Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالعظیم رضایی روز سه شنبه در دومین اجلاس نماز با موضوع فضای مجازی در تالار موقوفات شهرستان ملایر، افزود: باید تاثیر نماز را بیشتر از آن چیزی که در عرصه کنونی است، در زندگی خود ببینیم.
وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی بخش مهمی از زندگی مردم شده، اظهار کرد: اگرچه نگرانی عمومی در راستای استفاده از فضای مجازی در بین خانواده ها و جامعه ایجاد شده، اما فرصت های بسیار خوبی نیز در این فضا وجود دارد که باید برای استفاده مطلوب از این ظرفیت ها تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه برای تبدیل جامعه به جامعه دینی و نماز خوان واقعی تلاش کنیم، بیان کرد: با توجه به ترویج بی اخلاقی ها و آسیب های اجتماعی در جامعه، باید از حالت اداری، دولتی و تکلیفی خارج و با توسعه و تعمیق فرهنگ نماز آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم.
رضایی ادامه داد: هم اکنون که فضای مجازی بسیاری از حوزه های مختلف همچون فرهنگی را در اختیار دارد و تبادل اخبار، مسایل علمی، اخلاقی، فرهنگی و بسیاری از موارد مختلف از طریق فضای مجازی پیگیری می شود، باید همیت بیشتری برای استفاده حداکثری از فرصت های فضای مجازی برای ترویج فرهنگ نماز و مسایل دینی ایجاد شود.
وی هدف این اجلاس را بسترسازی برای استفاده از ظرفیت های فضای مجازی در راستای ترویج فرهنگ نورانی نماز برشمرد و تاکید کرد: مسئولان دستگاه های اجرایی بویژه حوزه های فرهنگی باید از ظرفیت هایی که در اختیار دارند، ترویج و توسعه فرهنگ نماز در فضای مجازی را در اولویت کاری خود قرار دهند.
امام جمعه ملایر نیز آرامش جامعه را در گروه نماز و اقامه این فریضه الهی دانست و افزود: امروز فضای مجازی فرصتی مناسب برای پرداختن به روح نماز و ترویج پیام و ارزش نماز است.
حجت الاسلام محمدباقر برقراری گفت: هم اکنون با وجود فضای مجازی فرصت فراوان داریم معرفت به نماز را با تمام ابعاد آن در تمامی سطوح جامعه اشاعه دهیم.
وی با تاکید بر اینکه رسالت بزرگ ما تبیین فرهنگ نماز به معنای واقعی در بین جامعه است، بیان کرد: در بازار پر مشتری فضای مجازی باید ابعاد نماز را که آرامش بخش جامعه است، عرضه کنیم و با ادبیات فضای مجازی وارد شویم.
حجت الاسلام برقراری با تاکید بر اینکه در پیشبرد اهداف زندگی خود از نماز کمک بگیریم، بیان کرد: تمامی محتوا و پیامی که نماز دارد، باید در زندگی و فضای مجازی بیاوریم تا نسل امروز را با حقیقت نماز آشنا کنیم.

**معرفت دینی پایه درست استفاده از فضای مجازی است
رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان نیز بروز مشکلات کنونی در جامعه را ناشی از بی توجهی به نماز دانست و گفت: در بحث نماز باید از حیطه شعار بیرون بیاییم و هر کسی باید برای میدان داری نماز تلاش کند.
حجت الاسلام سید مرتضی حسنی حلم اظهار کرد: نماز بالاترین کارخانه انسان سازی است و هر عالم، عارف، فاضل و متخصصی از رهگذر نماز به این جایگاه رسیده، در حالیکه ما از این امر غفلت کرده ایم.
وی ادامه داد: اگر ادب، تربیت، سیاست درست، فرهنگ صحیح و حضوری قوی در اجتماع می خواهیم، تمامی این موارد از رهگذر نماز محقق می شود.
حجت الاسلام حسنی حلم بیان کرد: کسانیکه امروز دغدغه ارزش های دینی و اسلامی را دارند، فضای مجازی را یک تهدید می دانند، در حالیکه پایه صحیح و درست استفاده از فضای مجازی، معرفت دینی است.
وی افزود: چنانچه معرفت دینی خود را ارتقا دادیم، نماز را درست به پای داشتیم و نماز خوان تربیت کردیم، دیگر جای نگرانی نیست و می توانیم از فضای مجازی به عنوان فرصت استفاده کنیم.
وی گفت: اگر نمازی بشویم و به الفبای عملی نماز توجه کنیم، اخلاق، رفتار، نقدشناسی، مسئولیت شناسی و تربیت ما نمازی شود، احترام متقابل، حفظ بیت المال و توجه به خانواده و حقوق خانواده را در سایه سار نماز می توان محقق کرد.
رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با تاکید بر اینکه دانشگاه، مدارس، دستگاه های اجرایی و بازار ما آن چیزی شود که حق نماز است، اظهار کرد: نگاه سطحی و عمل سطحی در جامعه باید از بین برود و نمازی شویم.
حجت الاسلام حسنی حلم گفت: اگر آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه های علمیه و مروجان احکام و عقاید اسلامی، افراد را درست تربیت کردند، از این فضای مجازی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب تبدیل به فضای حقیقی شده، می توانیم برای تولید محتوا و پاسخ به احکام دینی و شبهه های دینی استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه امروز ما نتوانستیم فضای مجازی را مدیریت کنیم، افزود: هم اکنون فضای مجازی جذابیت ها، زیبایی ها و کشش های خاص خود را دارد که باید از این ظواهر به درستی بهره بگیریم.
حجت الاسلام حسنی حلم بر لزوم افزایش معرفت دینی برای استفاده از فرصت های فضای مجازی تاکید و بیان کرد: چنانچه معرفت دینی خود را افزایش دادیم، دیگر جای نگرانی وجود ندارد و می توان فضای مجازی را به فضای بسیار مثبت و درستی که در جهت رشد اجتماع، مردم و اعتلای فرهنگ دینی باشد، تبدیل کرد.
دومین اجلاس نماز با موضوع فضای مجازی روز سه شنبه با حضور جمع کثیری از مسئولان استانی و شهرستانی، ائمه جمعه و روحانیون در تالار موقوفات این شهر برگزار شد.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۴۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

یک کارشناس علوم ارتباطات نوشت: «از جمله انتقادهایی که به صدا و سیما در زمینه حجاب و عفاف وارد می‌شود، نداشتن اهتمام جدی در راه ترویج فرهنگ عفاف و پوشش اسلامی است، چرا که تا کنون اقدام برجسته‌ای که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی هدفمند و گسترده در راه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باشد، در رسانه ملی انجام نشده.»

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمیدرضا محمدی فعال رسانه‌ای و کارشناس علوم ارتباطات در یادداشتی با اشاره به نقش ویژه صدا و سیما در ترویج موضوع عفاف و حجاب نوشت:

«بی گمان نحوه رفتار، گفتار، حرکات دست و چشم و لباس مجریان و بازیگران زن و محتوای فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی می‌تواند در زمینه الگوسازی‌های مثبت و منفی عفاف و حجاب در جامعه تأثیر به‌سزایی داشته باشد؛ در بین وسایل ارتباط جمعی، تلویزیون به‌دلیل گیرایی و جذابیت‌های خاص خود نقش و سهم بیشتری در انتقال الگوهای رفتاری و فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در جامعه دارد و از آنجا که مخاطبان تلویزیون گروه معدودی نیستند و تمامی گروه‌های سنی، مخاطب پیام‌های تلویزیون قرار می‌گیرند، این رسانه در سطح بسیار کلان و بر کل جامعه تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این سهولت استفاده از تلویزیون و تنوع برنامه‌های آن، اهمیتش را دوچندان می‌کند

در کتاب صحیفه نور جلد ۵ صفحه ۲۰۳ آمده که حضرت امام خمینی (ره) در مورد نقش و اهمیت صدا و سیما چنین بیان داشته‌اند: «اهمیت رادیو و تلویزیون بیشتر از همه (وسایل ارتباط جمعی) است، این دستگاه، دستگاه تربیتی است. باید تمام اقشار ملت با این دستگاه تربیت شوند، این یک دانشگاه عمومی است، یعنی دانشگاهی است که در تمام سطوح کشور گسترده شده است.»

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز در دیدار با مدیران صدا و سیما می‌فرمایند: «زن سرشار از ارزش‌های اسلامی و انقلابی است. لذا سیمای زن مسلمان و انقلابی باید با تکیه بر حجاب، نجابت و عفت نقش اصلی و اساسی او در خانواده و جامعه، تأثیر زن در رشد مرد و جامعه و نیز نقش پر اهمیت او در واقعیت‌های گذشته نظیر جنگ تحمیلی در صدا و سیما نشان داده شود»

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیما که در مرداد ۹۸ منتشر شده بیش از ۸۰ درصد مردم بیننده برنامه‌های تلویزیون بودند که بر اساس آن زنان با آمار ۷۳ درصد، بیش از مردان «۶۷.۹ درصد» به تماشای تلویزیون نشسته‌اند؛ این موضوع از اهمیت تأثیرپذیری برنامه‌های این رسانه بر ذهن مخاطبان به خصوص قشر دختران و زنان جامعه حکایت دارد؛ بی گمان نحوه رفتار، گفتار، حرکات دست و چشم و پوشش مجریان و بازیگران زن و حتی محتوای فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی می‌تواند در الگوسازی‌های مثبت و منفی حجاب و عفاف در بین دختران و زنان جامعه تأثیرگذار باشد.

وظایف صدا و سیما در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب که در ۱۳ دی ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده برای ۲۶ دستگاه اجرایی کشور وظایفی را تعیین کرده است. این قانون ۳۱ وظیفه را برعهده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار داده که در اینجا به برخی از مهم‌ترین این وظایف اشاره می‌شود:

۱- فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌های مؤثر و فوری از طریق تولید برنامه‌های کارشناسی، گفتمان، تولید فیلم، تیزرهای تلویزیونی و ...

۲- تبیین و آموزش احکام شرعی حجاب و عفاف و رعایت حریم عفاف در خانه و اجتماع و آموزش معیارهای رفتار صحیح زن و مرد جهت برقراری روابط متعادل اجتماعی.

۳- ترویج الگوهای مناسب حجاب از طریق تولید فیلم و سریال و سایر برنامه‌های تلویزیونی و انجام مناظره علمی، فرهنگی و هنری در خصوص فلسفه حجاب و عفاف به منظور استحکام بنیه اعتقادی و فرهنگی جوانان.

۴- آموزش و ترویج احکام شرعی حجاب و پوشش بومی (منطقه‌ای) در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران.

۵- به تصویر کشیدن زنان تحصیل‌کرده، ممتاز، متعهد و باحجاب در فیلم‌ها و مجموعه‌های هنری و پرهیز از نشان دادن آنان در نقش‌ها و شخصیت‌های عامه و کم‌سواد.

۶- بازنگری در شرایط انتخاب فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بر اساس ملاک‌های حجاب و عفاف.

۷- تهیه برنامه‌های متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف برای کودکان و استفاده از قهرمان‌های عروسکی مطرح در کارتون‌ها و برنامه‌های

۸- تهیه برنامه‌های مختلف در خصوص تاریخچه و جایگاه پوشش و حجاب در غرب، تبیین علل و عوامل آن و چگونگی رواج فرهنگ برهنگی در سده‌های اخیر در آن جوامع.

۹- نظارت مستمر بر تبلیغات تجاری به منظور جلوگیری از ایجاد روحیه مصرف گرایی و تجمل پرستی به عنوان عوامل ترویج بی مبالاتی اخلاقی و سوق آن به سوی تبلیغات و آگهی‌های فرهنگی و اخلاقی.

۱۰- تدوین سیاست‌های مشخص در مورد سبک لباس و آرایش هنرمندان، مجریان زن و مرد و ... در برنامه‌ها، فیلم‌های سینمایی، تئاتر و ... با محوریت عفاف و حجاب.

نقدی بر عملکرد صدا و سیما در حوزه عفاف و حجاب

از جمله انتقادهایی که به صدا و سیما در زمینه حجاب و عفاف وارد می‌شود، ضعف برنامه‌ریزی دقیق و نداشتن اهتمام جدّی در راه ترویج فرهنگ عفاف و پوشش اسلامی است، چرا که تا کنون اقدام ویژه و برجسته‌ای که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی هدفمند و گسترده در راه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باشد، در رسانه ملی انجام نشده و از توانمندی و ظرفیت‌های بالای تلویزیونی برای فرهنگ‌سازی درباره حجاب، عفاف و لوازم آن به شایستگی استفاده نشده که البته این کار، نیازمند پژوهش ژرف و علمی است.

با این وجود در برخی سریال‌های تلویزیونی از بانوانی که به پوشش اسلامی و حفظ حریم نامحرم مقید هستند، شخصیت‌پردازی خوب و مناسبی انجام می‌شود؛ یعنی افرادی را موفق، جذاب و تأثیرگذار نشان می‌دهند که شایستگی الگودهی به مخاطبان را دارند. به‌عنوان نمونه، از سریال «ستایش» می‌توان یاد کرد که در آن، شخصیت ستایش که آراسته به پوشش برتر یعنی چادر است، زنی موفق رانشان می‌دهد که با وجود ناملایمات فراوان توانسته فرزندان خود را بزرگ کرده و بر اساس ارزش‌های اسلامی تربیت کند. درنتیجه، مخاطب به وی علاقه‌مند می‌گردد. این‌گونه شخصیت‌پردازی‌ها در الگودهی درست، نقش بسزایی دارند.

در پایان ضمن سپاس از تلاش‌هایی که تا کنون از سوی رسانه ملی در خصوص حجاب و عفاف انجام پذیرفته است، اما به نظر می‌رسد برای ترویج آن باید گام‌های بیشتری برداشته می‌شد که به عللی از انجام آن بازمانده‌اند و این، خود نیازمند آسیب‌شناسی جدی و دقیق است.»

کد خبر 745778

دیگر خبرها

  • تنها تا ۲۶ اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد
  • دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس
  • ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است
  • محمدیه به شهر بدون دخانیات تبدیل می‌شود
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی