Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@06:29:19 GMT

سرنوشت سيم‌کارت از گذشته تا آينده

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۵۵۸۹

سرنوشت سيم‌کارت از گذشته تا آينده

خبرگزاري آريا - روزنامه آسمان آبي - ميلاد بابانژاد: يکي از اتفاقات امسال دست‌به‌دست‌هم‌دادن شرکت‌هاي گوگل، اپل و هوآوي براي معرفي گوشي و ساعت‌هاي هوشمندشان با فناوري اي‌سيم بود. گوگل در گوشي پيکسل دو و پيکسل دو ايکس‌ال، اپل در ساعت‌هاي اپل‌واچ نسل سوم و هوآوي در ساعت هوشمند هوآوي‌واچ دو پرو از اين فناوري رونمايي کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وقتي به مشخصات فني هريک از اين ساعت‌ها يا گوشي‌ها نگاه مي‌کنيد ممکن است قابليت اي‌سيم (ESIM)آن‌ها آخرين چيزي باشد که توجه شما را به خود جلب مي‌کند يا حتي از کنارش به‌سادگي عبور کرده و فکر کنيد اين هم يکي از آن چيزهاي دهان‌پرکني است که در مشخصات اين‌گونه وسايل مي‌نويسند، اما مطمئن باشيد چند سال ديگر به‌راحتي از کنار آن عبور نخواهيد کرد. در ادامه چرايي‌اش را با شما در ميان مي‌گذاريم.
اي‌سيم امنيت بالاتري به شما مي‌دهد، طراحي دستگاه‌ها را زيباتر مي‌کند و موقعيت بازاريابي بهتري را در اختيار اپراتورها قرار مي‌دهد، ولي قبل از آن‌که وارد جزئيات بيشتري از اين کودک تازه‌متولدشده دنياي فناوري شويم، بد نيست کمي به عقب برگرديم و ببينيم چگونه از سيم‌کارت‌هاي فيزيکي به اين نقطه رسيديم.
سيمِ سيم‌کارت‌هايي که همه ما در گوشي‌هاي‌مان داريم و زياد هم از آنها استفاده مي‌کنيم به‌معناي ماژول شناساننده هوشمند (Subscriber Identity Module) است. اگر بخواهيم فارسي‌ صحبت کنيم بايد به‌جاي سيم‌کارت بگوييم شناس‌کارت.

در اين کارت‌ها، اطلاعات مربوط به شبکه و شناسايي دستگاه مورداستفاده در شبکه ذخيره شده است و با استفاده از اين ماژول، مي‌توانيد گوشي‌تان را به شبکه تلفن‌همراه معرفي و بالطبع از آن استفاده کنيد. در 27سال گذشته وظيفه اين معرفي و سلام و عليک بين دستگاه شما و شبکه به‌عهده سيم‌کارت‌هايي بود که به‌صورت فيزيکي وارد دستگاه يا تلفن همراه شما مي‌شد و مي‌شود.
اگر هم‌سن و سال ما باشيد که هيچ، اما اگر کمي جوان‌تر و نسل سومي‌تر باشيد، حتما تعجب مي‌کنيد که بدانيد در سال‌هاي اوليه دهه 90 ميلادي و اواخر دهه 60 خودمان سيم‌کارت‌ها به‌اندازه کارت‌هاي بانکي امروز شما بودند! طي اين سال‌ها سيم‌کارت‌هاي بيچاره کوچک و کوچک‌تر شدند، از ميني‌سيم‌کارت که نخستين سيم‌کارتي بود که پايش به ايران باز شد، به ميکروسيم‌کارت و حالا نانوسيم‌کارت رسيدند.
با توجه به اين‌که توليدکنندگان به سمت توليد دستگاه‌ها و گوشي‌هاي کوچک‌تر، نازک‌تر و ظريف‌تر مي‌روند، فضا نقش حياتي‌تري در طراحي آن‌ها ايفا مي‌کند و به اصطلاح خودشان فضا طلاست، حتي در برخي موارد فضا آن‌قدر براي طراحان کوچک شد که نوت 7 سامسونگ به تنگ آمد و منفجر شد. يادتان که نرفته فاجعه سامسونگ را، همين يک سال پيش بود که انفجارهاي پياپي نوت 7 کار را به جايي رساند که حتي دارندگان اين مدل گوشي حق سوارشدن به هواپيما را نداشتند، هرچند مدل جديد‌تر اين برند اکنون ديگر منفجر نمي‌شود، اما خب اگر از دست‌تان ول شود و به زمين بيفتد، صفحه آن راحت به يک اثر کوبيسم تبديل مي‌شود؛ البته موضوع بحث امروز ما سامسونگ نيست، پس بگذريم و به همان اي‌سيم برسيم.
داشتيم مي‌گفتيم باريک‌شدن گوشي‌ها کار را به جايي رساند که حالا ديگر در طراحي‌ها بحث ميلي‌متر و ميلي‌مترها مطرح است و حتي جايي براي جک 3.5 ميلي‌متري مظلوم روي گوشي‌ها نمانده که هدفون‌مان را مستقيم به آن وصل کنيم و از موسيقي لذت ببريم، با اين اوصاف به نظرتان جايي براي نانوسيم‌کارت‌هايي مي‌ماند که تازه بعد از سال‌ها آب رفتن به ابعاد 12 ميلي‌متر در 9 ميلي‌متر رسيده‌اند؟
حقيقت اين است که فقط بحث سيم‌کارت مطرح نيست، بقيه سخت‌افزارهايي که بايد با سيم‌کارت همراه شوند هم مطرح است؛ براي مثال بُردي که سيم‌کارت را به برد اصلي متصل مي‌کند يا سيني سيم‌کارت، همه اين‌ها جاگير هستند و بلاي جان طراحان، مخصوصا حالا که پاي ضدآب و گردوغبار بودن و استاندارد IP در بين گوشي‌هاي بالارده و ميان‌رده مطرح است.
اما امسال قرار است نقطه‌عطفي باشد که همه‌چيز با اي‌سيم تغيير مي‌کند. حداقل گوگل، اپل و هوآوي مي‌خواهند مطمئن شوند که اين‌گونه است.
اي‌سيم چيست؟
اي‌سيم برخلاف چيزي که برخي دوستان و همکاران متخصص معتقدند و در مقالات‌شان مي‌آورند به‌معني سيم‌کارت الکترونيکي نيست، بلکه به‌معناي سيم‌کارت جاسازي‌شده (Embedded SIM) است، فراتر از اين از کلمه اختصاري eUICC به‌معناي کارت مدار جاسازي‌شده يکپارچه (embedded Universal Integrated Circuit Card) مي‌آيد. ابعاد اين سيم‌کارت فعلا 6 ميلي‌متر در پنج ميلي‌متر است و داخل برد مادر دستگاه جاسازي شده است و دقيقا همان کارايي سيم‌کارت‌هاي قديمي را دارد، ولي با مزايايي که ذکر کرديم؛ البته نسل بعدي اين سيم‌کارت ابعاد يک ميلي‌متر در نيم ميلي‌متر را دارد. با توجه به استانداردهاي نوين شبکه طولي نخواهد کشيد که باقي شرکت‌ها راه گوگل، اپل و هوآوي را دنبال و در برد مادر گوشي‌هاي خود از اي‌سيم استفاده کرده و بالکل سيم‌کارت‌هاي فيزيکي را از رده خارج کنند.
از طريق اي‌سيم به‌راحتي قادر خواهيد بود به بخش تنظيمات گوشي برويد و اپراتور خود را با امنيت بيشتر و به‌راحتي هرچه تمام‌تر انتخاب کنيد.

در نمايشگاه MWC امسال (2017) در سمينار GSMA، توماس هاينتز، مدير برنامه اي‌سيم در دويچه تلکوم، نحوه فعال‌سازي اي‌سيم، تنها با اسکن‌کردن يک کد از طريق يک نامه کاغذي را که از طرف اپراتور آمده بود به همه نشان داد. در نمايشي ديگر نشان داده شده با يک کد فعال‌سازي يونيورسال مي‌توانيم چندين دستگاه را همزمان فعال کنيم.
با توجه به اين منطق، تصور اين‌که هنگام سفر به يک کشور خارجي بتوانيد در همان لحظه ورود و روشن‌کردن تلفن همراه‌تان، اپراتور جديد و تعرفه‌هاي ارزان‌تر و بهتر را انتخاب کنيد زياد دور از دسترس نخواهد بود.
يکي ديگر از مزاياي مهم اي‌سيم اين است که توليد ارزان‌قيمت‌تر گوشي‌ها و دستگاه‌هاي مختلف را در پي داشته و منفعت آن به مصرف‌کنندگان نهايي مي‌رسد. بعد از نوآوري‌هاي نه‌چندان سودمند و گران‌قيمت توليدکنندگان گوشي همراه (کسي درباره تعداد زياد دوربين‌ها يا رزولوشن وحشتناک نمايشگرهاي گوشي‌ها چيزي گفت؟) که قيمت گوشي‌ها را تا سقفي باورنکردني افزايش داده، مطمئنا مصرف‌کنندگان از يکي دو ابداع و اتفاقي که هزينه‌ها را کاهش دهد استقبال خواهند کرد.
جدا از اين مزايا مي‌توان به بحث ترابردپذيري هم اشاره کرد؛ يعني همان کوچ از يک اپراتور به اپراتور ديگر. با اي‌سيم ديگر به صرف زمان براي دريافت سيم‌کارت جديد از اپراتور ميزبان نيازي نيست و تنها با يک کد و در مدت زمان سه سوت مي‌توانيد اپراتور خود را عوض کنيد. علاوه بر اين، با اين نوع از سيم‌کارت‌ها کاربران از شر دفاتر ثبت سيم‌کارت و سند و هزار و يک قر و فر اين‌چنيني و پرداخت هزينه‌هاي اضافي راحت مي‌شوند؛ چراکه ديگر همه اين موارد تنها با يک کد چند رقمي و ازسوي اپراتور صورت مي‌گيرد. در کنار اين مسائل مي‌توان به همين بحث تاريخ‌گذشته رجيسترکردن گوشي در شبکه‌هاي مخابراتي به‌بهانه مبارزه با گوشي‌هاي قاچاق نيز اشاره کرد. با اي‌سيم ديگر به رجيسترشدن گوشي در شبکه مخابراتي نيازي نيست و به‌راحتي مي‌توان گوشي‌هايي را که به‌شکل غيرقانوني و بدون پرداخت عوارض گمرکي وارد يک شبکه مخابراتي شده‌اند مسدود کرد.
اينترنت اشيا
ممکن است در نگاه اول مزايايي که گوشي‌هاي تلفن‌همراه از آن منتفع مي‌شوند انگشت‌شمار و براي بعضي کم‌اهميت جلوه کند، اما مطمئنا بزرگ‌ترين سود را از اي‌سيم در اين بين اينترنت اشيا خواهد برد؛ به‌ويژه اگر گوشي‌هاي تلفن همراه را هسته مرکزي فعال‌کننده بقيه دستگاه‌ها در نظر بگيريم.

بدون شک تا چند سال آينده، اينترنت اشيا به بزرگ‌ترين چرخه دستگاه‌هاي به هم پيوسته تبديل خواهد شد و مثل آب‌خوردن جاي گوشي‌ها را در اين زمينه خواهد گرفت. با اين اوصاف، اي‌سيم نه‌تنها به اين چرخه کمک خواهد کرد، بلکه چندين دنياي جديد را هم به روي آن‌ها خواهد گشود. تصور کنيد هر لحظه‌اي که خواستيد بتوانيد سيم‌کارت گوشي‌تان را غيرفعال و همان سيم‌کارت را عينا روي ساعت هوشمندتان فعال کنيد، حالا اگر اي‌سيم وجود نداشته باشد، ساعت اپل‌واچ يا هوآوي‌واچ دو پرو شما بايد سيم‌کارت‌خور و بالطبع بزرگ‌تر و سنگين‌تر باشند و خب مصرف باتري‌شان هم بالاتر خواهد رفت و بايد از دو سيم‌کارت مختلف روي ساعت و گوشي‌تان استفاده کنيد.
ابزارآلات پوشيدني تنها يکي از هزاران محصولي هستند که مي‌توانند از اي‌سيم سود ببرند. شرکت‌هاي سازنده خودرو با تعبيه اي‌سيم به‌راحتي مي‌توانند ماشين شما را به شبکه تلفن‌همراه متصل کنند يا لپ‌تاپ‌ها مي‌توانند با اي‌سيم هر لحظه با هر شماره‌اي به شبکه تلفن‌همراه وصل شوند و از مزاياي آن استفاده کنند و بسياري موارد ديگر.
آينده از آن اي‌سيم است
بدون‌شک، اي‌سيم آينده سيم‌کارت‌هاي امروزي است، اما بايد به ياد داشت که هيچ تغييري يک‌شبه اتفاق نمي‌افتد، براي اين‌که حرف‌مان را باور کنيد کافي است نگاهي به گوشي فعلي خودتان بيندازيد تا مطمئن شويد هنوز هم که هنوز است گوشي‌ها با سيم‌کارت کار مي‌کنند و مدت‌ها طول خواهد کشيد اين گوشي‌ها از چرخه استفاده مردم خارج شوند. گوگل حتي در پيکسل دو و پيکسل دو ايکس‌ال که اي‌سيم دارند جاي سيم‌کارت‌هاي امروزي را تعبيه کرده، دليلش هم ساده است چون خوب مي‌داند که هنوز براي چنين تغييري زود است.
هرچند مطمئنا آينده از آن اي‌سيم است و به‌زودي همه توليدکنندگان گوشي تلفن‌همراه و بسياري از دستگاه‌هاي ديگر اي‌سيم را داخل محصولات خود کار خواهند گذاشت، اما سيم‌کارت‌ها به‌شکل امروزي‌شان فردا و پس‌فردا از چرخه استفاده مردم خارج نخواهند شد. از طرف ديگر، درست است که 27 سال طول کشيده تا به امروز برسيم، اما قطعا براي فراگيرشدن اي‌سيم 27 سال ديگر زمان لازم نيست و خيلي زودتر از آن اي‌سيم‌ها به خانه‌ها، ماشين‌ها و گوشي‌هاي تلفن همراه شما خواهند رسيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۵۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روزهای آینده معرفی می‌شود

مهدی سیدهاشمی در پاسخ به پرسشی در مورد اینترنتی شدن درخواست صدور کارت سوخت، گفت:‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از سال گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد روند صدور درخواست کارت سوخت را اینترنتی کند و این یعنی چه مالکان خودروهای نوشماره و چه خودروهای دیگری که نیازمند کارت سوخت المثنی باشند، باید کارت سوخت خود را به صورت اینترنتی دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا خاطرنشان کرد: برای امنیت درخواست صدور کارت سوخت، تا زمانی که این اقدام در دفاتر پلیس +۱۰ انجام می‌شود مشکلی وجود ندارد، چراکه از اطلاعات کاربر کاملا محافظت می‌شود.

وی با بیان اینکه همکاری فراجا با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نخستین خدمت بین دستگاهی است، گفت: جلساتی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام شده و بررسی های لازم انجام شده است و به جمع بندی خوبی رسیدیم و در نهایت در چند روز آینده این سامانه آماده و معرفی می‌شود که درپی آن روند صدور کارت سوخت نیز تسریع می‌شود.

هاشمی ادامه داد: این سامانه تولید شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و فراجا صرفا اطلاعات را با آنها تبادل می‌کند؛ یعنی هنگامی که فرد متقاضی در این سامانه درخواست خود  برای صدور کارت سوخت را ثبت می‌کند اطلاعاتش اخذ شده و برای پلیس ارسال می‌شود و پلیس این اطلاعات را بررسی  و صحت سنجی کرده و پس از آن تایید یا عدم تایید را به این سامانه اعلام می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آزمایش یخ زدن دو گوشی تلفن همراه + فیلم
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • دستگیری سارق گوشی همراه با ۸ فقره سرقت در کهگیلویه
  • امکان تماس تصویری بدون اینترنت (ViLTE) فراهم شد (جزئیات)
  • تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه چگونه برقرار می‌شود؟
  • جزئیاتی جدید از برقراری تماس تصویری روی سیم‌کارت
  • پلیس: در روز‌های آینده سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود
  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • معرفی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روز‌های آینده
  • سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روزهای آینده معرفی می‌شود