Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-01@16:58:19 GMT

درمان کم خونی، فقط با این غذاها

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۰۵۴۶

درمان کم خونی، فقط با این غذاها

نمی‌دانید چرا همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ ضربان قلب‌تان نامنظم است؟ در سرتان احساس سبکی می‌کنید و مدام سردرد دارید؟ دست‌ها و پاهایتان چه در زمستان و چه تابستان سرد است؟ این موارد ممکن است گاهی ناشی از کم‌خونی باشد.کم‌خونی (آنمی) یکی از رایج‌ترین اختلالات خونی است که میان خانم‌ها در سنین باروری و افراد مسن شایع است و در مناطق شمالی کشور به دلیل وجود یک نوع انگل که به انگل خونخوار معروف است، شیوع دارد و گاهی ناشی از فقر آهن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال ببینیم کم‌خونی چیست؟

با ساخته نشدن سلول‌های جدید قرمز خون، فرد دچار کم‌خونی می‌شود، کم‌خونی انواع مختلف دارد.

از علل ایجادکننده کم‌خونی کمبود‌های تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجار‌ی‌های ژنتیک، بیماری‌های مزمن یا مسمومیت‌های دارویی است البته یکی از اصلی‌ترین علل کم‌خونی در ایران، انتخاب رژیم غذایی نادرست و تغذیه غیراصولی است.

 کم‌خونی در کمین این افراد!

وقتی تعداد گلبول‌های قرمز سالم شما برای رساندن اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌های بدن کافی نباشد، فرد مبتلا به کم‌خونی می‌شود.

کم‌خونی در کمین زنان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن گوارشی، روماتیسمی، عفونی، کلیوی و... است. حاملگی و از دست دادن خون طی عادت‌های ماهانه مکرر باعث می‌شود زنان بیشتر به کم‌خونی مبتلا شوند. همچنین مبتلایان به بیماری‌های مزمن داخلی به دلیل سوءتغذیه و فقر آهن، ویتامین‌های اسید فولیک و B۱۲ و همچنین کاهش توانایی ساخت گلبول‌های قرمز سالم در مغز استخوان بیشتر به کم‌خونی دچار می‌شوند.

روش تشخیص کم‌خونی

 

با انجام آزمایش CBC و مشاهده کاهش مقدار هموگلوبین می‌توان کم‌خونی را تشخیص داد. در صورت اثبات وجود کم‌خونی، برای تشخیص علت کم‌خونی آزمایش‌های تکمیلی انجام می‌شود.

 

محققان می‌گویند، احتمال ابتلا به آنمی (اختلال کم‌خونی) در افراد مسن، افرادی که در رژیم غذایی خود آهن مصرف نمی‌کنند، افرادی که تمرینات ورزشی سنگین انجام می‌دهند، زنان در زمان عادت ماهانه و دوران بارداری و افراد مبتلا به بیماری‌های حاد و مزمن شامل بیماری‌های خود ایمنی، کبد، تیروئید و التهاب روده بیش از دیگران است. حال آن که کم‌خونی یا آنمی، علائم و نشانه‌هایی دارد که آشنایی با آن می‌تواند افراد را از مشکلات و عوارض کم‌خونی نجات دهد.

منابع غذایی مفید در درمان کم‌خونی

علل کم‌خونی، متعدد و متنوع است و تنها با مراجعه به پزشک وانجام آزمایش‌های مورد نیاز، علت و نوع درمان کم‌خونی مشخص می‌شود. مصرف غذا‌های غنی از آهن مثل گوشت قرمز، جگر، ماهی، عدس، سویا، باقلا، میوه‌های خشک و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند از کم‌خونی و فقر آهن پیشگیری می‌کنند.

تخم‌مرغ، جگر، لبنیات، اسفناج و موز حاوی فولات و ویتامین B۱۲ زیادی هستند. مصرف خودسرانه قرص آهن یا اصرار بیهوده برای تجویز آمپول‌های به اصطلاح خونساز حاوی ویتامین، اغلب بی‌فایده است و در پاره‌ای موارد می‌تواندموجب مسمومیت شود.

فولیک اسید، ویتامینی برای تولید سلول‌های قرمز خون

مصرف ویتامین ۱۲ B. می‌تواند در درمان کم‌خونی موثر باشد. افرادی که دارای کم‌خونی فقر آهن هستند، لازم است مواد غذایی حیوانی نظیر گوشت گاو، بره، و ساردین بخورند.

مواد غذایی غنی از اسید فولیک می‌توانند در درمان کم‌خونی موثر باشند. رژیم غذایی حاوی اسیدفولیک در درمان کم‌خونی موثر است، چراکه بدن در حالت عادی نمی‌تواند مقدار زیادی از این ویتامین را ذخیره کند.

درواقع فولیک اسید ویتامینی است که برای تولید سلول‌های قرمز خون و اجزای تشکیل‌دهنده هموگلوبین ضرورت دارد.

مبتلایان به کم‌خونی و فقر آهن در رژیم غذایی‌شان موادی، چون چای، قهوه، نوشابه و مواد غذایی غنی از کلسیم همچون شیر و لبنیات مصرف نکنند.

رژیم درمانی مناسب برای کم‌خونی و فقر آهن

مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند در فرآیند جذب آهن اختلال ایجاد کند. از خوردن چای، قهوه، نوشابه و مواد غذایی غنی از کلسیم همچون شیر و لبنیات همراه مواد غنی از آهن خودداری کنید. افراد مبتلا به کم‌خونی نباید مواد غذایی غنی از اگزالیک اسید مصرف کنند. همچنین کم‌خونی ممکن است به دلیل فقر مواد مغذی همچون مس، پروتئین، انرژی، ویتامین ۶ B. و ویتامین E. باشد. لازم است فرد با مصرف وعده‌های غذایی مغذی از عوارض کم‌خونی پیشگیری کند.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل دارند، در مقایسه با مردانی که کمترین میزان سبزیجات را در برنامه غذایی خود مصرف می‌کنند، ۵۲ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت سرطان قرار دارند و خطر عود بیماری ۵۳ درصد در آن‌ها کمتر است.

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آن‌ها است.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی، چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذا‌های سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

دیگر خبرها

  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • روش‌های پیشگیری و قطع ریزش موی سر، ابرو و مژه
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز