Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@09:29:58 GMT

همه‌ چیز درباره میوه خشک از زبان یک باغدار

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۱۲۷۴

همه‌ چیز درباره میوه خشک از زبان یک باغدار

به گزارش الف آقای عرب‌لو در یادداشتی کوتاه که برای مجله باسلام فرستاده، از گوشه و کنار کار و فعالیتش می گوید:
هنوز هم وقتی صحنه­‌هایی از باغ‌مان یادم می‌افتد ناراحت می­‌شوم و افسوس می­‌خورم که آخر چرا زودتر اقدامی نکردم؟ از من یا هر باغبانی می‌­پرسیدی چرا به باغت رسیدگی نمی‌کنی و محصولت این­‌جوری تلف می­‌شود فقط می­‌توانستیم بگوییم: برسیم که چی بشود؟ آخرش کیلویی پانصد تومان می­‌خرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر من این حرف از طرفی درست بود و از طرفی هم همیشه برایم سوال بود که چه طوری براش راه حل پیدا کنم.

حدود سه چهار سال پیش بود که تصمیم گرفتیم یه وانت هلو و شلیل بار بزنیم برای تره بار قم که شاید محصول‌مان حیف نشود ولی آنجا که رسیدیم صد تا دلیل و برهان آوردند: «این بار به درد نمی‌خورد» و مجبور شدیم بار را برگردانیم و حدود دو تن هلو و شلیل از بین رفت. واقعا برای من با این روش جلو رفتن خیلی سخت بود.

خشک کردن میوه، راهی برای جلوگیری از هدررفت میوه تازه

دو سه سال پیش بود که برادرم به من پیشنهاد داد تا دستگاه میوه خشک کن بگیریم و یک خط تولید برای درست کردن میوه خشک راه بیاندازیم. این پیشنهاد توی ذهنم جرقه‌ای ایجاد کرد. ولی وقتی به قول معروف آمار گرفته بود، گفته بودند خط کامل تولید میوه خشک حدود ۲۰۰ میلیون سرمایه می‌خواهد و این رقم برای ما یک مقدار رویایی بود و همان موقع این پیشنهاد دفن شد. گذشت و بعد از خدمت سربازی وقتی داشتم توی اینترنت جست‌وجو می‌کردم به ذهنم رسید جستجویی بکنم و ببینم دستگاه میوه خشک کن چه طور کار می کند؟ بعد از جستجو و تحقیق به این نتیجه رسیدم با سرمایه‌ای حدود بیست میلیون تومان هم می‌شود این کار را شروع کرد و باقی دستگاه‌ها را بعد به مرور زمان به چرخه اضافه کرد. با یکی از دوستان دوران خدمت که واقعا از نظر اخلاقی شبیه به هم بودیم، تصمیم گرفتیم با هم این تولیدی را در مغازه‌ای پایین خانه مان قرار داشت آغاز کنیم.

در ابتدا دیوار و کف این مغازه حدود ۹۰ متری سیمانی بود ولی به مرور که به قول معروف کار ما گرفت تمام این مغازه را سرامیک کردیم. شاید شروع این کار واقعا برای ما سخت بود چون فقط دو مورد از دستگاه‌های ضروری خط تولید را گرفته بودیم ولی به امید خدا کار را گسترش دادیم و هنوز هم در حال گسترش کارمان هستیم.

مزیت مهمی که این کار برای خودمان و باغ‌داران منطقه داشت این بود که میوه‌هایمان دیگر هدر نمی رفت. با فرآوری میوه‌ها کمک شایانی برای رونق باغداری کرده‌ایم. ما از باغ‌دارانی خرید می‌کنیم که به گفته خودشان برای بار نخست هست که میوه باغ خود را می‌فروشند و تا قبل از این میوه‌هایشان اسراف می‌شد.

خرید ما از آنان دو حُسن دارد اول اینکه از نظر اقتصادی برای آن باغ‌دار سود دارد و دوم: باعث شده با انگیزه بیشتر به باغ خود رسیدگی کند تا میوه خوب تولید کند تا ما آن را خریداری کنیم.

یکی از کارهای خوب ما استفاده از میوه‌های خوب است. سعی می‌کنیم با قیمت بالاتر از حدی که باغدار تصور می‌کند میوه باغ‌داران زحمت‌کش را خریداری کرده تا موجب ایجاد انگیزه برای این قشر زحمت‌کش شود.

فرآوری، بهترین راهکار برای نگهداری میوه‌های اشباع شده در بازار

گاهی میوه‌هایی در مناطقی تولید می‌شود که به دلیل خارج از فصل بودن با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه نمی‌شود و همین امر باعث اشباع بازار و قیمت پایین این محصول می‌شود که خود این باعث دلسردی باغدار می‌شود. فرآوری این میوه‌ها بهترین راهکار برای نگهداری و حفظ این محصولات است. به عنوان مثال در مورد میوه، سیب‌هایی که از باغ سیب‌مان به دست می‌آید ما به پنج روش این محصول را فرآوری می‌کنیم و سعی می‌کنیم درصد اتلاف شدن این میوه به صفر برسد:
1- ما هم سیب را به صورت چیپس خشک می‌کنیم که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته هست
2- دمنوش سیب را تولید می کنیم.
3- از شیره سیب استفاده می کنیم.
4- سرکه سیب درست می کنیم
5- مربای سیب تولید می کنیم.
این روش‌های به کار رفته برای فرآوری از هدر رفت میوه جلوگیری کرده.


صادرات میوه خشک، فرصتی در دسترس

دولت با حمایت از این صنعت می تواند رونق را به باغداری برگرداند و با توجه به فرصت خوبی که برای صادرات این محصول وجود دارد ارز قابل توجهی را به کشور وارد کند.

با توجه به پتانسیل خوب کشور ایران از نظر چهار فصل بودن و داشتن تنوع زیادی از میوه‌ها می توان بهترین استفاده را از این موقعیت کرد.

وجود کشورهایی در همسایگی ایران که نیاز بالایی برای این محصول دارند هم بهترین دلیل هست برای حمایت کردن از این صنعت.

در حال حاضر ما برای دو نفر شغل مستقیم ایجاد کرده‌ایم ولی با تلاش و توسعه کار می‌خواهیم زمینه اشتغال را برای جوانان سرزمین‌مان فراهم کنیم. ما از روز اول هدف گذاری کرده‌ایم که به بهترین تولیدکننده و صادر کننده در سطح کشور برسیم و برای رسیدن به این هدف یک لحظه هم مردد نمی‌شویم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۱۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروش از ۱۵ اردیبهشت ماه در سنندج

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، سیدانور رشیدی در نشست ساماندهی وضعیت وانت های مبوه فروش اظهار کرد: موضوع وانت‌های میوه فروش از پدیده‌هایی است که مربوط به سال‌های اخیر نبوده و معضلی است که از چندین دهه گذشته وجود داشته است.

وی با تاکید براینکه مشکل بیکاری از دلایل اصلی وجود پدیده دست فروشی و وانت‌های میوه فروشی است، گفت: امروز وجود دستفروشان و وانت‌های میوه فروش به نوعی ویترین معضل بیکاری را در شهر سنندج نشان می‌دهد؛ اما این موضوع نافی انجام اقدامات لازم برای مدیریت این موضوع نیست.

شهردار سنندج تصریح کرد: در همین راستا با همراهی خوبی که بین دستگاه‌های متولی صورت گرفت با مشارکت توانستیم در سال ۱۴۰۱ به بهترین شیوه ممکن طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش را اجرا کردیم که به عنوان مطالب جدی شهروندان فهیم بازخورد بسیار خوبی به دنبال داشت.

رشیدی اذعان کرد: متاسفانه به دلیل اتفاقات تلخی که در سال ۱۴۰۱ در کل کشور و به تبع آن در استان کردستان افتاد این طرح ابتر ماند.

وی با عنوان اینکه شهرداری سنندج خود را موظف به خدمات‌رسانی هرچه شایسته به شهروندان فهیم و فرهنگی و قدرشناس دیار فرهنگ و هنر می‌داند، اظهار کرد: از رسانه‌ها و مردم که همواره در اجرای برنامه‌ها و انعکاس مشکلات در کنار مجموعه شهرداری هستند تقدیر می‌کنم.

شهردار سنندج خاطرنشان کرد: موضوع وانت‌های میوه فروش یکی از معضلات شهری است که مدیریت شهری در راستای رفع آن برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت دارد.

نبود فضاهای با کاربری عمومی پاشنه اشیل اجرای طرح‌های مدیریت شهری در سنندج

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل اینکه ۵۵ درصد بافت شهری در سنندج، ناکارآمد و فرسوده است، عنوان کرد: متاسفانه کاربری‌های عمومی در این بافت‌ها کم و حتی در برخی نقاط اصلا وجود ندارد.

رشیدی تصریح کرد: عدم تعریف چنین کاربری‌هایی در گذشته از یک سو و نبود زمین لازم برای ایجاد موجب شده در برخی محلات قدیمی مانند، سرتپوله، خیابان شهدا، حاجی‌آباد و حتی نواحی منفصل شهری دست مدیریت شهری در اجرای برنامه‌ها بسته باشد.

وی افزود: در ۴۵ درصد فضای باقیمانده نیز متاسفانه تفکیک‌ها توجهی به بازارهای روز به عنوان یکی از نیازهای جدی صورت نگرفته است و به همین دلیل مجموعه مدیریت شهری با مشکلاتی در زمینه استقرار و هدایت‌ کردن وانت‌های میوه فروش در سطح شهر مواجه بود.

وی با تاکید براینکه مدیریت شهری هرگز دنبال بریدن نان و منبع درآمدی وانت‌های میوه فروش و دست‌فروشان نیست، گفت: هدف ما اجرای طرح‌های کارشناسی شده برای مدیریت و ساماندهی وضعیت وانت‌بارها و دست‌فروشان است.

شهردار سنندج از آغاز طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از ۱۵ اردیبهشت‌ ماه امسال خبر داد و اضافه کرد: ۵ نقطه‌ای که در راستای استقرار وانت‌های میوه فروش قبلا در نظر گرفته شده بود به ۱۰ نقطه افزایش یافته است.

رشیدی افزود: اجرای موفق این طرح نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف و مشارکت مردم است چرا که مجموعه مدیریت شهری تمام توان و ظرفیت‌های خود را در این راستا بکار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مکاتباتی با دستگاه‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی و اوقاف صورت گرفته که اگر زمین‌هایی در اختیار دارند معرفی کنند تا شهرداری بازارهای درون محلی را راه‌اندازی کند.

شهردار سنندج همچنین از راه‌اندازی هفته بازارها به ویژه در نواحی منفصل شهری به صورت دوره‌ای و چرخشی در شهر سنندج خبر داد و گفت: این سه طرح به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در راستای ساماندهی وانت‌های میوه فروش در سنندج انجام می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895886

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • ساماندهی وضعیت بازارچه‌های مشاغل خانگی در قم
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از ۱۵ اردیبهشت در سنندج
  • برداشت ملون از مزارع دشتستان
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروش از ۱۵ اردیبهشت ماه در سنندج