Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@00:09:22 GMT

آیا زلزله فوایدی دارد یا مضر است؟

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۸۵۸۹

آیا زلزله فوایدی دارد یا مضر است؟

مجله خبری ایمنا: از دیدگاه علمی یک زمین شناس، آشکار شدن ۳۴۰ ذخیره معدنی پنهان پس از رویداد زمین لرزه رودبار به هیچ وجه صحت ندارد. از سوی دیگر؛ فارغ از تعداد آمار ادعایی، ادعای کشف معدن با کمک تکنولوژی ماهواره ای و سنجش از دور پس از زلزله ۱۳۶۹ رودبار، ممکن نیست زیرا که علم سنجش از دور، در ایران علم جدیدی است که قدمت آن به سالهای اخیر بر می گردد نه یکسال پس از جنگ ۸ ساله که کشور غالبا درگیر مسائل جنگ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیرا مطلبی در شبکه های مجازی با عنوان بالا، در حال اشتراک گذاری است که به جنبه های مثبت و فواید زلزله اشاره دارد. منبع خبر را موسسه تحقیقاتی piranchr معرفی کردند که بنا برپایش ۴۵۰ زلزله بزرگ در سراسر دنیا، نتایج جالبی از تحقیقات خود را منتشر کردند.

برخی از موارد ادعاشده در این مطلب شامل موارد زیر است:

- در آلاسکا زلزله سال ۱۹۶۹: سبب شد مسیر رودخانه به معدن طلایی زیر زمینی هدایت و طلای شستشو شده با رودخانه در سطح زمین جاری شود که از ان سال الاسکا مرکز کشف طلا در دنیا گشت.

-زلزله سال ۱۹۹۵چاد: این زلزله سبب شد هجوم ۳۸میلیون ملخ در صحرای افریقا وتخریب هکتارها زمین کشاورزی در شمال افریقا با این زلزله ملخ ها با امواج فراصوتی زمینگیر و قادر به عدم‌پرواز و به سبب گشنگی هم‌خواری کرده و کلا از بین رفتند.

-ایران : زلزله سال ۱۳۶۹رودبار و ۱۳۸۲بم سبب شد ۳۴۰معدن با ارزش زیر زمینی در ایران توسط ماهواره ها ردیابی و ۸حوضه بزرگ نفتی و۱۲حوضه وسیع گازی نیز بر اثر حابجایی سطوح زیرین زمین قابل بهره برداری شود این‌ موسسه معتقد است با این دو زلزله منابع آب زیر زمینی بسمت سطح و با شیب ملایم بسمت کویر مرکزی حرکت کند یعنی افزایش منبعی در خشک ترین منطقه ایران.

با کمی دقت در خبر فوق، چند نکته لازم به ذکر است:
۱- موسسه تحقیقاتی به نام Piranchr که به عنوان منبع خبر معرفی شده است ظاهرا وجود خارجی ندارد یا در صورت وجود، موسسه شناخته شده و معتبری نیست زیرا با جستجو در گوگل، چیزی عایدتان نمی شود؛ در صورت وجود چنین موسسه ای و نتایج جالب توجه آن، قطعا بسیاری از مجلات معتبر علمی و ... آمادگی انتشار چنین یافته‌های نوینی را داشتند و قطعا پژوهشگران آن در دنیا شناخته شده بودند یا معرفی شده بودند لذا همانطور که از بسیاری از متن های مشابه در شبکه های مجازی بر می‌آید، متن فوق ساختگی است.

۲- اطلاعی از موارد ادعایی مربوط به خارج از کشور نداشته و لذا ادعایی در این زمینه ندارم؛ زیرا نیازمند مطالعه و وقت گذاشتن بیشتر بر روی آن می‌باشد، و موارد ادعایی در مورد کشورمان، می‌تواند در درستی یا عدم درستی این ادعا مصداق داشته باشد.

۲- از دیدگاه علمی یک زمین شناس، آشکار شدن ۳۴۰ ذخیره معدنی پنهان پس از رویداد زمین لرزه رودبار به هیچوجه صحت ندارد. از سوی دیگر؛ فارغ از تعداد آمار ادعایی، ادعای کشف معدن با کمک تکنولوژی ماهواره ای و سنجش از دور پس از زلزله ۱۳۶۹ رودبار، ممکن نیست زیرا که علم سنجش از دور، در ایران علم جدیدی است که قدمت آن به سالهای اخیر بر می گردد نه یکسال پس از جنگ ۸ ساله که کشور غالبا درگیر مسائل جنگ بود.

۳- مشخص نیست زلزله رودبار (در استان گیلان) و بم (در استان کرمان)، چطور  باعث قابل بهره برداری شدن، ۸ حوضه بزرگ نفتی و ۱۲ حوضه وسیع گازی شد!؟ تا آنجا که میدانیم، در استان های کرمان و گیلان، چاه نفت و گازی کشف نشده، تا چه برسد به میدان هیدروکربوری؛ در حالیکه منابع نفت و گاز ایران کلا محدود به ۵ حوضه هیدروکربوری (حوضه هیدروکربوری زاگرس، حوضه خلیج فارس، حوضه ایران مرکزی، حوضه خزر و حوضه کپه داغ) است. با یک مثال شاید قدری واضح تر بشود منظورم را برسانم:  بزرگ‌ترین میدان گازی جهان به نام پارس جنوبی در آب های خلیج فارس بین کشورمان و قطر به صورت مشترک قرار گرفته است.  حوضه هیدروکربوری به کل حوضه خلیج فارس اتلاق می شود که میدان پارس جنوبی یکی از میدانهای این حوضه است!

با توجه به موارد بالا، متاسفانه عمق بی اطلاعی و بی سوادی نویسنده/ نویسندگان این اخبار کذب از مسائل علمی و فنی مشخص است، و معلوم نیست که چرا چنین هرزنامه هایی بعد از این فاجعه منتشر می گردد.

 نوشتار دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی در این مورد:

زلزله در عمل و واقعیت برای آن مردم زلزله زده چیزی جز مصیبت و فاجعه نبوده است...
وقتی در سوماترا در آبانماه ۱۳۸۸ پس از زمین لرزه مهر ۸۸ پادانگ اندونزی، در محل چهار روستایی که در زیر حجم زیادی از گل و واریزه مدفون شده بودند، بوی تعفن جنازه های حدود ۴۰۰ نفری  که عملا در روانه گل و واریزه ها آمیخته شده و رها شده بودند، آزار دهنده می نمود، وقتی در آبانماه ۹۰ در شهر ارجیش ترکیه در کنار آپارتمان هایی ۴ تا ۶ طبقه ارزان قیمتی که دچار فروریزی کلی شده بود، حدود ۲۵ روز بعد از رخداد زلزله آبان ۹۰ وان، باز همان بوی جنازه ها حضور در محل را مشکل می کرد...

راستی آن ۵۰۰ بچه  قطع نخاعی بم امروز چه می کنند و چگونه با زندگی بعد از زلزله در این ۱۴ سال  مواجه شده اند؟

به هر حال برای مردم ایران و مردمان کشورهایی که "مساله" زلزله و وضعیت با ریسک بالای زلزله دارند، زلزله  همچنان و تا اطلاع ثانوی یعنی بلا، یعنی مصیبت، یعنی  فاجعه.  

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۸۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند

زلزله‌ای به قدرت ۵.۶ ریشتر استان «توکات» در شمال ترکیه را لرزاند و تیم‎‌های امدادی راهی منطقه شده‌اند.

به گزارش شفقنا، اداره مدیریت حوادث و فوریت‌های ترکیه (AFAD) اعلام کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر روز پنجشنبه ساعت ۱۸:۱۱ به وقت محلی استان توکات در شمال ترکیه را لرزاند. عمق زمین لرزه ۵.۹ کیلومتر اعلام شده و گزارش‌های اولیه از وارد آمدن خسارت به برخی مدارس و مساجد حکایت دارد.

همچنین پس لرزه‌ها نیز همچنان ادامه دارد و بسیاری از مردم منطقه از بیم تکرار زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ۱۴۰۱) به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند. زلزله مهیبی که به یک فاجعه تاریخی در ترکیه تبدیل شد و مجموعا در جنوب ترکیه و شمال سوریه بیش از ۵۹٬۰۰۰ نفر کشته و ۱۲۱٬۷۰۴ نفر زخمی به جا گذاشت.

دیگر خبرها

  • دامغان لرزید
  • زلزله ۴.۱ ریشتری، دیباجِ سمنان را لرزاند
  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • زلزله ۴ و ۸ دهم ریشتری در مسجد حضرت ابوالفضل
  • زلزله ۴.۸ ریشتری در سیستان و بلوچستان
  • زلزله ۴.۸ ریشتری سیستان و بلوچستان را لرزاند
  • زلزله ۴.۸ سیستان و بلوچستان را لرزاند
  • زلزله ۳.۹ ریشتری در حوالی مجن شاهرود
  • زلزله ۳.۹ ریشتری حوالی مجن شاهرود رخ داد