Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@11:56:50 GMT

۱۶ آذر؛ اوج شور و شعور جریان دانشجویی

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۰۲۳۵۰

۱۶ آذر؛ اوج شور و شعور جریان دانشجویی

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت علوم، متن کامل یادداشت وزیر علوم به این شرح است:

واقعه ۱۶ آذر، اکنون پس از سپری شدن چندین دهه، به حادثه‌ای تاریخی و در عین حال زنده، مهم و تأثیرگذار در عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی کشور تبدیل شده است.

فراز و فرودهایی که ۱۶ آذر تاکنون پشت سر نهاده و در هر دوره، چیزی بر آن افزوده شده است، امروز به منبعی الهام بخش در حیات دانشجویی و سنت سیاسی کشور مبدل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"روز دانشجو"، اینک با پشت سرنهادن شصت و چهار سال تلاش دانشجویی برای کسب حقوق و خواسته‌های صنفی و سیاسی، آزادی خواهی و عدالت طلبی و مبارزه علیه استبداد و استعمار کارنامه پر افتخاریدارد و نمادی روشن شده است در آسمانِ عزت و اعتبار نهاد دانشگاه

زمینه‌ها و شرایط مساعد پس از سقوط دیکتاتوری شاه و استقرار نظام جمهوری اسلامی، آن نهال به یادگار مانده از دهه سی را در بستر خود رشد داده و بالیدن و بالا آمدن توان دانشجویی را تسهیل کرده است؛ به گونه‌ای که در شرایط فعلی "روز دانشجو" بر صدر مناسبت‌های دانشگاهی نشسته است و قدر می بیند.

در واقع، آنچه در تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون شاهدش بوده‌ایم، اوج گیری شعور و شور جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر هر سال است.

به مناسبت این روز گرایش‌ها و رویکردهای گوناگون در دانشگاه کوشیده‌اند و می‌کوشند نقش و تاثیر جنبش و جریان دانشجویی را در حیاتسیاسی و فرهنگی جامعه برجسته کنند و با تکیه بر آرمان‌ها، خواسته‌ها و فعالیت‌های خود، صحن دانشگاه را به عرصه‌ای برای نمود و ظهور تحرک، پویایی، نقد و گفت و گو تبدیل می‌کنند.

تفسیرها، تحلیل‌ها، نقدها، مناظره‌ها و گفت و گو ها به مناسبت این روز، فرصت و مجال بیشتری برای ظهور و بروز می‌یابند و به لحاظ کمی و کیفی نصاب بالاتری را رقم می‌زنند. دانشگاه در این ایام، نشاط و تحرک در خور توجهی می‌یابد و به بهانه روز دانشجو به عرصه‌های مباحث کلان و مسائل مختلف کشور ورود پیدا می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های عقلانی و علمی، وارد سطوح و لایه‌های عمیق‌تری از جامعه و جهان شد و حجم عظیمی از مطالب نو را وارد ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور کرد و از این طریق بر غنا و عمق مباحث و اصلاح رویکردها و سیاست‌ها و آگاهی بخشی به جامعه افزود.

به این ترتیب، باید به استقبال فضای آزاد و گفت وگویی و در عین حال انتقادی و اخلاقی رفت و به تنوع و تکثر آرا و سلیقه‌ها در چارچوب قانون ونظم دانشگاهی خوشامد گفت. تصویر زیبا و دلربایی که از این رهگذر در پاییز هر سال در سپهر سیاسی دانشگاه‌ها و فضای عقلانی مراکز آموزشی و پژوهشی رقم می‌خورد، می‌تواند دانشگاه را در کانون افکار عمومی جامعه قرار دهد.

ادعایی گزاف و بیراه نیست اگر مدعی شویم که ۱۶ آذر نقطه تلاقی شعور و ذکاوت عقلانی و شور و هیجان جوانی است که با سلاح نقد و ارزیابی به صلاح کشور و اصلاح امور همت می‌گمارد و خود را چونان نمادی بی بدیل به رخ می‌کشد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تداوم سنت جاری برای نکوداشت روز دانشجو و بازخوانی تاریخ پر افتخار ۱۶ آذر -که با نام و خون شهیدانوالامقامی از سال ۳۲ تا دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عجین است- اهتمام ویژه ای دارد تا در دولت تدبیر و امید نسبت به ارتقای واقعینقش دانشجویان و دانشگاهیان در جامعه و نظام تصمیم گیری کشور بکوشد و تمامی ظرفیت‌های قانونی، حقیقی و حقوقی را به کار گیرد تا ظرفیت‌های درخشان و جوشان دانشجویان و دانشگاهیان به میدان عمل درآید و کشور نهایت استفاده را از آن ببرد.

به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، این روز را صمیمانه به دانشجویان عزیز سراسر کشور تبریک می گویم و معقتد هستم که ۱۶ آذر نه یکمناسبت رسمی و کلیشه‌ای که یک منبع الهام برای رشد فردی و جمعی دانشجویان و حرکت تکاملی در مسیر رسیدن به قله‌های افتخار علمی و اخلاقی است.

آرمان گرایی، امید، میل به زندگی، گشودگی افق‌ها به سوی آینده و تلاش برای تدبیر امور جامعه در ترکیبی متعادل با عقلانیت و نقادی و صدق و صفای جوانی، ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی و شهامت بر آمده از نیت خیر، بخشی از آن میراثی است که در طول ۱۶ آذرها جمع شده است و ما امروز باید این میراث را به خوبی حفظ کرده و نقش دانشجو را به عنوان "رکن اصلی دانشگاه" پاس بداریم.

منصور غلامی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۲۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای متوهمانه و عجیب مشاور اوباما درباره خیزش دانشجویی در این کشور

دریافت 1 MB

به گزارش همشهری آنلاین، یک تحلیلگر آمریکایی گفت: دانشجویان معترض نیروهای نیابتی ایران هستند.

گرینبلات، سیاستمدار و مشاور اوباما مدعی شده است: ‏همانگونه که ایران نیروهای نیابتی نظامی مانند حزب‌الله دارد، گروه‌های دانشجویی یهودی و فلسطینی نیز نیروهای نیابتی ایران در دانشگاه‌ها هستند.

کد خبر 847496 منبع: فارس برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو خبر ویژه باراک اوباما ایالات متحده آمریکا لبنان - حزب الله

دیگر خبرها

  • حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها
  • ادعای متوهمانه و عجیب مشاور اوباما درباره خیزش دانشجویی در این کشور
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا
  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  • تشکیلات‌، شبکه‌ و جریان‌‍سازی ۳ اصل مهم در دانشگاه‌های آذربایجان غربی
  • خیزش جنبش اصیل دانشجویی در آمریکا
  • سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد