Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@10:32:49 GMT

بازار مس تحت تاثیر ۳ عامل قدرتمند

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۷۹۳۵

بازار مس تحت تاثیر ۳ عامل قدرتمند

بررسی بازار هفته گذشته مس حاکی از آن است که قیمت این محصول تحت تأثیر ۳ عامل قدرتمند تضعیف شاخص ارزش دلار، کاهش موجودی انبارها و وقوع اعتصابات کارگری در ۲ شرکت ساوترن کاپر و بی.اچ.پی، رشد ۳.۶ درصدی داشت و به سطح ۷ هزار دلار بر تن نزدیک شد. در این مدت، حدود ۳۴ هزار تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد که عمدتا از انبارهای واقع در کره جنوبی، به دلیل تشدید تنش‌های سیاسی در این منطقه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بورس کالای ایران، روز دوشنبه برای بازار مس، خوشایند بود و قیمت فلز سرخ با وجود تقویت شاخص ارزش دلار، نزدیک به ۰.۳ درصد رشد پیدا کرد. به گفته تحلیلگران، انتشار اخبار مثبت در کشورهای چین و ایالات متحده امریکا نقش کلیدی در افزایش قیمت‌ها داشت. علاوه بر موارد مذکور، گزارش‌ها حاکی از احتمال وقوع اعتصابات کارگری در برخی معادن مس بود. به گفته برخی منابع مطلع، احتمال وقوع اعتصابات کارگری در شرکت ساوترن کاپر بسیار قوی است.

انتشار داده‌های مطلوب اقتصادی چین یکی از عوامل بهبود نسبی قیمت مس در روز دوشنبه عنوان شد. آمارها نشان می‌دهد که قیمت منازل مسکونیِ این کشور طی ماه اکتبر در اکثر شهرها رشد داشت. در واقع تلاش دولت چین برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از سفته‌بازی بی‌اثر بود که البته خبر مثبتی برای بازار مس محسوب می‌شود. همچنین تعداد پروژه‌های جدید ساختمانی در امریکا نیز با رشد همراه شد.

طی روز دوشنبه، ۶ هزار و ۳۰۰ تن از موجودی ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر مس در این انبارها را به ۲۴۱ هزار و ۴۰۰ تن رساند. گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس که خبر از کسری بازار جهانی مس تصفیه شده در ماه آگوست می‌داد، باعث شد تا قیمت این فلز صنعتی تقویت شود و در روز سه‌شنبه، فلز سرخ با ۱.۱ درصد افزایش به بیش از سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن رسید. همچنین وقفه‌های عرضه احتمالی عامل حمایتی دیگر در بازار مس بود.

طبق گزارش مذکور، بازار جهانی مس تصفیه شده در ماه آگوست شاهد کسری ۵۰ هزار تنی بود که عمده دلیل آن، رشد ضعیف عرضه در کشورهای مهم تولیدکننده، مانند شیلی، عنوان شد. گزارش‌ها حاکی از وقوع اعتصابات کارگری در شرکت معدنی ساوترن کاپر است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ حدودا ۸۷۰ هزار تن مس تولید کرد. اعتصابات این شرکت، مربوط به ۲ معدن واقع در پرو بود که یکی از ۵ اتحادیه کارگری این شرکت، اعتصاب خود را آغاز کردند.

موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه، افت ۲.۹ درصدی را تجربه کرد و با ۷ هزار و ۲۵ تن کاهش به ۲۳۴ هزار و ۳۷۵ تن رسید. در روز چهارشنبه، قیمت مس همراه با کاهش ذخایر در انبارهای بورس فلزات لندن و همچنین آغاز اعتصابات کارگری در معادن شرکت ساوترن کاپر در کشور پرو، رشد ۰.۶ درصدی را تجربه کرد. کاهش شاخص ارزش دلار در این روز نیز از قیمت‌ها حمایت کرد. مذاکرات بین اتحادیه کارگری و مدیریت ساوترن کاپر ادامه دارد و همراه با آن، تولید در تمام واحدها متوقف شده است؛ البته این شرکت اعلام کرد که یکی از پنج اتحادیه کارگری ساوترن کاپر در پرو وارد اعتصاب شدند، و این رویداد عملیات‌های نرمال در معادن این شرکت را تحت تاثیر قرار نداده است.

انتشار آمار هفتگی بیکاری در ایالات متحده که عملکرد ضعیف‌تر از انتظار اشتغال در این کشور را نشان می‌دهد، موجب تضعیف شاخص ارزش دلار در روز چهارشنبه شد. ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن نیز در روز چهارشنبه، ۸ هزار و ۱۰۰ تن کاهش یافت و حجم این ذخایر به ۲۲۶ هزار و ۲۷۵ تن رسید. روز پنج‌شنبه نیز برای بازار مس، خوشایند بود و قیمت فلز سرخ در این روز تحت تأثیر اعتصابات کارگری در آمریکای لاتین و تضعیف شاخص ارزش دلار، نزدیک به ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و به سطح ۶ هزار و ۹۰۰ دلار بر تن نزدیک شد. گزارش‌های دریافتی از شیلی نشان می‌دهد که اعتصابات کوتاه مدتی در واکنش به تعدیل ۳درصدی نیروی کار در معدن اسکوندیدا تحت بهره‌برداری شرکت بی.اچ.پی در حال وقوع است.

مقامات معدن اسکوندیدا به تازگی اعلام کردند که در نظر دارند تا حدودا ۱۲۰ نفر از پرسنل خود را تعدیل کنند. اعتصابات کارگری در شرکت ساوترن کاپر نیز همچنان ادامه دارد. طی روز پنج‌شنبه، ۷ هزار و ۲۰۰ تن از موجودی ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر مس در این انبارها را به ۲۱۹ هزار و ۷۵ تن رساند. در روز جمعه، همراه با روند نزولی شاخص ارزش دلار و تداوم اعتصابات کارگری در کشورهای پرو و شیلی، تقاضای مس افزایش یافت و قیمت این فلز صنعتی شاهد رشد یک درصدی بود و در نهایت، فلز سرخ در بورس فلزات لندن با قیمت نزدیک به ۷ هزار دلار بر تن معامله شد. به‌نظر می‌رسد که اعضای فدرال رزرو نسبت به افزایش نرخ‌های بهره امریکا در ماه آینده بی‌میل هستند و افزایش بیشتر نرخ تورم را برای اجرای این سیاست لازم می‌دانند. همین امر به کاهش شاخص ارزش دلار طی روزهای اخیر منجر شده است. ذخایر مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه ۵ هزار و ۴۷۵ تن کاهش پیدا کرد و به رقم ۲۱۳ هزار و ۶۰۰ تن رسید.

نمودار ۱، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر به تصویر می‌کشد. با توجه به این نمودار، قیمت مس طی هفته گذشته، حدود ۳.۶ درصد افزایش یافت که با افت ۳۴ هزار تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن همراه بود. افت موجودی انبارها، اگرچه عامل حمایتی رشد قیمت بود، علت اصلی این صعود بر اساس نظر تحلیلگران، افت متوالی شاخص ارزش دلار از سه‌شنبه تا جمعه بود. شاخص ارزش دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته، به ۹۲.۷۲ واحد رسید.

 

با توجه به وضعیت کنونی بازار، کاهش ۳۴ هزار تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، از جمله عوامل حمایتی قیمت برای تست سطح مقاومتی ۷ هزار دلار بر تن است. روز جمعه، بازار مس، سطح فیبوناچی ۶ هزار و ۹۴۵دلار بر تن را شکست. از اواسط ماه سپتامبر تاکنون، نزدیک به ۳۰ درصد از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد که با تشدید کسری عرضه در حمایت قیمت تأثیر داشت. البته شایان ذکر است که بیشتر این کاهش‌ها مربوط به انبارهای واقع در کره جنوبی، به دلیل تشدید تنش‌های سیاسی و احتمال وقوع جنگ در این منطقه بود.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۷۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه

به گزارش قدس آنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران ۳۱ هزار تومان کاهش یافت و به قیمت ۳ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان به فروش می‌رود. هر قطعه سکه امامی نیز به قیمت ۳۸ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز و سکه و طلا را در روز سه‌شنبه، هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۱۱۲ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان

سکه امامی

۳۸ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان

نیم سکه

۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۷ میلیون تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۳ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان

هر انس طلا

۲۱۷۲.۹۱ دلار

دیگر خبرها

  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول
  • قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!