Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- ایرنا- پس از وقوع زلزله اخیر اکثر بیماران صعب العلاج و دیابتی از ادامه درمان بیماری غافل شده اند و تلاش برای یافتن سرپناه و رفع نیازهای اولیه به تنها مشغله فکری آنان تبدیل شده غافل از اینکه از دست دادن فرصت های طلایی درمان، آثاری غیرقابل جبران در فرد ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تشویش، نگرانی و بالارفتن اضطراب و نگرانی به دنبال حوادثی همچون زلزله موجب تشدید بیماری به ویژه در افراد مبتلا به بیماری دیابت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنش روانی در بیماران دیابتی موجب بالارفتن قند خون شده که بی توجهی به آن علاوه بر دیگر بیماری های جسمانی، زمینه های افسردگی در فرد مبتلا را فراهم می کند.
پس از زمین لرزه 7.3 ریشتری استان کرمانشاه، بی شک اکثر این بیماران به درمان بیماری خود بی توجه شده اند چرا که رفع نیازهای اولیه و رسیدگی به معیشت و یافتن سرپناه در اولویت قرار گرفته، از همین رو در چنین شرایطی رسیدگی ویژه به بیماران خاص و صعب العلاج اهمیت دو چندان یافته است.

** نیمه کاره رهاشدن درمان در روزهای پس از زلزله
رئیس شورای هماهنگی بیماران خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به وجود 38 هزار و 500 نفر بیمار خاص و صعب العلاج در استان اشاره کرد و گفت: بیماری های کلیوی، تالاسمی، هموفیلی، ام اس در گروه بیماری های خاص و بیماری هایی همانند سرطان، پیوند مغز و استخوان و بیماری پروانه ای در گروه بیماری های صعب العلاج قرار دارد.
حسین بیگلری از دیابت به عنوان بیماری صعب العلاج یاد کرد و گفت: درمان بیماران خاص و صعب العلاج حتی قبل از وقوع زلزله با مشکلات متعددی مواجه بود چرا که رسیدگی به این بیماری ها هزینه و زمان بر است، از سویی داروهای خارجی به صورت آزاد تهیه می شود و از سوی دیگر بیماران سرطانی باید همواره برای ادامه درمان به کرمانشاه مراجعه می کردند.
بیگلری با بیان اینکه این درمان نباید نیمه کاره رها شود، ادامه داد: بیماران دیابتی زلزله زده اگر انسولین تزریق نکنند، بیماری آنان حاد می شود و به بیماری کلیوی تبدیل خواهد شد.
به گفته وی، اصحاب رسانه موظفند با آگاهی بخشی این بیماران را برای مراجعه و ادامه درمان ترغیب کنند و از سوی دیگر مسئولان باید برای استمرار در حمایت و درمان برنامه ای ویژه داشته باشند.

** شناسایی بیماران خاص زلزله زده اولویت دارد
بیگلری با بیان اینکه هنوز تعداد بیماران خاص و صعب العلاج در مناطق زلزله زده شناسایی نشده افزود: به دنبال انجام نامه نگاری ها با دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری ها خواستار شناسایی همه این بیماران و در اولویت قراردادن درمان آنان شده ایم.
به گفته وی، تعداد این بیماران در مناطق زلزله زده بالاست و باید برای سهولت رفت و آمد آنان برای درمان به کرمانشاه چاره اندیشی شود.
به گفته این مسئول، بیماران دیابتی زلزله زده در گذشته به بیمارستان طالقانی کرمانشاه مراجعه می کردند ولی اکنون به دلیل از دست رفتن سرمایه، هزینه ای برای آنان به منظور مراجعه به کرمانشاه باقی نمانده است.
بیگلری در پایان بر ایجاد مکانی مشخص برای درمان بیماران خاص و صعب العلاج زلزله زده تاکید کرد.

**استقرار اتوبوس دیابت در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب
از سوی دیگر رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در روزهای اضطراری پس از وقوع زلزله، اتوبوس دیابت به سرپل ذهاب ارسال و قند خون بیماران دیابتی توسط پزشکان سیار و سایر کادر درمانی این اتوبوس، بررسی شد.
فاطمه رضوان مدنی، با بیان اینکه به دلیل اورژانسی بودن شرایط وضعیت مناطق زلزله زده نه تنها دیابتی ها بلکه دیگر بیماران نیز در این اتوبوس معاینه شدند، ادامه داد: به گونه ای که در یک هفته، بیش از یک هزار نفر برای چکاب عمومی به این اتوبوس مراجعه کردند.
به گفته وی، در این اتوبوس خدماتی همچون توزیع رایگان دارو و انسولین، بررسی قند خون و پانسمان زخم افراد دیابتی انجام شد و اتوبوس دیابت همچون کلینیک سیار به همه مراجعه کنندگان خود خدمت رسانی می کند.
رضوان مدنی افزود: بیشترین خسارت زلزله و بیشترین جمعیت آسیب دیده در شهرستان سرپل ذهاب وجود دارد، از همین رو اتوبوس دیابت در این منطقه مستقر شد و بیماران دیابتی توسط پزشکان متخصص و داخلی به همراه پزشک عمومی ویزیت شدند.
به گقته وی، بیماران زلزله زده دیابتی که با وضعیت وخیم جسمانی پس از زلزله مواجه شدند برای مداوا به بیمارستان سرپل ذهاب و بیمارستان کرمانشاه مراجعه کرده اند.

**آمار دقیقی از بیماران دیابتی در مناطق زلزله زده وجود ندارد
رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه ادامه داد: تاکنون آمار دقیقی از خدمات رسانی به بیماران دیابتی زلزله زده توسط انجمن تهیه نشده و گزارش داده نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که پیامدهای روانی زلزله در بالارفتن قند خون و تشدید بیماری تا چه اندازه تاثیرگذار است، گفت: استرس و اضطراب بر بالارفتن فشار خون و تغییرات قند خون تاثیرگذار است و از سوی دیگر بسیاری از بیماران دیابتی به دلیل آوارشدن منازل خود نتوانسته اند به مصرف به موقع دارو بپردازند و با غذا و مکان نامناسب برای زندگی مواجه هستند.

**کمبودی در داروی بیماران زلزله زده دیابتی وجود ندارد
رضوان مدنی یادآور شد، در همان ساعات پس از زلزله همکاران بهداشت و درمان به موقع رسیده و به کنترل بیماری پرداختند و تاکنون با کمبود دارو مواجه نشده ایم.
به گفته وی، برای مراجعه حضوری بیماران دیابتی به کرمانشاه نیازی وجود ندارد چرا که در همه مناطق زلزله زده پزشک مرتبط برای بررسی بیماری وجود دارد.

**ارائه آموزش های مراقبت از بیماران دیابتی به بهورزان استان
مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: بیماران دیابت در شرایط اورژانسی باید به سرعت تحت درمان و مداوا قرار گیرند از همین رو، تعالیمی از قبل به تیم بهداشتی در این رابطه ارائه شده و امکانات مورد نیاز همچون انسولین و سایر تجهیزات درمان برای بیماران دیابتی برای شرایط اورژانسی ذخیره شده بود.
ویدا صنیعی افزود: دارو و آمپول های مورد نیاز رسیدگی به بیماران در شرایط افت ناگهانی قندخون تهیه شده و بیماران دیابتی در صورت رسیدگی نکردن بموقع به سایر بیماری ها همچون تشدید زخم، ضعف بینایی و سایر بیماری های کلیوی مبتلا می شوند و باید از مراقبت ها و درمان هایی که همواره برای دیابت تیپ 2 دریافت می کردند بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه این آموزش ها به بهورزان در حال ارائه شدن است، ادامه داد: پس از بهتر شدن نسبی وضعیت مناطق زلزله زده، بهورزها باید به شناسایی بیماران دیابتی در منطقه خود اقدام کنند و آنها را به صورت فعال فراخوان کرده و خدمات مراقبتی را ارائه دهند.

**به دستگاه تست قند خون در روستاهای دورافتاده نیاز است
صنیعی با تاکید براینکه افراد دیابتی در مناطق زلزله زده از قبل شناسایی شده اند، ادامه داد: تاکنون اقدام های اورژانسی برای دیابتی ها در بیمارستان های صحرایی انجام شده و پس از استقرار تیم های اورژانسی و ارائه خدمات، مشکلی گزارش نشده است.
وی از خیران و سازمان های مردم نهاد خواست نسبت به تهیه دستگاه گلوکومتر(تست قند خون) درروستاهای دورافتاده که به آزمایشگاه دسترسی ندارند به منظور مراقبت و بیماریابی اقدام کنند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 505 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و طبق برآورد اولیه دستکم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید از دانشگاه مموریال کانادا، به وجود منبع آنتی اکسیدانی در درختچه‌ای که در مناطق ساحلی نیوفاندلند کانادا رشد می‌کند، پی برده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که توت‌های گیاه خولان دریایی دارای ویژگی‌های تغذیه‌ای منحصربه‌فردی هستند که پتانسیل درمان دیابت و چاقی را دارند.

این اولین باری نیست که توت‌های خولان دریایی ارزش قابل توجهی برای سلامت انسان دارند. توت‌ها در حال حاضر در آسیا محبوب هستند و همچنین برای درمان آرتریت و سایر بیماری‌های التهابی در اروپا استفاده می‌شوند.

توت خولان دریایی حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. توت‌ها و برگ‌های درختچه به طور گسترده‌ای به صورت خوراکی و به عنوان دارو استفاده می‌شوند.

با توجه به خواص سلامت این گیاه، سازمان‌های دولتی کانادا، خولان دریایی را در اوایل دهه ۲۰۰۰ به این کشور معرفی کردند. تحقیقات اولیه در آن زمان نشان داد که این گیاه پتانسیل تجاری گسترده‌ای دارد.

روغن این گیاه همچنین منبع قوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، پلی فنول ها و ویتامین‌های E، B و A است.

نویسندگان مطالعه حاضر گزارش می‌دهند که یافته‌های امیدوارکننده توت خولان دریایی برای درمان دیابت و چاقی در شرایط آزمایشگاهی مشاهده شده است.

به گفته محققان، وجود ویتامین‌های C و E و همچنین فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنولی به همراه محتوای فیبر غذایی در خولان دریایی، ممکن است با کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب، به طور بالقوه حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز را بهبود بخشند.

همچنین به دلیل ترکیبی از خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، خولان دریایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روده داشته باشد. سلامت بهتر روده تأثیر مثبتی بر سلامت متابولیک دارد و به طور بالقوه به مدیریت دیابت و چاقی کمک می‌کند.

خولان دریایی درختچه‌ای مقاوم، خاردار و برگریز است که معمولاً در امتداد سواحل بادگیر رشد می‌کند.

کد خبر 6079340

دیگر خبرها

  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • برنامه‌ افزایش حفاظت مالی از بیماران خاص در ۱۴۰۳
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است
  • جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید
  • سیر صعودی دیابت در ایران
  • پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون
  • تشخیص زودهنگام، پنجره امیدی برای بیماران دیابت
  • دیابت بیماری شیرین با علائم خاموش
  • «درد» چگونه درمان می‌شود؟