Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@03:40:39 GMT

عالم بغداد و رقعه امام زمان(عج)

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۶۵۹۰

عالم بغداد و رقعه امام زمان(عج)

دوران حیات زندگی دانشمند بزرگ شیعه شیخ مفید از بغداد آغاز شد و پس از عمری مجاهدت و کوشش علمی در کاظمین به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاریخ اسلام همواره شاهد ظهور دانشمندان بزرگی بوده است که رسالت تبلیغ تعالیم اسلام و نشر مضامین الهی این آیین نجات بخش را عهده دار بوده‌اند.
دانشمندانی که گاه در فقر و فاغه و گاه در رفاه و توسعه معیشت زیستند اما هیچ گاه رسالت خطیر خود را فراموش نکردند و با نگارش آثار علمی، ستونهایی را استوار کردند که امروز کاخ رفیع تمدن اسلامی و شیعی بر آن استوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد بن محمد بن نُعمان مشهور به شیخ مُفید یکی از آن دانشمندان است که حیات علمی و سلوک فردی او مایه فخر و مباهات شیعان است.

شیخ مفید، اعتبار جهان تشیع
موسی ربانی – کارشناس تاریخ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از زمان درگذشت پیغمبراکرم(ص) تا حدود سال ۳۰۰ هجری، شیعیان وضع ناگوار و موقعیت تأثرآوری داشتند، زیرا شیعه از روز نخست در اقلیت بوده است و در دولت بنی امیه و بنی عباس نیز سعی می شد که از نفوذ امامان جلوگیری به عمل آید و رابطه آنها با شیعیان قطع شود.
وی ادامه داد: از اواسط قرن چهارم هجری به میزان قابل ملاحظه ای از محدودیت شیعیان در کشورهای خاورمیانه کاسته شد زیرا از یک طرف خلفای فاطمی که شیعه اسماعیلی بودند در مصر دولت نیرومندی تشکیل دادند و از طرفی سیف الدوله حمدانی و امرای آن خاندان که در شام حکومت می کردند شیعه بودند و از جانب دیگر در مشرق و جنوب شرقی و شمال ایران نیز غوریان و صفاریان و طاهریان و کمی قبل از آنها حکمرانان علوی مازندران، پرچم استقلال برافراشته و بر ضد خلفای عباسی قیام کردند، از همه مهمتر ظهور دولت مقتدر آل بویه بود که از شیعیان با اخلاص به شمار می آمدند و خلافت بنی عباس در دست آنان بازیچه‌ای بیش نبود.
کارشناس تاریخ تصریح کرد: مسافرت های ثقة الاسلام کلینی و شیخ صدوق دو پیشوای بزرگ شیعه به بغداد و اقامت آنها در آن شهر که مرکز خلافت و علمای عام بود و اهمیتی که میان آنان کسب کردند، همه در نتیجه آزادی نسبی و موقعیت آن عصر بوده است.
ربانی گفت: در عصر شیخ مفید که خود عرب بود شیعیان از آزادی و احترام بیشتری برخوردار شدند، وجود فقیه عالی مقامی چون شیخ مفید در میان شیعیان اعتبار آنها را بالا برد و بیش از پیش نزد دوست و دشمن بر احترام آنان افزود.
وی اظهار کرد: در واقع شیخ مفید شیعیان را از پراکندگی نجات داد و اوضاع اسف بار آنها را سامان بخشید تا آنجا که به اوج عزت رسیدند.
حجت الاسلام محمدحسین قربانی – کارشناس مسائل مذهبی و مدرس دانشگاه نیز در گفت و گویی با ایمنا اظهار کرد: پس از قیام نافرجام مختار ثقفی متفکران شیعه به خودآمدند و به این فکر افـتـادنـد کـه نخست اندیشه های فکری و اعتقادی شیعه را به مردم بیاموزند و آنان را با عدالت و مـساوات و احکام اسلامی آشناتر کنند.
وی ادامه داد: از قرن دوم هجری به بعد، متکلمان شیعه و شاگردان امام بـاقر و امام صادق(ع) کوشیدند اصول معتقدات تشیع را بر پایه منطق عقلی و منطق کـلام پیاده کنند از این تاریخ تا سال ۴۴۷ هجری، یعنی سال ورود طغرل سلجوقی به بغداد و بـرانـداخـتـن آخـرین فرمانروای شیعه آل بویه، دانشمندان شیعه با استناد به ظاهرقرآن کریم و با استفاده از اخبار اهل بیت(ع) عالی ترین مکتب اندیشه بشری و اسلامی را ارائه کردند.
کارشناس مسائل دینی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: محمد بن محمد بن نُعمان مشهور به شیخ مُفید در سال ۱۱ ذیقعده ۳۳۶ یا ۳۳۸ هجری قمری در عکبری بغداد متولد شد، او که از زمره بهترین متکلمان، فقیهان و مورخان شیعه بود در سال ۴۱۳ هجری قمری در بغداد چشم از جهان فروبست و پس از مدتی در شهر کاظمین و در جوار مزار امام جواد(ع) مدفون شد.
حجت الاسلام قربانی گفت: شیخ مفید از احیا کنندگان فقه شیعه و فرهنگ اثنی عشری بوده است، او با تدوین اصول فقه روش جدیدی را در علم فقه پایه گذاری کرد که بین روش حدیثی شیخ صدوق و روش قیاسی ابن جنید بود.
وی تصریح کرد: مفید در مناظره‌ای با علی بن عیسی رمانی دانشمند معتزلی شرکت کرد و در آن استدلالات طرف مقابل را باطل کرد و پس از آن «رمانی» او را به نام «مفید» ملقب کرد.

رقعه مبارک امام زمان(عج) به شیخ مفید
کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: در حدود ۴۰ سالگی ریاست شیعیان را در فقه و کلام و حدیث بر عهده داشت و در دفاع از عقاید شیعه، با علمای دیگر مذاهب مناظره می‌کرد.
در اواخر ماه صفر ۴۱۶ هجری بود که نامه ای از طرف حضرت امام زمان(عج) برای شیخ مفید فرستاده شد. بوسه سپاس و اشک شوق او برنامه آمد و چون آن را گشود دست خط زیبایی رخ نمود:
«الاخ الشدید و الولی الرشید الشیخ المفید... برادر گرامی ، استوار و دوست راه یافته شیخ مفید... »
و در توفیقی دیگر و لطفی افزون تر ، در پنج شنبه ۲۳ ذی حجه هجری نامه ای دیگر از طرف حضرت به افتخار شیخ صادر شد آمده است:

« بسم الله الرحمن الرحیم سلام الله علیک ایها الناصر للحق الداعی الیه بکلمة الصدق ...بنام خداوند بخشنده بخشایشگر، سلام خدا بر تو ای یاری کننده حق و دعوت کننده به سوی تو از کسی که با صدق و راستی به سوی خدا دعوت می کنی ...»
برخی بر این باورند که در طول ۳۰ سال ، ۳۰ توقیع و نامه شریف از ناحیه مقدس حضرت ولی عصرعج برای شیخ مفید صادر شده که در عنوان بسیاری این جمله نورانی دیده می شود: برادر گرامی و استوار، شیخ مفید.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۶۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ جولان‌ سگ‌های ولگرد در باند فرودگاه بغداد

بنا بر صحنه‌های ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تعدادی سگ ولگرد به باند فرودگاه بین‌المللی بغداد ورود کرده و یک هواپیمای در حال برخاستن را برای گاز گرفتن چرخ‌های آن دنبال کردند.

دریافت 8 MB

دیگر خبرها

  • ارتش و نیروهای مسلح دژ محکم امت هستند
  • امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله مایه افتخار جهان اسلام هستند
  • اینجا «بقیع» سند مظلومیت دیرینه شیعه
  • اعلام آمادگی پایگاه پدافندی ارتش در آبدانان
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد
  • روایتی از زندگی پربار آیت الله مروج،عالم برجسته اردبیلی
  • فیلم/ جولان‌ سگ‌های ولگرد در باند فرودگاه بغداد
  • در دیدار سال ۱۳۵۷، فرح با آیت‌الله خویی رهبر شیعیان عراق چه گذشت؟
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • «سیدعلی» و حواریون عاشورایی جرقه امید را در دل مومنان روشن کردند