Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل تراکتورسازی تمام اظهارات مبنی بر انحصارطلبی و اعمال نفوذ برای عدم فعالیت کارخانجات تولیدی را تکذیب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از  شبکه خبری تهران نیوز ، در دنیای امروز  تولید و اقتصاد از ارکان مهم کشور و پایه‌های اصلی هر حکومتی به شمار می‌آیند و از طرف دیگر ستون اصلی تولید نوآوری و به روز بودن تکنولوژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از صنایع مهم و کلیدی در هر کشور که به‌عنوان یکی از چرخه‌دنده‌های تولید و رشد اقتصادی محسوب می‌شود صنعت تولید ماشین اعم از صنعتی، سواری و کشاورزی است.

بزرگترین کارخانجات ماشین‌سازی کشور مانند ایران خودرو، سایپا و تراکتورسازی جزو کارخانجات نیمه دولتی یا خصولتی و مادر محسوب می‌شود.

کشاورزی در دنیای امروز از اهمیت وجایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که با افزایش جمعیت انسان‌ها در این کره خاکی نیاز به پوشاک و غذا بیش از پیش می‌شود به همین منظور نوآوری و تکنولوژی در این زمینه هر روز در حال تغییر است.

یکی از چرخه‌های پیشرفت در امر کشاورزی داشتن تکنولوژی جدید در بحث ماشین آلات کشاورزی و باغ‌داری است که شاید بتوان گفت به‌عنوان یک برگ برنده در امر کشاورزی محسوب می‌شود.

در ایران همانند سایر کشورهای در حال توسعه، کشاورزی نیز درحال حرکت است اما بنا به نظر بیشتر کارشناسان این حوزه هم در زمینه ماشین‌آلات و هم تکنولوژی پرورش گیاه بسیار عقب هستیم.

 شرکت تراکتورسازی ایران به‌منظور تهیه ماشین‌آلات کشاورزی در سال ۱۳۴۷ به‌صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد اما این کارخانه در سال ۷۵ جزو شرکت‌های سهامی عام شد و توانست در بورس کالا شرکت کند.

این کارخانه هم‌اکنون نخستین و برترین شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی به خصوص تراکتور است.

ابوالفتح ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تراکتورسازی تبریز در گفت‌وگویی نیاز ایران به تراکتور را سالیانه ۲۰ هزار دستگاه عنوان کرد.

وی همچنین میزان تولید تراکتور در این کارخانه تراکتور را طی سال گذشته ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: ۲۵ درصد تولیدات امسال این شرکت به خارج از کشور صادر شود.

به گفته مسئولان این کارخانه بیش از ۹۰ درصد محصولات این شرکت تولید داخل است.

اما در کنار تولید محصولات تراکتور، کارخانجات و واردکنندگان دیگری وجود دارند که وارد بازار رقابت این محصول شده‌اند که بنا بر آمار منتشر شده تنها ۲ هزار دستگاه در سال روانه بازار می‌کنند.

شبکه خبری تهران نیوز ، بنا به تماس گرفته شده از سوی یکی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مبنی بر این‌که تراکتورسازی مانع تولید محصولات دیگر کارخانجات شده است پیگیر این موضوع شد.

 

* تراکتورسازی با اعمال نفوذ در دولت از فعالیت مابقی تولیدکنندگان جلوگیری می‌کند

مدیرعامل یکی از کارخانجات تولید کننده تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی که به خواست خودش نامی از آن برده نمی‌شود در ارتباط با انحصارطلبی شرکت تراکتورسازی به خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز گفت: شرکت تراکتورسازی اجازه نمی‌دهد رقبا که جزو اصلی بازار و بخش خصوصی هستند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: بعد از دوندگی بسیار، بزرگترین شرکت سازنده تراکتور در هند راضی شد که فن‌آوری خود را وارد ایران کند و این محصول را داخل کشور تولید کند اما بعد از با خبر شدن مدیران و سهام‌داران کارخانه تراکتورسازی تبریز این شرکت با سنگ‌اندازی و به بهانه نابود شدن تولید داخل اجازه فعالیت را از ما گرفت.

این تولیدکننده اظهار داشت: تراکتورسازی تبریز به منظور از دست ندادن انحصار طلبی خودش، به نام اقتصاد مقاومتی و اشتغال اعمال نفوذ دارد و مسئولان را قانع می‌کند تا با تصویب قوانین، در فعالیت مابقی کارخانجات و شرکت‌ها مشکل ایجاد کنند.

مدیر عامل این کارخانه افزایش تعرفه واردات تراکتور از ۱۲ به ۱۵ درصد و همچنین و تغییر قانون داخلی‌سازی از ۳۰ به ۵۰ درصد ( طبق این قانون اگر شرکتی تنها ۳۰درصد از محصولات وارداتی را داخلی سازی کند به عنوان تولید کننده داخلی محسوب می‌شود) را از برنامه‌هایی دانست که تراکتورسازی به دلیل نفوذ در دولت به منظور جلوگیری از فعالیت سایر شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده اعمال کرد.

وی عنوان کرد: برای کسب اطلاعات به منظور بررسی کیفیت واقعی محصولات کارخانه تراکتورسازی به کشاورزانی که از کالای این شرکت استفاده می‌کنند مراجعه کردم و نتیجه تحقیقات نشان داد که دستگاه‌های این کارخانه بسیار بی‌کیفیت هستند.

وی همچنین ادعا کرد: تراکتور سازی قطعات خود را از چین ، ترکیه و هند وارد می‌کند و اینکه محصولات آن کاملا داخلی است شایعه است.

 

* علائم نشان می‌دهد تراکتور بومی‌سازی کرده است

دریانی، یکی از قطعه سازان ماشین‌آلات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز در خصوص فعالیت‌های تراکتورسازی گفت: بنده هنوز خبر قطعی در خصوص اینکه شرکت تراکتورسازی قطعات خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کند ندارم.

دریانی افزود: بنده حدود ۳۸ نوع چرخ‌دنده برای آن‌ها تولید می‌کردم اما اکنون فقط خریدار یک نوع از محصولات من هستند و به گفته خودشان مابقی را در داخل کارخانه تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: علائم موجود نشان می‌دهد که شرکت تراکتورسازی دنده‌های مورد نیاز خود را داخل‌سازی کرده اما در مورد مابقی قطعات اطلاعی ندارم.

 

* ۸۰ درصد انحصار طلبی توسط تراکتورسازی اعمال می‌شود

آقای جوانی، مدیر یکی از کارخانجات تولیدکننده ادوات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز در مورد اظهارت انحصار طلبی تراکتورسازی در بازار اظهار داشت: تراکتور سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد و شاید بتوان گفت حدود ۸۰ درصد انحصار طلبی در بازار توسط تراکتور است.

وی گفت: هر روز با واردات بی رویه ادوات کشاورزی و باغبانی روز به روز سهم خود را در بازار داخلی از دست می‌دهد و تنها راهکار آن بالا بردن کیفیت محصولات خود است.

مدیر یکی از کارخانجات تولیدکننده ادوات کشاورزی افزود: تنها در مناطقی که کشاورزان خاص دارد از تراکتورهای وارداتی استفاده می‌کنند و بیشتر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از کالای تولید داخل بهر می‌برند.

جوانی بیان داشت: واردات بی رویه تراکتور سبب شده این شرکت ۲۰درصد از سهم خود را در بازار از دست بدهد و در آینده برای رقابت و حفظ سهم خود باید کیفیت کالا خود را افزایش دهد.

این تولیدکننده در مورد رضایت کشاورزان از محصولات تراکتورسازی این‌گونه بیان کرد: به خاطر اینکه در بسیاری از مناطق تراکتور دیگری به غیر از محصولات این شرکت وارد نشده و کشاورز نتوانسته مقایسه‌ای بین محصول داخلی و خارجی انجام دهد از کالای شرکت تراکتورسازی راضی هستند.

 

* تکذیب مدیرعامل تراکتورسازی

مدیرعامل تراکتورسازی تمام اظهارات مبنی بر انحصار طلبی و اعمال نفوذ جهت عدم فعالیت کارخانجات تولیدی را تکذیب کرد.

ابوالفتح ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تراکتورسازی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با اظهارات اخیر برخی از وارد کنندگان و تولیدکنندگان ادوات کشاورزی و باغبانی مبنی بر انحصارطلب بودن این کارخانه گفت: هر روز تعداد زیادی از ماشین‌آلات کشاورزی وارد کشور می‌شود و به راحتی در هر نقطه از ایران به فروش می‌رسد اگر انحصار بود چگونه این‌همه جنس به فروش می‌رسید.

وی اعمال نفوذ این کارخانه برای تغییر در تعرفه‌های واردات را تکذیب کرد و افزود: شخصی از واردکنندگان وجود ندارد که با تعرفه ۱۵درصد ماشین‌آلات کشاورزی را وارد کند و اکثراً به بهانه این‌که ما ۳۰ درصد از کالا را در داخل تولید می‌کنیم، ادوات کشاورزی را با تعرفه ۵ درصد وارد می‌کنند.

وی با بیان این‌که ۹۴ درصد از تولید ما داخلی است تصریح کرد: تنها ۶درصد از قطعات که آن هم در ایران تولید نمی‌شود، وارد می‌کنیم.

مدیرعامل کارخانه تراکتورسازی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مناطق آزاد محلی برای مونتاژ تراکتورهای وارداتی ایجاد کرده‌اند که به ضرر تولید ملی است.

ابراهیمی خرید تراکتورهای وارداتی بی‌کیفیت با قیمت بالا توسط کشاورزان، وجود دلّال و عاملان فروش، تبلیغ گسترده در زمینه تراکتورهای وارداتی و حضور نمایندگان خارجی در اقصی نقاط کشور را عاملی برای کاهش سفارشات تراکتورسازی ایران دانست.

وی همچنین بیان داشت: بیشتر افرادی که برای تعمیر و یا تعویض قطعه به ما مراجعه می‌کنند از محصولات وارداتی استفاده کرده‌اند.

گفتنی است، نه تنها تراکتورسازی بلکه مابقی صنایع که کارخانه خصولتی در آن زمینه فعالیت می‌کند از انحصار طلبی کارخانجات نیمه دولتی در بازار داخل و به دست گرفتن قیمت محصولات نهایی گلایه دارند. کارخانجات خصوصی به دلیل حمایت دولت از واحدهای خصولتی توان رقابت با آن را ندارند این درحالی است که بنا به اصل ۴۴قانون اساسی کشور باید به سمت بخش خصوصی حرکت کند.

انتهای پیام/ م

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۶۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند

محمدجواد عسگری روز چهارشنبه در جلسه ای با حضور مسوولان شرکت تراکتورسازی تبریز و جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، در تراکتورسازی تبریز، افزود: در برنامه هفتم توسعه مقرر شده بود که بانک ها ۲۰ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند که این میزان در نهایت به ۱۵ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه این منابع باید برای تولید محصولات کشاورزی در حوزه های مختلف مانند زراعت، باغبانی، شیلات و دامپروری پرداخت شود، اظهار کرد: در سال گذشته به غیر از بانک کشاورزی سایر مدیران عامل بانک ها در این زمینه کوتاهی کرده و از ۱.۴ تا ۹ درصد از منابع خود را به این بخش اختصاص دادند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران عاملی که این مصوبه را عملیاتی و اجرا نکردند به عنوان ترک فعل به دستگاه های نظارتی معرفی شدند.

عسگری ادامه داد: امسال برای جلوگیری از این رویه، هفته آینده زمان بندی اجرای این مصوبه انجام می شود و بانک های عامل به تناسب زمان بندی مکلف می شوند ۱۵ درصد از منابع خود را بر اساس زمان بندی در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع با جدیت پیگیری خواهد شد، یادآوری کرد: مدیران عامل بانک هایی که در گذشته بخاطر کوتاهی در این زمینه با آنها برخورد شده است، در این مرحله با آنان اتمام حجت خواهد شد تا بر اساس زمان بندی مشخص شده، اقدام کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش کشاورزی از بخش های مهم، حساس و تاثیرگذار در کشور است و امنیت غذایی از مسایل جدی جوامع بشری بوده که به امنیت ملی گره خورده است.

عسگری همچنین با تاکید بر توجه کامل به نامگذاری سال جاری به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، ادامه داد: این شعار در بخش کشاورزی بیشتر صدق می کند و با توجه به اینکه در سال گذشته با شعار «رونق تولید»، زیرساخت های لازم در این بخش ایجاد شده و امسال باید جهش تولید عملیاتی شود و تولیدات چند برابر افزایش یابد.

وی یادآور شد: در این زمینه باید دستگاه های متولی و بانک های عامل پای کار بیایند و با کمک به بخش کشاورزی موجبات تحقق شعار سال جاری در این بخش را فراهم کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران آب و خاک در کشور و وجود ۲.۲ میلیون هکتار اراضی کلاس یک در کشور، گفت: با برنامه ریزی لازم برای تامین امنیت غذایی کشور باید تا ۱۰ سال آینده حداقل ۱۵ تا ۱۷ میلیون تن گندم تولید کنیم.

عسگری، با تاکید بر اینکه زیرساخت اولیه در این زمینه مکانیزاسیون است، افزود: مکانیزاسیون کشور باید به روز رسانی شود و میزان عملکرد در واحد سطح افزایش یابد.

وی با اشاره به ضرورت اختصاص یارانه به بخش کشاورزی گفت: در برخی بخش ها برای ایجاد امنیت غذایی و تولید غذای سالم باید یارانه و تسهیلات لازم پرداخت شود.

بیش از ۹۹درصد نیاز تراکتور ایران توسط گروه صنعتی تراکتورسازی تامین می شود

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد از نیاز کشور به تراکتور از طریق این گروه صنعتی تامین می شود، گفت: در این گروه صنعتی ۲ شرکت موتورسازان و ریخته گری به عنوان بزرگترین تولیدکننده موتورهای دیزلی و گازسوز و انواع قطعات ریخته در کشور فعالیت می کنند.

گروه صنعتی تراکتورسازی آمادگی افزایش تولیدات خود به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال را دارد

مصطفی وحیدزاده با اشاره به ثبت رکوردهای تاریخی در این گروه صنعتی افزود: برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۰ درصد از برنامه تولید این گروه صنعتی با تولید ۳۵ هزار و ۲۲۹ دستگاه محقق شد و این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد رشد کرده است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۳۱ هزار و ۴۰۸ دستگاه تراکتور به ارزش ۱۵۸ هزار میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال فروخته شد که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۴ درصدی در تعداد فروش و رشد ۶۴ درصدی در ارزش ریالی برخوردار شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با بیان اینکه این گروه صنعتی در صادرات نیز پیشگام بوده و در سال های گذشته صادرکننده نمونه و ممتاز کشوری شده است، گفت: در سال گذشته سه هزار و ۶۴ دستگاه تراکتور به کشورهای مختلف به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال صادر شده که نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد از لحاظ ریالی و ۲۰ درصد از لحاظ تعداد رشد کرده است.

وحیدزاده، با اشاره به افزایش تولیدات در زیرمجموعه های این گروه صنعتی در سال گذشته، ادامه داد: در زمینه خودکفایی، این گروه صنعتی با داخلی سازی ۲۰۰ قطعه مورد نیاز خود گام بلندی در مردمی سازی و ایجاد اشتغال پایدار برداشته و برای بیش از ۷۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه برنامه تولید امسال این گروه صنعتی تولید ۴۲ هزار دستگاه تراکتور است، یادآور شد: این گروه صنعتی آماده است در صورت حمایت دولت و مجلس، تولیدات خود را به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهد.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: این گروه صنعتی آماده است تا در صورت ارایه تسهیلات از سوی دولت و مجلس به کشاورزان و از رده خارج کردن تراکتورهای فرسوده، تراکتورهای مورد نیاز آن ها را تامین کند.

وحیدزاده، با تاکید بر اینکه ۸۸ درصد قیمت تراکتور مربوط به مواد اولیه آنها است، افزود: ۷۸ درصد از مواد اولیه تراکتور نیز قطعات فلزی بوده که افزایش قیمت این مواد موجب بروز مشکل در تولید تراکتور در این گروه صنعتی می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون این گروه صنعتی می تواند تولیدات خود را ۱۷ درصد بالاتر از قیمت تمام شده بفروشد، یادآور شد: این گروه صنعتی تولیدات خود را ۹ درصد بالاتر از قیمت تمام شده عرضه می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • بانک‌ها باید ۱۵ درصد از منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند
  • فوری:‌ تراکتورسازی با حمید مطهری به توافق رسید
  • توضیح مدیرعامل تراکتورسازی درباره جذب گل‌محمدی
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • گل محمدی و تراکتورسازی در دقیقه ۹۰ | گران‌ترین سرمربی لیگ جذب شد؟
  • فریاد شیران: واگذاری استقلال و پرسپولیس یک موفقیت برای دولت است
  • بازگشت کارگران «فروآلیاژ» ازنا به کار
  • واکنش تراکتورسازی به انتقال بزرگ | تکلیف سرمربی پرشورها مشخص شد؟ + عکس