Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-29@09:36:48 GMT

جعبه‌دنده CVT چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۸۹۹۰۱

جعبه‌دنده CVT چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هنگامی‌که راننده در شرایط عادی اقدام به تعویض دنده می‌کند، در گیربکس موجب درگیر شدن دو چرخ‌دنده با اندازه و تعداد دندانه‌های متفاوت می‌شود که باعث به وجود آمدن ضریب دنده‌های گوناگون می‌شود و دور و گشتاور بر اساس این ضریب دنده از پیشرانه به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نحوه درگیری چرخ‌دنده‌ها در جعبه‌دنده‌های دستی کاربرد دارد که در مدل‌های اتوماتیک این نسبت دنده‌ها توسط درگیر شدن خورشیدی و قفسه و سیاره‌ای و چرخ‌دنده‌های رینگی به وجود می‌آید، اما در جعبه‌دنده‌های CVT (Continuously variable transmission به‌معنی جعبه‌دنده متغیر پیوسته) دیگر خبری از چرخ‌دنده و خورشیدی و سیاره‌ای و... نیست، بلکه اساس کار بر دوش دو پولی ورودی (محرک) و پولی خروجی (متحرک) و یک تسمه لاستیکی یا فلزی برای ارتباط این دو با یکدیگر است.

در گیربکس‌های اتوماتیک معمولی تعداد مشخص و ثابتی چرخ‌دنده داشته که در هنگام بیان با عباراتی مانند 5 سرعته و یا چیزی مشابه آن توصیف می‌شوند. هر چرخ‌دنده عملکرد خاصی داشته و تنها برای سرعت خاص و مشخصی از خودرو قابل‌استفاده است. در هنگام شتاب‌گیری نیز وضعیت به این ترتیب بوده که ابتدا چرخ‌دنده مخصوص دنده 1 درگیر شده و با بالاتر رفتن سرعت به ترتیب به 2 و 3 و ... تعویض می‌شود؛ اما در سیستم انتقال قدرت CVT مسئله بدین‌صورت نبوده و به‌طورکلی اصلاً چرخ‌دنده‌ای برای تعویض وجود ندارد. درواقع در این سیستم تنها یک چرخ‌دنده جادویی وجود داشته که وظیفه تمامی چرخ‌دنده‌های موجود در سیستم انتقال قدرت اتوماتیک معمولی را انجام می‌دهد. به همین دلیل است که راننده و سرنشینان ضربه تغییر دنده همانند آنچه در خودروهای معمولی وجود داشته را حس نمی‌کنند. تنها مسئله‌ای که دراین‌بین مشهود است، دور موتور بوده که در هنگام شتابگری بالا رفته و در زمان طی مسیر با سرعت ثابت پایین می‌آید. سیستم انتقال قدرت از نوع CVT، مناسب‌ترین و بهینه‌ترین دور موتور را در هر شرایط انتخاب کرده و حتی در مواقع شتابگری سریع نیز آن را ثابت نگاه می‌دارد.

403

جعبه دنده ctv چرخ دنده سرعت خاص خودرو شتاب دنده 1 بالاترین سرعت

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۹۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلوتی خیابان های تهران و سرعت غیرمجاز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، به گزارش پلیس راهور تهران ، بیشتر افرادی که خودرویشان در روزهای اخیر به علت سرعت غیرمجاز توقیف شده است، جوانان هستند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • خلوتی خیابان های تهران و سرعت غیرمجاز
  • قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳/ قیمت پراید چقدر است؟
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / قیمت دنا چند؟
  • کیا سید؛ از طراحی تا ساخت در کارخانه اسلواکی (فیلم)
  • نگرانی شهروند باغستانی از رها شدن جعبه فیوز برق بدون حفاظ + فیلم
  • (ویدیو) «وعده افزایش صد برابری سرعت نداده‌ایم، بلکه این آرزویمان است»
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳/ سدان گرانقیمت سایپا چقدر فروخته می‌شود؟
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / تارا چند؟
  • رذایل اخلاقی در دنیا علاج نشوند در آخرت سبب هلاکت ما می شوند
  • در کرمانشاه چه خوراکی‌هایی بخوریم؟