Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@08:38:33 GMT

12آذر؛ روزجهاني معلولان و يک دنيا انتظارات

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۰۷۶۰۴

12آذر؛ روزجهاني معلولان و يک دنيا انتظارات

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- توان جويان(معلولان) و سمن هايي که در اين حوزه فعاليت مي کنند امروز به وزارت کار آمدند و مشکلات خود را در نشستي با وزير تعاون ،کار و رفاه اجتماعي مطرح کردند و ايشان طي سه ساعت صبورانه به سخنان آنها گوش فرا داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا،امروز سه شنبه نشستي با حضور توان جويان و فعالان اين حوزه در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي برگزار شد و آنان دل نگراني هاي خود را از کارهاي نکرده و سپاس خود را از اقدامات انجام شده بازگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتداي نشست «علي ربيعي» ضمن تبريک روز جهاني توان ياب ها گفت:اين روز فرصتي است تا بتوان به مشکلاتي که توان ياب ها در جامعه با آن مواجه هستند بيشتر آشنا شويم.
وي اظهار داشت: طي پنج سال گذشته آنچنان با اين حوزه در آميخته ام که برخي مرا بيشتر از آنکه وزير کار بدانند وزير بهزيستي مي دانند.
ربيعي همچنين بيان داشت: پارادايم نگاه به گروههايي که فرصت برابر ندارند بايد تغيير کند که ما در اين دوره تا حدود زيادي موفق شده ايم.
وزير کار معتقد است ،ساختارهاي اجتماعي ،اقتصادي و فرهنگي در خصوص توان جويان دچار عقب ماندگي است و نياز داريم تلاش کنيم که ساختارها را به سمتي ببريم که امکانات در اختيار اين بخش از جامعه قرار گيرد.
**صحبت هاي توان جويان و سمن ها
اين نشست با حضور دهها نفر از توان جويان برگزار شد و افراد ديدگاههاي خود را در خصوص مشکلات اين بخش از جامعه کشور بيان کردند.
يکي از توان جويان گفت: امروز که توانستم به اين نشست بيايم به دليل ويلچر برقي است که از سوي نهادهاي دولتي در اختيارم قرار گرفته است.
وي خواستار تصويب لايحه حمايت از توان جويان که هم اکنون در مجلس است، شد.
يکي ديگر از توان جويان گفت: سمن هايي(سازمان هاي مردم نهاد) که در اين حوزه فعاليت مي کنند صداي جامعه هدف هستند.
وي توضيح داد: توان جويان هنوز براي دستيابي به امکانات شهري مشکل دارند. سيستم آموزشي کشور بايد به گونه اي باشد که کودکان توان جو بتوانند در کنار ديگر کودکان سالم از نظام آموزشي بهره مند شوند.
وي گفت: نبايد به سمت ايجاد مرکز شبانه روزي برويم بلکه بايد نظير ديگر کشورها به سمت موسسه سازي براي توان جويان گام برداريم .
وي گفت: بايد به سمت پيشگيري از تولد نوزادي که داراي نقص فيزيکي يا ذهني است ،گام برداريم زيرا پيشگيري بهتر از به دنيا آمدن چنين کودکاني است.
يکي ديگر از توان جويان به ربيعي گفت: آقاي وزير اين پنجمين نشست در خصوص توان جويان است که در محل وزارت کار برگزار مي شود اما تاکنون نتيجه ملموسي از اين نشست ها را احساس نمي کنم و تنها حرفها تکرار مي شود.
وي با انتقاد به راهروي وزارت کار که تصاويري از افراد داراي نقص فيزيکي و ذهني را به نمايش گذاشته بود ،گفت: در بين توان جويان افرادي داريم که با وجود نقص فيزيکي توانسته اند در پست هاي مديريتي فعاليت کنند چرا تصاويري در اينجا نمايش داده مي شود که فقط حس ترحم به توان جويان را افزايش دهد؟
يکي ديگر از توان جويان از افزايش تعرفه واردات وسايل کمکي انتقاد کرد و گفت: برخي از اين ابزارها اگر وارد کشور نشود توان جو را با دشواري بيشماري مواجه مي کند.
وي همچنين از اختصاص دادن خودروهاي کم کيفيت به توان جويان انتقاد کرد و گفت: تلاش کنيد کيفيت خودروهاي مخصوص توان جويان را ارتقا دهيد.چرا يک خودروي مخصوص افراد توان جو بايد از کار بيفتد؟
يکي ديگر از توان جويان گفت: منافع ملي کشور متعلق به همه مردم دارد و بايد توان جويان از اين ثروت ملي در عرصه هاي گوناگون بهره مند شوند.
مدير عامل جامعه توان جويان در اين نشست گفت: اي کاش روز جهاني توان جويان انبساط مي يافت تا توجه جامعه و مسئولان به نيازهاي آنها بيشتر مي شد.
وي در خصوص اشتغال افراد ياد شده گفت: دولت بايد نظارت خود را در بخش خصوصي که توان جذب بيشتري را دارد افزايش دهد تا حقوق کار توان جويان تضيع نشود.
يکي از ديگر افراد در اين نشست گفت: در بررسي که در منطقه 14 تهران انجام شد پي برديم که چهار توان جو در خانه بودند و کسي به غير از خانواده از وجود آنها خبر نداشت که اين ضعف جامعه ما است.
وي گفت: بايد امکانات شهري براي توان ياب ها گسترش يابد تا آنان در جامعه دچار مشکل نشوند.
اين فرد توانجو گفت: در بسياري از مراکز دولتي ،دستشويي ها مناسب استفاده افراد توان ياب نيست .
يکي ديگر از افرادي که در اين نشست حضور داشت گفت: طي 30سال آينده جامعه به سوي پيري مي رود و ترديدي نيست علاوه بر توان جويان ما با افراد سالخورده هم مواجه هستيم که نيازهاي جديدي را در جامعه مي طلبند بنابراين از همين امروز بايد فکري براي اين موضوع کرد.
يکي ديگر از توان جويان که دچار قطع نخاع بود، گفت: امروز قطع نخاع هستم اما روزي سالم بودم ولي به دليل عقب ماندگي ذهني وسيله اي سنگين را روي دوش خود حمل کردم و با اين مشکل مواجه شدم.
يکي از فعالان سمن ها در اين نشست گفت: هم اکنون يک شرکت خارجي در ايران 15کتابخانه ديجيتال براي نابينايان تجهيز کرده است.چرا موسسات بزرگ ما نمي توانند بخشي از درآمد خود را براي اين کار تخصيص دهند؟بخشي از درآمد بنگاههاي بزرگ اقتصادي مي تواند به ايجاد مراکز عام المنفعه تخصيص يابد.
يکي از توانجويان نابينا در اين نشست به اصلاح ماده 28 آيين نامه داخلي مجلس که افراد نابينا نمي توانند نماينده مجلس شوند اشاره کرد و گفت: چرا افراد نابينا نمي توانند نماينده شوند؟ آقاي وزير از شما خواهش مي کنم پيشنهاد کنيد اين ماده قانوني اصلاح شود.
وي گفت: زميني در خيابان شهيد کلاهدوز(دولت سابق) وقف براي نابينايان شده است که مي توانيم آن را باشگاه براي نابينايان کنيم اما دايره حقوقي بهزيستي همکاري لازم را با ما نمي کند.
يکي ديگر از توان جويان ضايع نخاعي گفت: هزينه ضايع نخاعي در ماه 20 ميليون ريال و براي کسي نظير من که از گردن دچار مشکل نخاعي هستم 40ميليون ريال است.
وي تاکيد کرد: به جاي انتقاد به وزارت رفاه اجتماعي و بهزيستي کمک کنيم تا بتوانند خدمات خود را به توان جويان افزايش دهيند.
وي گفت: اين نخستين بار است که وزير به ميان توان جويان مي آيد و به درد و دل آنان گوش مي دهد.
يکي از دانش آموختگان توان يابد رشته جامعه شناسي در اين نشست گفت: هم اکنون 47.4درصد از توان جويان کشور بيکار هستند در حاليکه همه نهادها موظف هستند سه درصد از استخدام خود را به توان جويان اختصاص دهند.
وي به نگرش منفي اجتماعي در خصوص توان جويان انتقاد کرد و گفت: مهمترين مشکل ما نگرش منفي جامعه به افراد توان ياب است و از بين بردن آن، کار راحتي نيست.متاسفانه جامعه به افرادي که پرونده بهزيستي باز مي کنند، نگرش متفاوتي دارند .
اين دانش آموخته رشته جامعه شناسي بيان داشت: گفتمان غالب در خصوص توان جويان پزشکي است و کمتر به نگاه اجتماعي توجه مي شود.
يکي از زنان توانجو با انتقاد به سهل انگاري برخي از مسئولان در خريد ون مخصوص توان جويان گفت: نمي دانم چرا خريد اين ون ها براي جابجايي توانجو که هزينه بالايي هم ندارد پشت گوش انداخته مي شود؟
توانجو ديگري در اين نشست گفت: مهمترين مشکل ما حوزه فرهنگي است .کمک تنها پرداخت وجوه مالي نيست بلکه حقوق همه انسان ها بايد محترم شناخته شود.
وي گفت: در اين نشست ها يادداشت برداشته مي شود اما معلوم نيست با اين همه مطالب نوشته شده چه مي شود .وزارت کار بايد کارگروهي براي رسيدگي به وضعيت توان جويان تشکيل دهد که مسائل آنها را پيگيري کنند و به اطلاع وزير برسانند.
همچنين يکي ديگر از توان جويان يادآور شد: هم اکنون نزديک به 81درصد وظايف بهزيستي را مردم هم انجام مي دهند بنابراين چه ايرادي دارد که سازماني غير رسمي از افراد توانجو تشکيل شود و راهکارهاي مشخص را در خصوص اين افراد به سازمان بهزيستي ارائه دهد.
يکي ديگر از فعالان سمن ها در اين نشست گفت: متاسفانه نقشه راه مشخصي در خصوص توان جويان در کشور وجود ندارد و نياز داريم که نظامي طراحي شود که جايگاه واقعي خود را در اين حوزه بيابد.
يکي از توان جويان نابينا به وزير کار گفت: پنج سال است که اين نشست ها برگزار مي شود .فکر نمي کنيد بايد آسيب شناسي شود که چرا اين گفت و گوها به نتيجه اي درخور منتج نمي شود؟
سپس «حسين نحوي نژاد » معاون توان يابي سازمان بهزيستي در اين نشست گفت: حدود 1.4ميليون توان جويان در کشور داريم که فقط 40هزار نفر از آنها در مراکز نگهداري و بقيه در خانواده هستند.
وي گفت: لايحه حمايت از توانجويان بزودي در مجلس شوراي اسلامي تصويب مي شود اما براي نوشتن آيين نامه هاي آن نياز به همياري توان ياب ها داريم.
**ربيعي سه ساعت گوش داد
ربيعي حدود سه ساعت صبورانه به حرف هاي افراد توانجو و سمن هاي اين حوزه گوش داد و سپس گفت: مشکلات جامعه توان جويان کم نيست و با وجود تلاش هايي که طي پنج سال گذشته انجام شده اما هنوز مشکلات باقي است.
وي گفت: هر چه به استان هاي مرزي و محروم نزديکتر مي شويم متوجه مي شويم که معلوليت با فقر بيشتر آميخته شده است.
ربيعي با بيان اينکه در سال 2050 حدود 30ميليون سالخورده در کشور داريم، گفت: در آينده اي نه چندان دور فقر و توان جو با سالخوردگي درمي آميزند و اين کلاف پيچيده تر خواهد شد.
وزير کار گفت: طي پنج سال گذشته کارهاي علمي زيادي صورت گرفته است .ايجاد مراکز تحقيقاتي و انجام غربالگري از جمله کارهاي ارزشمند طي پنج سال گذشته بوده است.
ربيعي بيان داشت: هم اکنون حدود 98 درصد غربالگري شنوايي و بينايي در مناطق محروم انجام مي شود و اين دستاوردي بزرگ است که در برنامه ششم هم گنجانده شده است.
وي ادامه داد: همچنين براي افراد نيازمند غربالگري ژنتيک هم انجام مي شود که تلاش مي کنيم براي ديگر آحاد جامعه هم انجام شود.
ربيعي گفت: براي حل مشکلات توان جويان نياز به گفتمان بيشتري داريم .مرکز ارتباطي مردمي بهزيستي تبديل به گفت و گوي اجتماعي مي شود که براي توان جويان هم داريم اين کار را انجام مي دهيم.
وي همچنين از ايجاد بانک اطلاعاتي خبر داد و گفت: در روستاها و شهرهاي کوچک توانسته ايم براي افراد توانجو شناسنامه هويتي تهيه کنيم که همواره مسائل آنها رصد شود.
وزير کار در خاتمه گفت: از 120هزار ميليارد ريالي که براي توسعه اشتغال روستايي در نظر گرفته شده است مي توان تسهيلاتي به توان جويان براي ايجاد اشتغال تخصيص يابد و در صورتي که اين فعاليت اقتصادي به شکل تعاوني باشد تسهيلات بيشتري هم تخصيص مي يابد.
در پايان اين نشست «حجت الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي‌فرد»نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي هم حضور يافت و گفت: براي اينکه نشست هاي ارزشمندي اين چنين تداوم يابد بايد نمايندگاني از بين اين جامعه انتخاب شوند که بتوانند مشکلات توان جويان را به مسئولان انعکاس دهند.
وي حوزه رفاه اجتماعي را يکي از حوزه هاي مهم در کشور عنوان کرد و گفت: نمايندگان توان جويان مي توانند بازوي توانمند اين حوزه شوند.
روز 12 آذر برابر با 3 دسامبر روز جهاني معلولان نامگذاري شده است .
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco
اقتصام**9123** 6075
گزارش: زهره دريغ گفتار**انتشار: زهرا هجيني نژاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۰۷۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد

جایزه مقام اول بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های معلولین We Care هند به مستند ایرانی «احمد» ساخته اعظم مرادی اهدا شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این دوره از جشنواره در بخش مستندهای 60 دقیقه ای به مستند «احمد» به تهیه کنندگی یوسف ترابی‌نژاد و کارگردانی اعظم مرادی جایزه داد.

این مستند پرتره جوانی به نام «احمد» است که علی‌رغم محدودیت‌های فیزیکی، ذهنی بلندپرواز و همتی بلند دارد و داستان زندگی‌اش به معجزه می‌ماند.

مستندی از تلویزیون راهی جشنواره هند شد

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های معلولین we care هند هر ساله باهدف افزایش آگاهی در مورد مسائل مربوط به معلولیت، برطرف‌کردن تصورات غلط و تعصبات در مورد افراد معلول و ایجاد تغییرات نگرشی و رفتاری برگزار می‌شود.

این جشنواره بر اساس کنوانسیون سازمان ملل به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های بین‌المللی یونسکو قلمداد شده که باهدف افزایش سطح آگاهی درباره حقوق معلولان سراسر جهان و تشویق نهادها، سازمان‌ها و هنرمندان در حوزه‌ معلولان فعالیت می‌کند.

«احمد» پیش‌ازاین نیز در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته و منتخب پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حقیقت، جشنواره بین‌المللی بیگ سین لندن، ‌ یازدهمین جشنواره مستند بنگلادش، پنجمین جشنواره فیلم مارتینیک فرانسه و منتخب پنجمین دوره از جشنواره Over-the-Rhine International Film Festival آمریکا بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به پرونده چای دبش: در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی و پرونده چای دبش: در کشوری که یک فسادبزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • روزنامه جمهوری اسلامی : در کشوری که یک فساد بزرگ را "فساد نمایی" می نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟