Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه هشتم آذرماه اظهار کرد: تاریخچه ثبت تلفن‌های همراه به سال 84 بازمی‌گردد در آن زمان برای اولین بار این موضوع در کشور مطرح شد و آن زمان هم قاچاق تلفن های همراه از دغدغه های مسئولان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اقلامی که در حوزه الکترونیک وارد کشور میشوند از لحاظ استاندارد در گمرک توسط سازمان تنظیم مقررات بررسی خواهند شد لذا زمانی که گوشی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود این قابلیت از دست می‌رود.

آذری جهرمی ادامه داد: قاچاق گوشی های همراه باعث رشد کسب و کار نامشروع می‌شود و عده ای هم از راه نامشروع ثروتی را به دست می‌آورند، این امر به نوعی اقتصاد ناسالم است و درآمدهایی را از بیت المال پایمال میکند.

وزیر ارتباطات گفت: اکنون تعرفه تلفن های همراه 5 درصد است و سالانه این تعرفه هزار میلیارد تومان پیش بینی می‌شود همچنین در سال گذشته کل حقوق مکتسبه گمرک در سال گذشته 18 هزار و 500 میلیارد تومان بود و امسال این مبلغ 21 هزار و 500 میلیارد تومان پیش بینی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات در حوزه مقابله با قاچاق تلفن های همراه نقش اولیه را ندارد طبیعتا مبادی ورود کالا ، گمرک است و مکانیزم های کنترل بازار برعهده وزارت اقتصاد و صنعت قرار دارد.

آذری جهرمی گفت: در گوشی های تلفن همراه امکانی وجود دارد که میتوان در حوزه بهره برداری مکانیسمی تعریف کرد تا گوشی هایی که به صورت مجاز وارد میشوند، ثبت شوند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: وزارت ارتباطات مجری سیاستهای فنی ثبت تلفن های همراه است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم محوریت این موضوع را برعهده دارد.

او تصریح کرد: در ماه اول حضور بنده در وزارت ارتباطات جلسه ای با حضور وزرای صنعت، اقتصاد، اطلاعات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار کردیم و مقرر شد وزارت ارتباطات هماهنگی میان مجموعه ها را عهده دار شود.

95 درصد تلفن های همراه از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود

 آذری جهرمی با بیان اینکه وارد کنندگان گوشی و توزیع کنندگان آنها مشخص شده هستند، گفت:5 درصد تلفن های همراه از مبادی رسمی و 95 درصد از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود. معتقدم شبکه قاچاق شبکه ناشناخته ای نیست اما برداشت بنده از این موضوع است که توزیع کنندگان گوشی هم گاهی از مبادی قاچاق تلفن های همراه وارد میکنند زیرا طبیعت بازار به این شکل است و زمانی که مقررات به خوبی اعمال نمیشود، این افراد راه را برای ورود غیرقانونی تلفنهای همراه باز می‌بینند.

وزیر ارتباطات درباره ثبت نشدن صحیح سریال تلفنهای همراه در گمرک، متذکر شد: این مسائل جزئیاتی است که اصل طرح را به حاشیه می‌کشاند. امروز بیش از 100 میلیون گوشی در دست مردم قرار دارد و آنچه ما را واداشت که با طمعنینه رفتار کنیم آن بود که زندگی جاری مردم را مختل نکنیم و تصمیماتی با حداقل حواشی اتخاذ کنیم.

او در ادامه درباره مهار قیمت تلفن های همراه، یادآور شد: سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده به کالاهای ثبت شده قانونی مختص خود ورود و نظارت می‌کند همچنین تفاوت دستگاه های دولتی با بخش خصوصی آن است که دستگا دولتی فقط با اجازه دولت امکان انجام کاری را دارد اما بخش خصوصی عملکرد آزادانه ای دارد مگر اینکه قانون او را از انجام کاری منع کند.

 آذری جهرمی تاکید کرد: وزارت صمت جلسات متعددی با تولید کنندگان و وارد کنندگان تلفن های همراه داشته است و یکی از موضوعاتی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته آن است که از ظرفیت فروشگاه های انلاین برای کنترل بازار بهره بگیریم.

گوشی هایی که از مبادی رسمی وارد نمی‌شود، در گمرک ثبت نمی‌شود

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه زمانی طرح رجیستری برای کلیه تلفن های همراه انجام میشود، اظهار کرد: برنامه زمانبندی دقیقی در این زمینه وجود دارد. در فاز اول شناسه تلفن های همراهی که به صورت مجاز وارد کشور شده ، در سیستم ثبت شد و 95 درصد تلفن هایی که به صورت غیر مجاز وارد کشور شدند باید بدون دخالت مردم ثبت میشد.

او ادامه داد: فاز اول رجیستری تلفن های همراه ، فاز پایش نام داشت و وزارت ارتباطات تمامی تلفن های همراه فعال در کشور را یک بار در سیستم ثبت کرد در فاز دوم این طرح هم اعمال مقررات مرحله ای از مدل اپل آغاز شده است.

آذری جهرمی اضافه کرد: تا 14 اذر خرید هر نوع گوشی مجاز است و جای نگرانی برای مردم وجود ندارد اما از این تاریخ به بعد، شناسه گوشی هایی که وارد سامانه میشوند باید در گمرک ثبت شود لذا زمانی که گوشی فعال میشود اگر در شبکه شناسایی نشده باشد پیامکی به متقاضی ارسال میشود و 30 روز هم این افراد فرصت دارند برای ثبت آن اقدام کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه گمرک، گوشی هایی که از مبادی رسمی وارد نمی‌شود، ثبت نمی‌کند، افزود: در زمان خرید، کد فعالسازی به تمام گوشی ها الصاق شده است لذا به مردم توصیه میکنیم با هیچ استدلالی حتی با نصف قیمت گوشی ثبت نشده خریداری نکنند زیرا این تلفن های همراه فعال نخواهند شد.

او یادآور شد: ایران براساس میزان مصرف کاربران اینترنت موبایل جز 10 کشور اول دنیاست اما در حوزه ثابت، اینترنت ما گران تعریف شده به طوری که رتبه 90 را در دنیا داریم.

در ابتدای مسیر مدل غیرحجمی هستیم

آذری جهرمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه پایه قیمت برای ۲ مگابیت در ثانیه ۲۵ هزار تومان است گفت: شرکت‌ها در چند روز گذشته شروع به ارائه سرویس های مورد نیاز مردم کردند، به طوری که حجم اینترنت را دو برابر افزایش دادند و سقف مصرف همزمان ۳ برابر و پول پرداختی ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین اپراتورهای کشور برای ۱۶ مگ 210 گیگ مصرف ارائه داده است اظهار داشت: در ابتدای مسیر مدل غیرحجمی هستیم.

او با اشاره به اینکه در سرعت های بالا حدود ۹۰ درصد کاهش تعرفه داشته‌ایم افزود : در سرعت های پایین نیز ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر هزینه ترافیک های داخلی به نسبت هزینه های بین الملل نصف شود.

آذری جهرمی تصریح کرد: در تمام کشورهای مختلف برای مصارف خانگی یک حد مصرف منصفانه داریم که وقتی از این مصرف منصفانه عبور کنید سرویس در حداقل سرعت قرار می گیرد و بر خلاف مدل حجمی شبکه قطع نمی‌شود.

 او با بیان اینکه در دولت قبل یک سقفی برای مصرف تعیین شده بود که مورد اعتراض قرار گرفت و آن طرح متوقف شد و دوباره با جلسات سنگین تعرفه جدید تصویب شد ادامه داد: با اجرای طرح اینترنت ثابت درآمد اپراتورها بسیار کاهش پیدا می‌کند ولی با بزرگ شدن بازار این کاهش درآمد جبران می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه گام های بسیار بزرگ و رو به جلویی آغاز شده است خاطرنشان کرد : در ۶ ماه ، ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد برای اپراتورها داشته‌ایم.

 او با اشاره به اینکه کمک به تولیدات داخلی در فضای مجازی سبب پایین آمدن هزینه برای مصرف کننده می شود افزود: در حوزه شبکه‌های پیام‌رسان بومی از محل وجوه اداره شده وام هایی را ارائه دادیم.

آذری جهرمی عنوان کرد: در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای نیز برای شبکه‌های پیام رسان تدوین شده است به طوری که سه نفر بر حسن اجرا نظارت می کنند تا میزان پیشرفت کار را در نهایت ببینیم، باید تعرفه به صورت تدریجی اعمال شود و اپراتورها باید قیمت مصرفی شان را یک سوم کاهش دهند.

 آذري جهرمی با تأکید بر اینکه استفاده از شبکه های پیام رسان فرمایشی نیست اظهار داشت: باید این شبکه ها جذابیت و اعتماد سازی را برای مردم به وجود آورند تا مردم بتوانند نیازهای خود را از طریق شبکه‌های پیام‌رسان تامین کنند.

او با اشاره به ایجاد خلاقیت جدید در ارائه سرویس از سوی شبکه های پیام رسان افزود: باید تلاش ویژه‌ای برای جذب مخاطب از سوی شبکه‌های پیام‌رسان صورت گیرد لذا در این دوره آنچه مصوبات شورای عالی فضای مجازی بوده است را به صورت ویژه به آنها خواهیم پرداخت.

 انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۵۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش؛ اصل ماجرا چیست؟!

در روز‌های گذشته مشخص شد که این خانم به دلیل سرقت تلفن همراهش ترسیده و تشنج کرده و هیچ ارتباطی با تذکر گشت ارشاد و مسائل مربوط به طرح نور ندارد.

به گزارش تسنیم، این دختر بعد از ثبت شکایت در کلانتری برای پیگیری تلفن همراه سرقتی خود، صفحه اینستاگرامی جدیدی ایجاد و توضیحاتی را در این حادثه بیان می‌کند. اکنون مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی فیلم کامل‌تری از این حادثه به همراه توضیحات این دختر خانم منتشر کرده است.

شما می‌توانید این فیلم را در زیر ببینید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • قیمت انواع گوشی موبایل در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • توقیف محموله گوشی‌های تلفن همراه در مرز بانه
  • دستگیری ۷۰ سارق و کشف ۵۰۰ موبایل مسروقه در پایتخت
  • دستگیری سارقی که مجهز به پابند الکترونیک بود
  • (ویدیو) کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش؛ اصل ماجرا چیست؟!
  • سال گذشته ۱۰۰ شرکت ایرانی برای تولید گوشی موبایل تسهیلات دریافت کردند
  • افراد ۱۴۴ بار در روز تلفن‌های خود را چک می‌کنند!
  • سندرم انگشت آیفون چیست و پزشکان در موردش چه می‌گویند؟