Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر آماده بودن زيرساخت‌هاي فني رجيستري از اجراي فاز دوم آن براي محصولات اپل خبر داد. وي همچنين تفاوت تعرفه‌هاي جديد اينترنت ثابت را تضمين سرعت توسط اپراتورها و کاهش قيمت اعلام کرد و گفت: بزرگترين اپراتور اينترنت ثابت براي سرعت 16 مگ، 210 گيگابايت حجم قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، محمدجواد آذري جهرمي، در گفت‌وگوي ويژه خبري با اشاره به جزئيات طرح رجيستري اظهار کرد: موضوع ثبت گوشي همراه يکي از موضوعاتي است که از سال 84 در کشور مطرح شد. وقتي گوشي قاچاق مطرح مي‌شود، نظارت بر سلامت از بين مي‌رود، کسب و کار نامشروع، در کشور شکل مي‌گيرد که باعث درآمد غيرشفاف مي‌شود، همچنين درآمدهاي کشور از بين مي‌رود.
وي با بيان اينکه وزارت ارتباطات مجري سياست‌هاي فني رجيستري است، افزود: البته ابداع اين روش در کشورهاي ديگر بوده است، اما خلاقيت‌هايي براي اينکه اين روش به وسيله قاچاقچيان دور زده نشود، برعهده وزارت ارتباطات است. همچنين با حضور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات کميته‌اي براي اين موضوع تشکيل شده و جلساتي داشته‌ايم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه با اشاره به قاچاقچياني که اقدام به واردات تجهيزات از مبادي غيررسمي مي‌کنند، گفت: شبکه قاچاق، واردکنندگان و توزيع‌کنندگان غيررسمي گوشي و تجهيزات چارچوب مشخصي دارند، اما اينکه بتوان آنها را ردگيري کرد، اهميت دارد و تا زماني که قانون درست نباشد، آنها مي‌توانند از مبادي غيرقانوني گوشي وارد کنند. همانطور که در حال حاضر تنها 5 درصد گوشي‌ها از مجاري رسمي وارد مي‌شود.
جهرمي با بيان اينکه توزيع‌کنندگاني که واردات رسمي گوشي را برعهده دارند نيز گاهي از قاچاق استفاده مي‌کنند، افزود: زماني که مقررات به خوبي اعمال نمي‌شود، اين اتفاق مي‌افتد و اثبات آن نيز دشوار است. يک فروشنده گوشي در نقطه نهايي نيز بررسي نمي‌کند که گوشي از مبادي رسمي و يا غيررسمي وارد شده است.
تعلل در رجيستري براي جلوگيري از اختلال در زندگي مردم بود
وي با اشاره به تعلل در اجراي رجيستري اظهار کرد: در حال حاضر بيش از 100 ميليون گوشي در دست مردم وجود دارد، آنچه ما را به تامل وا داشت اين بود که زندگي مردم دچار اختلال نشود. به همين دليل همه حواشي را بررسي کرده و ابتدا نيز با يک مدل رجيستري را آغاز کرديم و از 14 آذر نيز تمامي مدل‌هاي ساخته شده توسط شرکت اپل مشمول طرح رجيستري خواهند شد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به اينکه درخصوص مشکلات مربوط به افزايش قيمت گوشي‌ها کدام نهاد پاسخگو است، بيان کرد: سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان از لحاظ قانوني در کالاهايي که برايش مشخص شده ورود مي‌کند. البته اينطور نيست که ما نيز نسبت به اين مساله بي‌تفاوت باشيم.
جهرمي خاطرنشان کرد: طي جلساتي که با وزارت صنت داشتيم، بررسي کرديم که واردکنندگان و توليدکنندگان گوشي مشکلي نداشته و تا دچار کمبود در حوزه تلفن همراه نشويم و انحصاري نيز در واردات ايجاد نشود. همچنين يکي از مباحث بهره‌گيري از ظرفيت فروشگاه‌هاي آنلاين بود تا با توجه به مجوز واردات و نمايندگي آنها، کنترل بازار را در دست بگيريم، زيرا همزمان با اجراي رجيستري کالاي مغازه‌ها با افزايش حبابي قيمت مواجه شده بود.
وي با بيان اينکه فاز اول رجيستري اين بود که گوشي‌هايي که از طريق رسمي وارد شده‌اند ثبت شناسه شوند، افزود: 5 درصد گوشي وارد شده از مبادي رسمي همان ابتدا ثبت شناسه شده و با فاز اول نيز 95 درصد ديگرپايش شدند. در فاز دوم اعمال مقررات مرحله‌اي براي محصولات اپل آغاز مي‌شود که احتمالا اين روند بيشتر از 45 روز طول نمي‌کشد.
ارسال پيامک براي گوشي‌هايي که از مبادي غيررسمي وارد شده‌اند
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه گوشي‌هايي که تا پيش از 14 آذر خريده شده باشند، مشکلي ندارند ادامه داد: از 14 آذر که وارد شبکه مي‌شوند بايد در گمرک ثبت شده باشند. اگر گوشي از مجاري رسمي وارد نشده باشد، پيامکي براي فرد ارسال مي‌شود مبني بر اينکه 30 روز فرصت دارند تا گوشي خود را ثبت کنند. اين گوشي‌ها تا 30 روز کار مي‌کنند و در نهايت بعد از آن غيرفعال خواهند شد.
جهرمي با بيان اينکه گمرک مي‌گويد اگر گوشي از مجاري رسمي وارد نشده باشد، ثبت نمي‌شود،گفت: در مراکز خريد يک کد فعال‌سازي به همه گوشي‌ها الصاق شده است. مردم توجه داشته باشند تحت هيچ شرايطي گوشي ثبت نشده نخرند.زيرا اين گوشي‌ها کار نخواهند کرد. در حال حاضر نيز بسته‌هاي آموزشي براي موضوع رجيستري در حال پخش است تا مردم بدانند چطور اصالت گوشي را بررسي کنند.
شناسايي رفتار کاربر خانگي براي مدل غيرحجمي
وي با اشاره به موضوع تغيير مدل اينترنت ثابت از حجمي به غيرحجمي اظهار کرد: در مدل حجمي افراد سرعتي در نظر گرفته و به ميزان مصرف خود حجم مي‌خريدند. در مقابل مدل حجمي، دو مدل وجود دارد. در مدل نامحدود يک مدار اختصاصي اجاره مي‌شود، مدل غيرحجمي نيز براي مصرف خانگي است
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه رفتار کاربر خانگي در مصرف غيرحجمي شناسايي شده است افزود: براي اين مدل حد مصرف منصفانه را در نظر داريم که در کشورهاي مختلف متفاوت است و زماني که مصرف کاربر به سقف آن برسد، سرعت به حداقل کاهش مي‌يابد. در مدل حجمي قبل اگر حجم تمام مي‌شد، سرويس قطع مي‌شد در صورتي که با اين مدل قطعي رخ نمي‌دهد.
جهرمي خاطرنشان کرد: ايران در حوزه اينترنت موبايل جزو 10 کشور دنيا قرار دارد اما در حوزه اينترنت ثابت رتبه 90 هستيم. در همه جاي دنيا اينترنت ثابت از موبايل بهتر است، به همين دليل در پيوست حکم رييس جمهور در زمان انتصاب به وزارت بنده، به محورهاي اين موضوع اشاره شده بود که موانع آن برداشته شود.
وي با اشاره به تعرفه‌هاي غيرتصويب شده در دولت قبل اظهار کرد: مدلي که در دولت قبل توسط کميسيون تنظيم مقررات تصويب شده بود، با اعتراض درباره سقف حجم روبه‌رو شد. به همين دليل اين مصوبه متوقف شد، طي نظرسنجي‌هاي در نظر گرفته شده، چارچوبي تعيين شد که اکنون ما حداقل‌هايي را تعيين کرده و براي حداکثر حجم به رقابت گذاشتيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره تفاوت تعرفه‌هاي سابق با جديد توضيح داد: در بسته قديمي براي دو مگابيت در ثانيه، 35 هزار تومان و 10 گيگابايت مصرف داشتيم، در تعرفه‌هاي جديد براي دو مگابيت پايه قيمت 25 هزار تومان است و حجم ارائه شده توسط برخي شرکت‌ها تا سه برابر افزايش يافته است، با اين تفاوت که سرعت ارائه شده توسط شرکت‌ها تضمين شده و بين کاربرها به اشتراک گذاشته نمي‌شود.
سقف 210 گيگابايت براي سرعت 16 مگ توسط مخابرات
جهرمي در پاسخ به اعتراض برخي کاربران مبني بر اينکه چرا سرويس نامحدود داراي حجم است، گفت: تعرفه‌هاي جديد نامحدود نيست بلکه غيرحجمي است البته سرويس نامحدود براي مصرف تجاري وجود دارد. در هند براي سرعت 16 مگابيت در ثانيه، حجم 300 گيگي وجود دارد، البته شرکت مخابرات به عنوان بزرگترين شرکت ارائه دهنده اينترنت ثابت نيز اعلام کرده است که براي سرعت 16 مگ، 210 گيگ مصرف گذاشته است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر در ابتداي مسير مدل غيرحجمي هستيم، افزود: ما نظامي گذاشتيم که تعرفه نظام‌هاي داخلي کاهش يابد، همچنين 500 سايتي که جزو سايت‌هاي داخلي محسوب مي‌شدند برداشته شده و مقرر شده هرآنچه ترافيک داخلي بوده، نسبت به ترافيک بين‌الملل نصف قيمت مصوب شود و اين مصوبه تا هفته آينده داده مي‌شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر تغيير تعرفه‌ها براي حمايت از توليد محتوا اظهار کرد: با بزرگتر شدن شرايط بازار، شرايط اصلاح مي‌شود. بايد توجه داشت از زماني که تعرفه‌هاي جديد آغاز شود، درآمد 6 ماهه اپراتورها 700 ميليارد تومان کاهش مي‌يابد اما اين درآمدها با بزرگ شدن بازار و رشد ويديو، بازي و محتواي بومي جبران مي‌شود.
استفاده از پيام‌رسان فرمايشي نيست
جهرمي با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي انجام گرفته براي حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي بيان کرد: براي حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي در شوراي عالي فضاي مجازي اصولي تصويب شده و سه نفر از بخش خصوصي از حوزه بازار و متخصصان نظام صنفي يارانه‌اي و فعالي و همچنين از داخل وزارتخانه بر حسن اجراي وزارتخانه نظارت دارند. همچنين از محل وام وجوه ارائه شده وام‌هايي براي حمايت از پيام‌هاي رسان‌هاي داخلي در نظر گرفتيم.
وي با بيان اينکه در مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي براي حمايت از پيام‌رسان‌ها به تعرفه تشويقي اشاره شده، گفت: در حال حاضر اپراتورها قيمت را براي پيام‌رسان‌هاي داخلي يک سوم کرده‌اند، ما نيز در شرکت ارتباطات زيرساخت، پهناي باند اين شرکت‌ها را مجاني کرديم، البته استفاده از پيام‌رسان فرمايشي نيست و آنها بايد جذابيت ايجاد کرد و براي مردم اعتمادسازي کنند و خلاقيت داشته باشند. بنابراين اصل موضوع پيام‌رسان‌هاي داخلي به خود آنها وابسته است که بتوانند مخاطب را جذب کنند و نبايد منتظر دولت و نظام باشند.
رونق اقتصاد IT با شبکه ملي اطلاعات
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به شبکه ملي اطلاعات و اجراي سه فاز آن در دولت قبل بيان کرد: سه فاز شبکه ملي اطلاعات درباره زيرساخت‌ها در دولت قبل مورد بهره‌برداري قرار گرفت. سند الزامات شبکه در برنامه‌هايي که با مرکز ملي فضاي مجازي داشتيم بررسي و انطباق آنچه اجرا و تصويب شده در سند انجام گرفته است. در نهايت از 6 ماه تا دو سال براي انطباق شرايط فعلي و اجراي سند زمان‌بندي لازم است.
جهرمي با بيان اينکه شبکه ملي اطلاعات يک پروژه است که براي گروه‌هاي مختلف تعبير متفاوت دارد،‌ افزود: ابعاد کار توسط شوراي عالي فضاي مجازي براي ما مشخص شده و مدير اين پروژه هر سه ماه يک بار درباره آن گزارش مي‌دهد. شبکه ملي اطلاعات در حال حاضر جاري است اما انطباق آن با مصوبه شورا زمان مي‌برد. اقتصاد ما در حوزه فناوري اطلاعات با شبکه ملي اطلاعات رونق پيدا مي‌کند.
افت ايران در شاخص‌هاي بين‌المللي دولت الکترونيک
وي با اشاره به دولت الکترونيک به عنوان يکي از موضوعات مورد تاکيد رييس‌جمهوري که در جلسات دولت پيگيري آن را مطالبه مي‌کند، گفت: در اين زمينه شاخص‌هاي بين‌المللي وجود دارد و طبق آمار و گزارش‌ها ما در چهار سال اخير در شاخص‌هاي بين‌المللي افت داشتيم. درواقع در شاخص زيرساخت‌هاي دسترسي مردم و سواد مردم در بهره‌برداري از اين حوزه رشد داشتيم اما در حوزه دسترسي مردم از استفاده از امکانات دولت الکترونيک افت داشتيم. بخش زيرساختي انجام شده اما بخش محتوايي مانده است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه الکترونيکي کردن معني مکانيزاسيون نمي‌دهد، افزود: برخي از فرآيندها ذاتا بايد اصلاح شود. الکترونيکي شدن تا امروز سيلندري بوده است و هر سازمان به صورت مستقل نظام خود را الکترونيکي کرده که بايد يکپارچه شود. يکي از مهمترين توفيقات دولت الکترونيک متصل شدن دستگاه‌هاي اجرايي به هم است که رضايت مردم را در پي دارد. وزارت ارتباطات و سازمان امور استخدامي بايد با هم اين زنجيره را تکميل کنند.
جهرمي ادامه داد: دولت الکترونيک بايد به نحوي باشد که مردم براي دريافت خدمات تنها به يک پرتال مراجعه کنند. در حال حاضر کارت‌هاي مختلفي از هوشمند ملي، گواهينامه، پايان‌خدمت، سلامت و غيره صادر مي‌شود. دولت دستگاه‌ها را از صدور کارت‌هاي متعدد منع کرده است. بنابراين لازم است که همه مردم کارت هوشمند ملي داشته باشند و همچنين دستگاه‌ها بايد خدمات را در قالب کارت هوشمند ملي پياده کرده و کارت‌خوان آن را داشته باشند.
وي در ادامه با اشاره به استفاده از خدمات همراه به جاي کارت ملي هوشمند بيان کرد: در حال حاضر در دنيا حتي براي پرداخت هم از خدمات همراه استفاده مي‌شود. ما بنا داريم در دهه فجر نرم‌افزار دولت همراه را با هر تعداد خدماتي که روي آن بتوانيم پياده کنيم، ارائه دهيم و تعداد دسترسي‌هاي مردم به خدمات دولت را بالا ببريم. البته آوردن تمامي خدمات روي اين نرم‌افزار زمان مي‌برد.
اشکالات فضاي مجازي بزرگنمايي مي‌شود
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به تفاوت‌ در نگاهي که به کسب‌وکار فضاي حقيقي و مجازي وجود دارد، گفت: خدماتي که در فضاي مجازي ارائه مي‌شود ممکن است اشکالاتي داشته باشد. براي مثال وقتي اتفاق بدي در يک تاکسي آنلاين مي‌افتد بزرگ‌نمايي مي‌شود که بگويند نظارتي در اين فضا وجود ندارد. البته اعتقاد ما اين است که سلامت اين حوزه بايد بالا برود. البته اين کسب‌وکارها معتقدند يکي از دلايل رشدشان عدم وجود مقررات دست‌وپاگير است اما رقابت و شفافيت آنها اهميت زيادي دارد. به همين دليل براي شفاف‌سازي کسب‌وکارهاي آنلاين، در حال بازنگري آيين‌نامه مقررات‌گذاري آنها با همکاري وزارت صمت هستيم.
جهرمي با بيان اينکه کسب‌وکار در فضاي مجازي مزاياي بسياري داشته اما معايبي هم دارد، اظهار کرد: نياز خريد آنلاين واقعي است. اينطور نيست که اگر ما خدمات آنلاين نداشته باشيم، مردم به سمت خدمات سنتي بروند، بلکه در آن صورت به سمت کسب‌وکارهاي خارجي مي‌روند. براي مثال سه سال پيش، 270 هزار ايراني در وب‌سايت علي‌بابا خريدوفروش مي‌کردند. کسب‌وکارهاي آنلاين درآمد و رونق بيشتري دارد و به همين دليل است که کسب‌وکارهاي ما بايد خود را اصلاح کنند.
نگاهي به اقدامات صد روزه وزارت ارتباطات
جهرمي کاهش شکاف ديجيتالي و توازن منطقه‌اي را يکي از مهم‌ترين برنامه‌ها در برنامه ششم توسعه دانست و گفت: امروز نياز روستاها به ارتباطات مانند نياز به آب و برق است. ما در 100 روز نخست کاري دولت، در هزار روستا با استفاده از ظرفيت پست‌بانک، دستگاه ATM نصب کرديم و برنامه داريم آن را در چهار سال آينده توسعه دهيم. در راستاي اجراي طرح تحول سلامت نيز 2700 روستا به شبکه سلامت متصل شدند و 5500 روستاي ديگر نيز با همکاري وزارت بهداشت در دستور کار قرار دارند.
وي با بيان اينکه يکي از موضوعات مهم، ايران به عنوان هاب منطقه بوده است، گفت: در دولت‌هاي مختلف اين موضوع مطرح شده که ايران ترانزيت منطقه در حوزه ديتا شمال و جنوب باشد. در اين 100 روز، با ظرفيت 300 گيگ در مسير شمال به جنوب آن را فراهم کرديم و اين ظرفيتي که قرارداد بستيم معادل 50 درصد کل آن چيزي است که از اول انقلاب داشته‌ايم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به فعاليت‌هاي فضايي ايران بيان کرد: متاسفانه در دولت دهم به دليل قرارندادن ماهواره در مدار زمين متعلق به ايران، يک موقعيت مداري خود را از دست داديم و براي آنکه بارديگر موقعيت مداري خود را ازدست ندهيم در ارديبهشت ماه امسال يک ماهواره مخابراتي را در مدار 43.5 درجه ژئو قرار داديم. طبق توافقات انجام‌شده نيز نقطه مداري خود را براي سه سال آينده تمديد کرديم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر ماهواره طلوع با ماهواره‌بر سفير به فضا پرتاب شده است و سه ماهواره نيز در نوبت پرتاب قرار دارند. البته فرآيند پرتاب روال خاص خود را طي مي‌کند. سه ماهواره نيز در دانشگاه‌ها در حال ساخت است. اشکال حوزه فضايي اين است که بايد کاربردهاي آن را بررسي کنيم و در حال حاضر با سازمان محيط زيست، جهاد کشاورزي و وزارت نيرو کاربردهاي آن در حال بررسي است.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند

به گزارش خبرآنلاین لرستان در متن سید فرهاد ناصری نیا آمده است : کار و تلاش لازمه بقا و تداوم حیات بشر و نماد عزت و بالندگی فردی و اجتماعی یک کشور و ملت است .کارگران پرچم داران عرصه اقتصاد مقاومتی و سفیران رشد و توسعه اقتصادی و رونق تولید کشور هستند، و در این راستا هزاران اندیشه خلاق و نو در عرصه تولید و خدمات وجود دارد که رشد و کیفیت تولید و توسعه کشور شاهدی بر این مدعاست.

توجه به قشر زحمتکش و مولد کارگر در طول عمر پر برکت انقلاب اسلامی، میدان دار عرصه تولید و اشتغال بوده و به عنوان عضو موثر و نیروی محرکه چرخه اقتصاد کشور و به مدد تعهد و وجدان کاری و اندیشه های خلاقانه،توانسته است نقش کلیدی خود را در راه توسعه و سازندگی کشور به خوبی ایفا کند.

امروز نیز با همان اراده سترگ و مصمم تر از همیشه، در تلاش است تا با حضور پرشور، نشاط و شورآفرین درجبهه اقتصاد و تولید، مسیر رونق و شکوفایی اقتصادی و جهش تولید را بیش از پیش هموار نماید؛ شکی نیست که حمایت از کالای ایرانی، حمایت مستقیم از کارگران و زحمتکشان عرصه تولید ، گامی بلند در جهت رونق و پویایی چرخه اقتصاد کشور خواهد بود.

اهمیت دادن به کار و تولید و تکریم کارگر ایرانی به عنوان یک ارزش و یک وظیفه عمومی است و کار و کارگر زمانی برای یادآوری این ارزش‌هاست . ما نیز با گرامیداشت این روز تلاش خواهیم کرد تا گوشه‌ای از زحمات آنان را قدردانی کنیم.

اینجانب به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ کار و تولید هفته کار و کارگر را به همه تلاشگران و کارگران عزیز و دست اندر کاران تولید صمیمانه تبریک عرض می نمایم توفیق روزافزون همراه باسلامتی و سعادتمندی شما را از درگاه پروردگار مسئلت می نمایم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898925

دیگر خبرها

  • آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • هشدار آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید/ فردا نگویید توطئه دشمن بود
  • یک نماینده مجلس: اپراتورها از جیب مردم سرقت می‌کنند!
  • تعطیلی دو روزه آخر هفته، رونق سفر و مصیبت حمل و نقل
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم
  • بهره مندی دو روستای شهرستان تفت از اینترنت پرسرعت
  • اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در استان اردبیل
  • برقراری پوشش موبایل و اینترنت پرسرعت ۴G در روستا‌های دشتک سفلی و علیای تفت