Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@00:48:19 GMT

نواله در روستای زلزله زده زرده پایین+تصاویر

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۸۹۳۶

نواله در روستای زلزله زده زرده پایین+تصاویر

پس از زلزله 7.3 ریشتری در روستای زرده پایین این روستا به صورت 100% تخرین شد اما با توجه به حجم خرابی ها کسی در این حادثه آسیب ندید لذا مردم به میمنت این سلامتی قربانی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ پس از زلزله 7.3  ریشتری در روستای زرده پایین این روستا به صورت 100% تخرین شد اما با توجه به حجم خرابی ها کسی در این حادثه آسیب ندید لذا مردم به میمنت این سلامتی قربانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مردم به این قربانی «نواله» می گویند و طی مراسم خاصی اجرا می شود. پس از تصمیم بزرگان روستا مبنی بر لزوم قربانی یکی از اهالی اقدام به جمع آوری کمک های مردمی می کند و میزان کمک ها را ثبت می کند تا در نهایت سهم ار خانواده از آب گوشت مشخص شود. گوسفندی با نام مبارک خداوند «بسم الله» ذبح و تمیز می شود. تمام اجزای حلال گوسفند جز شکمبه را در تکه های بزرگ در دیگی می ریزند تا به صورت خیلی ساده و با آب و نمک و مختصر ادویه محلی ساعت ها پخته شود. پس از پایان پخت غذا آب را از گوشت جدا می کنند و در اتاقی می گذارند که هیچکس حق ورود ندارد جز سید و خادم. بنا بر دعوت سید افراد دیگری هم می توانند کار جدا سازی گوشت ها از استخوان را با حضور سید انجام دهند که کمر را بسته و سر خود را پوشانده باشند. خادم که کار هماهنگی و جابجایی ها را انجام می دهد ابتدا با آفتابه و لگن دست سید و دو همکارش را می شوید و سپس گوشت ها را در مقابل آنان قرار می دهد. سید پس از قرائت اذکاری جدا سازی را شروع می کند و استخوان از گوشت جدا می کند و سپس گوشت ها را ریز ریز می کند و همراه با ذکری درون نان قرار می دهد تا سهم یک نفر از اهالی شود. «نواله» در بین مردم تقسیم می شود و سید در پایان مراسم برای سلامتی و دور شدن بلا از مردم دعا می خواند. مردم معتقدند به استخوان های گوشت قربانی نباید توهین شود لذا در چاله ای دور از روستا دفن می کنند. نذری، قربانی یا نواله نمونه خوبی از همدلی مردم روستای زرده پایین است که در طول سال برگزار می شود.

 

 

انتهای پیام/ش

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۸۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته شدن ورودی روستای ماربین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اصفهان،  بارش باران و جاری‌شدن سیلاب  باعث بسته شدن راه ورودی به این روستا شد و تردد اهالی به روستا با مشکل روبرو کرد.
احمد مختاری شهروندخبرنگار تصاویری از وقوع سیلاب در این روستا فرستاده است:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

روستای ماربین با ۹۸سکنه در فاصله ۳۵کیلومتری اردستان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • دانش آموزان روستای زلزله زده هرمزگان، میهمان تمرین استقلال (+فیلم)
  • دانش آموزان روستای زلزله زده هرمزگان، میهمان تمرین استقلال
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان
  • سر ریز شدن ۳۷۵ بند سنگی ملاتی و خاکی در نیکشهر
  • سریزشدن ۳۷۵ بندسنگی ملاتی وخاکی درنیکشهر