Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@13:59:25 GMT

چگا دیرین چوار درکام زمین

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۹۳۰۸

چگا دیرین چوار درکام زمین

به گزارش ایرنا، ساکنان این خانه ها هرگز در باورشان نمی گنجید که زمین زیر پایشان آنقدر سست باشد که خانه هایی که سال های سال پناه روز و شب و سرما و گرمایشان بود به یکبار فرو بریزد و تنها خاطره ای از آن در ذهن شان باقی بماند.
روستای تاریخی چگا در بخش چوار شهرستان ایلام در حاشیه یک رودخانه فصلی قرار داشت و آبهای چشمه های اطراف بی خبر ساکنان در طی سال های متمادی به زیر خانه می لغزید و زمین روز بروز سست تر می شد تا اینکه زلزله غرب کرمانشاه که آمد کار را یکسره کرد و زمین به طور کامل فرونشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ساکنان این خانه ها با وجود مقاومت در تخلیه منازل خود با حضور نیروی انتظامی، هلال احمر، شهرداری و شورای شهر چوار ناچار به تخلیه منازل شدند و از بروز یک فاجعه انسانی جدی پیشگیری شد اما خطر همچنان پابرجاست و علاوه بر این شش ساختمان ساکنان 70 خانه دیگر نیز در معرض خطر قرار دارند.
ساکنان این 70 خانه بدلیل اینکه روستا به طور کامل در معرض رانش و فرونشست زمین قرار دارد خانه های خود را ترک کرده و به خانه اقوام و آشنایان پناه برده اند اما مشخص نیست ادامه این وضعیت تا چه زمانی امکانپذیر است.
در صورتی که اقدام جدی برای حل این معضل و همچنین اسکان دائم مردم روستا انجام نشود آنها پس از مدتی ناچار به بازگشت به خانه های سست و ناامن خود خواهند شد و آنگاه است که باید بروز یک فاجعه انسانی را انتظار کشید.
آسیب دیدگان از حادثه رانش زمین در بخش چوار می گویند خانه های خود را با مجوز شهرداری ساخته اند و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت مجدد خانه به هیچوجه کافی نیست.
یکی از ساکنان منطقه چگا بخش چوار که منزل وی بر اثر رانش زمین فرو ریخته است، گفت: منازل این منطقه طبق مجوز قانونی از شهرداری به ساخت منزل اقدام کرده اند که متاسفانه بدلیل توجه نکردن به مشکل قبلی که در این منطقه وجود داشته دچار این بحران شده است.
وحید فتح الهی افزود: در این منطقه یک خیابان آسفالت شده نزدیک به رودخانه نیز وجود دارد که محل تردد ساکنان این بخش است و در صورت عدم تخلیه بموقع خسارات جانی نیز بهمراه داشت.
وی یادآور شد: مدیریت بحران،شهرداری، شورای شهر و بخشدار چوار سال های قبل باید این موضوع را مورد بررسی قرار می دادند چرا که این موضوع بارها مطرح شده اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.
وی گفت: پس از وقوع حادثه، این خانوارها در جایی امن زیر چادر اسکان داده شدند و پس از آن کانکس هایی نیز در اختیار آنها قرار گرفت.
فتح الهی تاکید کرد: با توجه به اینکه اکثر این خانوارها از قشر ضعیف این بخش هستند برای ارائه خدمات بیشتر و تضییع نشدن حق آنها بهتر است از طریق هلال احمر، مدیریت بحران و بخشداری اقدام شود.
وی با بیان اینکه برای ساخت این منازل وعده 300 میلیون ریال تسهیلات داده شده است، گفت: میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت منازل مسکونی در چوار ناچیز است و بسیاری از خانوارها نیز توانایی بازپرداخت آن را ندارند.
وی ابراز امیدواری کرد: در کمترین زمان مشکل خانوارها در زمینه ساخت مسکن رفع شود یا برای احداث منازل زمین بهتری را برای خسارت دیدگان فراهم شود.
** 70 منزل مسکونی شناسایی شده در معرض خطر رانش زمین قرار دارند
بخشدار بخش چوار در زمینه خسارت های وارد شده و علل آن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از وقوع زلزله طبق پیگیری های انجام گرفته برای بازدید از خسارت های احتمالی به سطح شهر رفته و بلافاصله هشدار تخلیه منازل مسکونی روستای چگا در چوار داده شد.
ایوب چراغی افزود: ساکنان این منطقه ابتدا مقاومت کرده و حاضر به تخلیه منازل خود نبودند اما با حضور نیروی انتظامی، هلال احمر، شهرداری و شورای شهر چوار ناچار به تخلیه منازل شدند.
وی یادآور شد: 6 منزل مسکونی به عمق پنج متری زمین فرو ریخت اما با توجه به اقدام پیشگیرانه دستگاه های اجرایی این شهرستان ساکنان آنها به بیرون هدایت شده و خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشت.
چراغی با بیان اینکه 70 منزل مسکونی شناسایی شده و در معرض خطر هستند، گفت: باید در بلند مدت برای ساکنان این منطقه چاره‌اندیشی کرد.
بخشدار چوار گفت: با بازدید استاندار و فرماندار ایلام همچنین مدیریت بحران از این منطقه اوضاع از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت و اسکان اضطراری ساکنان و انتقال آنها به مناطق امن در اولویت کار قرار گرفت.
چراغی افزود: با توجه به خسارات وارد شده به منازل مسکونی این افراد و تلف شدن دام هایشان، پرداخت خسارت به آنها از مطالبات اصلی است که به این منظور یک تیم کارشناسی برای برآورد میزان خسارات وارد شده تشکیل و پیگیری می شود.
چراغی تاکید کرد: روزهای ابتدایی 6 تخته چادر برای خسارت دیدگان در نظر گرفته شد اما با توجه به فصل سرما برای این خانوارها 6 کانکس نیز فراهم و در اختیار آنها قرار گرفت.
وی افزود: کارشناسان حوزه مسکن میزان خسارات وارد شده به خانوارها را بررسی کرده و برای چگونگی کمک به این خانوارها تصمیم گیری خواهد شد.
وی همچنین در خصوص آب شرب چوار گفت: بدلیل بهم خوردن لایه‌های زیرین زمین و به تبع آن کدر شدن آب برای اطمینان از سلامت آب و پیشگیری از آلودگی احتمالی با هماهنگی معاونت بهره‌برداری اقدام به شستشو و گندزدایی مخزن 700 متر مکعبی شهر قبل از موعد مقرر در برنامه دوره‌ای بدون قطع آب شرب مشترکان انجام شد.
وی تاکید کرد: با پیگیری های مستمر رفع مشکلات خانوارهای خسارت دیده و در معرض خطر در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با همراهی استانداری، شهرداری، امورآب و دستگاه های مربوطه این مشکلات رفع شود.
** عدم تامین اعتبار برای کنترل رانش زمین بخش چوار را دچار بحران می کند
شهردار چوار در خصوص رانش زمین در این بخش گفت: چنانچه در چند سال گذشته و هر ساله تنها 10 درصد این منطقه کنترل و در اولویت کار قرار می گرفت اکنون شاهد وقوع این حادثه نبودیم.
علی احمد آقا بابایی با بیان اینکه رانش فعلا مهار شده، اظهار کرد: منطقه‌ محل رانش در جنوب شهر چوار اولین منطقه محل سکنای مردم بوده است که با توسعه این بخش و 2 بانده شدن جاده اصلی، چهار راه اصلی و ورودی چوار مرکز بحران تشخیص داده شد که با هماهنگی شورای شهر و پیگیرهای لازم و بموقع در سال های گذشته کنترل شد.
وی تاکید کرد: در صورت عدم تامین اعتبار بموقع برای کنترل رانش و انحراف آب این منطقه کل بخش چوار دچار بحران و رانش خواهد شد.
آقابابایی گفت: بلافاصله بعد از این رویداد 2 جلسه ستاد بحران با حضور استاندار ایلام ، فرماندار ایلام، بخشدار چوار، مدیرکل بحران، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد.
شهردار چوار یادآور شد: به دلیل این رانش 6 منزل مسکونی در زمین فرو رفت و خساراتی را به مردم وارد کرد و این خانوارها هم‌اکنون در کانکس‌هایی که از طرف استانداری به منطقه منتقل شد، اسکان پیدا کرده‌اند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری چوار با ایجاد کانال‌هایی درصدد است که آب‌های منطقه را مهار و مانع بروز حوادت ناگوارتری شود.
شهردار چوار اظهار کرد: برای کنترل رانش زمین پیشنهادی مبنی بر تعبیه لوله های بزرگ در مسیر آب داده شد اما اینکار هم هزینه بر و دارای مسیر طولانی و هم از نظر فنی امکانپذیر نیست و برای کنترل آن علاوه بر ایجاد کانال، سنگ چینی و خاک دستی و پر کردن مسیر برای انحراف آب به رودخانه اصلی لازم است.
آقابابایی با بیان اینکه برای تسریع در کنترل رانش زمین در بخش چوار پای کار بودن امور آب ضروری است، افزود: برای انحراف آب و کنترل رانش به اعتبارات امور آب و استانداری نیاز است و باید بلافاصله این موضوع پیگیری شود.
**یکی از دلایل رانش زمین در چوار آبخیز بودن زمین این منطقه است
عضو شورای شهر چوار نیز در این مورد گفت: با وقوع زلزله و رانش زمین در بخش چوار 6 منزلی مسکونی تخریب و ساکنان آنها بصورت اضطراری اسکان یافته اند.
نادر خاکی اظهار کرد: این منطقه که اولین کلنگ ساخت و ساز در آن زده شده است دارای شرایط استاندارد برای احداث منازل مسکونی بوده که اکنون بدلایلی دچار بحران شده است.
وی با بیان اینکه برای این حادثه دو دلیل منطقی وجود دارد، افزود: یکی از این دلایل امکان قرار گرفتن این منطقه بر روی گسل است و دلیل دیگر آب خیز بودن زمین این منطقه است و باید مورد بررسی قرار گیرد.
خاکی یادآور شد: سال های گذشته کارخانه آجرپزی در این منطقه فعالیت داشت و با احداث یک حلقه چاه از آب این منطقه استفاده بهینه می شد، اما با تعطیل شدن این کارخانه و بی مصرف شدن این حلقه چاه این آبها در اعماق زمین باعث بوجود آمدن این مشکلات شد.
وی گفت: در حال حاضر زمین کشاورزی در فاصله 2 کیلومتری این کارخانه نیز دچار رانش شده است در صورتیکه زمان فعالیت کارخانه آجرپزی این زمین ها پربار بوده و کمترین مشکلی نداشتند.
خاکی تاکید کرد: در درجه اول باید اعتباراتی برای کنترل رانش در کمترین زمان ممکن فراهم شود هر چند 2 میلیارد ریال اعتبار برای مطالعه این طرح در نظر گرفته شده ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه ایجاد چاه در این منطقه می تواند کارساز باشد، گفت: یکی از اقدامات منطقی برای کنترل آب این منطقه ایجاد چاه و استفاده بهینه از آب آن است و باید دستگاه های مرتبط از جمله امور آب و استانداری اعتبارات لازم را در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار دهند.
عضو شورای بخش چوار تاکید کرد: در صورت راه اندازی مجدد کارخانه آجر پزی و فعال شدن چاه این منطقه از طرفی باعث استفاده بهینه از آب و جلوگیری از انحراف آن و رانش زمین می شود و از طرفی نیز باعث اشتغالزایی و رونق کار در این بخش می شود.
خاکی با اشاره به فصل سرما و بی خانمان شدن بسیاری از ساکنان این منطقه گفت: خانوارهایی که منازل آنها تخریب شده با داشتن چادر و کانکس تا حدودی اسکان یافته اند اما 70 خانواری که منازل آنها در معرض خطر قرار دارد نیز باید اسکان داده شوند.
وی تاکید کرد: در بخش چوار خانه های استیجاری کم است و افرادی که منازلشان را تخلیه کرده اند نه تنها قادر به تهیه کردن خانه بلکه مجبور به ترک چوار یا اسکان زیر چادر و کانکس هستند بنابراین از استاندار خواهشمندیم که برای اسکان اضطراری این خانوارها چاره ای بیاندیشد.
به گزارش ایرنا، روز سه‌شنبه 23 آبان ماه 6 باب ساختمان مسکونی در بخش چوار ایلام به دلیل رانش زمین ناشی از زلزله استان های ایلام و کرمانشاه فرو رفت.
چوار از بخش های استان ایلام، در 18 کیلومتری این شهر قرار دارد، این بخش دارای کوههای قلاقیران، سیاه کوه و کوه های بولی و رودخانه های کانی شیخ، گدار خوش و تلخاب بولی است.
چوار دو قلعه باستانی معروف پشت قلعه و چَکَر بولی و چندین محوطه تاریخی نیز دارد و امامزادگان معروف آن حاجی بختیار و سید محمد در چوار و از جاذبه های دیدنی آن تنگه دالاهو، ششدار، تجریان، درختان سرو سه هزار و 300 ساله و2 هزار ساله زیتون است.
از مهم ترین وقایع تاریخی چوار بمباران زمین فوتبال و شهادت جمعی از ورزشکاران، کودکان، بخشدار و یک تماشاگر است که در تقویم ملی ثبت شده است.
خبرنگار: لیلی خاکی**انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7180/6034

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۹۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ روز جهانی زمین پاک را که هر ساله در ایران در دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، باید یک پویش محیط زیستی تلقی کرد تا همگان از اهمیت زمین و مزایای بی بدیل آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند.

در کلانشهر اراک پارک آبخیزداری گردو در فصل بهار میزبان طبیعت دوستان بسیاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای حفظ خاک، کنترل روان آب‌ها و پاکسازی طبیعت در این منطقه گردشگری صورت گرفته است.

محمدی افزود: اجرای ۱۷۲ سازه آبخیزداری در کنترل یک و نیم میلیون متر مکعب روان آب این منطقه موثر بوده و بستر تغذیه سفره‌های زیر زمینی و سیراب شدن تالاب میقان را فراهم کرده است.

او ادامه داد: همچنین در این منطقه ۵۷ هزار درخت جنگلی مقاوم و کم آب بر کاشته شده که در حفظ پوشش گیاهی و خاک اثر گذار است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مقابله با زمین خواری ۲۰ هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان
  • پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد
  • سیل مرگبار در چین/ ۴ نفر جان باختند+ تصاویر
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • اجرای یادمان شهدای زمین فوتبال چوار با معماری ایرانی اسلامی
  • رفع تصرف زمین‌های دولتی در شهرستان لاهیجان
  • یادمان شهدای زمین فوتبال چوار با معماری ایرانی اسلامی اجرا می‌شود
  • نجات ۲۱ روستای در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب شهرستان کلات در گرو احداث دیوار ساحلی
  • شبیه‌سازی جنگ ایران و آمریکا