Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پايگاه تحليلي «ميدل ايست آي» نوشت که به نظر مي‌رسد عربستان در حال درک شکست در برابر ايران در جنگ سرد خاورميانه است و به همين دليل تلاش مي‌کند تا با بهبود روابط با شيعيان عراق با نفوذ ايران مقابله کند.
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، پايگاه تحليلي «ميدل ايست آي» در گزارشي نوشت عربستان در تلاش است براي مقابله با ايران، روابط خصومت‌بار خود را با سياستمداران شيعه در عراق بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين گزارش اينگونه نوشت، اوايل نوامبر سال جاري ميلادي، «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان، تنش‌ها با ايران را شدت بخشيد اما برخلاف آنکه از جدال عربستان با حزب‌الله لبنان و انصارالله يمن نظر مي‌رسد که رياض در حال دامن زدن به تنش‌ها با شيعيان منطقه است، اما اين کشور همزمان کارزاري آرام را براي همکاري با شيعيان عراق صورت داده است.
در حاليکه رياض در گذشته، با سياستمداران سني عراق و قبايل اين کشور ارتباط داشت، از ابتداي تابستان 2017، ارتباطاتي را نيز با سياستمداران شيعه عراق شکل داده است.
ميدل ايست آي توضيح داد، هدف عربستان از بهبود روابط با شيعيان عراق، در واقع تضعيف روابط ايران و شيعيان عراق است.
اخيراً نيويورک‌تايمز در گزارشي نوشت که اقدامات وليعهد عربستان براي دامن زدن به تنش‌ها در يمن و لبنان، غيرسازنده است.
در اين گزارش نوشته شده بود که در خاورميانه «توازن قدرت در سوريه و عراق تعيين مي‌شود».
عربستان سعودي تلاش کرده است تا پروژه اعمال نفوذ خود در عراق را طرح‌ريزي کند. اولين رخداد مهمي که نشانگر بازگشت پادشاهي عربستان به عراق است، در سال 2015 زماني رخ داد که سفارتخانه‌ عربستان در بغداد و اربيل بازگشايي شد و روابط ديپلماتيک دو کشور که از زمان حمله صدام حسين به کويت در سال 1990 قطع شده بود، از سرگرفته شد.
با اينحال، به نظر مي‌رسد که دو سال زمان برد تا رياض در نهايت با دولت شيعه در بغداد به توافق رسيد و يک گفت‌وگوي رسمي و دوجانبه را در سال 2017 آغاز کرد.
«حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق در ماه ژوئن در سفر خاورميانه‌اي خود که شامل ايران و کويت نيز مي‌شد، به رياض سفر کرد.
طبق اين گزارش، اواسط ماه ژوئيه، «قاسم العراجي» وزير کشور عراق براي بحث درباره همکاري امنيتي و اطلاعاتي و همچنين تسهيل محدوديت رواديد براي عراقي‌هايي که قصد سفر به عربستان براي حج را دارند، به عربستان سفر کرد.
چند هفته بعد، «مقتدي صدر» رهبر جنبش صدرعراق با «محمد بن سلمان» ديدار کرد و احتمال مي‌رود که در آن نشست، رياض را به بازگشايي ارتباطات زميني و هوايي با عراق ترغيب کرده است.
به نوشته ميدل‌ايست آي، به نظر مي‌رسد هدف اين سفر ارسال اين پيام به تهران بود که عربستان قادر است با شيعيان عراق ارتباط برقرار کرده و نفوذ ايران را به چالش بکشد.
با اين حال، مقتدي صدر از استقرار ارتش عربستان در بحرين در سال 2011، سرکوب اعتراضات شيعيان بحرين و معارضان سني اين جزيره و همچنين اعدام شيخ «نمر النمر» رهبر شيعيان عربستان در 2 ژانويه 2017، انتقاد کرده است. ميدل ايست آي در گزارش خود نوشت که تلاش عربستان براي تعامل با صدر مي‌تواند بخشي از تلاش رياض براي کاهش واکنش‌هاي رهبر جنبش صدر به رخدادهاي داخلي عربستان به حساب آيد.
از ديگر تلاش‌هاي رياض براي بهبود رابطه با عربستان مي‌توان به از سرگيري پروازهاي مستقيم و بازگشايي گذرگاه مرزي عربستان با عراق در آگوست اشاره کرد. اين گذرگاه از 27 سال پيش از زمان بحران خليج‌فارس مسدود بوده است.
طبق اين گزارش، هفته گذشته، عربستان سعودي 100 تاجر عراقي را براي شرکت در يک شوراي مشترک هماهنگي و اقتصادي به رياض دعوت کرد.
اين پايگاه تحليلي سپس مطرح کرد که زمانبندي اين ابتکارعمل‌هاي عربستان، اين سوال را مطرح مي‌کند که پايان بازي تقويت روابط با سياستمداران شيعه عراق چيست؟
اين گزارش ادامه داد که عربستان سعودي که هميشه به دنبال آن بوده که خود را به عنوان يک هژمون منطقه‌اي نمايش دهد، مدعي است که از منافع سني‌هاي منطقه حفاظت مي‌کند.
با اينحال، اقدام رياض در محاصره قطر که يک کشور سني است، در واقع ائتلافي تضعيف شده است که عربستان مدعي رهبري آن را دارد.
اين گزارش ادامه داد، عربستان سعودي به دنبال ايجاد شکاف در روابط ميان تهران و شيعيان عراق است، اما عليرغم اين دور جديد از ديپلماسي، رياض نمي‌تواند با نفوذ ايران در عراق رقابت کند و بعيد است که تمامي سياستمداران شيعه عراق کمک عربستان در انتخابات را بپذيرند.
اين گزارش در پايان نوشت، ايران موفق شد تا محاصره قطر را تضعيف کند و جاه‌طلبي‌هاي سعودي‌ها در سوريه و يمن را خنثي کند و از نقطه نظر عربستان، نزديک شدن به سياستمداران شيعه عراق، يکي از اندک گزينه‌هاي باقيمانده‌اي است که عربستان در جنگ سرد منطقه‌اي در اختيار دارد و اين همچنين نشان مي‌دهد که رياض در حال فهميدن اين مسئله است که در اين جنگ در حال شکست خوردن است.
فارس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کرمانشاه،  بر اساس آخرین تحلیل از داده‌های هواشناسی، موجی کوتاه و کم رطوبت در ساعاتی ازامروز جمعه و شنبه، علاوه بر وزش باد و رشد ابر، ممکن است بارش‌های پراکنده‌ای نیز همراه با رعدوبرق، بخصوص برای نواحی شرقی استان در پی داشته باشد.
بر اساس این گزارش، سامانه‌ای ناپایدار در روز‌های یکشنبه و دوشنبه جو منطقه را تحت تاثیر گرفته به تناوب سبب وزش باد، بارندگی و رعدوبرق در سطح استان می‌شود.
شرایط ناپایدار در روز دوشنبه از نمود بیشتری برخوردار خواهد بود.

دیگر خبرها

  • برخی مسئولان متوجه اطرافیان هتاک، کذاب و اختلاف‌افکن که در مراکز رسمی کشور نفوذ کرده‌اند باشند
  • نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه
  • واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیلی‌ها درباره حمله به ایران
  • وینس مکمن همچنان با جان سینا، راک و دونالد ترامپ روابط نزدیکی دارد/ اخبار WWE
  • عجیب‌ترین نتیجه روز اول جام ملت‌های آسیا!
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی پرگل عراق مقابل عربستان
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا| ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • شکست سنگین عربستان در جام ملت ها/ شروع مقتدرانه عراق
  • میدل‌ایست‌آی: نتانیاهو قمار کرد اما ضربت راهبردی از ایران خورد