Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-رییس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری معتقد است وضعیت ایران در زمینه حقوق کودکان کار و خیابان بحرانی است.مصطفی معین عصر دوشنبه در افتتاحیه کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی با اشاره به مطالعه لگاتوم که پژوهشی گسترده در سطح جهانی است، گفت: ایران دارای رتبه ۱۱۱ در  شاخص «کامیابی و نیک‌بختی» سال ۲۰۱۷  از میان صد و چهل کشور جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج رتبه‌بندی کشورها در شاخص رفاه لگاتوم (رتبه‌بندی سالانه مؤسسه پژوهشی لگاتوم که دربارهٔ سطح رفاه در ۱۴۲ کشور مختلف از سال ۲۰۰۷ منتشر می‌شود) ایران رتبه خوبی ندارد با توجه به جمعیت جوان کشور، جای درنگ و تامل دارد و برای آن باید چاره‌ای اندیشید.

وی با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر ۳۰۰ میلیون تلفات انسانی به‌دلیل فقر و بیماری و ۱۴۲ میلیون تلفات به دلیل جنگ در جهان داشته‌ایم، گفت: تنها سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳ هزار میلیون دلار صرف خرید تسلیحات و جنگ‌افزارها شده، در حالیکه این عدد برای فعالیت‌های صلح‌طلبانه به مراتب کمتر بوده است.

رییس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری اضافه کرد: مطالعه‌ای جهانی  نشان می‌دهد، خانواده همچنان به‌عنوان کانون اصلی بیشترین نقش را در شکل‌گیری اخلاق  در این حوزه دارد و باورهای مذهبی، ناسازگاری میان گروه‌های مذهبی و غیر مذهبی، دامن زدن به خشونت توسط رسانه‌ها و …از دیگر موارد اثرگذار در این حوزه است.

وی با بیان اینکه این پژوهش نشان می‌دهد که خانواده، مهربانی، آزادی، مسوولیت و پاسخگویی، دموکراسی، همبستگی، حفظ محیط زیست، عدالت، امنیت، ارزش اندیشه و خیال‌ورزی و ارزش و منزلت انسان، ارزش‌هایی است که کماکان در سالیان آینده در سطح جهانی شاخص و مهم تلقی خواهد شد و باید به آنها توجه کرد، گفت:  از شاخص‌های مهم مشترک بین جوامع مختلف، رعایت حقوق کودکان است که جایگاه ایران در نیمه‌های پایین این جدول است.

معین افزود: آمارها نشان می‌دهد کودکان خیابانی ۴۵ برابر بیشتر در معرض خطر ایدز هستند. همچنین خشونت برابر زنان شاخص دیگری است که در کشورهای آسیایی و آفریقایی از جایگاه خوبی برخوردار نیست و آمار دقیقی در این حوزه در کشور وجود ندارد.

وی ضمن بیان اینکه گمشده جهان امروز اخلاق است، خاطرنشان کرد: اخلاق نقش پررنگی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد و پیامبر اکرم(ص) همواره بر رعایت اخلاق تاکید کرده‌اند.

رییس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری ادامه داد: از چند سال گذشته تلاش برای راه‌اندازی انجمنی ملی و غیر دولتی در حوزه اخلاق شروع شد و سال ۸۲ به پیشنهاد وزارت‌علوم با همکاری و مشارکت یونسکو، جایزه ابن‌سینا با تاکید بر اخلاق را‌ه‌اندازی شد و انجمن علمی اخلاق یک‌سال بعد و سال ۸۳ راه‌اندازی شد. در انجمن، جلسات مختلف با انجمن‌های علمی مختلف سعی در تدوین ضوابط اخلاقی حوزه‌های مختلف کرده‌ایم و فصلنامه علمی-پژوهشی در این حوزه منتشر می‌کنیم.

معین با اشاره به اینکه برگزاری کنگره حاصل برنامه‌ریزی دو ساله‌ای است که به‌دلیل اهمیت اخلاق در شئون مختلف زندگی انسان در پی انجام آن بر آمده‌ایم، گفت: در جغرافیای جهانی کودکان کار و خیابان ایران از نظر زیان‌های جسمی و روانی کودکان خیابانی وضعیت خوبی ندارد. امروز شاهد وضعیت نابسامان این کودکان در خبابان‌ها و بکارگیری آنها در باندهای مافیایی هستیم. ایران در زمینه حقوق کودکان کار و خیابان وضعیت بحرانی دارد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۲۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.
کانال عصر ایران در تلگرام

وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم‌ شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌هایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # تحریم های آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ابتکار روتردام در تبدیل سنگفرش‌های خیابانی به فضای سبز
  • بیشتر قربانیان حملات اخیر اسرائیل زنان و کودکان بودند
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • خیابانی در پایتخت پاکستان به نام «ایران» نامگذاری می‌شود