Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادگاه قانون اساسی بولیوی با موافقت برای شرکت مجدد «ایوو مورالس» در انتخابات، رای به ادامه ریاست جمهوری وی داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دادگاه قانون اساسی بولیوی با رد نتیجه یک همه‌پرسی، به ایوو مورالس، رئیس جمهوری، اجازه داده مجددا خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند.

دادگاه قانون اساسی بولیوی اعلام کرد که طبق رای قضات دادگاه از این پس اصول قانون اساسی و قوانین مصوبه در مورد محدودیت شرکت چند باره افراد در انتخابات عمومی لغو شده است و همگان می‌توانند به هر تعداد دفعاتی که مایل باشند نامزد هرنوع انتخاباتی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این اعلام قضات دادگاه تشخیص دادند که محدودیت اجازه ورود به مبارزات انتخاباتی مغایر حقوق بشر شهروندان است.

قضات دادگاه در صدور رای خود از جمله به کنوانسیون حقوق بشر قاره آمریکا که کشورهای این قاره آن را امضا کرده‌اند استناد کردند اما دبیرکل کل سازمان کشورهای آمریکایی، که مسئول اجرای این کنوانسیون است، گفته است که اصل آزادی افراد در انتخاب شغل شامل دفعات تصدی سمت های مهم حکومتی نیست.

وی افزوده است که هدف از اصل محدودیت دفعات شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری از تصدی مادام العمر سمت‌هایی است که متصدیان آنها از اختیارات گسترده برخوردار هستند.

ایوو موارلس در سال ٢٠٠٦ میلادی به ریاست جمهوری انتخاب شد و با تغییر قانون اساسی، قرار شد برای آخرین بار در سال ٢٠١٤ در انتخابات شرکت کند اما با نزدیک شدن زمان پایان این دوره، در صدد کسب اجازه ادامه تصدی این سمت بوده است.

اعلام تصمیم دادگاه قانون اساسی باعث برگزاری تظاهراتی در بولیوی شده است و رهبران مخالف گفته‌اند که مورالس طی دوره ریاست جمهوری خود دادگاه قانون اساسی را نیز تحت نفوذ گرفته است.

در دوره ریاست جمهوری مورالس، که نخستین رئیس جمهوری بولیوی از جمعیت بومیان این کشور است، بولیوی از نظر اقتصادی پیشرفت‌هایی داشته است اما مخالفان نگران آن هستند که تمدید دوره ریاست جمهوری باعث ایجاد وضعیتی شبیه برخی دیگر از کشورهای منطقه شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۲۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۳ نفر برای ریاست فدراسیون شطرنج

به گزارش "ورزش سه"، کاظم دستگردی ضمن اعلام این خبر، افزود: دو نفر از كانديداها مدارک خود را پس گرفتند بنابراین ۱۳ نفر برای مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج ثبت‌نام کردند. با پیگیری‌های صورت گرفته و مساعدت وزارت محترم ورزش و جوانان، انشاالله در اوايل تيرماه مجمع انتخاباتی فدراسيون شطرنج برگزار خواهد شد.

اسامي ۱۳ نامزد انتخابات فدراسيون شطرنج به شرح ذیل است:

۱. فاطمه ابوالقاسمی
۲. مجتبی ارشدی
۳. احمد علی بابايی
۴. مهرداد پهلوان زاده
۵. كمال جوانمرد
۶. عليرضا خسروی
۷. شهريار رحمانی اصل
۸. وحيده صوابيه
۹. حمزه علی پور
۱۰. حميد گودرزی
۱۱. محمدرضا محمدی بهابادی
۱۲. مسعود ناموری آذر
۱۳. امیرعرفان هاشمی

گفتنی است؛ ثبت نام از داوطلبین احراز پست ریاست و هیئت رئیسه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۹ فروردین‌ماه در دبیرخانه فدراسیون شطرنج صورت گرفت و در نهایت شادی پریدر که هم اکنون سرپرستی فدراسیون را برعهده دارد، در انتخابات ثبت نام نکرد.

دیگر خبرها

  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • برگزاری جلسه تخصصی بررسی پروژه‌های سفر ریاست جمهوری و استاندارآذربایجان غربی به شهرستان ارومیه
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • جلسه تندروها برای حذف قالیباف از ریاست مجلس دوازدهم/چه کسانی میدان‌دار شده‌اند؟
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • رقابت ۱۳ نفر برای ریاست فدراسیون شطرنج
  • جلسه رسایی با منتخبان مجلس دوازدهم با طعم ریاست مجلس
  • خراسان رضوی و ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست