Web Analytics Made Easy - Statcounter

نسخه تلگرامی ویژه نابینایان توسط یک گروه سه نفره از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد کاشان تولید شده که با تاک بک(talk back) سازگار است و نابینایان می‌توانند به راحتی از فضای تلگرام استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، نسخه تلگرامی ویژه نابینایان توسط یک گروه سه نفره از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد کاشان تولید شده  که با تاک بک(talk back) سازگار است و نابینایان می توانند براحتی از فضای تلگرام استفاده  کنند این در حالی است که  تا قبل از نوشتن این نسخه نرم افزاری، نابینایان نمی توانستند از فضای  تلگرامی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی مصلجی کارشناس ارشد نرم افزار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: قبل از این هیچ نابینایی در تلگرام حضور پررنگ نداشته و نابینایان مجبور بودند از تلگرام وب استفاده می کردند که کار با آن برای نابینایان بسیار  سخت بود.

وی گفت: دو واقع این یک قابلیت تاک بک است که قبلا فعال نبوده و این نرم افزار صوتی به تاک بک متصل شده و دسترسی را برای نابینا آزاد می کند این در حالی است که تا قبل از این تلگرام با نرم افزار تاک بک برای نابینایان سازگار نبوده اما از این پس  نابینایان می‌توانند با فعال‌سازی این نسخه  لیست چت‌ها و پیام‌ها و نام مخاطبان همه برای فرد نابینا دسترسی داشته باشند.

امیر محمد طباطبایی کارشناس ای تی دانشگاه آزاد کاشان یکی دیگر اعضای این گروه گفت: جامعه نابینایان با شنیدن این خبر خوشحال شدند و در حال حاضر این نرم افزار در مرحله آزمایشی و هر روز در حال بروزرسانی است و در حال حاضر نسخه صفر این نرم افزار  به صورت رایگان در اختیار یک گروه صد نفره از نابینایان قرار دارد تا به‌روزرسانی و اشکالات جزئی برطرف شد . این نسخه در حال حاضر نسخه آزمایشی است و به‌زودی به بازار عرضه می‌شود.  

وی با بیان این نکته که این نسخه در حال حاضر نسخه آزمایشی است و به‌زودی به بازار عرضه می‌شود خاطرنشان کرد:  بسیاری از گروه‌های  دیگر تاکنون قول‌های به نابینایان داده بودند ولی در مرحله عمل در حد حرف باقی مانده بود و عملیاتی نشده و  در حد وعده و عید باقی مانده بود.

 پارسا بادپا کارشناس ای تی  وعضو این گروه سه نفره اذعان داشت:  ایده اولیه این طرح زمانی اتفاق افتاد که در برخورد با یکی از مسئولان دانشگاه محل تحصیل که نابینا بود متوجه این مساله و مشکل تلگرام برای نابینایان شدیم و از همان زمان جا جرقه این کار در ذهن ما زده شد و متوجه شدیم که همه نابینا ها از این مشکل  رنج می برند. لذا  کار تحقیقاتی شروهع شد و گروه سه نفرما و بعد از 15روز تلاش بی وقفه و کار شبانه روزی موفق شد کار تحقیققاتی را به نتیجه رساند.

وی افزود: رئیس انجمن نابینایان کاشان از جمله افرادی است که در این گروه صد نفره قرار دارد و تیم نرم افزاری ما با کمترین  امکانات و تجهیزات در یک اتاق خوابگاهی ولی با پشتکار  شبانه روزی توانست چنین نرم افزاری را  اختراع نماید والبته آن چه به ما انرژی و روحیه می‌دهد تشکر نابینایان و خنده بر لبان یک نابینا است.

بادپا در پایان بیان کرد: با افراد خیر در کاشان  در حال مکاتبه هستیم  تا برای نابینایان کم بضاعت کمک جذب شود تا این نرم افزار به‌صورت رایگان در اختیارآنان قرار گیرد.

انتهای پیام/

R7845/P1357/S6,1369/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۵۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازار عینک‌های هوشمند یک دنیای پر تحرک است که همواره در حال تغییر و تحول است. از سال ۲۰۲۲ این بازار با ارزشی فراتر از یک میلیارد دلار ظاهر شده است و به طور پیوسته در حال گسترش است. با نرخ رشد خیره کننده‌ای که تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی می‌شود، عینک‌های هوشمند به یکی از جذاب‌ترین و پر رونق‌ترین بازار‌های دنیای فناوری تبدیل شده اند.

این رشد ناشی از افزایش نیاز به دستگاه‌هایی است که به طور همزمان قادر به انجام وظایف پیچیده و ارائه تجربیات کربری منحصر به فرد هستند. با پیشرفت فناوری پوشیدنی، ارتقاء فناوری‌های دیجیتال و به کار گیری فناوری ۵G بازار عینک‌های هوشمند به یک مکانی از تحول و نوآوری تبدیل شده است که همواره برای کشف و کاربرد‌های جدید آماده است.

علیرضا یحیایی، یکی از مجریان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم وفناوری آنا گفت: این محصول یک دمو (نسخه نمایشی) و گجت پوشیدنی است و عینک هوشمند دستیار محسوب می‌شود که می‌تواند با قابلیت‌های صوتی در زمان واقعی، به مسیریابی در محیط‌های پیچیده و تشخیص دقیق اشیاء، به کاربران کمک کند.

وی افزود: این محصول برای افراد نابینا، دانشجویان، اساتید دانشگاه، متخصصان، پزشکان و کادر درمانی و حتی افراد عادی کاربرد دارد، اما در حال حاضر گروه هدف ما افراد نابینایان هستند؛ این عینک با استفاده از پردازش تصویر و هوش مصنوعی مسیر را برای نابینایان آنالیز و شناسایی می‌کند و به وسیله اسپیکر‌هایی که درون سیستم تعبیه شده است، اعلام می‌کند فرد به سمت چپ یا راست حرکت کند. جلوی او انسان، ماشین، مانع و چاله‌ای قرار دارد. 

یحیایی تصریح کرد: در حال حاضر خط بریل در کافه ها، رستوران‌ها و در سطح شهر خیلی کم وجود دارد. صفحه تلفن‌های همراه نیز بریل نیست. یکی از قابلیت‌هایی که این محصول دارد، قرائت متون عادی برای افراد نابیناست.

وی تاکید کرد: این محصول ضمن اینکه برای افراد نابینا امکاناتی از قبیل توصیف‌های صوتی، کمک به مسیریابی وتشخیص اشیاء فراهم می‌کند و زندگی روزمره افراد نابینا را بهبود می‌بخشد؛ همچنین برای دانشجویان نیز به منظور ارائه محتوای آموزشی تعاملی، شبیه سازی‌های آزمایشگاه مجازی و محتوای آموزشی جذاب را فراهم کند.

یحیایی گفت: این محصل ابزار‌های بی قیاس برای کمک به پزشکان و کادر درمانی در زمان عمل ها، مشاوره‌ها و تشخیص‌ها را فراهم می‌کند و برای افراد متخصص نیز زمینه‌ای برای دسترسی آسان به اطلاعات، همکاری از راه دور و اجرای فرایند‌های راهنمایی شده به وجود می‌آورد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این محصول هم اکنون نمونه مشابه داخلی ندارد و در مرحله ثبت اختراع است.

وی اضافه کرد: ما برای تولید نمونه اولیه این محصول نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داریم. متاسفانه اعمال تحریم‌ها شرایط کار را برای ما سخت‌تر کرده اند. یکی از مشکلات اصلی مان این است که مجبوریم قیمت این دمو را به دلار اعلام کنیم، زیرا قیمت ریال ثبات ندارد و همه قطعات این محصول وارداتی هستند به همین دلیل نوسان‌های بازار روند اجرای کار ما را دچار نوسان کرده است.

به گفته یحیایی، امیدواریم دولت برای رفع این مشکلات با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه به دانشجویان، ما را در این زمینه کمک کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند
  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • یک تبلیغ ساختار شکن درباره سیگار (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد
  • ببینید | روایت ملی‌پوش کاراته نابینایان از برخورد عجیب مردم در یک مورد خاص: انگار در روز روشن بی‌حیا شده‌ایم!