Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - 17 مقاله از میان 88 مقاله ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نقد کتاب در گروه قرآن و حدیث و زبان و ادبیات عرب به مرحله نهایی راه یافتند.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از خانه کتاب، در چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب، 35 مقاله در گروه قرآن و حدیث به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که 8 مقاله زیر به مرحله نهایی راه پیدا کردند:
- «ارزیابی نقل به معنا و تصحیف در الجامع الصغیر، مصطفی همدانی، فصلنامه پژوهشی علوم حدیث»
- «نقد روش شناختی کتاب التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، سید هدایت جلیلی، فصلنامه نقد قرآن و حدیث»
- «نقدی بر ترجمه کتاب علوم الحدیث و مصطلحه، عاطفه محمد زاده، فصلنامه نقد قرآن و حدیث»
- «نقد و ارزیابی کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر، هاجرخاتون قدمی جویباری و سید هدایت جلیلی، فصلنامه نقد قرآن و حدیث»
- «ارزیابی کتاب رجال تفسیری، محمد عرب پور و محسن قمرزاده، فصلنامه نقد قرآن و حدیث»
- «بررسی و نقد کتاب جلوه‌های بلاغت درنهج البلاغه، علی پیرانی شال، پژوهش نامه انتقادی متون»
- «معرفی و نقد ترجمه دائره المعارف قرآن لیدن، محمد علی طباطبایی، فصلنامه نقد کتاب قرآن و حدیث»
- «تحلیل انتقادی نظریه قرائت مدرجه قرآن، علی راد، فصلنامه نقد کتاب قرآن و حدیث»
همچنین، در گروه زبان و ادبیات عرب از میان ۵۳ مقالة ارسال شده 8 مقاله زیر به مرحله نهایی راه یافتند:
- «بررسی انتقادی کتاب الأدب المقارن دراسات نظریه و تطبیقیه، محمود حیدری، کاوش نامه ادبیات تطبیقی»
- «نقد کتاب چالش میان فارسی و عربی اثر آذرتاش آذرنوش، مهدی دشتی، کاوش نامة ادبیات تطبیقی»
- «بررسی و ارزیابی کتاب مرایا للالتقاء والارتقاء بین الأدبین العربی والفارسی اثر حسین جمعه، محمدرضا عزیزی، کاوش نامة ادبیات تطبیقی»
- «بررسی و نقد کتاب النقد الأدبی أصوله و مناهجه، علی بشیری، پژوهش نامة انتقادی متون»
- «بررسی و نقد ترجمه کتاب فصول فی فقه العربیه، علیرضا نظری، پژوهش نامة انتقادی متون»
- «بررسی کتاب تحول آوایی، نرگس قندیل زاده، فصلنامة نقدکتاب ادبیات»
- «نقدی بر ترجمه کتاب المجانی الحدیثه، مرضیه قلی تبار، فصلنامة نقدکتاب ادبیات»
- «تحلیل و نقد کتاب الثابت و المتحول (سنت و تجدد)، فرزاد بالو، پژوهش نامة انتقادی متون»
- «بررسی و نقد ترجمه کتاب اسس اللغه العربیه (زبان شناسی عربی)، علی سعیداوی، پژوهش نامة انتقادی متون»
به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره جشنواره نقد کتاب به همت خانه کتاب و با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی نقد در گروه‌های کلیات و اطلاع‌رسانی، میراث‌پژوهی، فلسفه، کلام و عرفان، روانشناسی و علوم تربیتی، فقه و حقوق، قرآن و حدیث، اخلاق، علوم ‌اجتماعی، زبان، علوم و فنون، هنر، ادبیات فارسی، ادبیات داستانی، شعر معاصر، ادبیات عربی، تاریخ و جغرافیا، ایران و اسلام و کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زمان جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد.
فراهنگ ** 1880 ** دریافت: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۳۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئالیسم انتقادی (critical realism) رویکردی فلسفی به فهم علم است که ابتدا توسط روی‌باسکار (۱۹۴۴–۲۰۱۴) آغاز شد. این رویکرد بخشی از فلسفه علم عمومی را با بخشی از فلسفه علوم اجتماعی (طبیعت‌گرایی انتقادی) ترکیب می‌کند.

فرهاد بیانی (استادیار جامعه‌شناسی) در مقاله‌ای با عنوان «درآمدی بر روش‌شناسی رئالیسم انتقادی در علوم اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که رئالیسم انتقادی، براساس هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی ویژ‌ه‌ای که دارد، برای مطالعۀ پدیده‌های اجتماعی و شناسایی سازوکار‌های مولد زیربنایی این پدیده‌ها و رویدادها، واجد روش‌شناسی خاص و ویژه است.

او می‌نویسد این روش‌شناسی که درپی شناسایی این سازوکارهاست، یک روش‌شناسی چندمرحل‌های است که در هر مرحله‌ای کوشش می‌شود تا یک گام به شناسایی و آشکارسازی این سازوکار‌ها نزدیک‌تر شود.

این پژوهشگر در این مقاله روی بسکار ابتدا روش‌شناسی پیشنهادی خود برای مطالعۀ واقعیت‌های اجتماعی و شناسایی مکانیسم‌های مولد زیربنایی آنها را در چهار مرحله معرفی کرد و سپس در نوشتاری آن را ذیل یک فرایند شش مرحل‌های معرفی نمود.

اگرچه اساساً مباحث روش‌شناختی رئالیسم انتقادی، در قیاس با مباحث هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی آن، چنان مورد توجه و بسط قرار نگرفته است، اما هستند آثاری که کوشیده‌اند روش‌شناسی این مکتب فلسفی-اجتماعی را تشریح و تصریح کنند. 

* روش شناسی RRRE 

بیانی در این مقاله می‌نویسد: روش‌شناسی چهار مرحله‌ای روی بسکار که به اختصار RRRE نامیده میشود  شامل این چهار مرحله است:

تصریح و شفاف‌سازی یک رویداد پیچیده ازطریق تفکیک و تجزیۀ آن به اجزای  تشکیل‌دهنده‌اش توصیف مجدد علت‌های وجودی اجزای آن رویداد بازنگری در علل مولد این اجزا و عناصر که موجب خلق رویدادها و وضعیت های پیشین شده‌اند  به‌دیل های علل محتمل اجزا مباحث روش‌شناختی رئالیسم انتقادی، در قیاس با مباحث هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی آن، چنان مورد توجه و بسط قرار نگرفته است، اما هستند آثاری که کوشیده‌اند روش‌شناسی این مکتب فلسفی-اجتماعی را تشریح و تصریح کنند

به زعم این پژوهشگرروش‌شناسی بسکار، مورد نقد‌های جدی قرار گرفت، به‌ویژه این که میان انتزاع و تبیین پیوند و ارتباطی برقرار نشده است به‌ همین‌ سبب، او در یکی از مقالاتی که در کتاب میان رشته و تغییرات اقلیمی منتشر کرد، کوشید این روش‌شناسی را بسط دهد و با تقریر مجدد آن و اضافه‌کردن دو مرحلۀ دیگر کوشید نقایص موجود را برطرف کند.

* روش‌شناسی RRREIC

او در ادامه می‌نویسد: چون توضیحات کافی و روشنی بیان نمی‌کند و از همه مهمتر این که پژوهش‌های تجربی با این روش انجام نداده است که بتواند به‌صورت کاربردی اجزای آن را نشان دهد، این توضیحات نیز کمک زیادی به رفع ابهامات روش‌شناختی نمی‌کند. با این توضیحات که به این روش‌شناسی اصلاح‌ شده است که به اختصار RRREIC خوانده می‌شود نگاهی می‌ا‌‌فکنیم.

 تصریح (Resolution) و شفاف‌سازی یک رویداد یا پدیده پیچیده به اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده آن،  توصیف (Redescription) مجدد این مؤلفه‌ها و عناصر به‌شیو‌های قویاً تبیینی،  بازنگری (Retrodiction)  درباب علل که احتمالا می‌توانند تبیین‌کننده رویداد‌ها یا وضعیت‌های از قبل  
موجود باشند،  تبیین (Elimination) حذف‌های رقیب قبلی،  شناسایی (Identification) سازوکار‌های علّی یا مولد قبلی،  تصحیح  (Correction) مداوم یافته‌های پیشین در پرتوی یک تبیین یا تحلیل تکمیل‌ شده است.


این پژوهشگر می‌نویسد اگرچه کم‌اند کار‌های پژوهشی تجربی که رویکرد رئالیسم انتقادی را در قامت و هیبت روش‌شناختی به کار گرفته باشند و پژوهش‌هایی را به صورت عملی با تکیه بر این نحله انجام داده باشند، هم چنین آثاری که به معرفی ماهیت و چیستی این روش‌شناسی به‌صورت نشری پرداخته باشند نیز بسیار محدودند، اما هستند آثاری که در این مسیر گام نهاده‌اند.

برخی ازمهمترین آنها عبارت‌اند از: کار‌های دنرمارک و همکاران (۲۰۰۲) بیستاد و مانکولد (۲۰۱۱) راین و ویلیامز(۲۰۱۲) فلچر (۲۰۱۷) تاپا و املند (۲۰۱۸) و زاخاریادیس و همکارانش (۲۰۱۳.)

بیانی در پایان این مقاله با اشاره به مراحل و فرآیندهای روش شناختی رئالیشم انتقادی می‌نویسد: به دیگر سخن می‌توان گفت در بررسی بیشتر این آثار مشخص شد که تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد، اما بخشی قابل‌توجه از مراحل و فرایند روش‌شناختی رئالیسم انتقادی که در این مقاالت و پژوهش‌ها معرفی شده‌اند شبیه یکدیگرند. با این‌حال، در این میان، کار دنرمارک و همکاران، از جامعیت و شفافیت بیشتری نسبت به دیگر آثار برخوردار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد
  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • جشنواره قرآنی «حیات» در مشهد برگزار می‌شود
  • جشنواره «حیات» در مشهد برگزار می‌شود
  • صعود شرقی‌های قاره‌کهن به مرحله یک‌چهارم نهایی
  • بررسی مقتضای اصل در مجراهای مختلف شک در مسائل اعتقادی
  • ایران- کویت، امروز ۱۷:۳۰؛ امید افغانستان به تیم ملی ایران
  • ایران- کویت ، امروز 17:30؛ امید افغانستان به تیم ملی ایران