Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@04:51:45 GMT

با کودک کج خلق چگونه برخورد کنيم؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۴۴۸۴

با کودک کج خلق چگونه برخورد کنيم؟

خبرگزاري آريا -

کج خلقي يکي از بخش هاي معمول زندگي کودک نوپا است
کج خلقي يکي از بخش هاي معمول زندگي کودک نوپا است، رفتاري که براي والدين مي تواند بسيار آزاردهنده باشد و حوصله آنها را سر ببرد. اما اين بدان معنا نيست که آن ها نمي توانند با اين موضوع کنار بيايند، کنار آمدن و به راه آوردن کودک کج خلق راه و روشي دارد که مي توانيد با ما آن ها را مرور کنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اينجا هشت نکته ذکر مي کنيم که براي کنار آمدن با کودکي چهار ساله و در عين حال کج خلق مفيد است. شيوه هايي که يک کودک چهارساله را به راه مي آورد و والدين را نجات مي دهد.
استدلال باطل
وقتي کودک شما به نقطه کج خلقي مي رسد چيزي نمي شنود و عکس العمل هاي شما را (مثل پشت کردن به او يا به سادگي ناديده گرفتنش يا با صداي بلند حرف زدن) درک نمي کند. وقتي که کودک شما در گير و دار بهانه گيري است، از او درخواست و التماس نکنيد. با او مذاکره نکنيد چرا که اين موضوع پيامي به او مي دهد که شما مضطرب هستيد و به اوضاع کنترل نداريد. به جاي آن به او فرصت دهيد يا بگذاريد چند دقيقه به حال خودش باشد، بعد او را دلداري دهيد و محبت کنيد. بعد وقتي که همه آرام شدند درباره موضوع بحث کنيد. هميشه به خاطر داشته باشيد که به رفتارهاي مثبت او جايزه بدهيد.
اصلا اشکالي ندارد در موقعيت هاي به خصوصي تسليم شويد
اين طور نيست که پدر و مادر نبايد تسليم کج خلقي شوند، با انجام چنين کاري، شما تنها رفتارهاي منفي و بد را تقويت مي کنيد و به کودک ياد مي دهيد که همه چيزهايي را که نياز دارد انجام دهد يا مي خواهد؛ «چيز بي معني» است. با اين همه اگر کج خلقي به دليل اختلال عملکرد در محيط است اجابت کردن اشکالي ندارد. براي مثال اگر کودک شما در رستوران يک قشقرق بي مورد راه مي اندازد و باعث ناراحتي بقيه مي شود تسليم خواست او شدن بد نيست.
کارهاي متوقف کننده
وقتي که کودک بدخلقي مي کند از فرستادن او به دستشويي- به عنوان محلي براي تنبيه- پرهيز کنيد چرا که اين مکان او را شرمنده و ناراحت مي کند و به او احساس عدم امنيت مي دهد. گرچه انتخاب محلي براي دور کردن کودک- به صورت موقت- مي تواند ابزاري مفيد براي کودک دو ساله اي باشد که از کج خلقي براي سرپيچي از شما يا نمايش رفتاري که مي داند قابل قبول نيست استفاده مي کند. تا وقتي که او بتواند بفهمد که بايد تابع قوانين باشد صبر کنيد. او خواهد فهميد که چرا از صحنه خارج شده است.
خارج کردن کودک از صحنه نبايد به عنوان تنبيه نگريسته شود بلکه بايد به عنوان فرصتي باشد براي کنار آمدن با احساس خشم و نوميدي. وقتي که ياد گرفت چطور با اين احساسات کنار بيايد مي تواند رفتارش را اصلاح کند.

کج خلقي «توجه کردن» يکي از متداول ترين گونه هاي بهانه گيري است
کج خلقي چيز ناشايستي نيست، طبيعي است
کج خلقي بخشي طبيعي از روحيه کودک شماست و امري ضروري و سالم و بخشي از رشد او. اين که چطور شما و پرستار کودک به يک بدخلقي واکنش نشان مي دهيد، تدبيري است که کودک تشخيص مي دهد چه کار اشتباهي انجام داده است. از سوي ديگر بچه ها ميزان کمي از نوميدي دارند و وقتي که اوضاع بر طبق برنامه هاي آن ها پيش نمي رود خلق بدشان را رها مي کنند.
در کودکان کوچک تر و زير سه سال، بيشتر کج خلقي با نوميدي در ناتواني از انجام کارها شروع مي شود مثل پوشيدن کفش. وقتي که کمکي از شما دريافت مي کنند کج خلقي کاهش مي يابد.
بيش از يک نوع بهانه گيري وجود دارد
سه نوع از کج خلقي وجود دارد که مي توانيد از کودک انتظار داشته باشيد. کج خلقي «توجه کردن» يکي از متداول ترين گونه هاي بهانه گيري است که کودک شما براي به دست آوردن توجه شما بدخلقي مي کند، به خصوص وقتي که شما درگيريد و سرتان شلوغ است و نمي توانيد به او توجه کنيد اين عکس العمل را نشان مي دهد. کج خلقي «قابل لمس» وقتي پيش مي آيد که اسباب بازي را از او مي گيريد يا وقتي که چيزي را که مي خواهد به او نمي دهيد.
کج خلقي «اجتناب از فرمان بري» وقتي رخ مي دهد که کودک باهوش شما سعي مي کند کاري را انجام دهد که نمي خواهد انجام دهد، مثل سوار شدن در صندلي کودک در ماشين يا پوشاندن کفش به او.
مي توان جلوي بهانه گيري را گرفت
همه ما در پايان روز خسته و بدخو هستيم و اين چيزي است که شما وقتي که با کودک گرسنه و تحريک شده اي براي خريد به مغازه مي رويد بايد به خاطر داشته باشيد. وقتي که او جلوي قفسه هاي شکلات توقف مي کند آيا شما مي توانيد او را براي به هم ريختنش به خاطر گفتن نه به چيزي که مي خواهد سرزنش کنيد؟
به سادگي مي توان از اين موضوع جلوگيري کرد. مي توانيد توجه کودک را با دور کردن از محيط به چيز ديگر جلب کنيد تا تعديل شود. راه هايي براي دوري از کج خلقي وجود دارد مثلا مواظب ساعت خواب او باشيد، يا از گرسنگي کودک جلوگيري کنيد. مي توانيد از موقعيتي که باعث نوميدي کودک مي شود دوري کنيد و به او انتخاب هاي ديگري پيشنهاد دهيد. به خاطر داشته باشيد که اگر کودک شما تي شرتش را برعکس پوشيد دنبا به آخر نرسيده است.
کتک زدن چيزي را حل نمي کند
وقتي که کودک شما در گير و دار يک فوران عاطفي است کتک زدن او واقعا چيزي را حل نمي کند. هر کتک زدني به کودک شما ياد مي دهد که خشونت و پرخاشگري راهي مناسب و قابل قبول براي به دست آوردن کنترل است. اين موضوع همچنين باعث مي شود که رفتار منفي در کودک تقويت شود. به جاي کتک زدن يک نفس عميق بکشيد و از آن جا دور شويد.
نديده بگير! آن ها دنبال کارشان مي روند
چرا به نمايش ادامه مي دهد در حالي که هيچ کس نگاهش نمي کند؟ براساس گفته محققان، نکته مشترکي که در مورد کج خلقي کودکان نوپا مي توان گفت اين است که نبايد اعتنا کرد. با محل نگذاشتن به کج خلقي کودک، به او پيام مي دهيد که اين رفتار تاثيري روي شما ندارد و او به احتمال زياد متوقف خواهدشد.
پنج راه سريع رام کردن کج خلقي
کودکان به پرت کردن اشيا مشهور هستند، اين رفتار بخشي از اظهار استقلال تازه يافته آن هاست اما اين موضوع شما را عصباني مي کند. غير پرخاش و کتک و فرياد چند راه حل براي توقف آن ها هست:
1. توجهي نکنيد: وقتي که کودک شما بدخلقي مي کند احساسات بر عقلش سلطه دارد بنابراين استدلال به او کمکي نخواهد کرد فقط اوضاع را بدتر مي کند. به جاي آن کاملا نديده اش بگيريد، صبر کنيد، بعد به آرامي درباره موضوع صحبت کنيد.
2. او را منحرف کنيد: بعضي اوقات لازم است که توجه کودک را به چيز ديگري منحرف کنيد. براي لحظاتي اين چنين، چند قاقالي‌لي در کيف داشته باشيد. اگر او در مغازه اي کنار قفسه شيريني توقف کرد بگوييد فکر کنم قدري نوشيدني خنک نياز داريم با من بيا بگو کدام را بخريم!
3. به او عشق بدهيد: به خاطر ذات کودکان، قدري عشق مي تواند گريه آن ها را متوقف کند. آغوشي گرم مي تواند در اين دنياي بزرگ قدري احساس امنيت به کودک دهد و کج خلقي او را آرام کند.
4. قدري غذا يا سرگرمي پيشنهاد دهيد: گرسنگي و خستگي بيش از حد، دو دليل براي کج خلقي هستند. اگر ديدي که کج خلقي در ساعت خاصي و هر روز اتفاق مي افتد، به او غذا دهيد و بگذاريد کمي در حال و هواي خودش باشد.
5. فاصله گذاري با خنده: در طول کج خلقي، توجهي را که کودک مي خواهد به او نشان دهيد با انجام رفتاري که او از شما انتظار ندارد. با صداي بلند بخنديد يا او را قلقلک دهيد، مطمئن باشيد به زودي خواهد خنديد.
منبع: ماهنامه همشهري تندرستي/ برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۴۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره جالب بهروز شعیبی وقتی که یک طلبه بود!

آفتاب‌‌نیوز :

بهروز شعیبی اولین بار در طلا و مس بود که با گریم یک طلبه ساده به میدان آمد و با همین شکل و قیافه سیدرضا به مردم معرفی شد؛ ریش بلند، عینک و مو‌هایی که به نسبت بلندتر از حد یک روحانی معمولی است و تا حدی پیشانی اش را می‌پوشاند.

شعیبی در فیلم‌های مختلف، نقش‌های مختلفی را از جمله کارگردان، بازیگر، دستیار کارگردان و برنامه ریز داشته است.

او برای کارگردانی فیلم دهلیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) شد.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • بالگرد اورژانس قم به کمک کودک پنج ساله رفت
  • جادو در فوتبال؛ وقتی در دقایق پایانی ورق برمی‌گردد / فیلم
  • بازیکنان بایرلورکوزن وقتی متوجه شدند هری کین به بوندسلیگا آمده تا جام ببرد! (فان) / فیلم
  • این کودک بادیگارد سه میلیون دلاری مسی را پیچاند!
  • (تصاویر) وقتی چهارراه ولیعصر شبیه جنگل بود
  • ببییند | شکست بادیگارد از کودک
  • وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!
  • چهره جالب بهروز شعیبی وقتی که یک طلبه بود!
  • ببینید | یک کودک بادیگارد ۳ میلیون دلاری مسی را دور زد!
  • این کودک بادیگارد مسی را دور زد + واکنش مسی را ببینید