقی پیشی گرفته است. 

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور اضافه کرد: در بحث‌های مربوط به پیشگیری و کاهش خشونت علیه زنان باید به گروه‌های خاص و پیشگیری در سطوح جدیتر پرداخته و آموزش‌های عمومی باید ارائه شود. 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی بیان کرد: در بُعد مداخلات و توانمندسازی زنان، مراکز اسکان موقت دختران و زنان خشونت دیده راه‌اندازی شد که دولتی بودند و این مراکز در استان‌های مختلف وجود داشت و آدرسشان را نیز فقط قاضی و ناجا داشت که مداخلات مددکاری و اجتماعی و اقدامات لازم حسب مورد صورت می‌گرفت. 

براتی با اشاره به روند رو به رشد خشونت علیه زنان عنوان کرد: اخیرا با توجه به تغییرات انجام شده این خانه‌ها به خانه‌های امن تبدیل شدند که در حال حاضر ۲۸ خانه امن در کشور وجود دارد که بیشتر آنها به بخش غیردولتی مطمین واگذار شده است و در این مدت مراجعان بسیار زیادی داشتند که نگران کننده است.

وی در ادامه بیان کرد: ارایه خدمات به زنان مصرف کننده مواد که آنها نیز تحت خشونت هستند، یکی دیگر از خدمات بهزیستی است و اخیرا تحقیقی در ۱۷ استان روی زنان روسپی مصرف کننده مواد انجام شد و در یک نمونه ۸۰۰ نفری، تقریبا ۴۰ درصد آنها برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه می‌کنند و همچنین اخیرا در تهران مراکز مادر و کودک برای زنان مصرف کننده تمایل به ترک اعتیاد دارای فرزند کوچک فعال شده است. 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از مبدا خراسان رضوی به مقصد پاکستان صادر شده که ۲۴ درصد از نظر وزنی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
جواد جعفری  افزود: این میزان کالای صادراتی ۸۴ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته که در ارزش دلاری ۲۰ درصد افزایش یافته است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: همچنین پارسال ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن کالا از کشور پاکستان به خراسان رضوی وارد شده که ۴۸ درصد کاهش داشته است.
جعفری افزود: این میزان کالا‌های وارداتی ۲۳ میلیون دلار ارزش داشته که نسبت به سال ۱۴۰۱، میزان ۴۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
اوگفت: پاکستان در حوزه صادرات و واردات به ترتیب ششمین و هفتین شریک تجاری خراسان رضوی محسوب می‌شود.
ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: با توجه به این که خراسان رضوی با پاکستان هم‌مرز نیست، فرآیند انتقال این کالا‌های صادراتی و وارداتی در پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد؛ اما تشریفات گمرکی آنها در خراسان رضوی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد
  • افزایش ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از مرز مهران
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • میزان رطوبت هوا در خانه چقدر باید باشد؟
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان