Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@08:13:36 GMT

این علائم نشانه ابتلا به ایدز است

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۳۴۵۴

اگر هربار که از بیماری ایدز صحبت می شود مدام نگرانید که این بیماری چه علائم و نشانه هایی دارد لابد اطلاعات کمی درباره آن دارید. ناطقان: اینکه ایدز چیست و چه علائمی دارد یکی از مهمترین اطلاعاتی است که باید داشته باشید. در این مطلب به شما کمک میکنیم علائم اولیه و علائم اصلی این بیماری را بشناسید.

ایدز یا "نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی بدن" بیماری غیر قابل درمانی است که از طریق تماس خون یا مایعات درونی بدن فرد بیمار با خون افراد سالم منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این بیماری، "ویروس نقص ایمنی انسان" موسوم به HIV سیستم دفاعی بدن را به شدت تضعیف می‌کند تا حدی که فرد توان مقابله با بیماری‌های جزئی را نداشته و در نهایت به علت بیماری‌های عفونی یا قارچی جان خود را از دست می‌دهد.

 

 

علائم ابتدایی که شاید به آن توجه نکنید

 

قبل از هرچیز بگوییم که باید این نشانه ها را با پزشک خود چک کنید تا از وجود این بیماری مطمئن شوید، صرف وجود یک یا دو نشانه از این لیست به هیچ عنوان به معنای ابتلای به این بیماری نیست. در ابتدای بروز بیماری، افراد مبتلا ممکن است علائمی شبیه سرماخوردگی از خود نشان دهند که تشخیص آن‌ها از نشانه‌های آنفلوآنزا و عفونت‌های گوارشی یا تنفسی غیر ممکن است. سردرد، تب، خستگی، تورم غدد لنفاوی، کهیر ، درد عضلات و مفاصل، گلو درد و... میتواند از علائم اولیه ایدز باشد.  این علائم ممکن است چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد. جالب است بدانید در این دوره تست‌های HIV نیز قادر به تشخیص بیماری نیستند. این در حالی است که فرد در این مرحله، ناقل بیماری محسوب شده و ویروس را به بدن افراد انتقال می‌دهد. از طرفی، افراد ممکن است 10 سال ناقل ویروس اچ آی وی باشند و  هیچ علائمی از خود نشان ندهند.

 

 

علائم اصلی ایدز که نباید از آن غافل شد

 

کاهش وزن بیشتر از ۱۰ درصد، اسهال مزمن بیشتر از یک ماه، تب های متناوب یا دائمی بیش از یک ماه و علائم فرعی ایدز مثل سرفه پایدار به مدت بیش از یک ماه، عفونت پوستی منتشر همراه با خارش، تبخال های عود کننده، برفک دهانی، عفونت تبخالی مزمن پیش رونده و... که باید حتما به این علائم توجه داشته باشید و در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

آنچه باید  از ویروس ایدز بدانید

 

ویروس HIV در ابتدا در ظاهر هیچ فردی مشخص نیست و ماهها طول می کشد تا این ویروس تکثیر یابد و پس از سالها بتواند خودش را در مقابل تستهای آزمایشگاهی نشان دهد. ممکن است فرد مبتلا، سالها با این ویروس بدون هیچگونه علامتی زندگی کند، اما به مرور زمان این ویروس در داخل گلبولهای سفید بدن تکثیر پیدا می کند و این گلبولها کم کم از بین رفته و علایم پیشرفت HIV شامل کاهش توانایی سیستم ایمنی، ابتلا مکرر افراد به عفونتهای فرصت طلب قارچی، برفکی و هوازی، خوب نشدن زخمها و کم شدن تعداد گلبولهای سفید بطور شاخص CD۴ در بدن مشاهده می شود.


 

دهان، پایگاه مهم ایدز

 

بیماری ایدز می تواند علائم اولیه خود را در دهان بروز دهد که توجه به آنها در تشخیص به موقع این بیماری موثر است. هر چند افراد آلوده به ویروس HIV ممکن است از آلودگی خود به این ویروس بی اطلاع باشند، ولی دوره نهفته این بیماری، در بعضی افراد می تواند علائم دهانی خاصی داشته باشد. ایجاد دانه های سیاه رنگ در داخل دهان و بدن، عفونتهای تنفسی با میکروبهای ناشایع و فرصت طلب، ابتلا به بیماری سل، بروز انواع سرطانهای مرتبط با کاهش سیستم ایمنی و بروز دیگر بیماریها در بدن از مهم ترین علایم ابتلا به بیماری ایدز در افراد است.علائم این بیماری به صورت هایی از قبیل عفونت های قارچی با ایجاد خطوط سفید در کناره زبان، آفت های متعدد، تبخال های مزمن و طولانی مدت ظهور می یابند که فرد با مشاهده این علائم می بایست به متخصص بیماریهای دهان مراجعه کند. پس از ورود ویروس HIV به بدن فرد، به تدریج قدرت دفاع بدن وی ضعیف شده و در برابر انواع بیماری ها و عفونت ها آسیب پذیر می شود. با کاهش قدرت سیستم دفاعی، به مرور زمان بدن آماده ابتلا به عفونت ها و سرطان هایی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند، این بیماری ها به صورت بیماری های ریوی، اسهال های شدید و مزمن، تب های طولانی، کاهش وزن، اختلالات شخصیتی، بیماری های مغزی و پوستی خود را نشان می دهند که درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد. علائم آلودگی با HIV بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است که الزاما همه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود.

 

 

آیا فرد مبتلا به ایدز می میرد؟

 

فرد مبتلا به ایدز بواسطه خود این بیماری جان خود را از دست نمی دهد، بلکه مبتلایان به ویروس HIV بواسطه بروز دیگر بیماریها و ناتوانی سیستم دفاعی بدنشان در مقابل این بیماریها فوت می شوند که سل، سرطانها و انواع عفونتهای فرصت طلب، قارچی وانگلی شایعترین این بیماری هاست و فرد مبتلا به ایدز به تابلوی این بیماریها جان خود را از دست می دهد. منبع: میزان برچسب ها: ایدز ، بیماری ، کمبود ایمنی

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیبت ماهانه ۲۰ هزار شاغل انگلیسی به علت ابتلا به بیماری‌های روانی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزارت کار و مستمری بگیری در انگلیس اعلام کرد ماهانه دستکم ۲۰ هزار نفر از افراد شاغل در این کشور، به علت مشکلات روانی، قادر به کار نیستند و غیبت می‌کنند.
براساس گزارش منتشر شده وزارت کار و مستمری بگیری انگلیس، دو سوم از افرادی که قادر به کار نیستند و درخواست کمک مالی می‌کنند، به علت مشکلات روانی نمی‌توانند کار کنند. پیش‌تر گزارش شده بود که مشکلات روانی و ناتوانی‌های یادگیری، مهم‌ترین علل ناتوانی افراد انگلیسی در اشتغال است و اکنون شمار افرادی که به علت مشکلات روانی قادر به کار نیستند، اعلام می‌شود.
نشریه گاردین نیز پیش‌تر نوشت: اکنون دو میلیون نفر در انگلیس، به علت مشکلات در سلامت، از کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند که در مقایسه با پارسال، ۴۰۰ هزار نفر بر شمار آنان افزوده شده است که ۶۹ درصد از آنان، قادر به فعالیت در هیچ شغلی نیستند.
براساس آمار وزارت کار و مستمری بگیری انگلیس، ۶۹ درصد از افرادی که به علت ناتوانی در اشتغال، از کمک‌های دولتی بهره مند می‌شوند، به علت "اختلالات روانی و رفتاری"، قادر به کار نیستند. همچنین ۴۸ درصد از افرادی که قادر به اشتغال نیستند، از درد مفاصل و پشت رنج می‌برند و ۱۵ درصد نیز به علت اختلالات قلبی و گوارش قادر به کار نیستند. در این گزارش آمده است بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی، مجموعا ۲۰ درصد از شاغلان در انگلیس را از کار باز می‌دارند. گاردین نوشت افراد شاغلی که به علت بیماری در انگلیس از کار غیبت می‌کنند، به طور متوسط، هر یک دارای ۲.۷ بیماری اند.
"نیل گوزلگون" (Nil Güzelgün)، مدیر سازمان خیریه سلامت روانی در انگلیس با نام "مایند" (Mind) می‌گوید این آمار نشانگر ضرورت نیاز فوری به خدمات روانی در این کشور است. وی یاداور شد اکنون صد‌ها هزار نفر در صف انتظار درمان در سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس قرار دارند تا خدمات بهداشت روانی دریافت کنند. به "نیل گوزلگون" می‌گوید مردم عاشق کارند اگر بتوانند از خدمات بهداشت روانی برخوردار شوند، اما چنین خدماتی ارائه نمی‌شود.

دیگر خبرها

  • آمادگی مراکز درمانی آذربایجان شرقی برای خدمت رسانی به شهروندان
  • دو بینی نشانه کدام بیماری است؟
  • غیبت ماهانه ۲۰ هزار شاغل انگلیسی به علت ابتلا به بیماری‌های روانی
  • افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان
  • تاثیر تنوع ژنتیکی بر فشار خون
  • یک نشانه باورنکردنی که می‌تواند از علائم زوال عقل باشد
  • 7 نشانه مهم تومور مغزی
  • توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی
  • ۵ نکته که باید درباره ذات‌الریه بدانیم
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید