Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@18:41:57 GMT

تلاوت در جشن حضرت زینب؛ نقطه آغاز جهانی‌شدن عبدالباسط عبدالصمد

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۶۳۱۱

تلاوت در جشن حضرت زینب؛ نقطه آغاز جهانی‌شدن عبدالباسط عبدالصمد

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ روز 30 نوامبر هرسال روزی حزن‌انگیز برای جامعه قرآنی و دوستداران قاری نامدار مصری «عبدالباسط عبدالصمد» است. روزی که آسمان تلاوت مصر یکی از ستارگان پرفروغ خود را از دست داد. کسی که نامش با نام قرآن عجین شده بود.
در میان تلاوت‌های قاریان مشهور مصری؛ تلاوت مرحوم «عبدالباسط» به عنوان تلاوتی متمایز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و توجه هر شنونده‌ای را به خود جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صوتی که خیلی زود در دل شیفتگان کتاب خدا جای گرفت و از غرب تا شرق عالم را پر کرد و همچنان با گذشت سال‌ها از وفات وی هر زمان که سخن از تلاوت‌های زیبا و دلنشین به میان می‌آید، نام این قاری ممتاز مصری به ذهن متبادر می‌شود. 
استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» در سال 1927 میلادی مصادف با 1349 هجری قمری در روستای المزاعزه واقع در شهر ارمنت استان قنا در جنوب کشور مصر دیده به جهان گشود. 
عبدالباسط در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. تربیت نزد خانواده‌ای که همه حافظ قرآن بودند موجب علاقه وافر او به حفظ قرآن شد، به گونه‌ای که در 10 سالگی توانست حفظ قرآن را به پایان ببرد. او علم تجوید و قرائات را نزد استاد «محمد سلیم» که برای آموزش قرآن به شهر ارمنت سفر کرده بود، فراگرفت و توانست به قرائات ده‌گانه مسلط شود. 

نخستین دعوت‌های رسمی از عبدالباسط از سن 12 سالگی آغاز شد و کم کم آوازه او در منطقه ارمنت فراگیر شد. 
در سال 1950 میلادی در سن 23 سالگی به همراه خانواده به منظور شرکت در جشن میلاد حضرت زینب (س) راهی قاهره شد و در حضور قاریان بزرگی همچون استاد عبدالفتاح الشعشاعی، استاد مصطفی اسماعیل، استاد عبدالعظیم زاهر، استاد ابوالعینین شعیشع که در آن مراسم بودند، قرآن خواند. تلاوتی که همه حاضران در آن مراسم را به وجد آورد و یک ساعت و نیم به طول انجامید و نقطه آغازی برای راه‌یابی او به رادیو و فراگیر شدن شهرتش شد. 
نخستین سفر وی به خارج از مصر، سفر به همراه مادرش به مکه مکرمه بود. در آنجا از او خواسته شد تعدادی از تلاوت‌های خود را به منظور پخش شدن از رادیو عربستان ضبط کند. وی با این امر موافقت کرد و تعدادی از تلاوت‌های خود را برای پخش شدن از رادیو عربستان ضبط کرد که معروفترین آنها تلاوت‌های وی در حرم مکی و مسجد نبوی بود که بعدها به «تلاوت مکه» شهرت یافت.  
مسجدالاقصی، مسجد ابراهیمی شهر «الخلیل» فلسطین، مسجد اموی دمشق و مساجد مشهور آسیا، آفریقا، آمریکا، فرانسه، لندن، هند از مساجدی هستند که عبدالباسط در آن‌ها قرآن تلاوت کرد. 
او بارها در کشورهای مختلف مورد تکریم قرار گرفت. نشان لیاقت از سوریه، نشان طلا از مالزی، نشان علما از «ضیاء الحق» رئیس جمهور وقت پاکستان در سال 1984، نشان افتخار از عراق از جمله نشان‌هایی بود که او موفق به دریافت آنها شد.

از تلاوت های مشهور استاد عبدالباسط می‌توان به تلاوت سوره‌های تکویر، سوره شمس، سوره حمد، سوره مریم، سوره مائده، سوره ضحی، سوره نبأ و … اشاره کرد. 
مرحوم عبدالباسط در کنار دوست مراکشی‌اش «شیخ عبدالسلام مکوار»
عبدالباسط بیماری قند داشت و در اواخر، این بیماری شدّت گرفت و به التهاب کبدی و در نهایت سرطان کبد منجر شد. ابتدا به بیمارستان دکتر بدران در جیزه برده شد. ولی به درخواست پزشکان او را به بیمارستانی در لندن انتقال دادند. یک هفته مانده به مرگش، از پسرش درخواست کرد تا او را به مصر ببرند، ظاهراً متوجه شد که عمر او در این دنیا در حال رسیدن به نقطه پایان است.  سرانجام وی در 30 نوامبر سال 1988 میلادی در سن 62 سالگی دیده از جهان فروبست. 
مرحوم عبدالباسط، فرزندانی را از خود به یادگار گذاشت که جا پای پدر گذاشته و مانند وی در عرصه تلاوت قرآن می‌درخشند. این قاری نامدار مصری ۱۰ پسر داشت که «طارق» و «یاسر» ستارگانی در آسمان تلاوت مصر به شمار می‌روند و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که وارثی شایسته برای پدر باشند. 
تلاوت مرحوم عبدالباسط در هند در سال 1980 میلادیصبر و عزت نفس از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی او به شمار می‌رفت. او همواره فرزندان خود را به این دو ویژگی سفارش می‎کرد و خود نیز به این دو صفت نیک اخلاقی مزین شده بود تا جایی که زمانی که «ملک محمد پنجم» پادشاه وقت مراکش از او خواست تا تابعیت این کشور را قبول کند، نپذیرفت/.

تلاوتی زیبا از استاد عبدالباسطگردآوری و تنظیم: زهره نوری

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۶۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین حضور شهید بهروز واحدی در روضه حضرت علی اصغر+فیلم

بهروز واحدی از نیروهای سپاه قدس روز گذشته در راه دفاع از حریم اهل‌ بیت (ع) و حضرت زینب کبری (س) به شهادت رسید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بهروز واحدی از نیروهای سپاه قدس و بسیجی حوزه شهید صدوقی ناحیه امام حسین (ع) کرج روز گذشته در راه دفاع از حریم اهل‌ بیت (ع) و حضرت زینب کبری (س) به شهادت رسید.

گفتنی است این شهید عزیز روز گذشته همزمان با پانزدهم ماه مبارک رمضان براثر حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی به منطقه دیرالزور سوریه به شهادت رسید.

داغداری امت اسلام دراثر جنایت صهیونیست نسبت به زنان غزه

از شهید واحدی یک فرزند 2 ساله به یادگار مانده است. فیلمی که در ادامه مشاهده خواهید کرد آخرین حضور این شهید به همراه فرزند خردسالش در روضه حضرت علی اصغر(ع) است.

 

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۰۱+صوت
  • ترتیل و تندخوانی جزء هفدهم قرآن
  • جشن بزرگ روزه اولی‌ها در روز ولادت کریم اهل‌بیت
  • جشن ۲۰ هزار نفری روزه اولی‌ها در اصفهان + فیلم
  • تشییع پیکر شهید بهروز واحدی در حرم‌های حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) + فیلم
  • ترتیل و تندخوانی جزء شانزدهم قرآن
  • آخرین حضور شهید بهروز واحدی در روضه حضرت علی اصغر+فیلم
  • در قرآن ۷ مورد از نمونه‌های احیای مردگان در همین دنیا داریم
  • برپایی محفل اُنس با قرآن همزمان با شب میلاد امام مجتبی (ع) در حرم رضوی
  • ترتیل و تندخوانی جزء پانزدهم قرآن