Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - عملیات غرورآفرین طریق القدس با رشادت رزمندگان اسلام از یگانهای سپاه و ارتش جمهوری اسلامی، منجر به آزاد سازی شهر بستان پس از 409 روز از دست اشغالگران بعثی درروز هشتم آذر سال 1360 شد.

به گزارش ایرنا، هجوم نیروهای بعث عراق پس از 31 شهریور 1359 سبب به‌تصرف ‌درآمدن بخش وسیعی از خوزستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1360 ارتفاعات «الله اکبر» پس از 7 ماه به دست رزمندگان اسلام فتح شد و نیروهای عراقی با دادن تلفات، تا 12 کیلومتری بستان عقب‌نشینی کردند و سرانجام در ظهر روز یکشنبه هشتم آذر سال 1360 شهر بستان و 70 روستای تابعهٔ آن به تصرف رزمندگان ایرانی درآمدند.
بالاخره تا حوالی ظهر روز هشتم آذر ماه بعد از چند ساعت درگیری شهر بستان به صورت کامل پاکسازی و در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت .
در این حمله شجاعانه رزمندگان ایرانی تا روز 22 آذرماه منطقهٔ عملیاتی طریق‌القدس به طور کامل از وجود عراقیان پاکسازی شد و پس از 14 روز عملیات طریق القدس باموفقیت پایان یافت.

** جایگاه طریق‌القدس در استراتژی جنگ
پس از عملیات ثامن‌الائمه(ع) استراتژی نظامی و عملیاتی و نیز تاکتیک‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران دگرگون شد. در این حال، تحولات مثبت سیاسی نیز بر روند تحولات نظامی اثر گذاشت، آثار تحولات خوشایند سیاسی ـ نظامی به تدریج در حوزه نظامی نمایان شد، از یک سو، با افزایش حضور نیروهای مردمی، سپاه تلاش‌های جدیدی را برای گسترش سازمان رزم انجام داد و از سوی دیگر، فرماندهان ارتش و سپاه استراتژی آزادسازی مناطق اشغالی را طرح‌ریزی کردند.
به نقل از مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه ، در تدوین این استراتژی، برای طرح‌ریزی در مرحله جدید، دو اصل در نظر گرفته شد: 'اول اینکه عملیات‌ها مرتب و پشت سرهم انجام شود و وقفه آن کوتاه باشد دوم، در هر عملیاتی که صورت می‌گیرد دو تا سه برابر عملیات قبلی توان رزمی افزایش و وارد صحنه شود.
مبتنی بر این استراتژی و نتیجه اقدامات حاصله، طراحان جنگ سپاه و ارتش برای رسیدن به اهداف یاد شده، مقرر کردند دوازده طرح با نام سلسله طرح‌های «کربلا» با این ویژگی تهیه شود.
ویژگی 12 طرح پیش‌بینی شده مبنی بر تناسب توان نیروهای مسلح با ظرفیت موردنیاز منطقه عملیاتی، وضعیت زمین از جنبه‌ نظامی و نیز اهمیت عملیاتی بود.
براساس اصول و اهداف مذکور در مذاکرات نهایی شورای عالی دفاع طرح‌ها آماده و تعدادی تصویب شد و در واقع کلیه تحرکاتی که پس از این زمان تا یکسال آینده انجام گرفت، در چارچوب استراتژی جدید و بر پایه طرح‌های ارائه شده بود.
بر همین اساس، عملیات طریق‌القدس اولین حلقه از زنجیره عملیات آزادسازی محسوب می‌گردید که بر مبنای استراتژی جدید طراحی شده بود. پس از رد و بدل شدن مباحث مختلف میان فرماندهان سپاه و ارتش، عملیات «طریق‌القدس» به عنوان اولین گام از سلسله عملیات کربلا در منطقه دشت آزادگان طراحی شد.

**اهداف عملیات طریق القدس
- آزاد سازی شهر بستان و بیش از 50 روستای منطقه
- انهدام نیروهای دشمن در منطقه با استعداد بیش از یک لشکر
- قطع ارتباط بین دو نیروی عمده در مناطق عمومی اهواز و دزفول
- رسیدن به هور و امکان نفوذ در خاک عراق.

** علل انتخاب منطقه
پس از پاکسازی منطقه اشغالی در شرق رودخانه کارون در عملیات ثامن الائمه(ع)، هنوز در جبهه جنوب سه منطقه در اشغال دشمن قرار داشت که عبارت بودند از، غرب روخانه کارون و شهر خرمشهر، منطقه بستان و سوسنگرد و منطقه غرب رودخانه کرخه.
این مناطق از نظر وسعت، هدف، استعداد و گسترش نیروهای دشمن دارای موقعیت های متفاوتی بودند، بنابراین با توجه به توانایی و امکانات نیروهای خودی برای انجام عملیات، منطقه سوسنگرد و بستان برای عملیات انتخاب شد.

** موقعیت منطقه
منطقه عمومی عملیات در شمال غربی اهواز قرار داشته و دارای زمین های مرتفع، پست و هموار می باشد که از شمال به ارتفاعات الله اکبر، میش داغ و تپه های رملی، در جنوب به رودخانه نیسان و هویزه، در غرب، از یک سو به دغاغله و رودخانه نیسان و از سوی دیگر، به رودخانه سابله و نهر عبید و روستای صالح حسن و از آن جا به سمت تپه های رملی در شمال امتداد می یابد و از شرق به هورالهویزه و تنگه چزابه و مرزهای بین المللی محدود می شود.
زمین منطقه در شمال، رملی و از جنس ماسه های بادی است. سمت بیشتر ارتفاعات منطقه، از شمال غربی به جنوب شرقی و شیب زمین در مکان های مختلف، متفاوت است. رودخانه های این منطقه شامل رودخانه کرخه با عرض تقریبی 25 تا 400 متر و عمق 5/1 تا دو متر است که عبور از آن بدون استفاده از پل های موجود، غیر ممکن می باشد؛ رودخانه کرخه کور در حمیدیه که از رودخانه کرخه منشعب شده و تغییر مسیر می دهد؛ نهر سابله به عنوان شاخه ی جدا شده از کرخه و نهر نیسان به عنوان شاخه اصلی، جدا شده از کرخه که ابتدا به نام مالکیه وارد سوسنگرد شده و از آن جا به بعد نهر نیسان نامیده می شود.
عوارض مصنوعی منطقه : جاده آسفالته سوسنگرد - پله سابله- بستان؛ جاده معروف به تعاون که دشمن ساخته بود و از حد فاصل بستان – سابله به پل نیسان و به سمت جفیر امتداد داشت؛ میدان های مین و مواضع احداثی دشمن. آبادی های این منطقه شامل دهلاویه، بردیه، دغاغله، سابله، چزابه و دیگر روستاها می باشد.

** وضعیت دشمن
ارتش عراق پس از ناکامی در تصرف سوسنگرد و پیشروی به سمت اهواز، در خارج از شهر و غرب سوسنگرد مواضع پدافندی خود را با استفاده از موانع طبیعی و مصنوعی در محور جابر حمدان در شمال رودخانه کرخه و محورهای دهلاویه، سویدانی و هویزه در جنوب کرخه به گونه ای مناسب تحکیم و تثبیت کرد.
عراقی ها پس از عملیات ثامن الائمه (ع) و تحمل ضربه مهلک ناشی از آن، تمام توان خود را برای شناسایی تحرکات و مقاصد نیروهای خودی بسیج کرد و تا 60 درصد موفق به کشف این اطلاعات شد. اما به دلیل نقص اطلاعات، همچنان در تردید به سر می برد و در تجزیه و تحلیل خود به این نتیجه رسیده بود که یکی از راه کارهای احتمالی نیروهای خودی، تمرکز تلاش اصلی برای عملیات، در محور غرب سوسنگرد، عبور از پل سابله به سمت بستان و نیز تلاش پشتیبانی، از شمال کرخه و محور الله اکبر، جنوب ارتفاعات رملی به سمت غرب و تنگه چزابه می باشد.
دشمن برای مقابله با این راه کارها، ترکیب و شکل استقرار نیروهای خود را با استفاده از موانع موجود آرایش داد. ارتش عراق که برای پشتیبانی و تقویت نیروهای خود به پل های روی رودخانه های کرخه و سابله و جاده های شمالی جنوبی متکی بود، حفاظت و حمایت از پل ها را تشدید کرد. در عین حال، عوارض رودخانه های منطقه تحرک فوق العاده و پشتیبانی سریع را برای دشمن غیر ممکن کرده بود.

** استعداد دشمن
نیروهای دشمن در شمال کرخه متشکل از تیپ 26 زرهی از لشکر 5، تیپ 93 پیاده از لشکر 4 پیاده کوهستانی، گردان 1 پیاده از تیپ 23، تیپ 31 و 32 نیروی مخصوص و نیروهای جیش الشعبی بود.
نیروهای دشمن در جنوب کرخه نیز شامل تیپ های 25 مکانیزه و 16، 30 و 96 زرهی از لشکر 6 زرهی، تیپ 48 پیاده از لشکر 11 پیاده، تیپ 12 زرهی از لشکر 3 زرهی، یک گردان ازتیپ 32 نیروی مخصوص، گردان 20 دفاع الواجبات، نیروهای کماندویی لشکر 7 پیاده و نیروهای جیش الشعبی بود.
ادوات منهدم شده دشمن شامل 170 دستگاه تانک و نفربر زرهی از انواع مختلف ، 250 دستگاه خودرو سبک و سنگین و مقادیر زیادی مهمات و ابزار جنگی بوده است که علاوه بر آن حدود 17 فروند هواپیما ، و 4 فروند بالگرد دشمن نیز در این عملیات منهدم گشتند.
از جمله ادوات منهدم شده دیگر حدود 90 دستگاه تانک و نفربر و حدود 100 دستگاه خودرو و چندین انبار مهمات و 2 پل پی ام پی بود.
در این عملیات لشکر 11 ارتش عراق متلاشی شده و در حدود 1300 اسیر و 1500 کشته بر جای گذاشتند.
بنا به همین گزارش نیروهای متلاشی شده دشمن 45 گردان و گروهان از 12 تیپ از نیروهای عملیاتی و کماندویی دشمن را تشکیل داده بود.

**غنایم جنگی به‌دست آمده از ارتش عراق
«تانک 100 دستگاه،نفربر70 دستگاه،خودرو 250 دستگاه،ماشین‌آلات راه‌سازی 128 دستگاه، جنگ‌افزار ضدهوایی 750 قبضه، توپ 152م‌م و 130‌م‌م 19 قبضه، موشکا انداز کاتیوشا 1 قبضه، توپ ضدهوایی شلیکا 2 قبضه، انواع مختلف تفنگ هزاران قبضه و خمپاره انداز 81م‌م و120‌م‌م 30 قبضه»

** نتایج سیاسی عملیات طریق القدس
این عملیات در شرایطی صورت گرفت که در شهر مقدس مکه و در صحن بیت الله الحرام حجاج و زائران ایرانی را به جرم فریاد « مرگ بر اسرائیل » مورد ضرب و شتم قرار می دادند.
فرضیات اساسی دشمن با تغییر تاکتیک نظامی رزمندگان دگرگون شده و دشمن برای اتخاذ تصمیم نهایی درمورد استقرار ، اشغال ، فرار و عقب نشینی در مناطق عملیاتی اقدامات مشروح زیر را انجام داد:
حمایت از نیروهای ضد انقلابی؛ دشمن واگذاری مناطق اشغالی را نوعی شکست فاحش سیاسی - نظامی برای خود می دید . به همین دلیل با تجدید نظر نسبت به بهره برداری از اهرم ضد انقلاب داخلی، به صورتی جدیدتر آن را از همین زمان آغاز کرد.
تأخیر و تعویق عملیات آتی رزمندگان اسلام ؛ با تجاربی که دشمن از دو عملیات ثامن الائمه و طریق القدس اندوخته بود، دست به تحرکاتی در زمینه تقویت روحیه نیروهای خود و انهدام نیروهای اسلام زد و به همین دلیل دست به حملات هوایی زد تا از این طریق به نیروهای ما آسیب وارد نموده و روحیه متزلزل پرسنل نیروی زمینی خود را بالا ببرد.

** شهادت فرماندهان
در پی شهادت برخی از فرماندهان ارتش و سپاه پس از عملیات ثامن الائمه(ع)، انتصاب های جدید موجب تغییراتی در مدیریت جنگ شد که در گسترش و تأمین همکاری سپاه و ارتش نقش به سزایی داشت.
اجتمام / 1095 **1569
گزارش :رضا رضائی مجد ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۶۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

به گزارش قدس خراسان، حامد جزجلالیان گفت: اولین مرحله طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در دانشگاه نیشابور از ۲ لغایت ۴ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح از فروردین‌ماه سال ۱۳۷۳ در کشور آغاز شده است و هرساله طی دو مرحله در مناطق هدف اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور بیان کرد: منطبق با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای حفظ این دستاورد بزرگ و به حداقل رساندن خطر ورود و چرخش مجدد ویروس وحشی پولیو، لازم است عملیات سالیانه ایمن‌سازی تکمیلی طی ۲ نوبت به صورت فعال و خانه به خانه انجام شود.

وی در خصوص عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سال ۲۰۲۴ میلادی، صرف نظر از سابقه واکسیناسیون قبلی گفت: نوبت اول واکسیناسیون از ۲ اردیبهشت تا ۴ اردیبهشت و نوبت دوم نیز از ۳۰ اردیبهشت تا یکم خردادماه انجام می‌شود.

جلالیان با بیان اینکه نحوه اجرا در سطح دانشگاه به دو شکل انجام می‌گیرد، گفت: این طرح در مجموع در ۵۴ منطقه عملیاتی شامل ۱۴ منطقه تیم سیار همچنین ۴۰ منطقه عملیاتی جهت اتباع تحت پوشش دارای کودک زیر ۵ سال انجام می شود که در ۱۴ منطقه عملیات سیار با ۱۰ هزار و ۱۰۷ نفر جمعیت و ۷۲۵ خانوار و ۱۷۵ کودک زیر ۵ سال به ‌صورت خانه به خانه اجرا و ۴۰ منطقه عملیاتی جهت اتباع تحت پوشش دارای کودک زیر ۵ سال با جمعیت گروه هدف ۱۳۲ نفر به ‌صورت غیرفعال و مراجعه حضوری والدین به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی نزدیک محل سکونتشان اجرا می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری همشهریان در اجرای این طرح و تلاش تمامی همکاران، گامی مؤثر در حفظ وضعیت عاری از فلج اطفال برداشته شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: تداوم وضعیت عاری از پولیو طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۳ میلادی مبین تلاش همه همکاران در سطوح مختلف بهداشتی در راستای دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون جاری و انجام با کیفیت عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالیانه بوده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ دستاوردهای برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال در کشور از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: تلاش‌ها برای کامل کردن برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال در دو کشور بومی فلج اطفال یعنی افغانستان و پاکستان همچنان تداوم دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امام چگونه نگرانی‌ها درباره عملیات والفجر 8 را به اطمینان بدل کرد؟
  • آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور
  • عملیات وعده صادق روح تازه‌ای به کالبد مجاهدان طریق القدس دمید
  • شکار پهپاد ارتش اشغالگر توسط رزمندگان سرایا القدس + فیلم
  • دستاورد‌های عملیات کربلای ۱۰
  • سخنرانی دردناک محمدرضا شاه درباره اشغال ایران
  • انتقاد فرماندار شهرستان بستان آباد از اجرایی نشدن پایاب سد‌ها در این شهرستان
  • قدرت نیروهای مسلح کشور ، اجازه جولان به دشمن نمی دهد
  • عملیات «وعده صادق» بخشی از قدرت نظامی ایران بود
  • عملیات «وعده صادق» تنها بخشی از قدرت نظامی ایران بود