Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-20@00:12:36 GMT

رکوردشکنی در بازار دلا‌ر

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۶۶۱۶

رکوردشکنی در بازار دلا‌ر

تین‌نیوز | 

روز گذشته، دلار با دومین افزایش قیمت پیاپی به سطح اسمی رسید که تاکنون آن را تجربه نکرده بود. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی ۱۶ تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۴ هزار و ۱۴۰ تومان رسید. به گفته فعالان، ورود درهم به محدوده جدید و افزایش تقاضا از جمله عوامل اثرگذار در این افزایش بود. افزایشی که به رکوردشکنی در قیمت دلار منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش قیمت دلار، بازار سکه را نیز تحریک کرد و فلز گرانبهای داخلی با یک کانال رشد به قیمت یک میلیون و ۳۶۹ هزار تومان رسید.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، روز گذشته، دلار به آستانه مرز ۴ هزار و ۱۵۰ تومان و سکه به کانال یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان نزدیک شد. در پنجمین روز هفته،دلار ۱۶تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت ۴ هزار و ۱۴۰ تومان رسید.

شاخص ارزی در ادوار گذشته روی سطح اسمی بالاتری از این نقطه به کار خود پایان نداده بود. به اعتقاد فعالان، عبور نرخ حواله درهم از محدوده هزار و ۱۳۰ تومان در کنار رشد تقاضا در بازار داخلی و کاهش عرضه در بازار از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در رکوردشکنی دلار بود. به گفته یکی از بازیگران ارزی، روز گذشته نرخ حواله درهم به هزار و ۱۳۲ تومان رسید و علامتی افزایشی به بازار داخلی داد. البته عده زیادی اعتقاد داشتند، یکی از صرافی‌های بانکی عرضه درهم مناسبی داشت و همین مانع از رشد بیشتر این ارز شد، چرا که تقاضا برای آن نسبتا بالا بود. در بازار داخلی نیز بیشتر صرافی‌های بانکی به تنهایی در سمت عرضه قرار داشتند و معامله‌گران غیررسمی و دیگر صرافی‌های بازار بیشتر در موقعیت خرید قرار گرفته بودند. در این روز بسیاری از صرافی‌ها نرخ فروش دلار را از روی تابلوی خود برداشتند و عده زیادی نیز با وجود ثبت قیمت روی تابلو، اقدام به فروش نکردند.

در روزی که دلار رکوردشکنی کرد، یورو نیز رو به سوی قیمت‌های بالاتر آورد و با ۲۶ تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۹۹۴ تومان رسید. این بیشترین قیمت یورو نسبت به متوسط قیمت آن از بهمن سال ۹۱ بود. به گفته فعالان، معامله‌گران ارز اروپایی با جوسازی پیرامون رشد دلار و کاهش عرضه یورو قیمت را بالا آوردند. این در حالی بود که یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر تقویت خاصی نشده بود.

همسو با افزایش قیمت دلار و یورو، در هشتمین روز آذرماه، سکه تمام بهار آزادی نیز رشد کرد و به آستانه کانال یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، سکه تا ساعت ۲ بعدازظهر به نقطه یک میلیون و ۳۶۳ هزار تومان رسیده بود. با این حال، پس از آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی قیمت‌ها در بازار بالاتر رفتند. به گفته یکی از بازیگران، روز گذشته حجم دلالان در حراج سکه بالاتر بود و این دسته سعی می‌کردند با خرید در سطوح بالاتر، سطح قیمت‌ها در بازار سبزه میدان را تحت‌تاثیر قرار دهند. در واقع، سکه‌بازان سعی می‌کردند از قیمت سکه در حراج به‌عنوان سیگنال به بازار استفاده کنند. البته با اینکه یکی از معاملات در ابتدای حراج بالای یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان انجام شد، در ادامه قیمت‌ها پایین‌تر آمدند. در این میان، عده زیادی افراد خانه‌دار در حراج حضور داشتند که بیشتر تمایل به خرید بسته‌های ۲۰ تایی سکه داشتند. این عده بیشتر خریداران ناآگاه حراج بودند، چرا که حتی برخی از قیمت‌های همزمان بازار اطلاع چندانی نداشتند.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در رابطه با روند سکه از کاهش نرخ این فلز گرانبها تا تخلیه کامل حباب قیمتی ایجاد شده خبر داد. به گزارش «ایبنا» ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: قیمت طلا تغییر خاصی نکرده و متناسب با طلای جهانی است اما یک شکاف قیمتی بین سکه و طلا ایجاد شده که موجب حباب شده است. وی ادامه داد: برای تخلیه حباب ایجاد شده از طریق بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه کردیم و اقدامات بانک مرکزی تا تخلیه حباب سکه ادامه خواهد داشت. قیمت سکه پس از آغاز حراج حدود ۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد، ولی افزایش ۲ روز اخیر کمی قیمت را تعدیل کرد.

 

 

 

 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۶۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

آلبرت بغزیان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین، تغییرات نرخ دلار در کشور را سیاسی و بی ارتباط با متغیرهای اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: از لحاظ اقتصادی چیزی تغییر نکرده، ولی وقتی که امنیت اقتصادی به خطر می‌افتد و ارزش پول ملی یعنی واحد های ریال در دسترس افراد کم ارزش می‌شوند، نرخ ارز رو به صعودی شدن می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دلالها حتی در روزهای تعطیل هم نرخ ارز را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: روند رشد دلار با عملیات طوفان الاقصی شروع شد که دلار شد ۵۵هزار تومان، با ادامه جنگ غزه، رکورد ۶۰هزار تومان به ثبت رسید و وقتی که مستقیما کنسولگری ما هدف قرار گرفت، دلار شد ۶۵هرار تومان.

وی با بیان اینکه اگر این اخبار  را گوش ندهیم و یا توجه نکنیم اتفاقی در نرخ ارز هم نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: روشن است که بازی در بازار درهم رقم می‌خورد، درهم بالا می‌رود و ضربدر عدد ۳/۶ می‌شود و نرخ دلار به دست می‌آید.

این اقتصاددان اضافه کرد: شما هر وقت بازار دلار را نگاه کنید، شروع کننده رشد قیمت از بازار درهم است چون بازیگران تعیین نرخ دلار در امارات هستند.

بغزیان اظهار کرد: بانک مرکزی به‌خوبی به بازی درهمی دلار واقف است اما نمی‌دانم چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. البته اینکه نرخ خودش در بازار را نگه می‌دارد، بابل تمجید است.

وی با اشاره پیشنهاد برخی کارشناسان برای کاهش فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی یادآور شد: خیلی ها اصرار دارند حالا که اختلاف بین بازار آزاد و بازار رسمی زیاد شده، نرخ ارز در مرکز مبادله باید بالا رود  تا رانت کم شود اما نتیجه این روند، تجربه دوران ریاست قبلی بانک مرکزی است که بازار غیررسمی، بازار رسمی را دنبال خود می‌کشید و قیمت مدام بالا می‌رفت.

او در پاسخ به سوالی درباره گرانس در بازار، گفت: درست است که بانک مرکزی نرخ ارز را تغییری نداده، اما بهانه دست خیلی ها داده که بتوانند قیمت خودرو و یا لوازم خانگی را افزایش دهند و بعد این روند کشیده شود به لبنیات و سفره مردم.

این اقتصاددان، پیروزی ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای را شرط بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و افزود: متاسفانه کل بازار آزاد بین پنج تا ۱۰درصد است که اکثرا دست قاچاقچی هاست و آنها هستند که ارز لازم دارند. بانک مرکزی اینها را می‌داند ولی بستن کانالهای امارات جرات می‌خواهد.

بغزیان در پایان یادآور شد: دلالها نرخ‌ها را به‌صورت حدسی و بر مبنای هیجانات بازار بالا می‌برند. اگر مردم از این نرخ استقبال کردند و حرید انجام شد، قیمت تثبیت می‌شود، در غیر اینصورت به تدریج قیمت اصلاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • آرامش بازار ارز بعد از عملیات مقتدرانه «وعده صادق»
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند