Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@06:29:32 GMT

درد قفسه سينه از چه خبر مي دهد؟

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۵۳۶۸

درد قفسه سينه از چه خبر مي دهد؟

خبرگزاري آريا -

درد عجيبي در قفسه سينه‌ات احساس مي‌کني؛ دردي تيز و کشدار که ناگهان سراغت مي‌آيد و فروکش مي‌کند. معمولا از آنجايي که چنين دردي فقط برخي اوقات بروز مي‌کند، کم‌اهميت تصور مي‌شود، اما چنين دردي ممکن است فاجعه‌آفرين باشد.
البته درد قفسه سينه بيماري نيست، بلکه صرفا يک علامت هشداردهنده محسوب مي‌شود که ممکن است ناشي از دردهاي عصبي در اثر التهاب اعصاب بين‌ دنده‌اي باشد يا اين‌که از بعضي بيماري‌هاي ويروسي مثل زونا ناشي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب آن‌که در گذشته درد ناشي از التهاب اعصاب بين دنده‌اي و عوارض ناشي از آن، قولنج تلقي مي‌شده که با خوددرماني از طريق مصرف مسکن به‌طور موقت تسکين پيدا مي‌کرده است. غافل از اين‌که درد قفسه سينه مي‌تواند به دردي بسيار جدي و شديد و حتي مرگ تبديل شود.
بيشترين علل درد قفسه سينه از نظر پزشکان داخلي بيماري‌هاي قلبي، ريوي است. در بيماري‌هاي قلبي انواع بيماري‌هايي که به هر شکل بتوانند موجب نرسيدن اکسيژن يا ناتواني خون‌رساني به قلب بشوند، درد آنژين يا درد قفسه صدري به وجود مي‌آورد. حتي در بيماري‌هاي ريوي نيز اگر اختلال در حرکات تنفسي و اکسيژن‌رساني به قلب مطرح باشد، در آن صورت نيز ممکن است درد قفسه صدري ايجاد شود.
نوع ديگري از درد قفسه صدري يا قفسه سينه ناشي از بيماري‌هاي گوارشي، بويژه ريفلاکس با علامت سوزش پشت جناغ است که مشخصات خاص خود را دارد. به بيان ديگر، هرکدام از سه دليل ذکر شده با علامت تفکيکي خاصي از همديگر قابل تمايز هستند.
مقابله با دردهاي قلبي قفسه سينه
اگر درد قفسه سينه بيمار با زمينه ريوي يا قلبي باشد با مصرف آسپرين يا داروهاي زيرزباني، بلافاصله در مراحل اوليه بروز درد، قابل پيشگيري و درمان است.
تشخيص مقدماتي دردهاي قفسه سينه از نوع قلبي و ريوي در مراحل اوليه ممکن است. به اين ترتيب بيمار به واحد درماني تخصصي براي تشخيص قطعي و تمهيدات درماني خاص ارجاع مي‌شود.
درد قفسه سينه ممکن است ناشي از مشکلات گوارشي است،در چنين شرايطي چاق نبودن بيمار و نيز نحوه خوابيدن وي، يعني اين‌که زاويه‌دار و يک‌طرفه بخوابد در بهبودي علائم نسبي درد قفسه سينه مؤثر است. به بيان ديگر در صورت کاهش درد در چنين شرايطي بايد به ريفلاکس ظنين بود.

راه‌هاي تسکين درد قفسه سينه را بياموزيد
مهم‌ترين اصل براي کاهش درد قفسه سينه چه قلبي، ريوي يا گوارشي آن است که بيمار در استراحت کامل به سر برده و از هر نوع تلاش و حرکت بي‌مورد و اضافي پرهيز کند. همچنين بايد بيمار را به آرامش کامل تشويق کرد، چراکه استرس، هيجان و هر نوع اضطراب، ترس و خشم مي‌تواند موجب تشديد بيماري شود. حتي اگر لازم باشد از داروي آرامبخش با مقدار مناسب نيز مي‌توان به طور مقطعي و موقت استفاده کرد.
گاهي بيمار با بيماري‌هاي حاشيه‌اي مثل دل درد ناشي از سوراخ شدن زخم اثني‌عشر، کيسه صفراي ملتهب يا فتق‌هايي که به ريفلاکس منجر مي‌شود، مبتلا به درد قفسه سينه مي‌شود. در چنين شرايطي باتوجه به سابقه پزشکي بيمار و شرح حال وي و نيز بررسي عواملي که به بروز سنگ کيسه صفرا و زخم اثني‌عشر کمک مي‌کند، تشخيص درست و قطعي عامل اصلي درد قفسه سينه ممکن مي‌شود.
البته در مواردي نيز دردهاي عصبي، درد‌هاي موضعي در قفسه سينه ايجاد مي‌کند. همچنين بيماراني که سابقه بيماري قند، فشار خون و بيماري کليوي دارند نيز طي مدت طولاني به سوزش پشت جناغ و قفسه سينه مبتلا مي‌شوند.
درد ناشي از تومورهاي ريه
درد قفسه سينه ناشي از تومورهاي ريه، بويژه تومورهايي که در مجاورت پرده قلب يا ريه است، تومورهاي مري و نيز ضربه‌هايي که به پارگي و آسيب بافت ريه و عروق ريوي منجر مي‌شود و حتي در افراد جوان، ايجاد هوا خودبه‌خود در قفسه صدري نيز به بروز درد در اين ناحيه منجر مي‌شود.
شکستگي دنده‌ها نيز با ايجاد خونريزي و هوا در داخل قفسه صدري به بروز درد شديد قفسه سينه منجر مي‌شود، در چنين شرايطي تنگي نفس، افت فشار خون و کمبود اکسيژن در قلب و مغز به درد قفسه سينه منتهي مي‌شود.
البته در برخي موارد، جراحي‌هاي بزرگ و طولاني نيز در بروز درد قفسه سينه موثر است که حتي ممکن است ناشي از آمبولي ريوي ـ قلبي و انفارکتوس قلبي باشد. خوشبختانه بروز چنين اتفاقاتي در زماني است که بيماران مقيم بيمارستان هستند و معمولا براي کنترل وضع بيمار مديريت درماني در دسترس است.
منبع:salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفال به حافظ جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت....

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت
آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت

تنم از واسطه دوری دلبر بگداخت
جانم از آتش مهر رخ جانانه بسوخت

سوز دل بین که ز بس آتش اشکم دل شمع
دوش بر من ز سر مهر چو پروانه بسوخت

آشنایی نه غریب است که دلسوز من است.
چون من از خویش برفتم دل بیگانه بسوخت

خرقه زهد مرا آب خرابات ببرد
خانه عقل مرا آتش میخانه بسوخت.

چون پیاله دلم از توبه که کردم بشکست
همچو لاله جگرم بی می‌و خمخانه بسوخت

ماجرا کم کن و بازآ که مرا مردم چشم
خرقه از سر به درآورد و به شکرانه بسوخت

ترک افسانه بگو حافظ و می‌نوش دمی
که نخفتیم شب و شمع به افسانه بسوخت

شرح لغت: کاشانه:خانه کوچک.

تفسیر عرفانی:‌

۱- این نیت خیلی فکر و اندیشه شما را به خود مشغول ساخته و تمام حواس شما را تصاحب کرده است اگر بدین منوال پیش رود دچار وسواس ناراحتی می‌شوید درحالیکه این نیت با دو شرط علاقه و کوشش به زودی انجام خواهد گرفت.

۲- با عصبانیت و تند مزاجی که دارید، موجب می‌شود تا دوستان واقعی از شما فاصله بگیرند.

۳- در خانه همه شما را دوست دارند و نسبت به شما عشق می‌ورزند. در حالیکه کاملاً بی توجهی می‌کنید و بیشتر با غریبه ها، حشر و نشر و نشست و برخاست می‌کنی. سرانجام ضرر خواهی کرد. زیرا آنان با بلند پروازی‌ها شما را در عالم غیر حقیقی سیر می‌دهند و از واقعیات دور می‌سازند.

تعبیر غزل:

زندگی پر از غم و اندوهی داشته‌ای و سختی زیادی کشیده ای، طوری که دل هر آشنا و بیگانه‌ای را به درد آورده ای. اما به خاطر داشته باش که در هر شرایطی باید از روی عقل تصمیم بگیری نه احساس. بلند پروازی مکن و پی آرزو‌های محال نرو که تنها نتیجه آن از دست دادن فرصت است. به زودی قصه غم‌ها به پایان خواهد رسید و به کامیابی خواهی رسید.

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین تره بار
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • تفال به حافظ جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت....
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن