Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد-ایرنا- دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز ضمن هشدار به پنهان و نهفته بودن بیماری ایدز در جامعه گفت: 70 درصد این بیماران بخاطر شناسایی دیرهنگام، در همان سال اول شناسایی فوت می کنند.

به گزارش ایرنا هنگامه نامداری پنجشنبه در همایش ایدز در خراسان شمالی اظهار کرد: افرادی که به بیماری ایدز در کشورمان مبتلا هستند بعد از 15 تا 20 سال شناسایی می شوند که متاسفانه بعد از شناسایی تنها یک تا 2 سال زنده می مانند، در این سال ها بیماری به جامعه انتقال داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه ایدز بیماری عفونی قابل درمان است افزود: اما، بیماران ایدزی در کشورمان دیر شناسایی می شوند که این امر باعث می شود بدون اینکه تحت درمان و مراقبت های بهداشتی باشند افراد دیگر را ناخواسته آلوده کنند که این امر یک زنگ خطر و هشدار است.
نامداری گفت: HIV یک بیماری قابل کنترل است، اما از یک بیماری ساده تبدیل به یک فاجعه خواهد شد که یک کشور را می تواند خالی از سکنه کند.
دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز راه انتقال این بیماری را روابط جنسی و استفاده از سرنگ توسط معتادان تزریقی عنوان کرد و افزود: این دو رفتار زشت و ناپسند است به همین دلیل این بیماران طرد می شوند و درمان نیز نمی شوند باید این رفتارهای ناپسند را از بیماری جدا فرض کنیم تابتوانیم برای این افراد اقدامی انجام دهیم.
نامداری با بیان اینکه 'اچ ای وی' تنها در بدن انسان زنده است، انسان مخزن این بیماری است اظهار کرد: متاسفانه افرادی که ایذر دارند معمولا افسرده می شوند و درمان خود را نیز ادامه نمی دهند که این امر کشور را تهدید خواهد کرد زیرا که هم اکنون بیماران زیادی داریم که اطلاعی از وضعیت سلامت خود ندارند، یا اطلاع دارند اما افسرده و رها شده اند.
وی با بیان اینکه افراد معتاد تزریقی و کسانی که رفتارهای پر خطر جنسی دارند باید تست بدهند افزود: متاسفانه این افراد خود نیز از بیماری که دارند خبر ندارند زیرا که ایدز هیچ علامت ظاهری ندارد و بعد از گذشت بیش از 15 سال خود را نشان می دهد که بسیار برای درمان دیر است و همچنین افراد زیادی را نیز آلوده کرده اند.
وی گفت: حتی معتادان تزریقی و افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی نیز دارند باید خود برای آزمایش مراجعه کنند تا درمان شوند ، زنده بمانند و دیگران را نیز آلوده نکنند.
دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز در بخش دیگری از سخنانش به استاندارد های جهانی اشاره ای کرد و گفت: شاخص هایی برای سنجش وضعیت کشورها از نظر شیوع ایدز وجود دارد.
نامداری گفت: به صورت نمونه برداری باید از گروه های پر خطر جامعه تست ایدز گرفت اگر در بین این گروه 5 درصد دارای بیماری ایدز بودند می توان نتیجه گرفته که ایدز تنها در میان این گروه است اما اگر 10 درصد باشد باید نتیجه گرفت که به جامعه نیز سرایت کرده، متاسفانه هم اکنون وضعیت کشورمان در این خصوص بیش از 13.5 درصد است، این وضعیت نشان دهنده هشدار و علامت قرمز است.
ویبا بیان اینکه هنوز آماری از اپیدمی ایدز در جامعه نداریم، گفت: بدون شک مرحله دوم یعنی همه گیر شدن و سرریز از گروه های پر خطر به جامعه را داریم و حتی آمار در برخی از استان ها در خصوص شاخص بیماری ایدز در بین افراد پر خطر بالای 30 درصد است که این امر یک فاجعه است.
دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز گفت: یک شاخص دیگر نیز شناسایی بیماران ایذر درسال های اول است اما متاسفانه در کشورمان بعد از 15 سال بیمار شناسایی می شوند که در این نرم نیز بالای 75 درصد هستیم که این امر نیز نشان می دهد در این شاخص نیز وضعیت خوبی نداریم.
نامداری یکی دیگر از نرم های شناسایی را وضعیت زنان عنوان کرد و افزود: متاسفانه هم اکنون شیوع بیماری در بین زنان نیز رشد زیادی دارد که در این خصوص نیز وضعیت ما بد است.
وی گفت: متاسفانه وقتی کشور وارد مرحله سوم می شود علامتی در این خصوص دیده نمی شود چرا بیماری ایدز علامت ندارد بعد از 15 تا 20 سال شاهد آن خواهیم بود اما بسیار دیر است.
وی افزود: در سال های گذشته راه انتقال بیشتر از استفاده سرنگ های مشترک در بین بیماران تزریقی بود اما هم اکنون از راه جسنی این بیماری انتقال داده می شود که در این شاخص در کشورمان نیز به مرحله قرمز رسیده ایم.
نامداری گفت: آرام آرام بچه هایی از مادران ایدز متولد خواهند شد، بیماران ایدز پس از تولد نوزاد شناسایی می شوند که بسیار دیر است چرا که کودکی با بیماری متولد شده است و مادر نیز بعد از تولد نوزاد متوجه بیماری خود و فرزند می شود.
وی افزود: متاسفانه بعد از شناسایی بیمار بعد از طول درمان یک تا دو سال می میرد چرا که بسیار دیر متوجه بیماری خود شده است.

** بزودی اپیدمی از بیماری های مختلف در کشور خواهیم داشت
وی بر درمان بیماران ایدزی تاکید کرد و گفت: باید این افراد درمان شوند زیراکه ایدز علایم و نشانه ای ظاهری در بدن ندارد و پس از 10 تا 15 سال خود را نشان می دهد که متاسفانه در این زمان می تواند دیگران را نیز مبتلا به بیماری کند.
دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز بدون ذکر آمار از افراد مبتلا به این بیماری در کشور گفت: نمی توان آمار دقیقی از ایذر در کشور ارائه داد چرا که این بیماری پنهان است و علایم و نشانه ای ندارد.
نامداری افزود: به اندازه کافی تست و دارو در کشور وجود دارد و حتی رایگان نیز در دسترس افراد قرار می گیرد اما در این خصوص مراجعه کننده نداریم.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ???? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی | پزشک اجازه تهیه و مصرف زالو برای بیمار را ندارد

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مریم مشهود رئیس اداره دارو سنتی اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر تبلیغات تهیه کرده و بدون بررسی کیفیت، به صورت مستقیم برای بیمار تجویز یا مصرف می‌کنند.

وی تاکید کرد: این کار خلاف مقررات بوده و همانند دیگر داروها و کالاهای سلامت که هیچ پزشکی اجازه ندارد خود به صورت مستقیم اقدام به تهیه و تجویز و مصرف برای بیمار کند، زالو هم مانند دارو و سایر ملزومات پزشکی باید از طریق داروخانه تهیه شود و سپس در زنجیره مصرف قرار گیرد.

مشهود همچنین در رابطه با خطرات تهیه زالو از مسیرهای غیرقانونی و بی‌ضابطه نیز اظهار کرد: زالویی که خارج از زنجیره سلامت و تأمین سازمان غذا و دارو تهیه می‌شود ممکن است که از زالوهای صید شده در تالاب‌ها و مرداب‌ها بوده و یا زالویی باشد که پس از مصرف بر روی یک بیمار به درستی معدوم نشده و به طبیعت بازگشته باشد.

وی ادامه داد: چنانچه بیمار قبلی که زالودرمانی کرده دارای بیماری‌های عفونی مسری مانند ایدز، هپاتیت یا سایر بیماری‌های قابل انتقال باشد، زالوهای صیدشده می‌توانند این بیماری‌ها را به افراد دیگر منتقل کند.

رئیس اداره دارو سنتی خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو، تنها ۲ روش استفاده از الکل ۷۰ درصد و فریز کردن در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برای معدوم‌سازی زالوی مصرف‌شده قابل قبول است.

مشهود گفت: در مواردی دیده شده که زالوی مصرفی را در آب نمک یا نمک گذاشته و پس از قی کردن زالو به اشتباه فرد استعمال‌کننده تصور می‌کند که زالو از بین رفته در حالی که اینطور نیست و در صورتی که معدوم نشود، در طبیعت دوباره به چرخه باز می‌گردد و می‌تواند عامل انتقال بیماری‌ها باشد.

کد خبر 845930 منبع: ایسنا برچسب‌ها طب سنتی وزارت بهداشت و درمان خبر مهم سازمان غذا و داروی ایران

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری های صعب العلاج
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • هشدار؛ انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی
  • انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی | پزشک اجازه تهیه و مصرف زالو برای بیمار را ندارد
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون