شبهای شفاهی روی آنتن شبکه شما میرود/ مسعود کیمیایی مهمان قسمت اول
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۳۲۶۷
برنامه «شبهای شفاهی» از امشب روی آنتن شبکه «شما» خواهد رفت و «مسعود کیمیایی» مهمان اولین قسمت این برنامه خواهد بود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود گبرلو، رونق صنعت سینما، توجه به فرهنگ ملی و بومی و مطالبه گری را مهمترین اهداف برنامه «شب های شفاهی» عنوان کرد.
نشست خبری برنامه «شب های شفاهی» صبح امروز با حضور محمود گبرلو، تهیه کننده و مجری این برنامه و اهالی رسانه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمود گبرلو در آغاز این نشست با بیان اینکه این اولین نشست خبری برای یک برنامه تلویزیونی است، گفت: معتقدیم همه برنامه های تلویزیونی باید این نشست های خبری را داشته باشند تا همان گونه که خودشان در برنامه مطالبه گری می کنند پاسخگوی رسانه ها نیز باشند.
این منتقد با سابقه سینما درباره علت ورود به عرصه برنامه سازی تلویزیونی گفت: بعد از 30 کار روزنامه نگاری در رسانه های مختلف به این تحلیل رسیدم که بهترین کار تجربه فضای جدید از طریق تصویر است تا با مخاطبان بیشتری در ارتباط باشم. از این رو وقتی در سال 91 برنامه «هفت» پیشنهاد شد با همین تحلیل این کار را پذیرفتم.
وی درباره رویکرد خود در سری دوم برنامه «هفت» گفت: برنامه «هفت» را با استراتژی ایجاد یک وحدت و آشتی با سینماگران شروع کردم چون معتقدم باید بین اهالی فرهنگ و هنر بخصوص سینما یک همدلی ایجاد کرد. دومین استراتژی در برنامه «هفت» مطالبه گری بود به این مفهوم که تلویزیون بستری فراهم کند تا همه اهالی سینما بتوانند حرف های خودشان را بزنند. با همین رویکرد تقریبا بیشتر اهالی سینما از طیف های مختلف به این برنامه آمدند و حرف هایشان را زدند.
گبرلو با بیان اینکه نمی خواهم به دلایل تعطیلی برنامه «هفت» و رفتارهای غلط برخی مدیران تلویزیون در آن مقطع بپردازم، گفت: بعد از چند سال دوری از فضای برنامه سازی، پیشنهادی به دکتر قاسمی مدیر شبکه شما ارائه دادم که با حمایت دکتر دارابی، معاون امور استان های صدا و سیما، این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفت.
این روزنامه نگار با سابقه خاطر نشان کرد: برنامه «شب های شفاهی» حاصل نگاه جدید من به سینما و بر اساس تجربیاتی که از برنامه «هفت» داشتم طراحی شده است. در وهله اول این برنامه، یک مجله فرهنگی – هنری در حوزه های سینما، تاتر، ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی را در بر می گرفت که در نهایت تصمیم گرفته شد با محوریت سینما شروع کنیم و در ادامه به حوزه های دیگر ورود کنیم.
مقصر اصلی شکست سینما، مسئولان هستند
مجری اسبق برنامه «هفت» در ادامه گفت: ما در حوزه فرهنگ و هنر بخصوص سینما نقص های بسیار زیادی داریم که مقصر اصلی آن سینماگران نیستند، بلکه مسئولانی هستند که باید پاسخگوی هنرمندان و مردم باشند.
وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان سینمایی چه در دولت های گذشته و چه در دولت فعلی حرکت مثبت و رو به رشدی نداشته اند، افزود: استراتژی ما در برنامه «شب های شفاهی» مطالبه گری از مسئولان، هنرمندان و مردم است. آنچه که در این برنامه برای ما مهم است و به عنوان یک دستور کار به آن می نگریم رونق صنعت سینما است. پس از انقلاب همه درباره سینما حرف های زیادی زده اند اما در عمل هیچ اتفاق قابل ذکری نیفتاده است.
گبرلو با یان اینکه تماشاگر امروز به شدت به فیلم نیاز دارد، تصریح کرد: سینمای ایران توانمندی های بسیار زیادی دارد، اما از آن جایی که مسئولان سینمایی کشور برنامه ریزی دقیقی ندارند و وابسته به مدیریت های مقطعی و میزهای مخرب خود هستند، همین باعث شده که ما هیچ وقت شاهد رونق صنعت سینما نبوده ایم، و چون صنعت سینما رونق نداشته است متاسفانه شاهد بیکاری بسیاری از اهالی سینما بخصوص اهالی پشت صحنه هستیم. از سوی دیگر روز به روز شاهد حضور فیلمسازان جوان به این عرصه هستیم که به دلیل نبود سالن و مشکلات پخش، بستر مناسب برای تولید ندارند.
وی خاطر نشان کرد: به نظر من بعد از دوره آقایان بهشتی و انوار، هیچ مدیری در سینمای ایران موفق عمل نکرده است، و همین موجب شده که امروز سینمای ایران با شکست جدی مواجه شده است.
گبرلو در ادامه این نشست با اشاره به اینکه رویکرد برنامه «شب های شفاهی» توجه به فرهنگ ملی و بومی است، اظهار کرد: یکی از نقص های جدی سینمای ایران بی توجهی به فرهنگ ملی و بومی است. متاسفانه سینما محدود شده به فیلم های آپارتمانی و قصه های گنگ و نامفهوم و گاه بسیار شخصی و خصوصی، به همین دلیل فیلم ها مورد توجه عامه مردم قرار نمی گیرند. دلیل دیگر این است که مردم خودشان را در فیلم ها نمی بینند، چون قصه های بومی و محلی، آداب و رسوم و سنن محلی در فیلم های ما جایگاهی ندارد. در جهان نیز فیلم هایی از ایران مورد توجه قرار می گیرد که به فرهنگ ملی ایران پرداخته باشد. بنابراین هدف ما در برنامه «شب های شفاهی» تلاش برای اصلاح این رویه است.
توجه به نیازها و خواسته های هنرمندان
تهیه کننده و مجری برنامه «شب های شفاهی» عنوان کرد: نکته دیگری که در این برنامه پرداخته می شود، توجه به نیازها و خواسته های سینماگران ایرانی است، چه فیلمسازان حرفه ای و چه هنرمندان جوان. ما بستر را فراهم می کنیم تا این نیازها و خواسته ها در برنامه مطرح شود و مسئولان سینمایی باید به این نیازها پاسخ دهند.
وی ادامه داد: تاکید ما در این برنامه توجه به هنرمندان شهرستانی است. از این رو در مباحث و میزگردهای برنامه حتما از هنرمندان شهرهای مختلف ایران استفاده خواهیم کرد.
گبرلو با اشاره به مولفه های یک برنامه تلویزیونی موفق، گفت: یک برنامه سینمایی زمانی می تواند موفق باشد که نظرات شخصی و مغرضانه را کنار بگذارد و جذب حداکثری را در دستور کار قرار دهد و بتواند یک وحدت را در میان هنرمندان به وجود بیاورد. یک برنامه تلویزیونی جایگاه بیان نظرات شخصی و مغرضانه نیست و مجری برنامه باید جلوی این دیدگاه ها را بگیرد.
افخمی با برنامه اش به سینمای ایران آسیب زد
وی ادامه داد: متاسفانه در سری سوم برنامه «هفت» آقای افخمی با رویکردی که از طریق سیاست گذاران پشت پرده دریافت می کرد به سینمای ایران آسب جدی زند و با موضع گیری های خود و اظهار نظرهای یک منتقد خاص افکار عمومی را نسبت به سینمای ایران تخریب کرد. تفکری پشت برنامه «هفت» آقای افخمی بود که فکر می کرد یک طرفه می تواند از این تریبون به نفع سینمای مورد نظر خود استفاده کند، اما دیدیم این برنامه با شکست مواجه شد.
گبرلو با بیان اینکه آقای افخمی باید پاسخگوی عملکرد خود در برنامه «هفت» باشد، تصریح کرد: حاضرم در روی آنتن زنده برنامه «شب های شفاهی» در این باره با آقای افخمی مناظره کنم و ثابت کنم که وی چه لطماتی به سینمای ایران زده است.
انجمن منتقدان در این سالها هیچ خاصیتی نداشته است
گبرلو در بخش دیگری از این نشست، با انتقاد از انجمن منتقدان سینمای ایران گفت: ما در برنامه «هفت» نزدیک به چهل منتقد را به برنامه دعوت کردیم، اما بعد از پایان آن برنامه به این تحلیل رسیدم که متاسفانه برخی از منتقدهای ما از دانش بالایی در بیان نظرات خود برخوردار نیستند. مسبب این اتفاق را انجمن منتقدان سینمایی می دانم. این انجمن نباید اجازه دهد که افکار عمومی نسبت به مقوله نقد در سینما نگاه منفی پیدا کند. متاسفانه انجمن منتقدان در این سالها هیچ خاصیتی نداشته است. در صورتی که این انجمن می توانسته با برگزاری دوره ها و کارگاه های نقد نویسی، علاقه مندان و مستعدان این حوزه را آموزش دهد و به رسانه ها بخصوص تلویزیون معرفی کند. متاسفانه هر کسی با نوشتن یک مطلب خودش را منتقد می داند. از این رو ما در برنامه «شب های شفاهی» سعی می کنیم از کارشناسان فیلم که می توانند فیلم و فضای سینما را به خوبی تحلیل کنند استفاده می کنیم. حتی در نظر داریم از استادان دانشگاه، جامعه شناسان و روان شناسان آگاه به سینما در مباحث استفاده کنیم.
برنامه ساز تلویزیونی باید تابع سیاست های صدا و سیما باشد
وی با بیان اینکه هر برنامه ساز تلویزیونی باید تابع سیاست های صدا و سیما باشد، خاطر نشان کرد: ما هم تابع سیاست های تلویزیون هستیم اما تا آن جا که بتوانیم سعی می کنیم مدیران را درباره آنچه تحلیل منطقی دارد مجاب کنیم.
گبرلو ادامه داد: متاسفانه برخی مسئولان تحلیل درستی از فضای جامعه ندارند و به همین دلیل به برخی فیلم ها با دیده تردید می نگرند در حالی که همان فیلم مورد توجه تماشاگر ایرانی قرار می گیرد.
وی افزود: ما نباید به روحیات شخصی فیلمساز کار داشته باشیمف بلکه باید اثر فیلمساز را ببینیم. نگاه سیاسی هر کس قابل احترام است و ما باید با جذب حداکثری به همه هنرمندان نگاه کنیم. همان گونه که من در برنامه «هفت» حدود 400 هنرمند را از طیف های مختلف و در برنامه زنده به تلویزون آوردم. بنابراین این ادعا که هنرمندی با تلویزیون همراه نباشد را نمی پذیرم. ستگی دارد چگونه با آنها برخورد کنیم. من در برنامه «هفت» با عزت و احترام با هنرمندان برخورد کردم و هر کسی را هم که خواستم به برنامه آوردم. در برنامه «شب های شفاهی» هم اصل بر احترام و عزت هنرمندان و ایجاد وحدت و آشتی میان همه اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین است.
گبرلو با بیان اینکه برنامه «شب های شفاهی» در آینده به حوزه های دیگر فرهنگ و هنر هم ورود خواهد کرد، گفت: در نظر داریم در آینده در صورت موافقت مدیریت شبکه، برنامه را به دو یا سه شب در هفته افزایش دهیم. همچنین در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر تلاش می کنیم تا هر شب در خدمت هموطنان عزیز باشیم.
برنامه «شب های شفاهی» به تهیه کنندگی و اجرای محمود گبرلو، چهارشنبه هر هفته از ساعت 21 به صورت زنده از شبکه «شما» پخش می شود و به صورت همزمان روی آنتن شبکه های استانی سیما می رود. اولین قسمت این برنامه، چهارشنبه 8 آذر روی آنتن می رود.
انتهای پیام/ن
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هزینه ۱۰۰ میلیاردی سینما برای تبلیغ در شبکه GEM
به گزارش «تابناک»، سینما اعتماد نوشت: اینکه فیلمها چرا و چگونه در ماهوارهها و شبکههای فارسی زبان تبلیغ میکنند اصلا موضوع این نوشته نیست، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخشکنندهها برای تبلیغ فیلمشان هزینههای بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.
سال گذشته فروش بالای هزار میلیارد تومانی گیشه برای سینمای دچار بحران در جذب مخاطب یک اتفاق مهم و اساسی به شمار میرفت. در میان خیل فیلمهایی که دخل و خرج خود را نمیتوانستند با هم مطابقت بدهند و اصلا بود و نبود آنها بر پرده سینما فرقی نمیکرد و حتی ساخته شدن بسیاری از آنها شکست مطلق برای سازندگان بود.
گیشه بالای هزار میلیاردی (البته فقط برای چند فیلم) خوشحال کننده بود. حتی این عدد آنچنان شوقی ایجاد کرد که به سرعت آن را به کل سینما چسباندند و مسئولان آن را جزو افتخارات دوران کاری خود میدانند و از این فروش به عنوان تحول در سینما یاد میکنند.
خیلی هم خوب؛ به هر حال اتفاق خوب، خوب است و باید از آن حرف زد، ولی نکته قابل اهمیت اینکه باید آن را آنالیز کرد و دلایل و چرایی آن را بررسی کرد. برای شما پرسش نیست که چرا فقط چهار یا پنج فیلم توانستند رقمهای گیشه را جابهجا کنند؟ چرا اکثر فیلمها نه تنها بازگشت مالی نداشتند که هزینههای اولیه ساخت را هم برنگردانند؟
تعارف که نداریم، کیفیت چند فیلم پرفروش را حداقل خودمان میدانیم، اینکه چه جنسی به مخاطب ارائه دادیم قبل از همه خودمان مطلعیم، پس نمیتوانیم مدعی شویم کیفیت باعث جذب مخاطب فروش این چند فیلم شده است. البته که فضای کمیک و شاد حاکم بر فیلم و حضور بازیگران شناختهشده در فروش فیلم تاثیرگذار هستند، اما دلیل اصلی و کافی نیست، چرا که فیلمهای کمدی دیگری هم سال گذشته اکران شدند، اما به فروش این چند فیلم نرسیدند.
ماجرا چیست؟
سال گذشته ۲۲ مرداد بود که قربان نجفی کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» در گفتگو با اعتماد درباره نحوه تبلیغات فیلمها در ماهوارهها گفته بود: رسانههای خارجی فارسیزبان هفتهای ۵ هزار تا ۱۵ هزار دلار از فیلمساز میگیرند تا فیلمهایشان را در رسانهشان تبلیغ کنند.
همان زمان قربان نجفی توضیح داده بود متاسفانه یکی از همین فیلمهای روی پرده مبلغ گزافی حدود ۲۵۰ هزار دلار به این ماهوارهها داده و تمام تبلیغات را برای فیلمش گرفته و البته همین دوستان سینماگر ما قیمت را بالا بردهاند تا دست کسی به تبلیغات آنجا هم نرسد.
دقت کنید، این نکات را سینماگری که سال گذشته فیلم روی پرده اکران داشته و طبیعتا از مناسبات اکران و تبلیغات فیلمها اطلاع داشته بیان کرده است.
اینکه فیلمها چرا و چگونه در ماهوارهها و شبکههای فارسی زبان تبلیغ میکنند اصلا موضوع این نوشته نیست. حتی اینکه آیا تبلیغات ماهوارهها در جذب مخاطب تاثیر دارد هم منظور نظر ما نیست، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخشکنندهها برای تبلیغ فیلمشان هزینههای بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.
ما گفته قربان نجفی مبنی بر اینکه رقم ۲۵۰ هزار دلار برای تبلیغ یک فیلم شده را حساب نمیکنیم، اما شما در نظر بگیرید تعداد فیلمهایی که سال گذشته در شبکه جم تبلیغ داشتند چقدر بوده؟ بالای ۱۰ فیلم سال گذشته در شبکه جم تبلیغ داشتند، از فسیل و هتل و شهر هرت گرفته تا ویلای ساحلی و هاوایی و…، آن هم نه یک بار و حتی ده بار، به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار.
تبلیغ فیلمها آنقدر زیاد بود که لابهلای این تبلیغها سریالها و برنامههای جم هم پخش میشد، از زیرنویس گرفته تا تیزر و عکس و… فیلمهای در حال اکران سینماهای ایران از سر و روی شبکه جم میبارید. کمااینکه در حال حاضر هم وضع برای فیلمهای تمساح خونی و بیبدن و سال گربه همینگونه است.
حالا شما خودتان محاسبه کنید برای تبلیغات هزار باره فیلمها در شبکههای جم چقدر هزینه شده باشد خوب است؟
بر اساس شنیدههای موثق ما، سال گذشته از سینمای ایران رقم بیش از صد میلیارد تومان به شبکه ماهوارهای جم تبلیغ داده شده و پخشکنندهها چنین رقم بالایی را برای تبلیغ فیلمشان هزینه کردهاند.
بله، یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. حالا این پرسش به وجود میآید که با توجه به این پرداخت بالا به ماهوارهها، آیا سود اصلی از اکران فیلمهای کمدی را سینمای ایران برده یا ماهوارهها؟
سریالهای پلتفرمها که از همان دقایق ابتدایی انتشار، بلافاصله در ماهوارهها با زمانبندی کامل پخش میشود، تبلیغات فیلمهای ایران که به ماهوارهها داده میشود…. آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟