Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شرکت مخابرات ايران در راستاي مصوبه اخير کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، جدول تعرفه خدمات پرسرعت ثابت خود را با رعايت سقف مصرف منصفانه اعلام کرد اما در اين جدول تفکيکي بين حجم بين‌الملل از داخلي ديده نمي‌شود. به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران پويا؛ کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در آخرين مصوبه مربوط به تعرفه خدمات اينترنت ثابت، تعرفه‌هاي غيرحجمي را نهايي کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پايه "اينترنت غيرحجمي" در دولت گذشته (دولت يازدهم) گذاشته شد اما با توجه به اينکه تصميم‌گيري در اين باره در دقايق پاياني عمر آن صورت گرفت و اعتراض کاربران اينترنتي کشور را به دنبال داشت، وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم اقدام به بازنگري تعرفه‌هاي پيشين کرد.
اينترنت غيرحجمي در واقع مدلي بين اينترنت نامحدود و اينترنت حجمي است؛ براساس مدل مصوب کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات "اينترنت غيرحجمي" به اينترنتي گفته مي‌شود که داراي آستانه استفاده مصرف منصفانه است.
در واقع اپراتورهاي اينترنتي کشور که از اين پس ملزم به ارائه خدمات غيرحجمي هستند، مي‌توانند سقف مشخصي را در بازار رقابتي تعيين کنند تا مشترکان براي استفاده تا آن سقف با محدوديت حجم مواجه نشوند؛ به عنوان مثال سرويس اينترنتي با سرعت 512 کيلوبيت بر ثانيه و مصرف منصفانه 17 گيگابايت در ماه ارائه کنند.
اما نکته در اين است که مصوبه مذکور دست شرکتهاي اينترنتي را براي بعد از گذر از مصرف منصفانه و کاهش سرعت اينترنت باز گذاشته است.
فرض کنيد سرويسي با سرعت يک مگابيت بر ثانيه و با مصرف منصفانه 25 گيگابايت در ماه را از يکي از شرکتهاي اينترنتي خريداري کرده‌ايد؛ زمانيکه مصرف شما در ماه از 25 گيگابايت عبور کند، آن شرکت اختيار دارد سرعت سرويس شما را به 128K کاهش دهد يا براساس اطلاع‌رساني قبلي به شما حجم ترافيک اضافي بفروشد.
بيشتر بخوانيد:
نرخهاي جديد اينترنت غيرحجمي اعلام شد + جدول قيمت
در واقع معيار اصلي در اين مصوبه بر آن است که سرويس سمت مشترک در زمان عبور از مصرف منصفانه، مانند گذشته قطع نشود و حداقل ارتباطي همواره بر روي خطوط مشترکان برقرار باشد.
اين مصوبه در بند 5 رديف ب مقررات حاکم بر تدوين و اجرايي شدن تعرفه در بخش ICT مي‌گويد:
"پس از عبور از آستانه استفاده منصفانه ماهانه، دارنده پروانه مي‌تواند نسبت به اعمال سياست استفاده منصفانه و نسبت به کاهش سرعت کاربر تا حداقل سرعت Kbps 128 اقدام کند يا آنکه براساس اطلاع‌رسانيهاي قبلي انجام شده به کاربر و أخذ تاييديه‌هاي مربوطه از وي، نسبت به فروش حجم اضافه ترافيک بين‌الملل و داخلي اقدام کند."
جدول تعرفه ارائه خدمات دسترسي پرسرعت ثابتي که دولت مصوب کرده و در گزارشهاي متعددي که تسنيم به آن پرداخت، منتشر شد به شرح زير است:

حال در چنين شرايطي، شرکت مخابرات ايران به عنوان بزرگترين بازيگر عرصه اينترنت ثابت کشور تعرفه‌هاي جديد اينترنت غيرحجمي خود را اعلام کرده که نرخهاي اعلامي آن در بالاترين حد تعيين شده در جدول بالاست.
تعرفه اينترنت غيرحجمي مخابرات به شرح زير است:

با توجه به اينکه در اين مصوبه دست شرکتهاي اينترنتي براي ارائه سقف مصرف منصفانه باز گذاشته شده است تا به رقابت با يکديگر بپردازند، شرکت مخابرات سقف تعيين شده خود را براي قراردادهاي سالانه بالاتر برده است اما روي قيمت تخفيفي را به مشترکان نداده است.
بيشتر بخوانيد:
اينترنت غيرحجمي ماهانه 13 ميليون تومان + قيمت سرعتهاي نجومي
به عبارت ديگر اگر پيش از اين سرويس يک ماهه‌اي را با حجم مشخص از مخابرات خريداري مي‌کرديد بايد يک رقم فرضا X را پرداخت مي‌کرديد اما اگر خريدتان بلند مدت (يک ساله يا شش ماهه) مي‌بود، رقم پرداختي‌تان کاهش يافته و فرضا X-Y که Y عدد تخفيف است، مي‌شد.
اما در جدول غيرحجمي کنوني که از سوي اين شرکت اعلام شده، اگر به جاي سرويس ماهانه، سالانه خريداري کنيد روي قيمت به شما تخفيفي داده نمي‌شود اما حجم مصرف منصفانه‌تان بالاتر مي‌رود.
به گزارش تسنيم، در حاليکه مصوبه دولت به صراحت عنوان کرده "ارائه‌کننده خدمت ملزم است تا درهمه سطوح جدول و تمامي طرحهاي تنظيمي خود نسبت به تفکيک و ارائه حجم ترافيک بين‌الملل از داخل به نحوي اقدام کند که آستانه استفاده منصفانه ترافيک داخل حداقل دو برابر آستانه استفاده منصفانه ترافيک بين‌الملل باشد" اما مخابرات اين موضوع را رعايت نکرده است.
براساس اين بند از مصوبه شرکت مخابرات بايد سقف مصرف منصفانه اينترنت و سقف مصرف منصفانه محتواي شبکه داخلي را به صورت تفکيکي اعلام مي‌کرد که در جدول اعلام شده، اين تفکيک صورت نگرفته است.
ضمنا سخنگوي شرکت مخابرات ايران صرفا به اعلام تعرفه‌هاي جديد اينترنت پرسرعت اين شرکت بسنده کرده و از اعمال تعرفه‌هاي جديد براساس اصول سرعت محوري، کاهش هزينه مشتريان، تفکيک ترافيک داخلي و بين‌الملل به همراه رعايت مصرف منصفانه خبر داده است.
وي هيچ اشاره‌اي به اين موضوع نداشته که اگر مشترکان اينترنت غيرحجمي مخابرات از ميزان مصرف منصفانه عبور کنند، چه اتفاقي براي آنها مي‌افتد؛ آيا سرعت سرويس آنها به 128K کاهش مي‌يابد يا اينکه بايد حجم اضافه خريداري کنند؟!
با اين حال تاکنون تنها يکي دو شرکت تعرفه‌هاي اينترنت غيرحجمي خود را اعلام کرده‌اند و بايد منتظر اعلام ساير شرکتهاي اينترنتي ماند؛ شايد با اعلام ديگر شرکتها و مشخص شدن نرخها، تعرفه‌هاي رقابتي داغتر و ارقام کنوني تغيير پيدا کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۳۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف سه میلیارد و ۶۹۵ میلیون مترمکعب گاز در کردستان

 احمد فعله گری گفت: از میزان مصرف گاز ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ استان کردستان  ۷۰ درصد در بخش خانگی، صنعتی، تجاری و عمومی و ۳۰ درصد هم سهم نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج بوده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان مصرف کل استان در سال ۱۴۰۱ معادل را ۳ میلیارد و ۶۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: این رقم با مقایسه مصرف ۲ سال متوالی افزایش مصرف ۱ و ۶ دهم درصد را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف شرکت ملی گاز ایران، گازرسانی به تمامی روستاهاست که شرکت گاز استان با گازرسانی به ۱۶۵۰ روستا رسالت خود را به اتمام رسانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • مقایسه‌ بوئینگ و ایرباس در سوانح و حوادث هوایی آمریکا + اینفوگرافیک
  • اجراي موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ كیلومتر توپكرانی در نفت و گاز گچساران
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر می‌کند؟
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر نمی‌کند/ پرمصرف ها نقره داغ می‌شوند
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر نمی کند/ پرمصرف ها نقره داغ می شوند
  • رکوردشکنی هوش مصنوعی چینی
  • یارانه فروردین، کالابرگ الکترونیک، صدک‌بندی و چند ابهام دیگر
  • تلفن ثابت ۴ هزار مشترک در زنجان وصل شد
  • مصرف سه میلیارد و ۶۹۵ میلیون مترمکعب گاز در کردستان
  • رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟