Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@08:13:34 GMT

جادوی گواردیولا در جولانگاه نوابغ کم‌هزینه‌ فوتبال +عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۵۰۸۷

جادوی گواردیولا در جولانگاه نوابغ کم‌هزینه‌ فوتبال +عکس و فیلم

‍‍‍‍‍‍

بهتر است که دیگر تیم‌های بزرگ جهان، شجاعت و نگاهی همچون نگاه گوآردیولا داشته باشند تا اینگونه قدرت‌نمایی پپ در صدر جدول لیگ برتر انگلیس در میان دیگر بزرگان برایشان سوال و حسرت نباشد.

سرویس ورزش مشرق- فوتبال انگلیس، پا در راه نویی گذاشته است. یکی از پیشگامان تفکر نوگرایی و جوان‌گرایی، پپ گوآردیولاست که چندی پیش عملا اذعان کرد که پس از مدت‌ها چالش فکری، به خود شجاعت دگردیسی فکری داده و اندیشه‌ای نو با معماری مشخص را برای فوتبال‌اش طراحی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پپ، دست به اقدامی بزرگ زده که دیر یا زود تبدیل به آیینه عبرت دیگر مربیان ذکاوتمند دنیا خواهد شد و می‌توان شاهد فصل تازه‌ای فوتبال با حضور استعدادهای جوان بود. او با کمترین هزینه‌کرد، بهترین استعدادهای جوان را جذب کرده است.

بیست سال پیش، نقش «جان تری» در چلسی خیلی خاص بود. آبی‌ها که اکنون دارای بهترین امکانات در مرکز تمرینی «کابهام» هستند، در آن زمان در منطقه کم‌کیفیت هارلینگتون در نزدیکی فرودگاه تمرین می‌کردند و دردسرهای زیادی را متحمل می‌شدند. در زمستان، توالت‌های محوطه تمرین آنقدر سرد می‌شد که تری و دوستان‌اش، مجبور می‌شدند که شورت ورزشی خود را بر روی آن‌ها بیاندازند تا بتوانند بر رویشان بنشینند. اما اکنون تری و هم‌نسل‌های او رفته‌اند و نسل جدید با کامل‌ترین امکانات روبروست. فوتبال تغییر کرده است و این تغییر به تکنولوژی هم سرایت کرده است. دروه جدیدی برای فوتبال لیگ برتر انگلیس در راه است. اما اشتباه نشود؛ امکانات به جای خود!!! بحث ما چیز دیگر است: نسلی از جوانان بسیار مستعد به سرعت در حال جایگزینی با فوق ستارگان قدیم هستند.

تری و لمپارد

آری، بزرگان رفته‌اند. «استیفن جرارد» رفته است؛ «فرانک لمپارد» هم همینطور. دیگر اثری از تیم طلایی ۱۹۹۲ منچستر یونایتد هم نیست. حتی «وین رونی» به عنوان جوان‌ترین بازیکن آن نسل طلایی هم روزهای آخر دوران حرفه‌ای‌اش را در اورتون سپری می‌کند. «پیتر کراوچ» ۳۶ ساله هم که این روزها در «استوک سیتی» شلنگ تخته می‌اندازد و به درگاه خروجی نزدیک است. از غیر انگلیسی‌ها هم که «زلاتان ابراهیموویچ» عن‌قریب است که به سرنوشت رونی دچار شود و بوی بازنشستگی از او بلند می‌شود و «دیه‌گو کاستا»یِ چلسی هم بیش از هر زمان دیگر به لیگ برزیل نزدیک است و بهتر است که فوتبال خود را در دیار مادری به اتمام برساند. «پابلو زابالتا»یِ منچستر سیتی هم به زودی در وستهام خواهد بود و پپ خیلی واضح عذر او را به لطف جوانان تازه‌نفس تیم‌اش خواسته است. «الیویه ژیرو» هم که بیش از ۵ سال در نوک حمله آرسنال حکمفرمایی می‌کرد، دیگر باید به فکر واپسین لحظات دوران طلایی فوتبال خود باشد. این، وضعیت کلی پیرمردهای مستطیل سبز فوتبال انگلیس است.

اما سخن اصلی از نسلی از جوانان است که حالا در فرایند پوست‌اندازی فوتبال انگلیس، وارد عرصه شده‌اند. اکنون «گابریل خسوس» و «برناردو سیلوا» سرنوشت‌سازهای نیمکت منچستر سیتی شده‌اند. «پل پوگبا» و «آنتونی مارسیال» در منچستر خودنمایی می‌کنند. «الکساندر لاکازت» در آرسنال می‌تازد و «هری کین» و «دله اَلی» در تاتنهام. «آلوارو موراتا» در نوک پیکان خط حمله چلسی فرمانروایی می‌کند و «محمد صلاح» و «سادیو مانه» در نوک حمله لیورپول. این‌ها همین نسل کنونی را در بر می‌گیرند که با کمترین هزینه‌کرد، بیشترین کارایی و راندمان را دارند و لیگ برتر انگلیس را یک سر و گردن از لیگ‌های دیگر جهان بالاتر برده‌اند. نسل کم‌هزینه اما پر کارکرد.

گابریل خسوس

اما اگر منصف باشیم، باید بگوییم که پپ گوآردیولا با پا گذاشتن به فوتبال انگلیس، تاثیرگذاری قابل توجهی در نوگرایی و جوان‌گرایی آن داشت. او، جذب استعدادهای جوان را در دستور کار قرار داد و هر چند که این کار کم‌هزینه نبود اما مانند بسیاری از لیگ‌های جهان همچون فرانسه و اسپانیا، پر هزینه و نجومی هم نبود. لذا، بهترین مثال و نمونه برای موفقیت این تفکر، منچستر سیتی است. مدیران این باشگاه از تابستان ۲۰۱۶ همزمان با ورود پپ، مجموعا عذر ۱۰ بازیکن را خواستند و ۱۱ بازیکن را جذب کردند. جدول زیر، جزییات را نشان می‌دهد.

* در سمت راست ۱۰ بازیکن دید می‌شود که ۷ مورد آنها بازیکن آزاد هستند و فقط سه مورد آنها، مجموعا ۲۷ میلیون یورو می‌ارزیدند. همه این بازیکنان از نظر پپ، فاقد کارایی و یا پیر بودند.

* در سمت راست، بازیکنان پروژه پوست‌اندازی تیمی پپ را می‌بینیم: مجموعا ۱۱ بازیکن با ارزش ۳۱۵ میلیون یورو که بیش از نیمی از آنها، جزو تازه‌جوانان هستند.

البته باید این نکته را باید در نظر گرفت که قیمت بازیکنان سیتی از سایر تیم‌های لیگ برتر انگلیس بیشتر است. تفکر نوگرایی و جوان‌گرایی نوین فوتبال انگلیس که امثال گواردیولا پشت آن هستند، این منطق را پذیرفته است که نوسازی و ایجاد تحول، هزینه در بر دارد و این هزینه هم خود را در جدول فوق نشان می‌دهد اما در مقایسه با بازیکنانی از طیف «گرت بیل» که ۱۰۰ میلیون یورو برایش هزینه‌کرد می‌شود و بازگشت‌ مورد انتظار را ندارد، تفاوت رویکردها مشخص می‌شود. به طور نمونه، «کایل واکر» ۵۴ میلیون یورو قیمت دارد  و این یعنی ارزشی برابر با نصف ارزش مالی بیل در بازار اما با کارکردی بسیار بیشتر.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

11 دقیقه از قدرت ویرانگری و فوتبال متعالی منچستر سیتی 2017 به مربی‌گری پپ گوآردیولا / دانلود

منچستر سیتی، ۱۴۲ میلیون یورو برای خرید جوانان‌اش هزینه کرده است و این در حالی است که می‌بینیم که بیشترین هزینه‌کرد تاریخ این باشگاه برای خرید یک دروازه‌بان همین «ادرسون» با فقط ۳۵ میلیون یورو است که اینگونه خوب می‌درخشد. مدافعین آبی‌ها شامل واکر، استونز، و اوتامندی هم جزو ارزان‌ترین مدافعین فوتبال لیگ برتر انگلیس هستند اما عملکردشان قابل ستایش است. آرایش لروی سانه، رحیم استرلینگ، کوین دی بروینه، و گابریل خسوس کنار هم را ببینید. آرایشی ناب از جوانان مستعد و مفیدتر از بسیاری از فوق‌ستاره‌های پرهزینه و پرقیمت حال حاضر جهان. بهتر است که دیگر تیم‌های بزرگ جهان، شجاعت و نگاهی همچون نگاه گوآردیولا داشته باشند تا اینگونه قدرت‌نمایی پپ در صدر جدول لیگ برتر انگلیس در میان دیگر بزرگان برایشان سوال و حسرت نباشد. لیگ برتر انگلیس در این مسیر افتاده است و لیگ‌های دیگر باید تا دیر نشده دستی بجنبانند. یادمان باشد که فوتبال تغییر کرده و دوره، دوره نوگرایی و جوان‌گرایی است.

منبع:

http://www.espn.com/espn/feature/story/_/id/20268405/the-premier-league-new-class

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندی کول و جان تری به تالار مشاهیر لیگ برتر انگلیس اضافه شدند

به نقل از سایت لیگ برتر انگلیس، اندی کول و جان تری، اسطوره‌های منچستر یونایتد و چلسی به تالار مشاهیر لیگ برتر به جمع جاودانگان فوتبال انگلیس پیوستند. اندی کول، مهاجم سابق شیاطین سرخ، و جان تری، کاپیتان سابق چلسی، به عنوان بیست و سومین و بیست و چهارمین عضو تالار مشاهیر، به اشلی کول، مدافع چپ افسانه‌ای آرسنال و چلسی ملحق خواهند شد.

این دو پس از ترکیب آرای هواداران سراسر جهان با آرای پنل جوایز لیگ برتر، از میان فهرستی متشکل از ۱۵ بازیکن سابق انتخاب شدند.

سه عضو جدید در یک مراسم جشن در لندن در روز سه شنبه شناسایی خواهند شد.

کول چهارمین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر است، با ۱۸۷ گل از ۴۱۴ بازی، آماری که تنها شامل یک پنالتی است. او در فصل ۱۹۹۳/۹۴، ۳۴ گل برای نیوکاسل یونایتد به ثمر رساند تا در اولین فصل خود در لیگ برتر کفش طلا را به دست آورد.

او پس از انتقال به منچستر یونایتد در سال ۱۹۹۵ پنج عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد، از جمله سه عنوان متوالی بین سال‌های ۱۹۹۸/۹۹ و ۲۰۰۰/۰۱، و همچنین گل‌های مهمی را در کارزار تاریخی قهرمانی یونایتد به ثمر رساند.

کول گفت: من به همه چیز‌هایی که در فوتبال به دست آوردم افتخار می‌کنم، که به لطف خانواده، مربیان و هم تیمی هایم است و ورود به تالار مشاهیر باعث افتخار من است.

او ادامه داد: فوتبال بازی پر فراز و نشیب است، اما من از تک تک دقایق دوران حرفه‌ای ام لذت بردم. پدرم می‌خواست من کریکت بازی کنم، اما من گفتم: نه بابا، فکر می‌کنم در فوتبال خوب هستم. نگاه کردن به گذشته من همیشه غرور زیادی در من ایجاد می‌کند و لبخندی بر لبانم می‌نشاند.

 کول بیان کرد: دلیل اینکه شما فوتبال بازی می‌کنید و در بالاترین سطح رقابت می‌کنید، کسب افتخارات بزرگ است. کسب این همه جام و پنج لیگ برتر برای من خیلی خاص بود. به دست آوردن اولین بازی من دیوانه کننده بود و بعد از آن فقط می‌خواستم بیشتر برنده شوم.

تری موفق‌ترین کاپیتان چلسی در تاریخ باشگاه است که این تیم را به پنج عنوان قهرمانی لیگ برتر رساند. او رکورد بیشترین کلین شیت در لیگ برتر را به عنوان مدافع با ۲۱۴ گل در اختیار دارد و با ۴۱ گل از ۴۹۲ بازی در لیگ برتر، پر گل‌ترین مدافع تاریخ لیگ است.

در فصل ۲۰۰۴/۰۵، تری آبی‌ها را به اولین عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر برای ۵۰ سال هدایت کرد و این تیم در فصل بعد تاج لیگ برتر را حفظ کرد. عناوین بعدی در ۲۰۰۹/۱۰، ۲۰۱۴/۱۵ و آخرین فصل تری در استمفورد بریج در ۲۰۱۶/۱۷ دنبال شد.

تری گفت: من بسیار سپاسگزارم که به تالار مشاهیر لیگ برتر رای داده ام. من بازیکنی هستم که مطمئناً هر زمان که به زمین آمدم تمام تلاشم را کردم و این که در این راه شناخته شوم واقعاً باعث افتخار من است.

او ادامه داد: خیلی خوب است که به هم تیمی‌های سابقم پیوستم که قبلاً عضویت داشتند و در همان سالی که اشلی کول بازیکنی باورنکردنی و دوست صمیمی بود، به عضویتش درآمدم.

تری خاظرنشان کرد: من خوش شانس بودم که در رختکن با این همه بازیکن برتر مشترک بودم. کاپیتانی باشگاهی مانند چلسی و دستیابی به آنچه به عنوان یک تیم انجام دادیم برای من بسیار خاص است. لیگ برتر بهترین لیگ جهان است که هر بازیکنی امیدوار است در آن بازی کند و من بسیار افتخار می‌کنم که پنج بار آن را برده ام.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • چرا فاصله لیگ برتر انگلیس روز به روز با سایرین بیشتر می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • سامان قدوس، گزینه بدون هزینه در نقل‌وانتقالات
  • اندی کول و جان تری به تالار مشاهیر لیگ برتر انگلیس اضافه شدند
  • سامان قدوس، گزینه بدون هزینه برای میدلزبورو
  • مرد ۵۰ساله با دندان گوش پسر جوان را در نانوایی کند!
  • اقدام گواردیولا برای عامل حذف از لیگ قهرمانان اروپا
  • پپ گواردیولا در عربستان | دو باشگاه بزرگ عربستان آماده انجام بزرگترین و پیچیده ترین انتقال تاریخ فوتبال
  • حمله گواردیولا به سران فوتبال انگلیس: به خاطر حق پخش، تیم من را نابود کردید!
  • منچسترسیتیِ گواردیولا، متخصص فینال جام‌های داخلی انگلیس
  • تاج: لیگ ما پیر است و باید جوان شود