Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- زلزله زدگان خراسان شمالی با گذشت 6ماه از وقوع زلزله 5.7 ریشتری همچنان با برخی کاستی ها ومشکلات روبه رو هستند؛ هرچند که دولت تلاش های گسترده ای را در این مناطق انجام داده اما، به نظر می رسد با توجه به فرا رسیدن فصل سرما تلاش ها باید دوچندان شود.

به گزارش ایرنا، این روزها که هوا، زمستانی شده و سرما بر همه جا حاکم شده، بازار حاشیه ها داغ شده است که چرا هنوز عده ای در زیر چادر هستند و چه شده آن همه وعده ها از خدمات و چرا کسی به فکر زلزله زدگان نیست؟
استاندار خراسان شمالی هم بارها بر خدمات رسانی و به کارگیری همه توان استان بر حل مشکلات زلزله زدگان تاکید کرده اما، به نظر می رسد ابلاغ دیرهنگام اعتبارات، روند بازسازی را کمی کند کرده که این روند با ابلاغ اعتبارات در 20 روز گذشته هم اکنون شتاب زیادی گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئولان استان خراسان شمالی تلاش کرده اند تا اعتبارات بازسازی را از محل های دیگر اختصاص دهند و در این پیوند موفق به اسکان شمار زیادی از زلزله زدگان در واحدهای مسکونی خود شده اند.
در زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، بیش از 14 هزار و 500 واحد مسکونی در 77 روستا و 3 نقطه شهری استان خسارت دیدند و در این حادثه 2 هزار و 449 واحد در روستاها به علت شدت زلزله نیاز به بازسازی پیدا کردند و در شهرها نیز 2 هزار و 500 واحد احداثی شناسایی شد و در روستاهای استان 2 هزار و 92 واحد مسکونی و در شهرها هفت هزار و 520واحد مسکونی نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

* تاخیر در ابلاغ منابع بانکی/ کارها معطل بانک ها نماند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با حضور در میزگرد ایرنای خراسان شمالی با اشاره به تاخیر در ابلاغ منابع بانکی برای بازسازی مناطی آسیب دیده از زلزله گفت: البته در استان کاره معطل اعتبارات نماند و بنیاد مسکن در حد بضاعت از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی استفاده کرد و بخش قابل توجهی از تسهیلات مزبور به بازسازی منازل آسیب دیده از زلزله اختصاص یافت.
حسین عظیمی افزود: به هر حال اکنون منابع ابلاغ شده است و ما تلاش داریم تا خانه های زلزله زدگان مقاوم و مستحکم ساخته شود.

* شمار بسیار کمی در چادرها هستند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی درباره سکونت زلزله زدگان در چادر گفت: اکنون بسیاری از آسیب دیدگان در منازل اقوام و آشنایان ساکن شده اند و شماری نیز در مکان هایی دیگر ساکن شده اند و تنها شمار بسیار کمی در چادرها سکونت دارند.
وی افزود: اکنون در شهرستان مانه و سملقان هیچ زلزله زده ای در چادر سکونت ندارد و در بجنورد نیز شمار بسیار کمی هستند که البته برای حل مشکل آن مسئولان تلاش می کنند.

* زلزله ای که ایرادها را رو کرد
عظیمی در بخش دیگر سخنان خود درباره خسارت های وارد شده به مسکن مهر گفت: واحدهای موسوم به واحدهای هزار واحدی در مجموعه گلستان شهر بیش از سایر واحدها خسارت دیده است اما در این شهرک برخی واحدها خسارت کمتری متحمل شده است و در سطح شهر نیز خانه های ساخته شده توسط مردم خسارت های بسیار کمتری دیده است.
وی گفت: مسکن مهر که محل سکونت افراد بی بضاعتی شد که تمام دارایی خود را فروختند تا صاحب خانه شوند اکنون بشدت تخریب شده است و بعضا قابل سکونت نیست.
عظیمی با تاکید بر اینکه باید مقصران این کوتاهی ها معرفی و بازخواست شوند گفت: ناظران و پیمانکاران کوتاهی کرده اند و خانه ها را بدین شکل به مردم تحویل داده اند.
وی تصریح کرد: در مسکن مهر، برآوردها قیمت ها به درستی مدیریت نشد و قمیت تمام شده بالا بود و بعضا پیمانکاران برای جبران هزینه ها از کیفیت کارها زدند.
عظیمی اظهار کرد: اکنون ایرادها و نواقص در زلزله خودنمایی کرد و این خطاها باید بیان و مقصران و کسانی که در این باره اهمال کرده اند باید معرفی شوند.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی افزود: در اجرای مسکن مهر، بعضا کار به افراد نالایق و غیر اهل تحویل داده شد و افرادی که تنها به فکر جیب و سود اقتصادی بودند وارد عرصه شده و کار را به درستی انجام ندادند در این میان نظارت عالیه مسکن مهر با راه و شهرسازی است و راه و شهرسازی باید کسانی که اهمال کردند را معرفی کند.
عظیمی با بیان اینکه این قصور ها هرگز نباید فراموش شود و سازمان نظام مهندسی هم در این باره مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد تصریح کرد: در رسیدگی به این امور دستگاه متولی راه و شهرسازی است و از این نهاد انتظار می رود در واگذری کارها دقت بیشتری خرج دهد و ناظران از صاحبان صلاحیت انتخاب و گزینش شوند، ناظران بخوبی و با دقت گزینش شود و در گزینش ها باید سخت گیری شود.
وی با بیان اینکه مسکن مهر در همه بخش ها نامناسب ساخته نشده است گفت: پیمانکارانی هستند که کار را به خوبی انجام داده اند و واحدها خسارت های بسیار جزئی دیده اند.
وی با اشاره به نقش مهندسان در اجرای مسکن مهر گفت: اکنون انگشت شماتت و سرزنش مردم به سمت مهندسان و حرفه مهندسان زیر سوال است و من به عنوان یک مهندس عمران شرمنده می شوم که کارها به درستی انجام نشده است و صنف مهندسان زیر سوال برود.

* مکان گزینی اشتباه در اجرای گلستان شهر
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه گلستان شهر بجنورد بر روی گسل اجرا شده است از مکان گزینی و جانمایی اجرای این مجموعه مسکونی انتقاد کرد.
عظیمی اظهار کرد: پیش از این، برای جاری شدن سیلاب در گلستان شهر نگران بودیم زیرا پیلوت ها در این مجموعه مسکونی، در هر بارندگی در معرض آبگرفتگی و روان شدن آب ها است.
وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای استان اعلام کرده است که هدایت آب های سطحی در گلستان شهر 130 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد افزود: انتقال تاسیسات زیربنایی از یک سو و اجرای طرح انتقال آب های سطحی نیز از سوی دیگر هزینه های گزاف را در طرح مسکن مهر تحمیل کرد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه در هر بارندگی نگران جاری شدن سیل در گلستان شهر هستیم اظهار کرد: فردی که کلنگ گلستان شهر را بر زمین زد اگر سرش را بلند می کرد، پل را می دید و متوجه خطرات و تهدید های سیل در این مکان می شد.

*تا ساخت آخرین واحد، در کنار زلزله زدگان می مانیم
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه اکنون با ابلاغ منابع بانکی، مشکل اعتباری برای بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله در استان وجود ندارد گفت: تا ساخت آخرین واحد آسیب دیده در کنار مردم می مانیم.
علی محمدی اظهار کرد: برای شتاب بخشیدن به بازسازی مناطق زلزله زده، در روزهای نخست وقوع این حادثه، 80 ناظر برای ارزیابی میزان خسارت ها در روستاها و شهرها حاضر شدند.
وی با اشاره به تاخیر در ابلاغ منابع بانکی خاطرنشان کرد: کار بازسازی مناطق زلزله زده معطل اعتبارات نماند و از همان روزهای نخست پیگیری ها برای انتقال اعتبارات تسهیلات ویژه مسکن روستایی به بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله انجام شد و اعتباراتی که از محل طرح ویژه مسکن روستایی ابلاغ شده بود به طور کامل به بازسازی این مناطق اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه میزان قابل توجهی از اعتبارات طرح ویژه مسکن روستایی نیز از سایر استان ها جذب و به بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله در این استان اختصاص یافت گفت: یکی از مشکلات اساسی، تاخیر در ابلاغ منابع بانکی برای بازسازی مناطق آسیب دیده بود اما اکنون بانک تجارت و ملت 100 درصد از اعتبارات را ابلاغ کرده اند اما اعتبار باقی بانک ها هنوز به طور کامل ابلاغ نشده است.
محمدی گفت: تاکنون چهار هزار و 75 واحد در روستاها برای دریافت تسهیلات بازسازی به بانک ها معرفی شده اند که 2 هزار و 200 فقره پرونده منجر به انعقاد قرار داد شده است و 2 هزار و 337 واحد در مرحله پی کنی و یک هزار و 80 واحد در مرحله پایانی است که به زودی به بهر برداری می رسند.
وی افزود: اکنون 650 واحد در روستاها پایان کار دریافت کرده اند که در بجنورد برای 350 واحد و در مانه و سملقان برای 300 واحد پایان کار صادر شده است.

* بازسازی در شهرها کند است
محمدی اظهار کرد: در شهرها نیز یکهزار و 650 واحد برای بازسازی به شهرداری معرفی شدند که تاکنون 230 متقاضی پروانه دریافت کرده اند البته روند بازسازی واحدهای زلزله زده در شهرها سرعت مناسبی ندارد و به کندی انجام شده است.
وی با بیان اینکه روند ساخت و ساز در شهرها متفاوت، زمان بر و هزینه بر است گفت: در مناطق شهری که قیمت و ارزش افزوده زمین در ساخت و سازها بیشتر است، وقتی خانه قدیمی خراب می شود، معمولا مالکان تمایل به ساخت و سازهای چند طبقه دارند و این در حالی است که جبران خسارت ها تنها بابت ساخت و ساز در زیر بنای معادل زیربنای منزل تخریبی اعمال می شود و درصورت ساخت بنایی بیشتر از بنای مزبور و یا ساخت طبقات بیشتر باید با منابع مالی کمک انجام شود از این رو بازسازی مناطق خسارت دیده در مناطق شهری کندتر پیش می رود.
به گفته محمدی در شهرها برای چهار هزار و 600 واحد که نیاز به تعمیر داشتند، تشکیل پرونده شده و به بانک ها معرفی شده است که بیش از 50 درصد منجر به انعقاد قرار داد شده است.
وی افزود: تعمیرات در سه گروه مورد حمایت است،نوع اول تا سقف 120 میلیون ریال تسهیلات کم بهره دریافت می کنند و از تسهیلات بلاعوض 20میلیون ریالی بهره مند می شوند و تعمیرات نوع دوم تا سقف 90 میلیون ریال تسیهلات کم بهره و 15 میلیون ریال کمک بلاعوض دریافت می کنند و میزان تسیهلات نوع سه نیز تا سقف 60 میلیون ریال و میزان کمک بلاعوض 10 میلیون ریال است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: در گلستان شهر چهار هزار و 310 واحد مسکونی که به متقاضیان تحویل شده، دچار خسارت شده اند که نیاز به تعمیر پیدا کرده، باقی واحدهای خسارت دیده هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است.
به گفته وی در گلستان شهر در مجموع 6 هزار و 500 واحد دچار آسیب شده است.

* گلایه از سیاه نمایی ها
محمدی با گلایه از برخی سیاه نمایی ها از خدمات ارائه شده به زلزله زدگان گفت: رسانه ها در این باره خوب همراهی کردند اما برخی رسانه ها به جای اینکه همراه باشند در گزارشی اعلام کرده که سیمان های توزیع شده در میان زلزله زدگان استاندارد لازم را ندارد.
وی با تاکید بر اینکه سیمان اهدایی استانداردهای لازم را دارد گفت: مگر ممکن است کارخانه ای که سال های سال تولید دارد، استانداردهای لازم نداشته باشد؟
وی افزود: سیاه نمایی ها که با اهداف خاص است تنها سبب ناامیدی در میان مردم و از بین رفتن اعتماد به خدمات نظام و دولت می شود.
محمدی با بیان اینکه در روستاهای خسارت دیده از زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، 13 هزار و 841 خانوار ساکن هستند گفت: در این روستاها، سه هزار و 626 واحد پیش از طرح ویژه مقاوم سازی شده است و پنج هزار و 172 واحد هم با استفاد از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شده و در مجوع هشت هزار و 796 واحد مسکونی در این روستاها مقاوم است.
وی افزود: در زلزله 23 اردیبهشت ماه 2 هزار و 400 واحد نیاز به بازسازی پیداکرده است که از تسهیلات بهره مند می شوند.
وی تصریح کرد: در شناسایی واحدهای خسارت دیده، منازلی که دچار ترک شده بود که احتمال می رفت حتی با مرمت، در زلزله بعدی آسیب ببیند جزو واحدهای احداثی منظور شد و تمام واحدهای خشتی و گلی آسیب دیده هم در لیست واحدهای احداثی قرار گرفته اند و تلاش داریم تا تمام واحدها در این روستاها مقاوم سازی شود.

* توزیع سیمان رایگان
محمدی توزیع سیمان رایگان را از دیگر اقدامات حمایتی برای زلزله زدگان عنوان کرد و افزود: در مرحله اول پنج هزار تن سیمان به استان اختصاص یافته که تاکنون چهار هزار و 500 تن سیمان رایگان معادل 90 هزار پاکت سیمان به این استان حمل و 82 هزار پاکت سیمان معادل چهار هزار و 100 تن توزیع شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه پیگیر هستیم تا پنج هزار تن سیمان دیگر به این استان اختصاص یابد گفت: برای بازسازی 9 تن و برای تعمیراتی تا سقف 2 تن داده می شود و تمام نیازها در این باره برآورد می شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
براساس این گزارش، برای بازسازی هر واحد خسارت دیده از زلزله، در روستاها 200 میلیون ریال وام چهار درصد و در شهرها 300 میلیون ریال وام 6درصد پرداخت می شود علاوه بر آن 50 میلیون ریال در روستاها و در شهرها 60 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ???? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۰۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت به بیش از دوهزار واحدمسکونی وشهری سیستان و بلوچستان درسیلاب اخیر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مصطفی بیک مداح گفت: ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در ساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت دیده از بارندگی در شهر‌های جنوب استان حضوری فعال داشتند.
وی ادامه داد: تاکنون بر اساس برآورد اولیه هزار و ۵۰۰ واحد روستایی نیازمند تعمیر ناشی از سیلاب در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین در بارندگی‌های رگباری اخیر استان و طغیان رودخانه‌های محلی ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی و ۱۵۰ واحد مسکونی در شهر‌های جنوب استان کاملا تخریب شدند که نیازمند بازسازی مجدد هستند.
وی تاکید کرد: به محض تامین اعتبارات مورد نیاز تعمیر و بازسازی منازل شهروندان سیستان و بلوچستان آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • عرضه نان کامل در نانوایی‌های آزاد پز بجنورد
  • پخت نان کامل در نانوایی‌های آزاد پز بجنورد
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خراسان شمالی در پیشبرد طرح‌های مسکن رتبه هشتم را دارد
  • خسارت به بیش از دوهزار واحدمسکونی وشهری سیستان و بلوچستان درسیلاب اخیر
  • جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)
  • بیش از ۸۰ درصد واحدهای زلزله زده درخوی بازسازی شد
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای برخی از مناطق کشور