Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@08:56:43 GMT

راهنمای سفر به چابهار (+عکس)

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۹۹۵۰۲

راهنمای سفر به چابهار (+عکس)

پول‌نیوز -چابهار یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است. بندر چابهار به خاطر موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب‌های آزاد، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این شهر علاوه بر موقعیت تجاری، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد.




آب و هوای این شهر، تقریبا همیشه بهاری و معتدل است به همین دلیل این شهر را چابهار یا چهار بهار نامیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





این شهر بندری مرکز شهرستان چابهار است و در کنار آب‌های گرم اقیانوس هند قرار دارد.




وضعیت آب‌ و‌ هوا

چابهار تنها بندر ایرانی است که در ساحل اقیانوس قرار دارد و چون تحت تاثیر بادهای اقیانوسی است، هوای آن در تمام فصل‌ها دلپذیر است. سردترین بندر ایران در تابستان و گرم‌ترین آن در زمستان است.

علت این امر، وزیدن بادهای قطب جنوب روی اقیانوس هند به طرف سواحل هند و پاکستان است. در زمستان جهت باد بر عکس می‌شود و بادهای خشکی از طرف شمال به طرف جنوب می‌وزد. چابهار تقریبا هوایی مشابه سواحل هند دارد؛ البته میزان بارندگی‌های موسمی در چابهار بسیار کمتر از سواحل هند است.

بهترین زمان برای سفر

با توجه به این که این شهر در تمام طول سال آب و هوای مطبوعی دارد، همیشه می‌توانید برای سفر به چابهار برنامه‌ریزی کنید.
جاذبه‌های گردشگری

شهر بندری چابهار، علاوه بر این که از نظر سیاسی و تجاری دارای اهمیت است، از نظر گردشگری هم مورد توجه مسافران قرار دارد. علاوه بر آب و هوای مطلوب، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر، باعث شده که بسیاری از گردشگران، چابهار را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

شهر چابهار دیدنی‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

کوه‌های مینیاتوری

این کوه‌ها از دیدنی‌های حیرت‌انگیز چابهار به موازات ساحل از منطقه کچو تا نزدیکی خلیج گواتر کشیده شده و یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی  این منطقه است.

این تالاب که آن را تالاب صورتی می‌نامند، یکی از زیبایی‌های طبیعی منطقه است که در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده‌ی ساحلی چابهار-گواتر قرار گرفته است. از زیبایی‌های این منطقه می‌توان به انواع پرندگان از جمله چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو و عقاب دشتی اشاره کرد.

مسجد جامع دزک

این مسجد در روستای دزک در ۳ کیلومتری شرق سراوان واقع شده است. زمان ساخت مسجد مشخص نیست. احتمالا این مسجد به دوران صفویه تعلق دارد. مصالح به کار رفته در دیوارها و ستون‌ها از خشت و چینه و پوشش سقف از فرآورده‌های نخل و خرما و گز و کنار است.

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه‌ی محلی چابهار است. این بنا روی سکویی به ارتفاع ۱/۵  متر و به وسعت حدود ۶۵۰ مترمربع بنا شده و دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهرو و… است. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن با سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

غارهای بان مسیتی، مجموعه غارهایی در ۵ کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند (در نزدیکی چابهار) است. یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی در کنار هم قرار دارند. غار اول طبیعی و به شکل نیم‌دایره و با استفاده از روش تراشکاری درون غار و دهانه آن توسعه پیدا کرده است. یک آرامگاه کوچک از گچ به صورت دوسطح افقی که روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد.

قلعه‌ی پیروز گت

قلعه پیروز گت در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قرار دارد. این اثر از دوره اشکانیان و ساسانیان به جا مانده است.

درخت مکرزن که به انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز معروف است، نام درختی معروف در شهرهای چابهار و نیک شهر است.

این درخت از جاذبه‌های گردشگری این دو شهر به‌شمار می‌آید. اصل این گیاه از هند شرقی و دارای برگ‌های پهن است و شاخه‌های آن به پایین سرازیر می‌شود و در لای شن‌ها ریشه می‌دواند.

گل افشان

یکی از دیدنی‌های حیرت‌انگیز شهرستان چابهار، کوه‌های گل‌افشان آن است که مهم‌ترین آن‌ها در نقطه‌ای نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ قرار دارد. کوه گل‌افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر و قطر قاعده کمی بیش از ۱۰۰ متر در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد.

بالا رفتن از کوه اگر فصل بارندگی نباشد، تقریبا راحت است. در بالاترین نقطه‌ی کوه، چاله‌ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گل پوشیده شده است.

 در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب، از چاله خارج و به اطراف پراکنده می‌شود. در کنار این کوه، دو کوه کم‌ارتفاع دیگر وجود دارد که به نظر می‌رسد زمانی آن‌ها نیز گل‌افشان بوده‌اند.

رودخانه‌ی باهوکلات یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان و عامل اصلی حیات و زندگی در جنوب استان است. این رودخانه به ویژه به دلیل زیستگاه تمساح ایرانی اهمیت توریستی فراوان دارد. این رودخانه آب‌های مناطق وسیعی از صفحات جنوبی شهرستان ایرانشهر (بخش‌های سرباز، بمپور، راسک) و شهرستان چابهار (بخش‌های دشتیاری قصر قند) را جمع‌آوری کرده و به دریای عمان سرازیر می‌کند.

از مناطق دیدنی چابهار می‌توان از مسجد تیس نام برد؛ مسجد جامع تیس که از لحاظ معماری مانند مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان است، مانند اکثر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد. صحن این مسجد هر زائری را ولو برای اولین بار، به یاد تابلوهای پر از رنگ زیبا می‌اندازد. مناره و گنبدهایی که با رنگ‌های سبز و قرمز زیباتر شده‌اند و درب‌هایی که با شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم‌نواز به مسجد داده‌اند و مردمانی سفیدپوش و بلوچ‌زبان که دوستانه، زائران را با لبخند نگاه می‌کنند.

در منتهی الیه جنوب شرقی ایران، در آخرین نقطه‌ی مرزی شهرستان چابهار، بندری کوچک و قدیمی اما زرخیز به نام «گواتر» قرار گرفته است. گواتر، چون گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان می‌درخشد. گواتر به خاطر قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفاظت شده‌ی محیط زیست است.
رژیم غذایی

در چابهار هم مثل بسیاری از شهرهای دیگر ایران، خوراکی‌ها و غذاهای محللی مختلفی وجود دارد. با توجه به قرار گرفتن این منطقه در نزدیکی دریا و به خاطر نوع آب و هوا، تعجبی ندارد که در تهیه‌ی خوراکی‌ها و غذاهای محلی این منطقه، از خرما و ماهی به وفور استفاده می‌شود. مثلا خوراک خرما یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های چابهار است و کنک نام نوعی حلوا است که با خرما تهیه می‌شود.

بتو ماش، شودوده، بتو هوارى، ماشینگ، پاکگین ماهیک، کورک، گلو هک، ناروش، کیش و دلگ از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان است که می‌توانید این غذاها را در رستوران بلوچ امتحان کنید. رستوران تهران، رستوران بام چابهار، رستوران بام صدف و رستوران هتل لیپار هم از جمله رستوران‌های خوب چابهار هستند.




منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم

 شایسته سعید مرادزاده پس از بازدید از ظرفیت های تجاری و اقتصادی بندر چابهار در جمع مسوولان این منطقه اظهار داشت: هدف از حضور در شهر بندری چابهار استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی و بندری برای دسترسی به بازارهای منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید تاجیکستان کشوری محصور در خشکی در آسیای مرکزی است که برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی به زیرساخت‌های بندری نیاز دارد.

در این نشست، قاسم عسکری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان نیز با تشریح ظرفیت‌های زیاد چابهار که می‌تواند پل ارتباطی کشور تاجیکستان برای دسترسی به اقیانوس هند باشد بر آمادگی این بندر برای تسهیل تجارت فعالان اقتصادی کشور تاجیکستان و همچنین واگذاری محوطه‌های پس‌کرانه به منظور سرمایه‌گذاری آن کشور تاکید کرد.

معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد چابهار نیز ضمن معرفی پیکره‌های مختلف، از جمله پیکره‌های صنایع سبک و سنگین، لجستیکی و گردشگری گفت: منطقه آزاد چابهار از زیرساخت‌های لازم حمایت از سرمایه‌گذاران برخوردار است و هم اکنون صنایع بزرگی چون فولاد و پتروشیمی در آن در حال فعالیت هستند.

عبدالحکیم آصفی چگونگی واگذاری زمین و آمادگی لازم برای استقبال از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه استفاده از بسته‌های سرمایه‌گذاری منطقه را تشریح کرد.

رسول بهزادی مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست پس از اشاره به موقعیت جغرافیایی و موهبت‌های خدادادی چابهار و قرارگیری آن در نقطه تلاقی کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی و شاهراه ترانزیتی گفت: چابهار با توجه به مزیت‌های مدیریت هزینه و زمان به منظور ترانزیت کالا و وجود خطوط فعال کشتیرانی جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران و تجار داراست و از فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه‌های تجاری، بازرگانی و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند.

معاون وزیر حمل و نقل کشور تاجیکستان و هیأت همراه از انبارهای منطقه، سردخانه پنج هزار و ۱۰۰ تنی و پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد.

نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران، گل محمد زاده معاون اول شرکت دولتی راه آهن تاجیکستان، سلام زاده مدیر مؤسسه دولتی حمل و نقل جاده‌ای و خدمات لجستیک، محموداُف، رئیس بخش اداره کل روابط بین‌الملل وزارت حمل و نقل این کشور در این سفر، معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان را همراهی می‌کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • راهنمای استفاده از اکشن باتن در آیفون ۱۵ پرو
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی
  • بهترین قطار برای سفر شما کدام است؟ راهنمای انتخاب قطار مناسب
  • بهترین بروکرهای فارکس: راهنمای انتخاب برترین‌ بروکر فارکس
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • روستاهای چابهار در محاصره سیل
  • فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • راهنمای کاربردی خرید و استفاده از گیفت کارت اپل
  • راهنمای سفر به تایلند؛ سرزمین لبخندها
  • راهنمای خرید چرخ خیاطی (8 نکته‌ای که باید بدانید)