Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست شفافیت و پاسخگویی که به همت حزب ندای ایرانیان برگزار شد، اظهار کرد: سوال این است که چرا فساد خطرناک است؟ چه چیزی جمهوری اسلامی ایران را در معرض سقوط قرار می‌دهد؟ کسی که سپاه و ارتش و روحیه اتحاد ایرانیان را بشناسد، به حمله نظامی فکر نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب مخملی هم نتیجه‌ای ندارد چون می‌خواستند اجرا کنند ولی نتیجه‌ای نداشت.

وی با بیان اینکه اگر با فساد مبارزه نشود جمهوری اسلامی را ساقط می‌کند، گفت: دولت‌ها اهدافی مثل کارهای اقتصادی، تامین عدالت، حفظ تمامیت ارضی، حفظ دین و... را دنبال می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مطالعات نشان می‌دهد فساد سیاسی انحراف در تخصیص بودجه، افزایش بیکاری، رکورد و تورم را در پی دارد.

توکلی با بیان اینکه فساد سیاسی موجب افزایش شکاف طبقاتی می شود، گفت: فساد سیاسی استقلال کشور را به خطر می‌اندازد و فعالیت‌های بیگانگان را افزایش می‌دهد و در نهایت موجب دین‌گریزی و رشد حرکت‌های دین‌ستیزانه می‌شود.

رییس موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت اضافه کرد: فساد مانع عمده توسعه کشورها است و کیفیت حکومت کردن بر میزان فساد و مبارزه با آنها اثر دارد. مطالعه‌ای از شخصیت‌های سیاسی و سمن‌ها شده که براساس آن فساد مهمترین دلیل عدم توسعه شناخته شده است.

توکلی گفت: فساد بر همه نهادها اعم از دولت، مجلس، قوه قضائیه و... تاثیر دارد. وقتی فساد سیستمی شود به همه نخبگان این تصور حاکم می‌شود که مبارزه با فساد نتیجه‌ای ندارد و همه را فاسد می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اگر قانونی وجود داشت که نسبت‌ها را نشان می‌داد آنگاه فساد کمتر می‌شد و اجازه نمی‌داد تا آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها رشد کنند.

توکلی به مقوله نفوذ و فساد در انتخابات ها اشاره کرد و گفت: فساد انتخاباتی نیز موجب می‌شود تا سیاستمداری با پشتیبانی ثروتمندی وارد قدرت شود و آن ثروتمند با این حمایت و پشتیبانی، قدرت و نفوذ را پیش خرید می‌کند.

این استاد دانشگاه به تلاش ها برای اصلاح قانون مالیاتی اشاره و اظهار کرد: متاسفانه علیرغم همه تلاش ها هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. شفاف رفتار کردن به شکلی است که مردم بدانند چه اتفاقی رخ داده و این اتفاق چه اثری داشته و اگر اجرا نشده چه اثراتی دارد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شفافیت دو طرفه است یعنی باید هم دولت و هم مردم شفاف باشند، تصریح کرد: مردم هم وقتی باید مالیات دهند حساب و کتابشان شفاف باشد.

توکلی تاکید: عدم شفافیت ضد امنیت ملی است زیرا عدم شفافیت موجب از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ذکری مثالی پرداخت و گفت: مسئله‌ای درباره مسئولی ایجاد می‌شود ولی سر و ته آن را هم می اوریم، آن هم در زمانه‌ای که هیچ خبری پنهان نمی ماند و اگر خبر درست به مردم نرسد خبر نادرست می رسد.

وی اظهار کرد: شفافیت نداشتن موجب کاهش سرمایه‌گذاری، توسعه نیافتن و بی عدالتی می شود، متاسفانه رسانه های ما و روزنامه ها دچار فساد شده‌اند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به ذکر خاطره ای پرداخت و بیان کرد: به یاد دارم در دوره ای که ما تنها روزنامه منتقد دولت بودیم، به خبرنگاران سکه دادند و آنها نیز سکه ها را روی میز آقای نبوی گذاشتند. آقای نبوی نصف قیمت سکه را به خبرنگار پاداش داد و سکه ها را بر گرداند.

این فعال سیاسی اصولگرا به مقوله تعارض منافع اشاره کرد و گفت: تعارض منافع از جمله عوامل فساد است. اگر مدیری بتواند برای خود پاداش در نظر بگیرد، امکان فساد وجود دارد و مسئله حقوق نجومی به وجود می‌آید. وقتی یک نماینده عضو هیات مدیره یا تاجری نماینده شود و همچنان به تجارت خود ادامه دهد؛ فساد رخ می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: وقتی مدیر بانک خصوصی، رئیس بانک مرکزی شود مثل الان، تعارض منافع ایجاد می‌شود . وقتی تاجری نماینده مجلس شود، تعارض منافع ایجاد می‌شود.

رئیس موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت به ریشه های فساد قانونی اشاره و اظهار کرد: فساد قانونی وقتی رخ می‌دهد که فاسدان به قدرت برسند که خوشبختانه هنوز به این درجه نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه جرم یقه سفیدها خیلی مهم است، بیان کرد: قانون دسترسی آزادانه به اطلاعات قوی نیست که در سال ۸۸ تصویب و اجرایش در دولت یازدهم آغاز شد. از اجرای آن قانون تشکر می‌کنم. براساس این اطلاعات از چند مسئول شکایت کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رهبری بیشتر از همه سیاست مداران خودشان را در معرض قضاوت قرار می‌دهند، گفت: عادت به رفتار شفاف نداریم بعضی‌ها کمتر و بعضی‌ها بیشتر مبتلا هستند مثل عده‌ای از سیاسیون که به حرفی کسی اعتنا نمی‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۲۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وکیل توماج صالحی : موکلم از فساد فی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد

مصطفی نیلی وکیل توماج صالحی گفت: در رسیدگی‌های سال گذشته، توماج از فسادفی‌الارض تبرئه شده بود و شامل عفو رهبری می‌شد.   روزنامه اعتماد با مصطفی نیلی، وکیل توماج صالحی گفتگو کرده است.    بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.   * بر اساس قانون، فرصت ۲۰ روزه‌ای برای فرجام‌خواهی وجود دارد. از این فرصت استفاده می‌کنیم تا عدالت در خصوص این پرونده اجرا شود.    * کلیت پرونده توماج مبتنی بر رخداد‌های اعتراضی سال ۱۴۰۱ است. البته پرونده‌ای هم علیه ایشان باز شده که مربوط به مصاحبه توماج پس از آزادی با وثیقه است. به خاطر این مصاحبه یک حکم یکساله علیه توماج صادر شده و موضوع دیگری هم در این میان وجود ندارد.   *  این پرونده مربوط به رخداد‌های سال ۱۴۰۱ است و ربطی به وقایع بعدی ندارد؛ بنابراین باید موضوع عفو هم در پرونده توماج لحاظ می‌شد.   *  قضات این استدلال را دارند که اتهام افساد فی‌الارض جزو مستثنیات بخشنامه آزادی‌های پیش از موعد و عفو رهبری است. در بخشنامه عفو رهبری برخی موارد خاص مستثنی شده بود.   *  در رسیدگی‌های سال گذشته، توماج از فسادفی‌الارض تبرئه شده بود و شامل عفو رهبری می‌شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • اعزام  زائر از هرمزگان به حج عمره
  • اعزام ۲۵۵ زائر از هرمزگان به حج عمره
  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • وکیل توماج صالحی : موکلم از فساد فی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  • کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند