Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛مهدی شکوری رئیس اتحادیه صنف عطاران یزد گفت: خشکسالی‌های متعدد و نوسانات نرخ ارز، قیمت برخی گیاهان دارویی را افزایش داده است.

مهدی شکوری  با اشاره نوسانات موجود در قیمت برخی گیاهان دارویی، گفت: به دلیل خشک‌سالی‌های متعدد و درنتیجه آن کمبود محصول شاهد افزایش قیمت برخی از اقلام بوده‌ایم؛ لیکن به‌طورکلی تغییرات چندانی احساس نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به وارداتی بودن بالغ‌بر 50 درصد اقلام در این صنف، اظهار داشت: طبیعتاً قیمت اقلام بستگی به نوسانات قیمت دلار داشته و افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت اقلام می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف عطاران یزد در خصوص اینکه مردم از درمان‌های شیمیایی سرخورده شده‌اند، یادآور شد: سرخوردگی افراد موجب روی آوردن آن‌ها به سمت گیاهان دارویی شده است درحالی‌که سطح آگاهی مردم در این رابطه پایین بوده است؛ لذا مسئولینی که دغدغه سلامت مردم را دارند باید تلاش کنند تا بر سطح آگاهی‌های مردم در این زمینه افزوده‌شده و از عواقب آن جلوگیری شود.

شکوری در ادامه افزود: یک عده سودجو نیز در این حرفه واردشده و از باورهای مردم سوءاستفاده می‌کنند و براین اساس سود کلانی را به جیب زده و حیثیت و وجهه این صنف را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

این مقام مسئول بابیان رشد قارچی در صنف عطاران، تصریح کرد: تاکنون حدود 15 واحد بدون پروانه شناخته‌شده است لذا در تلاش هستیم که آن‌ها نیز پروانه دار شده و در صورت عدم رعایت قانون اخطارهایی به آن‌ها ابلاغ‌شده و با برخورد مواجه خواهند شد.

وی در ادامه اذعان کرد: در حال حاضر 250 واحد پروانه دار در شهرستان‌های یزد و زارچ وجود داشته که حدود 700 الی 800 نفر در این عرصه در حال فعالیت هستند.

رئیس اتحادیه صنف عطاری با عنوان تأثیرات تورم و خشک‌سالی برافزایش قیمت و کاهش کیفیت اقلام صنف عطاری، تصریح کرد: جنس‌های عطاری تابع اول و آخر فصل بوده است به‌عنوان‌مثال گل‌گاوزبان از نیمه فروردین‌ماه به بازار می‌آید و تا اواسط تیرماه موجود است و پس‌ازآن در انبارها نگه‌داری می‌شود، لذا این عامل نیز خود بر قیمت اجناس تأثیرگذار است.

شکوری با اعلام افزایش قیمت در گل‌گاوزبان، تأکید کرد: به دلیل خشک‌سالی‌های موجود و بالا بودن هزینه‌های برداشت این محصول، با افزایش قیمت آن مواجه هستیم.

این مقام مسئول با برشماری برخی از تخلفات موجود در این عرصه، عنوان کرد: قوانین ما بازدارنده نبوده و مدت‌زمانی که برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی طول می‌کشد از قاطعیت و باز دارندگی آن کم می‌کند.

وی با تأکید بر ضعف مدیریت اجرایی قانون و عواقب ناشی از آن، خاطرنشان کرد: به دلیل ارتباط مستقیم این حرفه با سلامتی مردم لیکن با حساسیت زیادی روبرو هستیم و متخلفینی که در این عرصه مرتکب جرم می‌شوند مدیون سلامت مردم هستند.

رئیس اتحادیه صنف عطاری نداشتن متولی و تداخل صنفی با حوزه پزشکی را از معضلات این عرصه برشمرد و تصریح کرد: مردم هیچ‌چیز را بدون دلیل و منطق نپذیرند و برای استفاده از داروهای گیاهی اطلاعات کافی را کسب نموده و به همه افراد اعتماد نکرده و به سابقه شغلی آن‌ها توجه داشته باشند.

شکوری در پایان بابیان اینکه عطاری میراثی است که از گذشتگان به ارث رسیده است،عنوان کرد: از مسئولین درخواست حمایت بیشتر را داشته و اینکه به واحدهای صنفی بهاء داده و اگر در این امر کوتاهی شود و حفاظت‌های لازم صورت نگیرد خیانت‌درامانت شده است، لیکن باید به معنای واقعی حمایت و پاسداری شده و این میراث گران‌قدر را به آیندگان تحویل دهیم.

انتهای پیام/ی

رشد قارچی  در صنف عطاران 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۱۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 748243

دیگر خبرها

  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟