Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-03-28@08:03:32 GMT

ایران واردکننده انرژی می شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۰۳۱۶۷

ایران واردکننده انرژی می شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه نتایج ارزیابی ما از میزان مصرف انرژی در کشور فاجعه بار بوده است گفت: اگر هدر رفت انرژی در کشور کنترل نشود در آینده نزدیک ایران وارد کننده انرژی خواهد شد.

محمد شکرچی زاده در نشست خبری همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی در مرکز تحقیقات برگزار شد با اعلام خبر  از امضای موافقت نامه‌ای برای آموزش مهندسان و تکنیسین‌ها برای ارزیابی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی بین مرکز تحقیقات و سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: مقوله انرژی یکی از موضوعات مهم کشور است، در حال حاضر همه می‌دانیم که مقدار قابل ملاحظه‌ای اتلاف مصرف انرژی در ساختمان‌ها رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار انرژی امروز در مورد اینکه آیا اماری از ساختمان هایی که به صورت استاندارد ساخته شده اند و هدر رفت انرژی در آن ها  صفر است وجود دارد؟ گفت: چنین آماری در دسترس نیست اما برخی از ساختمان ها در کشور موجود است که می تواند الگوی مناسبی برای اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باشد که یکی از پنل های همایش مذکور برای الگو سازی و استفاده از تجربیات به کار رفته در این ساختمان های سبز در نظر گفته شده است به هر صورت در مجموع تنها ۲۰ درصد ساختمان های کشور مبحث ۱۹ را اجرایی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه میزان مصرف انرژی در ایران در مقایسه با کشور‌های مشابه ۳ برابر است، تصریح کرد: اگر به همین شیوه مصرف انرژی ادامه پیدا کند، ایران در چند سال آینده به واردکننده انرژی به کشور تبدیل خواهد شد، به همین دلیل ضرورت دارد تا مصرف انرژی در کشور مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.

شکرچی زاده هدررفت انرژی سالانه در کشور  را چندین میلیارد تومانبرآورد کرده و افزود:باید برای  جلوگیری از این میزان هدر رفت راهکار جدی را پیش بینی کرده و اجرایی کنیم.

شکرچی زاده، ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف را که چندی پیش در هیات وزیران تصویب و آیین نامه اجرایی آن نیز ابلاغ شد را یکی از دستاورد‌های مهم سال جاری عنوان کرد و گفت: به موجب دستورالعمل اجرایی قانون فوق دستگاه‌های دولتی ملزم شدند تا ساختمان‌های خود را از نظر انرژی ارزیابی کنند و به مصرف انرژی در ساختمان‌ها کیفیت بدهند.

وی ادامه داد: برای سال ۹۷ مسئولان مالی ملزم شدند تا هزینه‌های انجام کار را پیش‌بینی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی از ارائه نامه‌ای مشترک به امضای آخوندی وزنگنه که برای معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده خبر داد و افزود: در نامه فوق از سازمان برنامه و بودجه خواسته شده برای سال ۹۷ موارد درخواستی را پیگیری کنند تا در سال آینده دستگاه‌های اجرایی برای انجام ارزیابی ساختمان‌های دولتی در موضوع مصرف بهینه انرژی بودجه کافی را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از اتلاف انرژی در ساختمان‌های دولتی اتفاق می‌افتد، گفت: ارزیابی ساختمان‌های دولتی به ارائه راهکار منجر خواهد شد، همچنین اجرای کار و اقداماتی که در زمینه اجرا در دستور کار قرار می‌گیرند همگی باعث ایجاد اشتغال پایدار در کشور خواهد شد.

وی اظهار کرد: آتش سوزی برج گرانفل لندن به دلیل استفاده ناصحیح از مصالح غیراستاندارد رخ داد و با توجه به اهمیت موضوع مصالح ساختمانی در کیفیت ساختمان ها، مرکز تحقیقات در این زمینه (آزمایش مصالح ساختمانی، آتش، زلزله و ...) تجربیات مناسبی دارد که در روز همایش در کارگاه‌هایی به اطلاع عموم خواهد رسید.

نیازمند حکمرانی خوب در مصرف انرژی هستیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه نیازمند حکمرانی خوب در مصرف انرژی هستیم گفت: زمانی که مقررات موجود در حوزه ساخت و ساز ضمانت اجرایی نداشته باشند، نمی‌توان در اصلاح سیستم موجود موفق بود.

فرج الله رجبی که به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری همایش ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی در این نشست خبری حاضر بود با بیان این مطلب که باید بتوانیم بر اساس قوانین پس از وقوع هر حادثه و سانحه‌ای مقصران و سهل‌انگاران را شناسایی و به مردم معرفی کنیم افزود: آنچه که در تمام اتفاقات آتش سوزی ساختمان پلاسکو و زلزله کرمانشاه بحران آب رخ می‌دهد این است که مقررات مربوط به ایمنی و پیشگیری از این بحران‌ها ضمانت اجرایی ندارند.

وی با یادآوری اینکه به طور قطع گفتاردرمانی‌ها دیگر چاره کار نیستند و باید با رویکرد جدیدی وارد اجرای پروژه‌ها شویم افزود:در بحث کاهش هدررفت مصرف انرژی در ساختمان‌ها بحث اصلاح مصرف انرژی مطرح است و برای کاهش مصرف انرژی دیگر نمی‌توان تنها به توصیه اکتفا کرد و باید در این حوزه‌ها برای اجرای مقررات مهندسان را مقید به اجرای یک سری از قوانین کرد.

رجبی با تاکید بر اینکه ارتقای فناوری در احداث ساختمان‌ها و جلوگیری از هدررفت انرژی باید به مقررات ملی تبدیل شود، گفت: راهکار جدی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها این است که این موضوع را به مطالبه عمومی و اجتماعی تبدیل کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نظام رده بندی ساختمان‌ها اظهار داشت: شهرداری نباید هر چهار دیواری را یک خانه برای مردم بداند و باید تمام مقررات و استانداردها در ساخت و ساز مسکن رعایت شود.

رجبی آخرین وضعیت اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان را مناسب دانست و تصریح کرد:نظر سازمان نظام مهندسی این است که آیین نامه جدید نظارت را تقویت می‌کند اما ضمانتی برای افزایش کیفیت ساخت و ساز ندارد.

وی گفت:‌ اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان به امور زیربنایی دولت رفته و کلیات آن تصویب شده البته نامه‌ای را به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم مبنی بر اینکه این آیین نامه کامل نیست و سپس آیین نامه به هیئت دولت برگشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: بار دیگر آیین نامه در هیئت دولت مطرح شد و وزارت کشور به آن ایراد گرفت در حال حاضر کمیسیون امور زیربنایی در حال بازبینی آیین نامه است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۳۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر خودرو بعد از چندسال فرسوده می‌شود؟

محمد مخبر در ۲۸ اسفند ماه سال گذشته، تصویب‌نامه هیت وزیران در موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو را به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، وزات امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ستاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، در ماده ۲، این آیین‌نامه، سن فرسودگی انواع خودرو به تفکیک خودرو‌های سواری شخصی، خودرو‌های عمومی مسافری و خودرو‌های سنگین باری و حتی موتورسیکلت مشخص شده است که براساس آن سن فرسودگی انواع خودرو‌ها ۱۰ تا نهایت ۲۵ سال در نظر گرفته شده است؛ موتورسیکلت‌ها نیز بسته به بنزینی کابراتوری، بنزینی انژکتوری و برقی بین شش تا نهایت ۱۵ سال فرسوده خواهند بود.

بر اساس آنچه که به تصویب هیات وزیران رسیده و در آیین‌نامه مذکور آمده است، "سن فرسودگی انواع خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها" به شرح جدول زیر است:

در تبصره۱، ماده ۲ این آیین‌نامه در رابطه با خودرو‌های وارداتی، تاکید شده است که سن خودرو‌های وارداتی در صورت داشتن سابقه شماره‌گذاری، براساس کارت شناسایی وسیله نقلیه و در غیراینصورت، براساس شماره شناسایی وسیله نقلیه (VIN) سازنده، محاسبه می‌شود.

براساس تبصره ۲، اسقاط خودرو‌های حادثه‌دیده به هر علت از جمله آتش‌سوزی، تصادف سنگین و... که به سن فرسودگی رسیده باشند، براساس گزارش مراجع ذی‌صلاح و تأییدیه فراجا و پس از ثبت در سامانه بلامانع است.

طبق تبصره۳، ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده قانون ساماندهی صنعت خودرو، در مورد خودرو‌های بالای ۱۰ سال که مطابق جدول موضوع این ماده، به سن فرسودگی نرسیده‌اند، در صورتیکه از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند، مالک وسیله نقلیه می‌تواند نسبت به اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام کند؛ این گروه از خودرو‌ها در اولویت پرداخت تسهیلات قرار نخواهند گرفت.

در تبصره ۴، این ماده از آیین‌نامه مذکور تاکید شده است که سن فرسودگی اتوبوس‌های درون شهری مشروط به بازآمد (اورهال) و أخذ تأییدیه‌های مربوط به ایمنی و زیست محیطی از سازمان‌های ذی‌ربط تا پنج سال قابل افزایش خواهد بود.

متن کامل این آیین‌نامه که در ۲۱ بند تعریف و مصوب شده، از این لینک قابل مطالعه است و جزئیات بیشتر آن طی گزارش‌های آتی این خبرگزاری منتشر خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی
  • ابلاغ آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • ابلاغ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • ابلاغ آیین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها
  • سن فرسودگی انواع خودروها
  • سن فرسودگی خودروها اعلام شد + جدول
  • هر خودرو بعد از چندسال فرسوده می‌شود؟
  • بازنگری در مقررات ملی ساختمان با رویکرد مدیریت مصرف انرژی
  • سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چند سال است؟
  • سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟