Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرچه ژاپن کشوري نيست که کسي آن را با اسلام مرتبط بداند؛ اما سرزمين طلوع آفتاب، اندک اندک و به طور پيوسته شاهد افزايش جمعيت مسلمانان است.
به گزارش جام نيوز، افزايش جمعيت مسلمانان در ژاپن عمدتاً به دليل افزايش مهاجرت مسلمانان به دنبال پيدا کردن فرصت‌هاي شغلي در اين کشور يا افزايش جمعيت گردشگران مسلمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براي انطباق با اين تغييرات، دولت ژاپن ايجاد کسب‌وکارهايي با تمرکز بيشتر بر مسلمانان و همچنين ساخت اماکن عبادي در نقاط مختلف اين کشور را تشويق مي‌کند.
با اين وجود، مسلمان بودن در ژاپن به اندازه مسلمان بودن در کشورهاي اسلامي آسان نيست. گرچه ژاپني‌ها نگرش خصمانه‌اي نسبت به مسلمانان ندارند اما فعاليت‌هاي منفي رسانه‌هاي غربي عليه مسلمانان، به ويژه در زمينه حملات گروه‌هاي تروريستي، بعضاً بر زندگي آن‌ها تأثير گذاشته است.
براي فهميدن اينکه مسلمان بودن در ژاپن چگونه است، نويسنده اين گزارش با مسلمانان توکيو گفت‌گو کرده تا چالش‌هاي همزيستي را در مکاني که اسلام ديني غريب است، درک کند.

افزايش تمايل ژاپني‌ها به اسلام
برخلاف کشورهاي خاورميانه و جنوب شرق آسيا، اسلام تأثير زيادي در تاريخ ژاپن نداشته است. با اين حال، روابط ديپلماتيک ميان اين جزيره و جمعيت‌هاي اسلامي به صدها سال پيش برمي‌گردد.
«شينتو» مذهب اکثريت جمعيت ژاپن را تشکيل مي‌دهد و مسلمانان با 100 هزار نفر جمعيت يکي از اقليت‌هاي ديني در اين کشور 127 ميليوني هستند.
يکي از بزرگترين مساجد ژاپن مسجد توکيو است که بزرگترين مسجد پايتخت ژاپن محسوب مي‌شود و در سال 1938 توسط مهاجران ترک ساخته شده و به عنوان يک مکان تبادلات فرهنگي نيز مورد استفاده است. اين مسجد در سال 1986 تخريب و دوباره در سال 2000 بازسازي شد.
شيموياما؛ تازه مسلمان 68 ساله
عبدالکريم شيموياما شيگرو، تازه‌مسلمان 68 ساله ژاپني از کارکنان اين مسجد است. شيموياما در جريان سفرهايش به سودان توسط دوستان مسلمانش با اسلام آشنا شد و پس از مطالعه در مورد اين دين، آن را ديني متعالي يافت و مسلمان شد.
شيموياما مي‌گويد: 30 سال پيش زمانيکه مسلمان شدم، تنها حدود 3 تا 4 هزار مسلمان در ژاپن بودند و فقط دو مسجد کوبه و توکيو وجود داشت.
وي افزود: اما امروز تعداد مساجد به بيش از 30 مسجد رسيده و فقط در توکيو 16 مسجد داريم.
شيموياما گفت: به عنوان يک اقليت ديني، گرداندن يک مکان عبادي هرگز کار آساني نبوده است و بسياري از مساجد عمدتاً بر کمک‌هاي مردم استوار هستند و گاهاً حتي پرداخت قبض‌ها نيز کار دشواري است.
وي افزود: البته در مورد مسجد توکيو اينطور نيست چون توسط دولت ترکيه اداره مي‌شود و آن‌ها بودجه‌اي را ساليانه به اين مسجد اختصاص مي‌دهند.

ثبت رسمي مساجد
به گفته شيموياما، مقامات توکيو هيچ مشکلي با ساخت مساجد ندارند و مساجد به صورت رسمي در اين کشور ثبت مي‌شوند.
وي افزود: افزايش اخير جمعيت مسلمانان در ژاپن، به ويژه افزايش جمعيت نيروي کار مسلمان از کشورهايي مانند مالزي و اندونزي، سبب شده که حتي بزرگترين مساجد ژاپن نيز براي پذيرايي از مسلمانان به ويژه در اعياد و ماه رمضان با مشکل مواجه شوند.
شيموياما توضيح داد: در جريان عيد فطر و عيد قربان ما در مسجد توکيو مجبور شديم که نماز را دو بار برگزار کنيم تا همه بتوانند در آن شرکت کنند.
علاوه بر برگزاري نمازهاي جماعت روزانه، مسجد توکيو در برگزاري برنامه‌هاي اجتماعي با هدف زدودن تصورات نادرستِ ايجاد شده توسط رسانه‌هاي غربي در مورد اسلام نيز فعال است.
شيموياما مي‌گويد: ما بايد شرايط را فراهم کنيم که مردم ژاپن بدانند که آموزه‌هاي حقيقي اسلام چيست و تروريسم در دين اسلام رد شده است.
وي با بيان اينکه اسلام بيش از همه اديان مورد سوءبرداشت قرار گرفته است، گفت: مسجد توکيو هر روز ميزبان گروه‌هاي دانشجويان، دانش‌‌آموزان و ديگر اقشار ژاپن است و ما براي آن‌ها از دين اسلام مي‌گوييم.
علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن دانش با گروه‌هاي مختلف، مسجد توکيو کتاب‌هاي اسلامي نيز منتشر مي‌کند که عموم مردم مي‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. شيموياما نيز شخصا، به مدارس سراسر توکيو مي‌رود و براي آنان در مورد اسلام سخنراني مي‌کند.
مسلمان‌بودن در ژاپن آسانتر مي‌شود
شيرزاد، مهاجر مسلمان ازبک که شش سال است در توکيو زندگي مي‌کند و در «آکيهابارا»، منطقه فروشگاه‌هاي وسايل الکترونيکي و کامپيوتري کار مي‌کند از آسانتر شدن زندگي در ژاپن براي مسلمانان و شناخته‌تر شدن و پذيرش بيشتر اسلام در اين کشور مي‌گويد.
وي توضيح مي‌دهد که ژاپني‌ها معمولاً به مسلمانان مانند پيروان ديگر اديان احترام مي‌گذارند و مسلمانان مي‌توانند آزادانه دين خود را داشته باشند تا جايي‌که مشکلي ايجاد نکنند و ديگران را به پذيرش عقايدشان مجبور نکنند.
شيرزاد مي‌گويد: يک ژاپني صرف نظر از اينکه در مورد اسلام چگونه فکر مي‌کند، به يک مسلمان احترام مي‌گذارد.
وي افزود: در مورد غذا نيز بايد بگويم که دسترسي به غذاي حلال دشوار نيست. شکر خدا، مغازه‌هاي حلال زيادي در سال‌هاي اخير باز شده‌اند و شرايط با شش سال پيش که من به اينجا آمدم، فرق کرده است.
شيرزاد گفت: بسياري از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌هاي ژاپني نيز اين روزها بخشي را به عرضه محصولات حلال اختصاص داده‌اند.
يکي از دلايل ارائه خدمات بيشتر به مسلمانان در ژاپن در سال‌هاي اخير، توسعه گردشگري مسلمانان به ويژه در آستانه المپيک توکيو در سال 2020 است. دولت ژاپن مردم را به ساخت فروشگاه‌هاي حلال بيشتر براي پذيرايي از جمعيت بزرگ مسلماناني که در سال‌هاي آينده به ژاپن خواهند آمد، ترغيب مي‌کند.
به گفته شيرزاد گرچه تنها 10 درصد يا 10 هزار نفر از پيروان اسلام، اصالتاً ژاپني هستند، اما تعداد مسلمانان در سال‌هاي اخير در اين کشور در حال افزايش است که اين مسئله در نمازهاي جماعت مساجد کاملاً مشهود است.
شيرزاد از اعضاي مسجد «السلام» در توکيو است که در سال 2011 ساخته شده است.

اسلام‌هراسي در سرزمين طلوع آفتاب
به دنبال حملات اسلام‌هراسانه عليه جوامع مسلمان در سراسر جهان و گسترش تعصبات ضد اسلامي، مسلمانان ژاپن هم از اين تعصبات در امان نبوده‌اند.
در سال 2010، بيش از 100 سند افشا شده پليس نشان داد که پليس اطلاعاتي را در مورد بيش از 70 هزار مسلمان ژاپني جمع‌آوري کرده که حتي اطلاعات شخصي آنان مانند شماره حساب بانکي و جزئيات گذرنامه آن‌ها را نيز شامل مي‌شود.
آن‌ها همچنين بعضاً دوربين‌هايي را نيز داخل مساجد کار گذاشته و با استفاده از مأموران لباس شخصي از کسب‌وکارها و سازمان‌هاي اسلامي جاسوسي مي‌کنند.
گرچه اين اقدامات براي برخي از شهروندان مسلمان ژاپن ناخوشايند است، اما برخي ديگر مانند شيموياما و شيرزاد اين اقدامات را طبيعي مي‌دانند به ويژه در زمانيکه ژاپن در حال آماده‌سازي خود براي برگزاري رويداد عظيمي مانند المپيک 2020 است.
در مجموع، ژاپن مقصد خوبي براي بازديد مسلمانان و حتي زندگي آنان است به ويژه اکنون که دولت ژاپن تمهيدات زيادي را براي راحتي بيشتر مسلمانان انديشيده است.
ساکنان اين سرزمين که هر روز خورشيد از آنجا بر زمين طلوع مي‌کند نيز با آغوش باز تنوعات ديني را مي‌پذيرند.
ره يافتگان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۱۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، قبرستان سفید چاه، اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. با قدمتی که به دوره تیموریان بازمی‌گردد، مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان پس از دفن در این گورستان، دچار پوسیدگی و تباهی نمی‌شود؛ باوری که طبق تحقیقات تا اندازه‌ای درست بوده است.

از اعتقادات جالب اهالی این روستا آن است که اگر در این قبرستان دفن شوند، جسد آن‌ها سالم باقی می‌ماند یا هیچ آسیبی نمی‌بیند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. علت نام‌گذاری این قبرستان نیز به‌دلیل خاک سفیدش است که به میزان بالای آهک آن برمی‌گردد.

به گزارش کجارو، در قبرستان سفید چاه سنگ مزارها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری‌ دارند.

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901420

دیگر خبرها

  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد
  • گنج‌زاده مدرس کمپ تمرینی چین شد
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!
  • رونمایی از نام جدید مورایس پس از مسلمان شدن | هدیه سپاهانی را ببینید
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند
  • اسم عبدالکریم حسن عوض شد؛ من را کیمو صدا کنید!
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟