Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-19@08:48:01 GMT

عامل افزایش قیمت ارز چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۳۲۲۱

سجادی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز ریشه در مسائل بنیادین دارد،گفت: در حال حاضر ساختار بودجه ما تقریبا بی حساب وکتاب است و هرگاه دولت ها دچار کسری بودجه می‌شوند به سراغ افزایش نرخ ارز می‌روند.به گزارش بلاغ، عبدالخالق سجادی کارشناس پولی و بانکی و از مدیران اسبق بانک مرکزی، در مصاحبه با رادیو در خصوص الزامات و ضرورتهای یکسان سازی نرخ ارز واقعی اظهار کرد: نرخ ارز همواره در طول انقلاب و قبل از آن همراه با رانت بوده و همیشه این نرخ توسط مراکز قدرت تعیین می‌شد، آنها سعی می‌کردند قیمت ارز را پایین نگه دارند که بتواند واردات انجام بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر رانت خواران از این موقعیت سوء استفاده می‌کنند، گفت: بر اساس آمار متوسط افزایش قیمتها در بعد از انقلاب تا سال نود و پنج 1700 برابر بوده است که این میزان در سیستم آماری 20 برابر و افزایش قیمت دلار نیز 500 برابر بوده که این امر نشان می‌دهد نظام آماری ما درست و صحیح نیست.

سجادی بیان کرد: در دولت یازدهم ما جمعا در طول چهار سال 81 درصد تورم داشتیم در حالیکه نرخ ارز در سال 92،2670 تومان بوده است و در حال حاضر نیز قیمت آن باید 4800 تومان بشود که این امر بیانگر سرکوب نرخ ارز است.

کارشناس پولی و بانکی در ادامه این بحث گفت: نتیجه این امر از کار افتادن صنایع خرد و کوچک شد و به طور مرتب شاهد گرایش به کاهش صادرات و افزایش واردات هستیم.این مدیر سابق بانک مرکزی در خصوص دلایل نوسانات نرخ ارز بیان کرد: در حال حاضر ساختار بودجه ما تقریبا بی حساب و کتاب است هرگاه دولت ها دچار کسری بودجه می شوند به سراغ افزایش نرخ ارز می روند.

سجادی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز ریشه در مسایل بنیادین دارد،گفت:اگر این مشکل حل نشود ما همیشه با این مشکلات در بازار ارز دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

این کارشناس پولی و بانکی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ما سالانه 430 تا 560 هزار میلیارد تومان سوبسید به کشورهای خارجی می‌دهیم به این معنا که میزان دلاری که با آن واردات انجام می‌دهیم که در واقع با محاسبات میزان مابه التفاوت به جیب خارجی‌ها می‌رود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۳۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرالیا بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد

استرالیا هزینه‌های دفاعی خود را در دهه آینده به میزان ۵۰.۳ میلیارد دلار استرالیا (۳۲ میلیارد دلار آمریکا) افزایش داده و برنامه‌های تسلیحاتی خود را با تاکید بر افزایش موشک، پهپاد و کشتی جنگی تغییر می‌دهد.

به گزارش رویترز، این تصمیم در حالی اتخاذ شده که استرالیا در راستای درگیری احتمالی آمریکا و چین در اقیانوس آرام، به دنبال تغییر رویکرد خود است.

بخش عمده‌ای از این تغییرات از ۵ سال آینده آغاز خواهد شد. این بودجه که توسط ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا اعلام شده، اولویت‌های جدیدی مانند موشک‌های دوربرد را منعکس می‌کند که به اعتقاد این کشور در درگیری احتمالی بین چین و آمریکا ضروری است.

مارلز در یک سخنرانی گفت: «فرض‌های خوش‌بینانه‌ای که بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های دفاعی را انجام می‌دادیم، مدت‌هاست که از بین رفته است. اکنون ویژگی اصلی محیط اطراف ما عدم اطمینان و تنش و رقابت استراتژیک بین آمریکا و چین است».

پیش از این کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که روابط پکن و واشنگتن در سال ۲۰۲۴ با آشفتگی‌های جدیدی همراه شود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ادامه درگیری‌های تجاری دو کشور از جمله دلایل احتمالی افزایش تنش‌ها عنوان شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است
  • افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • استرالیا بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟
  • قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟
  • محل تامین بودجه واحد‌های مسکن مهر اعلام شد