Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، هدف قدرت­‌های بزرگ اختلاف‌افکنی و تضعیف موقعیت کشورهای منطقه است که برای این منظور از ابزار گروه‌های تکفیری استفاده خواهند کرد.

مجید مختاری، کارشناس غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص سناریوهای حامیان منطقه­‌ای و فرا منطقه­‌ای داعش پس از شکست آن در منطقه، با اشاره به اینکه حامیان گروه‌های تکفیری همچنان از این ابزار استفاده خواهند کرد، بیان داشت: این پیروزی بزرگ اتفاق افتاد و در عین‌ حال چنانکه در پیام مهم رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه سردار سلیمانی اشاره شده بود، باید هوشیاری حفظ شود و کید دشمن دست کم گرفته نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر مستلزم شناخت سناریوهایی است که ممکن است آن‌ها طراحی کنند.

وی با توجه به پراکنده شدن نیروهای تکفیری و تداوم حمایت از آن­ها گفت: بخش قابل‌ توجهی از نیروهای داعش و گروه‌های تکفیری در کشورهای مختلف پراکنده شده‌اند. حامیان آن­ها نیز در حوزه منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای حضور دارند.

کارشناس غرب آسیا با تأکید بر چند دسته شدن گروه­‌های تروریستی اشاره داشت: بخشی از آن­ها با توجه به شکست‌هایی که خورده‌اند، از اقدامات خود کناره‌گیری می‌کنند. بخشی از آن‌ها جری‌تر می‌شوند و به دنبال انتقام گرفتن هستند. بخش دیگر به اربابان خود وابستگی دارند و منتظر تصمیم آن‌ها هستند.

وی با اشاره به کاتالیزورهای پیروزی بر داعش گفت: هوشمندی‌ نظام جمهوری اسلامی در تعامل با برخی از کشورهای منطقه در ماه‌های اخیر از دلایل این پیروزی محسوب می­‌شود. به عنوان نمونه ترکیه از برخی گروه­‌های تروریستی حمایت مالی و لجستیکی داشت؛ اما این حمایت‌ها با تغییرات صورت گرفته کم شد. این امر در تحولات میدانی سوریه و عراق تأثیر بسزایی داشت.

مختاری با توجه به تنش­‌هایی که در روابط ریاض و دوحه ایجاد شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال اختلافات قطر با عربستان نیز هوشمندانه به قطر نزدیک شد. این امر بر حمایت‌های قطر از گروه­‌های تروریستی تأثیر داشت. همین هوشمندی نیاز است در سیاست خارجی تداوم داشته باشد.

وی با تأکید بر نقشه قدرت­‌های بزرگ به دنبال شکست داعش در منطقه اشاره داشت: بازیگران فرا منطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه و انگلیس به دنبال تقویت گروه‌های تروریستی هستند تا آن­ها را به سمت آسیب زدن به منافع جمهوری اسلامی هدایت کنند. آن‌ها حتی در داخل کشور نیز به دنبال جذب نیرو بوده­‌اند و مقابله با این نقشه­‌ها مستلزم درایت و برنامه ریزی لازم است.

کارشناس غرب آسیا با اشاره به اهداف قدرت­‌های بزرگ تأکید کرد: هدف آن‌ها اختلاف‌افکنی و تضعیف موقعیت کشورهای منطقه است که برای این منظور از ابزار گروه‌های تکفیری استفاده خواهند کرد. برای مثال یکی از آرزوهای آن‌ها عبارت است از این‌که جنگی میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس ایجاد کنند. رقابت‌هایی میان قدرت‌های بزرگ نیز وجود دارد. آن­ها سعی می‌کنند از ابزار گروه‌های تروریستی برای تضعیف موقعیت طرف مقابل خود استفاده کنند. جمهوری اسلامی باید به ابعاد مختلف این موضوع توجه داشته باشد و ضمن مقابله با دسیسه­‌های موجود پس از پیروزی­‌های نظامی اخیر در عرصه­‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز فرصت­‌های پدید آمده را به رقبا یا دشمنان واگذار نکند.  

انتهای پیام/

R1396/P36447/S8,90,95/CT3 موضوعات مرتبط جبهه النصره داعش

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۶۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تازه‌ترین اخبار از زلزله ۴.۸ ریشتری ‌سیستان‌وبلوچستان‌

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان از وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سیدمحمدمهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان گفت: ساعت 29 دقیقه بامداد، ‌زمین‌لرزه‌ 4.8 ریشتر در مرز استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان حوالی محمدآباد ریگان گزارش شد.

وی ادامه داد: طی تماس با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان سیستان و بلوچستان 3 تیم‌ ارز یاب برای بررسی منطقه، اعزام شدند.

زلزله آسیب جانی نداشته است

سجادی گفت: تیم‌های جست‌وجو بررسی اولیه را انجام دادند و طبق گزارش‌ها، زلزله آسیب مالی و جانی در پی نداشته است.

وی ادامه داد: بررسی منطقه همچنان ادامه دارد.

ارزیابی منطقه مسجد ابوالفضل

سجادی گفت: تیم‌های ارزیابی، منطقه مسجد ابوالفضل و روستای ولی‌اباد را که از توابع شهرستان ایرانشهر و کانون زلزله است، بررسی کردند. 

وی ادامه داد: متاسفانه زیرساخت‌های شهری، آب و برق منطقه قطع شده است.

گفتنی است، تیم‌های ارزیاب همچنان در منطقه حضور دارند و اطلاعات تکمیلی، متعاقبا گزارش می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سردار بلندپایه سپاه که نامش در سریال ضدایرانی آورده شد /همرزم سردار سلیمانی که جلوی تکفیری ها ایستاد
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • تازه‌ترین اخبار از زلزله ۴.۸ ریشتری ‌سیستان‌وبلوچستان‌
  • بورل: نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم
  • نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم
  • وزیر صهیونیست: جنگ منطقه‌ای بعید نیست
  • بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند
  • وزیر رژیم صهیونیستی: جنگ منطقه‌ای بعید نیست
  • طنین فریاد مرگ بر آمریکا در سراسر ایالات‌متحده/ حامیان فلسطین پرچم آن را به آتش کشیدند
  • طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا