Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد ـ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد از انجام روزانه ۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید صنعتی در یزد خبر داد.

به گزارش امتداد نیوز، محمدرضا علمدار یزدی پنجشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان یزد در اتاق بازرگانی این استان اظهار داشت: سرعت تحولات همواره در بخش های صنعت، معدن و خدمات به نسبت سایر بخش ها بیشتر بوده به طوری که بخش های ساختمان و کشاورزی یک روند تقریبا ثابت داشته و بخش نفت نیز در سه دهه اخیر ضمن برخی نوسانات، روند ثابتی را طی کرده که البته پس از سال ۹۰ و با اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران این بخش با یک افت شدید مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۸۹ همراه با روند مثبت در حال رشد بوده اما از سال ۸۹ تا ۹۲ با افت شدید مواجه شده و دوباره از سال ۹۲ و در دولت یازدهم روند افزایشی را آغاز کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد یادآور شد: همچنین در حوزه اشتغال نیز بیش از ۸۰ درصد اشتغال در بخش های صنعت و خدمات ایجاد شده است.

تعطیلی ۲۹۰۰ بنگاه با اشتغال ۱۰ نفر طی سالهای ۸۶ تا ۹۲

وی ادامه داد: طی سال های ۸۶ تا ۹۲، دو هزار و ۹۰۰ بنگاه با اشتغال بیش از ۱۰ نفر از مجموع حدود ۱۸ هزار بنگاه موجود در آن زمان تعطیل شده که نیمی از آن مربوط به صنایع مصرفی بوده، دقیقا متناظر با این تعطیلی ها شاهد افزایش شدید واردات کالاهای مصرفی در آن سال ها بودیم که این موضوع نشان می دهد متاسفانه طی آن سالها توان رقابت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی گرفته شد و شاغلین این بخش را با بحران مواجه کرد.

علمدار یزدی عنوان کرد: طی سال های ۸۴ تا ۹۰ به دلیل افزایش شدید تورم، هزینه ایجاد اشتغال برای یک نفر در اقتصاد ایران با افزایش ۴۰ درصد مواجه بوده که برای کشوری با مختصات جمعیتی ایران و نیاز شدید به اشتغال این یک بحران محسوب می شد و خوشبختانه در سال های اخیر و در دولت تدبیر و امید این شاخص بهبود یافته است.

وی بیان کرد: در اقتصاد ایران، بیشترین میزان ارزش افزوده در بنگاه های بزرگ و بیش از ۱۰۰ نفر کارکن ایجاد می شود، در حالی که بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با سهم ۹۰ درصد اشتغال، عمده اشتغال بخش صنعت را شامل می شوند که این نشان از ضرورت ارتقا بهره وری در بنگاه های کوچک و متوسط و توسعه بخش تحقیق و توسعه این واحدها دارد و دولت در همین رابطه میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع را در نظر گرفته است.

تثبیت و ایجاد ۴۰ هزار شغل در استان یزد

علمدار یزدی افزود: همچنین دولت با برگزاری کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید و ارائه تسهیلات به این بخش به خوبی موفق شده است اشتغال این بخش را که عمده اشتغال صنعتی است حفظ کند و ارتقا دهد و استان یزد نیز تاکنون توانسته با تصویب حدود ۳ هزار مصوبه و پرداخت بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات طی سال های ۹۵ و ۹۶، اشتغال بیش از ۴۰ هزار نفر را در بخش صنعت و معدن حفظ و تثبیت کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد همچنین بیان کرد: با صدور روزانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان معافیت گمرکی برای ماشین آلات صنعتی و معدنی به طور متوسط روزانه بیش از ۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی و معدنی جدید در استان یزد در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در اقتصاد ایران ۸۴ درصد سهم صادرات بخش صنعت مربوط به بنگاه های بزرگ است و بنگاه های کوچک و متوسط با وجود سهم ارزش افزوده ۳۵ درصدی سهم کمتری در صادرات دارند و خوشبختانه در استان یزد شاهد توان رقابتی و صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط در کنار بنگاه های بزرگ هستیم که جای تجلیل و قدردانی از همه این عزیزان دارد.

علمدار یزدی بیان کرد: از سال ۸۵ با جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال در بخش صنعت، شاهد یک روند کاهشی تا سال ۹۰ و ۹۱ بودیم به طوری که با کاهش ۵۰۰ هزار نفری اشتغال در این بخش، رقم اشتغال بخش صنعت به پایین ترین حد خود یعنی رقم سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید که خوشبختانه از سال ۹۲ و با اجرایی شدن سیاست های اقتصادی و بین المللی دولت تدبیر و امید و رفع محدودیت های تحریمی علیه حوزه های مالی و بانکی و حمایت از تولید و اشتغال این رقم افزایش یافت و تا پایان سال ۹۵ به بالاترین حد خود در ۱۱ سال اخیر رسید.

وضعیت بدتر یزد نسبت به کشور در زمینه اشتغال

وی اظهار داشت: طی سال های ۸۴ تا پایان ۹۱ اشتغال خالص ایجاد شده در اقتصاد ایران صفر بوده است و از سال ۹۲ تا ۹۵ با وجود کاهش شدید قیمت نفت، به طور متوسط سالیانه ۵۰۰ هزار نفر اشتغال خالص ایجاد شده و این در حالی است که عرضه نیروی کار از سال ۹۲ با یک جهش ۱۰ برابری مواجه شد و به رقم سالیانه یک میلیون نفر رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: وضعیت اشتغال در استان یزد طی سال های ۸۴ تا ۹۲ به مراتب از وضعیت اشتغال اقصاد ایران در آن سال ها بدتر بوده به طوری که از سال ۸۴ تا ابتدای سال ۹۲، هفتاد هزار نفر بیکاری خالص در وضعیت اشتغال استان یزد رقم خورده است.

وی افزود: متاسفانه این کاهش ۷۰ هزار نفری در خالص جمعیت شاغل استان یزد، نه تنها به معنای آسیب به بخش تولید بوده، بلکه معیشت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در استان یزد را در خطر جدی قرار داد اما تا پایان سال ۹۵، خالص جمعیت شاغلین استان با رشد بیش از ۲۷ درصد به رقم ۳۲۶ هزار نفر رسید.

true برچسب ها : اتاق بازرگانی یزد صنعت، معدن و تجارت استان یزد محمدرضا علمدار یزدی یزد true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۰۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین ۴۵۰۰ شرکت هوش مصنوعی دارد

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) روز پنجشنبه اعلام کرد تعداد شرکت‌های هوش مصنوعی (AI) در چین از ۴۵۰۰ فراتر رفته است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) اعلام کرد که تعداد شرکت‌های هوش مصنوعی (AI) در این کشور از 4500 فراتر رفته است؛ این نشان‌دهنده رشد چشمگیر این صنعت در سال‌های اخیر است.

هوش مصنوعی، محرک تحول صنعتی

هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری استراتژیک، دور جدیدی از انقلاب علمی، فناوری و تحول صنعتی را رهبری می‌کند و به عنوان نیروی محرکه مهمی برای صنعتی شدن جدید عمل می‌کند.

تمرکز بر فناوری‌های کلیدی

به گفته تائو چینگ؛ سخنگوی MIIT چین قصد دارد با تمرکز بر فناوری‌های مدل بزرگ اساسی مانند الگوریتم‌ها و قدرت محاسباتی، به پیشرفت‌ها در فناوری‌ها و محصولات اصلی، از جمله تراشه‌های هوشمند، الگوریتم‌ها و چارچوب‌های مدل بزرگ سرعت بخشد.

در گام بعدی، چین تمرکز خود را بر موارد زیر خواهد گذاشت:

بهبود عملیات و مدیریت منبع تغذیه محاسباتی برای تولیدراهنمایی شرکت‌ها برای سرعت بخشیدن به ایجاد مدل‌های بزرگ عمومی با رقابت جهانیپرورش مدل‌های بزرگ صنعتی برای سناریوهای تولیدایجاد یک پایگاه داده صنعتی در سطح بالاتحریک ارزش داده‌های صنعتیفعال کردن صنعتی شدن هوش مصنوعیبهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس

اقدامات ویژه‌ای در صنایع کلیدی که تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ملی دارند با نیروی محرکه قوی و پایه دیجیتالی خوب برای فعال کردن صنعتی شدن هوش مصنوعی جدید اجرا خواهد شد.

به گفته تائو، ادغام عمیق‌تر فناوری‌های هوش مصنوعی در کل فرآیند تولید و افزایش قابل توجه سطح عملیات هوشمند در تحقیق و توسعه، تولید آزمایشی، ارائه خدمات و ... ضروری است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۱۸ درصدی صنعت نساجی در دولت سیزدهم
  • هدفگذاری ۸۰ طرح صنعتی بزرگ در استان قزوین
  • برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپی سال در صنعت نساجی اصفهان
  • حمایت از کارآفرینی برای افزایش تولید و اشتغال ضروری است
  • زندانیان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند
  • زندانیان گواهینامه‌ فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند
  • چین ۴۵۰۰ شرکت هوش مصنوعی دارد
  • اجرای پروژه فاضلاب شهرک صنعتی گلپایگان
  • هفت‌هزار و ۹۲۸میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در صنعت خمین انجام شد
  • ساماندهی پسماند کشاورزی در دستور کار محیط زیست تهران